Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał
R1eYAlyEgJuvD1

Funkcjonalnie i estetycznie – sztuka w domu

Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Ważne daty

1661‑1710 – okres stylu Ludwika XIV, barok, Francja

1723‑1750 – czas stylu Ludwika XV, rokoko, Francja

1770‑1790 – okres stylu Adamów, klasycyzm, Anglia

1773 – powstał pierwszy album z projektami architektonicznymi i wnętrzarskimi, Robert Adam, Anglia

1800‑1815 – funkcjonował styl Empire (styl cesarstwa), odmiana późnego klasycyzmu, Francja

1790‑1825 – okres Federal Style (styl federalny), Ameryka Północna

1815‑1848 – czas stylu Biedermeier, Niemcy

1887 – rok założenie ruchu Art & Crafts, Szkocja

1888 – Charles Robert Ashbee zakłada pierwszą szkołę rękodzieła, Anglia

1890‑1910 – funkcjonowanie Art Nouveau, Francja

1903 – w tym roku Joseph Hoffmann zakłada Warsztaty Wiedeńskie – warsztaty projektujące i produkujące przedmioty sztuki użytkowej

1917‑1931 – działalność grupy De Stijl, Holandia

1919‑1939 – czas stylu Art déco, Wiedeń, Austria

1919 – założenie uczelni artystyczno‑rzemieślniczej Bauhaus, Niemcy

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1WiCBIn921It1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:

7) podejmuje działania z zakresu estetycznego kształtowania otoczenia; projektuje i realizuje formy dekoracyjne, podnoszące estetykę otoczenia (wykorzystuje elementy gotowe, aranżując własny pokój, np. projektując nakrycie stołu na uroczystość rodzinną z wykorzystaniem m.in. dekoracji kwiatowej; uwzględnia zasady estetyki podawania potraw).

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.

Nauczysz się

wykazywać znajomość dziedzin sztuk plastycznych: sztuki użytkowej dawnej i współczesnej, w tym rzemiosła artystycznego;

definiować pojęcia: design, wzornictwo przemysłowe, sztuka użytkowa;

identyfikować wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

wymieniać style i okresy funkcjonujące na przestrzeni wieków w sztuce.

Sztuka użytkowa w życiu codziennym

Sztuka jest obecna nie tylko w galeriach, ale na stałe zagościła w codzienności i zagościła w domach. Dzieła pojawiają się nie tylko pod postacią obrazów czy rzeźb znanych artystów, ale także w przedmiotach codziennego użytku. Wytwarzanie przedmiotów (zarówno wykonywanych ręcznie, w niewielkim nakładzie, jak i przemysłowo, na dużą skalę) posiadających walory artystyczne, określamy mianem sztuki użytkowejSztuka użytkowasztuki użytkowej.

Początki projektowania przedmiotów użytkowych, które dziś nosi nazwę designDesign [czyt. dizajn]design (in. wzornictwo), sięgają baroku. Pierwotnie projektowanie obejmowało meblarstwoMeblarstwomeblarstwo i projektowanie wnętrz, zaś sztuką wyrobu mebli dla dworu zajmowali się wybitni stolarze‑artyści, nazywani ebenistamiEbenistaebenistami, dla odróżnienia ich od zwykłych stolarzy.

Na przełomie XIX i XX wieku, wraz z rozwojem produkcji masowej, wyodrębniono zawód projektanta przemysłowego i pojęcie wzornictwa przemysłowegoWzornictwo przemysłowewzornictwa przemysłowego. Jest to dziedzina twórcza, której celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku.

Przedmioty do wystroju wnętrz

Na przestrzeni lat pojawiały się różne styleStylstyle, w których tworzono przedmioty do wystroju wnętrz. Na kolejnych ekranach e‑materiału dokonamy przeglądu tych stylów. Każda z ilustracji posiada aktywny punkt – po kliknięciu na niego uzyskasz informacje o stylu danego przedmiotu.

