Artykuł naukowy o charakterze przeglądowym. Przedstawia charakterystykę działania funkcji wykonawczych u osób z niepełnosprawnością wzroku. Omawia, dowiedzione empirycznie, znaczenie funkcji wykonawczych dla powodzenia działań edukacyjnych, regulacji zachowania, organizacji emocji i działania, co może wskazywać na istotność roli funkcji wykonawczych w mechanizmach kompensujących brak wzroku oraz funkcjonowaniu opierającym się na technikach bezwzrokowych. Funkcje wykonawcze osób niewidzących są swoiste. Zwrócono uwagę na zmienne różnicujące jakość pracy funkcji wykonawczych u osób z zaburzeniami wzroku, a wśród nich: stopień uszkodzenia wzroku, czas nabycia niepełnosprawności, wiek osoby. W analizach przeglądowych ujawniono wpływ doświadczeń haptyczno‑słuchowych, posiadania wyobrażeń wzrokowych na działanie określonych funkcji wykonawczych. Rekomendacja - poszerzenie kompetencji kognitywnych nauczycieli, pedagogów specjalnych pracujących, mających pracować z uczniem z niepełnosprawnością wzroku.

Otwórz linkhttps://journals.umcs.pl/lrp/issue/view/571/showTocOtwórz link

Źródło: Beata Papuda‑Dolińska, Czasopismo Lubelski Rocznik Pedagogiczny, vol 39, no 3 (2020), 89‑103, Uniwersytet Marie Curie‑Skłodowskiej w Lublinie