wymienić nazwy funkcji logicznych (jeżeli, licz.jeżeli);
podać zastosowanie funkcji;
wymienić argumenty funkcji;
omówić funkcje, korzystając z informacji zawartych w Pomocy programu;
opisać test logiczny;
opisać wartości, jeżeli warunek jest prawdą lub fałszem.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
utworzyć funkcję przy użyciu kreatora;
zdefiniować warunek logiczny;
zapisać wynik funkcji (poprzez tekst, adres, formułę);
zapisać funkcję sprawdzającą wiele warunków (funkcja zagnieżdżona);
odszukać w Pomocy programu informacje o nowo poznanej funkcji.
Metody nauczania
pogadanka;
ćwiczenia.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym MS Excel.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanymi programami MS Excel i Power Point;
projektor multimedialny lub konsola VNC.
Przebieg lekcji
Etap
Zadanie
Przebieg realizacji
Uwagi do realizacji
Faza przygotowawcza
– czynności organizacyjne (2 min)
– wprowadzenie do lekcji tematu (5 min)
podanie tematu lekcji
przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zapoznanie z celami lekcji
przypomnienie definicji funkcji oraz wiadomości na temat funkcji jednoargumentowych – wymienienie poznanych funkcji
Faza realizacyjna
– zapoznanie się z funkcją jeżeli (10 min)
omówienie sytuacji, kiedy należy zastosować funkcję logiczną (wyboru)
dyskusja z uczniami o potrzebie i znaczeniu funkcji wyboru
przypomnienie informacji o operatorach porównań – podanie ich komputerowego zapisu
konstruowanie testów (warunków) logicznych i określanie ich wyników
uruchomienie kreatora funkcji i wybranie funkcji jeżeli, odczytanie opisu i argumentów funkcji
przypomnienie uczniom o tym, że w Pomocy programu znajdują się dokładne opisy omawianych zagadnień
uruchomienie tematów Pomocy dotyczących funkcji jeżeli
przeanalizowanie informacji dotyczących składni i spostrzeżeń
zwrócenie uwagi na temat ilości zagnieżdżeń
przeanalizowanie przykładów – ustalenie wyników funkcji jeżeli
pokazanie możliwości zapisania tej samej funkcji jeżeli na dwa sposoby w zależności od określenia testu logicznego
podanie sposobu postępowania z funkcją, której nie znamy, a którą mamy zastosować („Jeśli nie wiemy, jak zastosować nowo poznaną funkcję, to zapoznajemy się z tematami Pomocy dotyczącymi tej funkcji, odczytujemy jej opis, argumenty, spostrzeżenia i przykłady, a następnie próbujemy ją zapisać w zadaniu”)
zamknięcie okna Pomocy
– zastosowanie funkcji jeżeli i licz.jeżeli w zadaniu (10 min)
wczytanie pliku z zadaniem, wyjaśnienie zadania i ustalenie testu logicznego do rozwiązania zadania oraz wyników działania funkcji.
uruchomienie animacji pokazującej, jak zapisać funkcję za pomocą kreatora
zdefiniowanie argumentów funkcji w zadaniu za pomocą kreatora
samodzielne zapoznanie się z funkcją licz.jeżeli (wykorzystanie Pomocy) i zapisanie jej w zadaniu (możliwość zapisania tej funkcji bez użycia kreatora)
– uogólnienie zadania przez wykorzystanie adresowania bezwzględnego (5 min)
dyskusja z uczniami na temat tego, w jaki sposób uogólnić zadanie, tak by można było zmieniać zapis warunku bez potrzeby zmiany formuły (ustalenie, że kryterium zdawalności można wpisać do wyznaczonej komórki i w teście logicznym odwoływać się do tej komórki)
określenie parametrów adresowania (zauważenie, że należy zastosować adresowanie bezwzględne)
modyfikacja zadania
– rozwiązanie większej liczby warunków – zagnieżdżenie funkcji jeżeli (10 min)
rozmowa z uczniami na temat tego, jak można rozbudować zadanie, aby sprawdzało dodatkowy warunek (np. to, że w wyniku egzaminu uczniowie mogą zdać, być na liście oczekujących i nie zdać)
zwrócenie uwagi na sposób rozpatrywania warunków, które należy uporządkować, rozpatrzyć w określonej kolejności, wykluczając po kolei rozpatrzone przedziały