R1drHTEYPc5B71
Ilustracja interaktywna przedstawia komodę Mazarine według projektu Charlesa André Boulle. W komodzie przeważają złote ornamenty, mebel jest bardzo ozdobny, posiada wygięte nóżki oraz liczne detale, znajduje się na neutralnym tle. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. dworski, bogato zdobiony, barokowy styl Ludwika XIV we Francji.
Komoda Mazarine według projektu Charlesa André Boulle, ok. 1710-1720, The Jack and Belle Linsky Collection, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, metmuseum.org, CC BY 3.0
R1MWfgQENnAQM1
Ilustracja interaktywna przedstawia projekt stolika narysowany przez Juste Aurèle Meissoniera. Szkic jest czarno-biały, widać na nim nieprzeciętny stolik, uwagę wzbudza duża ilość drobnych detali oraz lekka budowa stolika, jest on powyginany w wiele stron. Projekt stanowi jednolitą symetryczną całość. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. francuski styl Ludwika XV w okresie rokoka z lżejszymi, smuklejszymi meblami i głównym motywem zdobniczym w kształcie muszli.
Projekt stolika narysowany przez Juste Aurèle Meissoniera, ok. 1730, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RY7AOD5rT2mDe1
Ilustracja interaktywna przedstawia półkę na książki. Mebel jest w kolorze jasnej zieleni, jest na długich, prostych, ozdobnych nóżkach. Na drzwiach znajdują się ozdobne malunki. Mebel ma prosty kształt, aczkolwiek pozostaje on ozdobnym meblem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. klasycystyczny styl Adamów w Anglii w połowie XVIII w. charakteryzujący się lekkością i elegancją, jasną kolorystyką, stosowaniem stiuków, malowideł ściennych, pilastrów i ornamentów roślinnych.
Półka na książki projektu Roberta Adama, 1776, Carnegie Museum of Art, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
R7Qmms00MnuKc1
Ilustracja interaktywna przedstawia zegar w francuskim stylu Empire. Przez zegar dominuje złoto i brąz. Na centralnym miejscu widać trzy postacie kobietę i mężczyznę w tzw. uścisku dłoni oraz anioła stojącego nad nimi, opierającego swoje dłonie na ramieniu kobiety i mężczyzny. Zegar jest bogato zdobiony. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. francuski styl Empire z czasów panowania Napoleona, wzorujący się na sztuce starożytnego Egiptu, Rzymu i Grecji.
Zegar zaprojektowany przez Pierre-Philippe Thomire, ok. 1810, Francja, wikimedia.org, domena publiczna

Przedmioty do wystroju wnętrz

Rtp4kBNEZrn7U1
Ilustracja interaktywna przedstawia stolik. Stolik jest brązowy, wykonany z drewna, posiada wygięte nóżki oraz okrągły blat. Pod blatem w miejscu łączenia blatu z nóżkami, znajdują się pozłacane pólpiersia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. styl federalny w Ameryce.
Stolik zaprojektowany przez Charlesa-Honoré Lannuier, ok. 1810, kolekcja Białego Domu, Waszyngton, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
R143UhbWvDLCM1
Ilustracja przedstawia krzesło w stylu biedermeier. Krzesło jest brązowe, utrzymane jest w prostym stylu, posiada delikatnie wygięte nóżki oraz siatkowane siedzisko, mebel nie ma cech szczególnych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Biedermeier w Niemczech i w Austrii, prosty, wygodny, przytulny, z użyciem nowoczesnej metody parowego gięcia drewna, wymyślonej przez Michaela Thoneta.
Michael Thonet, Krzesło nr 14, 1859, Niemcy, moma.org, CC BY 3.0
R6NbEu8qhuNNp1
Ilustracja interaktywna przedstawia czajniczek zaprojektowany przez Christophera Dressera. Naczynie posiada niecodzienną kanciastą formę, cechują go geometryczne złote kształty. Projektant starał się uchwycić funkcjonalność rzeczy codziennego użytku wraz z niecodziennym kształtem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. powstały w Szkocji ruch Arts Crafts postulujący ideę integracji sztuki z życiem codziennym, dążący do odnowy rzemiosła artystycznego i powrotu do rękodzieła.
Christopher Dresser, Czajniczek, 1879, Anglia, wikimedia.org, CC BY 3.0
RpCObPzANopNi1
Ilustracja przedstawia lampkę stołową, której klosz łudząco przypomina witraż z winogronami. Lampka stanowi funkcjonalny oraz jednocześnie ozdobny przedmiot. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Art Nouveau – francuska odmiana secesji z organiczną ornamentyką i asymetrią, promująca sztukę japońską i sztukę nowoczesną.
Louis Comfort Tiffany, Lampka stołowa, ok. 1902, kolekcja Muzeum Sztuk Pięknych w Wirginii, Stany Zjednoczone Ameryki, Pinterest, CC BY 3.0

