Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Funkcje mediów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, jakie funkcje pełnią media i w jaki sposób są one realizowane.

Uczeń zna problematykę tekstu M. Wolniaka „Jak coś, to w łeb”.

b) Umiejętności

Uczeń określa problematykę tekstu M. Wolniaka „Jak coś, to w łeb”, charakteryzuje bohaterów.

Uczeń wskazuje na funkcje mediów i środki językowe, za pomocą których są one realizowane.

Uczeń redaguje tekst M. Wolniaka w celu osiągnięcia określonej funkcji.

Uczeń przedstawia własne propozycje ujęcia tematu, omawia problematykę związaną z życiem młodych ludzi.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje uczniom tytuł tekstu, który będą czytać na lekcji: „Jak coś, to w łeb”, uczniowie zastanawiają się, czego może dotyczyć taki tekst, jaki to może być gatunek. Uczniowie odpowiadają, z jakiego języka pochodzi takie wyrażenie, kiedy jest używane, przez kogo.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie czytają w podręczniku tekst Michała Wolniaka „Jak coś, to w łeb” i oceniają trafność takiego tytułu. Odpowiadają, jaki problem został poruszony w tekście.

Uczniowie charakteryzują bohaterów tego tekstu, opisując ich zachowania, sposób spędzania wolnego czasu, zainteresowania.

Uczniowie oceniają sposób realizacji problemu. Nauczyciel prosi, żeby zwrócili uwagę na formę wypowiedzi i ocenili, czy wywiad jest dobrym pomysłem na ujęcie tego problemu, czy może inny gatunek byłby lepszy, czy dobrze został oddany język bohaterów.

Uczniowie zastanawiają się nad intencją tego tekstu, odpowiadają, co autor chciał osiągnąć poprzez napisanie tego tekstu i w jaki sposób starał się zrealizować swój cel.

Uczniowie wypisują w parach wszystkie funkcje, jakie według nich pełni prasa i podają konkretne przykłady na realizowanie danych funkcji, np.: informacyjna – zawiadomienie o wyniku wyborów, oceniająca – recenzja z filmu, książki, spektaklu teatralnego, nakłaniająca – zachęcanie do wzięcia udziału w manifestacji.

Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Wspólnie z nauczycielem zastanawiają się, jakimi środkami językowymi można taką funkcje zrealizować. Następnie wybierają jedną z funkcji i próbują przeredagować tekst Michała Wolniaka tak, aby dana funkcja była dominująca.

Uczniowie czytają i oceniają swoje teksty.

Uczniowie zastanawiają się, w jakiej innej gazecie (poza „Gazetą Wyborczą”, z której tekst pochodzi) można by opublikować artykuł Michała Wolniaka.

Uczniowie pracują w grupach. Podają przykłady tematów, które dobrze oddałyby problem chuligaństwa wśród młodzieży. Proponują ujęcie problemu: gatunek, język, funkcje tekstu.

Po prezentacji wyników pracy uczniowie podają propozycje innych tematów, które dotyczyłyby problemów młodych osób, a które są według uczniów bardzo ważne i aktualne. Podają przykłady wraz z tytułami artykułów.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zastanawiają się, czy dziennikarz może być wychowawcą społeczeństwa. Odpowiadają, w jakich sytuacjach i jak realizują swoje zadanie. Nauczyciel prosi, aby odwołali się nie tylko do prasy, ale również radia, telewizji, internetu.

5. Bibliografia

M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

6. Załączniki
brak

a) Karta pracy ucznia
brak

b) Zadanie domowe

Napisz sylwetkę dziennikarza, którego cenisz. Przedstaw krótko jego życie i najciekawsze według ciebie projekty, które zrealizował. Napisz, dlaczego wybrałeś tę właśnie osobę.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza
brak

R1ez8uGEdc1FA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.30 KB w języku polskim
R1S0naM7U6pz0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim