Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Funkcje sztuki

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Wiedza o kulturze

Wymagania szczegółowe:

(I.2) wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową̨, kultową, poznawczą, ludyczną);

(I.3) analizuje temat dzieła oraz treści i formę̨ w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując podstawowe wiadomości o stylach i epokach z różnych dziedzin sztuki;

Temat lekcji:

Funkcje sztuki

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia funkcje sztuki: m.in. komunikacyjna, estetyczna, poznawcza, propagandowa, wychowawcza, religijna, ludyczna, użytkowa.

  • zna pojęcie sztuki.

umiejętności – uczeń:

  • wskazuje funkcję, jaką pełnią określone dzieła,

  • świadomie odbiera wytwory kultury

  • potrafi opisać szerokie znaczenie pojęcia sztuka.

postawy:

  • kształtowanie zdolności formułowania opinii,

  • umiejętność dostrzegania wartości poznawczych w dziełach sztuki,

  • uświadomienie roli sztuki w życiu człowieka.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego), praca grupowa

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

prezentacja multimedialna z ilustracjami dzieł, które spełniają różne funkcje w sztuce

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel pyta uczniów o rolę, jaką pełniły w czasach prehistorycznych malowidła naskalne, figurki Wenus i idoli. Naprowadza ich do wskazania ich związku z kulturą paleolityczną, obrzędami magicznymi, rytuałami błagalnymi oraz edukacją młodych łowców.

  3. Nauczyciel stawia tezę lekcji: dzieła sztuk, ze względu na podjęty w nich temat, odpowiadają odpowiednim funkcjom.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Uczniowie zostają podzieleni na czteroosobowe grupy i otrzymuj karty pracy. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie karty – uzasadnienie, dlaczego danemu dzieła przypisana została określona funkcja.

  2. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną z ilustracjami dzieł, które spełniają różne funkcje w sztuce, zatrzymując się dłużej przy każdej reprodukcji, aby uczniowie uzupełnili tabelę.

  3. Po zakończeniu prezentacji kolejne grupy prezentują swoje rozwiązania. Właściwe wnioski zostają zapisane w tabeli na tablicy szkolnej a następnie zanotowane do zeszytów.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Ocena prac poszczególnych grup wyrażona stopniem.

  2. Uczniowie przypominają poznane podczas lekcji funcje dzieł sztuki.

  3. Nauczyciel zadaje prace domową: Wykonaj projekt plakatu lub afisza będącego informacją o uroczystości ślubowania w Twojej szkole.

Karta pracy do lekcji: Funkcje sztuki

Uzupełnij trzecią kolumnę zestawienia, uzasadniając, dlaczego działom została przypisana dana funkcja

Dzieło

Funkcja dzieła

Uzasadnienie funkcji

Bitwa pod Orszą – autor nieznany

funkcja komunikacyjna

Dawid - Michał Anioł

funkcja estetyczna

Człowiek witruwiański - Leonardo da Vinci

funkcja poznawcza

Konwergencja z 1952 roku - Jackson Pollock

funkcja emocjonalna

rysunek satyryczny - Andrzej Mleczko

funkcja ludyczna

In ictu oculi - Juan de Valdés Leal

funkcja wychowawcza

Lampa – Louise Tiffany

funkcja użytkowa

Plakat propagandowy

propagandowa

Ostatnia wieczerza Leonarda da Vinci

religijna

fotografia z koncertu

ludyczna

REUhOTcazkRUi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.00 KB w języku polskim
Rg9rMnuP599tu

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.38 KB w języku polskim