Przedmioty do wystroju wnętrz

RtWGHE9xfiu0S1
Ilustracja interaktywna przedstawia Parawan Oasis. Parawan posiada ozdobne geometryczne elementy, tworząc spójną i harmonijną kompozycję. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. wiedeński Art déco charakteryzujący się zgeometryzowanymi, uproszczonymi formami podkreślającymi znaczenia bryły, płaszczyzny i faktury, redukcją zdobnictwa, żywą, jasną kolorystyką, tworzeniem z drogich materiałów oraz przykładaniem ogromnej wagi do estetycznej wartości przedmiotu.
Edgar Brandt, Parawan Oasis, 1925, Francja, wikimedia.org, CC BY 4.0
RsEMd9IXLQYsw1
Ilustracja interaktywna przedstawia czerwono-niebieskie krzesło zaprojektowane przez Gerrita Rietvelda. Mebel jest kanciasty, posiada ostre krawędzie. Siedzisko fotela jest niebieskie, oparcie natomiast czerwone. Zarówno siedzisko jak i oparcie nie są ułożone w kącie prostym, są one przechylone tworząc kąt rozwarty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. holenderski De Stijl – geometryczny abstrakcjonizm, prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji.
Gerrit Rietveld, Czerwono-niebieskie krzesło, 1918, Holandia, rietveldoriginals.com, CC BY 3.0
RrMkCoZjYiYSm1
Ilustracja interaktywna przedstawia krzesło zawieszone, zaprojektowane przez Marcela Breuera. Mebel posiada prosty kształt, cechuje go funkcjonalność bez zbędnych ozdób. Posiada stalową konstrukcję i granatowe oparcie wraz z siedziskiem. Krzesło tego rodzaju jest nierzadko spotykane do dziś. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Bauhaus propagujący zasadę funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form, z nowoczesnymi krzesłami z giętych stalowych rur.
Marcel Breuer, Krzesło zawieszone, ok. 1928, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 3.0
RR3u20wMtcc5t1
Ilustracja interaktywna przedstawia lampę typu PH Artichoke zaprojektowaną przez Poula Henningsena. Lampa przypomina rozwarstwioną kulę, składa się ona z wielu kwadratowych elementów, które w całości prezentują lampę o kulistym kształcie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. regionalne wzornictwo skandynawskie.
Poul Henningsen, Lampa typ PH Artichoke, 1958, Londyn, Anglia, wikimedia.org, CC BY 2.0
R8P3s9XtEOIV61
Ilustracja interaktywna przedstawia krzesło zaprojektowane przez Eero Aarnio. Krzesło stanowi w głównej części wielką półkulę, w której jest umieszczone siedzisko. Półkula jest biała, siedzisko natomiast pomarańczowe. Cała konstrukcja utrzymana jest na niewielkiej białej stopce. Mebel pomimo wielkich rozmiarów stanowi estetyczną kompozycję. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. pop-art.
Krzesło zaprojektowane prze Eero Aarnio, 1963-1965, Finlandia, wikimedia.org, CC BY 2.5

Zadania

R1ePZcgBJMtUl
Ćwiczenie 1
Jaką nazwę nosi projektowanie przedmiotów użytkowych? (inaczej wzornictwo). Możliwe odpowiedzi: 1. design, 2. rzemiosło artystyczne, 3. sztuka użytkowa
classicmobile
Ćwiczenie 2
RjGMeocvcDEyN1
Polecenie do zadania brzmi: „Przyporządkuj przykłady sztuki meblarskiej do właściwego stylu.”. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające: bogato zdobioną komodę z złotymi ornamentami na wygiętych nóżkach, półkę na książki z ozdobnymi harmonijnymi rysunkami na prostych wysokich nóżkach, brązowy stolik na wygiętych nóżkach z okrągłym blatem i złotymi łączeniami pomiędzy blatem a nóżkami oraz szkic projektowy ozdobnego stolika o harmonijnym zawijanym kształcie. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć w pionie, aby dobrać parami pasujące do siebie kafle. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Inna wersja zadania

Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące sztuki meblarskiej.

classicmobile
Ćwiczenie 3
R1GcsjBioCKOG1
Uzupełnij zdanie wybierając jedną z odpowiedzi: sztuka użytkowa, wzornictwo przemysłowe, meblarstwo. Projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku to Tu uzupełnij.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1cpO4Hhu47Ov1
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj style odpowiadającym im zdjęć krzeseł. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające krzesła w różnych stylach, krzesło o prostym kształcie z czerwonym oparciem i niebieskim siedziskiem tworzące razem kąt rozwarty, krzesło o prostej stalowej konstrukcji z granatowym opraciem i siedziskiem, krzesło w kształcie dużych rozmiarów pólkuli z pomarańczowym siedziskiem oraz proste brązowe drewniane krzeslo na delikatnie wygiętych nóżkach, posiadające sitkowane siedzisko. Poniżej polecenia znajdują się elementy, które należy dopasować do ilustracji. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Inna wersja zadania

Wymień cechy sztuki użytkowej.

classicmobile
Ćwiczenie 5
RG2PWxF0tFkOJ1
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa. Bauhaus Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. De Stijl Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Nouveau Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Biedermeier Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Deco Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RpTqtxQ8bW11fmde3bf6bf404e7f2d_00000000000101
Ćwiczenie 6
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa. Bauhaus Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. De Stijl Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Nouveau Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Biedermeier Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Deco Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 7
RQjqUYUgrqjSn1
Polecenie do zadania brzmi: „Dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.”. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje, przedstawiające ozdobny brązowo-złoty zegar z trzema postaciami: kobietą, męzczyzną oraz aniołem, lampe z abażurem przedstawiającym kiść winogron, czajnik o geometrycznych wzorach, oraz lampę poskładaną z wielu kwadratowych elementów, prezentujących w całości kulę. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć w pionie, aby dobrać parami pasujące do siebie kafle. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Inna wersja zadania

Wskaż, jakie są cechy charakterystyczne empire.

classicmobile
Ćwiczenie 8
RTYpyrXnow1LO1
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa. Marcel Breuer Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Louis Comfort Tiffany Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Gerrit Rietveld Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Michael Thonet Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Christopher Dresser Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Robert Adam Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RQEr7CzI9Jl4wmde3bf6bf404e7f2d_00000000000121
Ćwiczenie 9
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa. Marcel Breuer Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Louis Comfort Tiffany Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Gerrit Rietveld Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Michael Thonet Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Christopher Dresser Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Robert Adam Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier.
Źródło: online skills, cc0.
Polecenie 1

W trakcie lekcji poznałeś pięknie wykonane przedmioty, które są wykorzystywane w życiu codziennym.

Wykorzystaj tę wiedzę i przygotuj projekt np. krzesła/ szafki/ stolika/ komody/ lampy etc. Następnie wykonaj jej miniaturową wersję.

Do zadania możesz wykorzystać klamerki, zapałki, szary papier, bibułę, sznurek, brystol, drewno, plastik etc.

mde3bf6bf404e7f2d_0000000000007
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000008
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000009
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000010
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000011
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000012

Słownik pojęć

Design [czyt. dizajn]
Design [czyt. dizajn]

projektowanie przedmiotów użytkowych. Także wygląd przedmiotów użytkowych.

Ebenista
Ebenista

stolarz - artysta wykonujący głównie meble skrzyniowe, fornirowane, intarsjowane i inkrustowane.

Meblarstwo
Meblarstwo

sztuka projektowania i wyrabiania mebli. Obejmuje pojedyncze sprzęty wykonane metodą rzemieślniczą, jak i wieloseryjne, wytwarzane przez przemysł.

Styl
Styl

zespół cech charakterystycznych dla sztuki jakiejś epoki, jakiegoś regionu lub twórcy.

Sztuka użytkowa
Sztuka użytkowa

wytwarzanie przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych, także takie przedmioty.

Wzornictwo przemysłowe
Wzornictwo przemysłowe

projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku. Zaczęło kształtować się wraz z rozwojem produkcji masowej w krajach wysoko uprzemysłowionych.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki