1790‑1825 – okres Federal Style (styl federalny), Ameryka Północna
1815‑1848 – czas stylu Biedermeier, Niemcy
1887 – rok założenie ruchu Art & Crafts, Szkocja
1888 – Charles Robert Ashbee zakłada pierwszą szkołę rękodzieła, Anglia
1890‑1910 – funkcjonowanie Art Nouveau, Francja
1903 – w tym roku Joseph Hoffmann zakłada Warsztaty Wiedeńskie – warsztaty projektujące i produkujące przedmioty sztuki użytkowej
1917‑1931 – działalność grupy De Stijl, Holandia
1919‑1939 – czas stylu Art déco, Wiedeń, Austria
1919 – założenie uczelni artystyczno‑rzemieślniczej Bauhaus, Niemcy
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1WiCBIn921It1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
7) podejmuje działania z zakresu estetycznego kształtowania otoczenia; projektuje i realizuje formy dekoracyjne, podnoszące estetykę otoczenia (wykorzystuje elementy gotowe, aranżując własny pokój, np. projektując nakrycie stołu na uroczystość rodzinną z wykorzystaniem m.in. dekoracji kwiatowej; uwzględnia zasady estetyki podawania potraw).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
wykazywać znajomość dziedzin sztuk plastycznych: sztuki użytkowej dawnej i współczesnej, w tym rzemiosła artystycznego;
identyfikować wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
wymieniać style i okresy funkcjonujące na przestrzeni wieków w sztuce.
Sztuka użytkowa w życiu codziennym
Sztuka jest obecna nie tylko w galeriach, ale na stałe zagościła w codzienności i zagościła w domach. Dzieła pojawiają się nie tylko pod postacią obrazów czy rzeźb znanych artystów, ale także w przedmiotach codziennego użytku. Wytwarzanie przedmiotów (zarówno wykonywanych ręcznie, w niewielkim nakładzie, jak i przemysłowo, na dużą skalę) posiadających walory artystyczne, określamy mianem sztuki użytkowejSztuka użytkowasztuki użytkowej.
Początki projektowania przedmiotów użytkowych, które dziś nosi nazwę designDesign [czyt. dizajn]design (in. wzornictwo), sięgają baroku. Pierwotnie projektowanie obejmowało meblarstwoMeblarstwomeblarstwo i projektowanie wnętrz, zaś sztuką wyrobu mebli dla dworu zajmowali się wybitni stolarze‑artyści, nazywani ebenistamiEbenistaebenistami, dla odróżnienia ich od zwykłych stolarzy.
Na przełomie XIX i XX wieku, wraz z rozwojem produkcji masowej, wyodrębniono zawód projektanta przemysłowego i pojęcie wzornictwa przemysłowegoWzornictwo przemysłowewzornictwa przemysłowego. Jest to dziedzina twórcza, której celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku.
Przedmioty do wystroju wnętrz
Na przestrzeni lat pojawiały się różne styleStylstyle, w których tworzono przedmioty do wystroju wnętrz. Na kolejnych ekranach e‑materiału dokonamy przeglądu tych stylów. Każda z ilustracji posiada aktywny punkt – po kliknięciu na niego uzyskasz informacje o stylu danego przedmiotu.
R1drHTEYPc5B71
Ilustracja interaktywna przedstawia komodę Mazarine według projektu Charlesa André Boulle. W komodzie przeważają złote ornamenty, mebel jest bardzo ozdobny, posiada wygięte nóżki oraz liczne detale, znajduje się na neutralnym tle. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. dworski, bogato zdobiony, barokowy styl Ludwika XIV we Francji.
Ilustracja interaktywna przedstawia komodę Mazarine według projektu Charlesa André Boulle. W komodzie przeważają złote ornamenty, mebel jest bardzo ozdobny, posiada wygięte nóżki oraz liczne detale, znajduje się na neutralnym tle. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. dworski, bogato zdobiony, barokowy styl Ludwika XIV we Francji.
Komoda Mazarine według projektu Charlesa André Boulle, ok. 1710-1720, The Jack and Belle Linsky Collection, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, metmuseum.org, CC BY 3.0
R1MWfgQENnAQM1
Ilustracja interaktywna przedstawia projekt stolika narysowany przez Juste Aurèle Meissoniera. Szkic jest czarno-biały, widać na nim nieprzeciętny stolik, uwagę wzbudza duża ilość drobnych detali oraz lekka budowa stolika, jest on powyginany w wiele stron. Projekt stanowi jednolitą symetryczną całość. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. francuski styl Ludwika XV w okresie rokoka z lżejszymi, smuklejszymi meblami i głównym motywem zdobniczym w kształcie muszli.
Ilustracja interaktywna przedstawia projekt stolika narysowany przez Juste Aurèle Meissoniera. Szkic jest czarno-biały, widać na nim nieprzeciętny stolik, uwagę wzbudza duża ilość drobnych detali oraz lekka budowa stolika, jest on powyginany w wiele stron. Projekt stanowi jednolitą symetryczną całość. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. francuski styl Ludwika XV w okresie rokoka z lżejszymi, smuklejszymi meblami i głównym motywem zdobniczym w kształcie muszli.
Projekt stolika narysowany przez Juste Aurèle Meissoniera, ok. 1730, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RY7AOD5rT2mDe1
Ilustracja interaktywna przedstawia półkę na książki. Mebel jest w kolorze jasnej zieleni, jest na długich, prostych, ozdobnych nóżkach. Na drzwiach znajdują się ozdobne malunki. Mebel ma prosty kształt, aczkolwiek pozostaje on ozdobnym meblem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. klasycystyczny styl Adamów w Anglii w połowie XVIII w. charakteryzujący się lekkością i elegancją, jasną kolorystyką, stosowaniem stiuków, malowideł ściennych, pilastrów i ornamentów roślinnych.
Ilustracja interaktywna przedstawia półkę na książki. Mebel jest w kolorze jasnej zieleni, jest na długich, prostych, ozdobnych nóżkach. Na drzwiach znajdują się ozdobne malunki. Mebel ma prosty kształt, aczkolwiek pozostaje on ozdobnym meblem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. klasycystyczny styl Adamów w Anglii w połowie XVIII w. charakteryzujący się lekkością i elegancją, jasną kolorystyką, stosowaniem stiuków, malowideł ściennych, pilastrów i ornamentów roślinnych.
Półka na książki projektu Roberta Adama, 1776, Carnegie Museum of Art, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
R7Qmms00MnuKc1
Ilustracja interaktywna przedstawia zegar w francuskim stylu Empire. Przez zegar dominuje złoto i brąz. Na centralnym miejscu widać trzy postacie kobietę i mężczyznę w tzw. uścisku dłoni oraz anioła stojącego nad nimi, opierającego swoje dłonie na ramieniu kobiety i mężczyzny. Zegar jest bogato zdobiony. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. francuski styl Empire z czasów panowania Napoleona, wzorujący się na sztuce starożytnego Egiptu, Rzymu i Grecji.
Ilustracja interaktywna przedstawia zegar w francuskim stylu Empire. Przez zegar dominuje złoto i brąz. Na centralnym miejscu widać trzy postacie kobietę i mężczyznę w tzw. uścisku dłoni oraz anioła stojącego nad nimi, opierającego swoje dłonie na ramieniu kobiety i mężczyzny. Zegar jest bogato zdobiony. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. francuski styl Empire z czasów panowania Napoleona, wzorujący się na sztuce starożytnego Egiptu, Rzymu i Grecji.
Zegar zaprojektowany przez Pierre-Philippe Thomire, ok. 1810, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Przedmioty do wystroju wnętrz
Rtp4kBNEZrn7U1
Ilustracja interaktywna przedstawia stolik. Stolik jest brązowy, wykonany z drewna, posiada wygięte nóżki oraz okrągły blat. Pod blatem w miejscu łączenia blatu z nóżkami, znajdują się pozłacane pólpiersia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. styl federalny w Ameryce.
Ilustracja interaktywna przedstawia stolik. Stolik jest brązowy, wykonany z drewna, posiada wygięte nóżki oraz okrągły blat. Pod blatem w miejscu łączenia blatu z nóżkami, znajdują się pozłacane pólpiersia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. styl federalny w Ameryce.
Stolik zaprojektowany przez Charlesa-Honoré Lannuier, ok. 1810, kolekcja Białego Domu, Waszyngton, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
R143UhbWvDLCM1
Ilustracja przedstawia krzesło w stylu biedermeier. Krzesło jest brązowe, utrzymane jest w prostym stylu, posiada delikatnie wygięte nóżki oraz siatkowane siedzisko, mebel nie ma cech szczególnych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Biedermeier w Niemczech i w Austrii, prosty, wygodny, przytulny, z użyciem nowoczesnej metody parowego gięcia drewna, wymyślonej przez Michaela Thoneta.
Ilustracja przedstawia krzesło w stylu biedermeier. Krzesło jest brązowe, utrzymane jest w prostym stylu, posiada delikatnie wygięte nóżki oraz siatkowane siedzisko, mebel nie ma cech szczególnych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Biedermeier w Niemczech i w Austrii, prosty, wygodny, przytulny, z użyciem nowoczesnej metody parowego gięcia drewna, wymyślonej przez Michaela Thoneta.
Michael Thonet, Krzesło nr 14, 1859, Niemcy, moma.org, CC BY 3.0
R6NbEu8qhuNNp1
Ilustracja interaktywna przedstawia czajniczek zaprojektowany przez Christophera Dressera. Naczynie posiada niecodzienną kanciastą formę, cechują go geometryczne złote kształty. Projektant starał się uchwycić funkcjonalność rzeczy codziennego użytku wraz z niecodziennym kształtem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. powstały w Szkocji ruch Arts Crafts postulujący ideę integracji sztuki z życiem codziennym, dążący do odnowy rzemiosła artystycznego i powrotu do rękodzieła.
Ilustracja interaktywna przedstawia czajniczek zaprojektowany przez Christophera Dressera. Naczynie posiada niecodzienną kanciastą formę, cechują go geometryczne złote kształty. Projektant starał się uchwycić funkcjonalność rzeczy codziennego użytku wraz z niecodziennym kształtem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. powstały w Szkocji ruch Arts Crafts postulujący ideę integracji sztuki z życiem codziennym, dążący do odnowy rzemiosła artystycznego i powrotu do rękodzieła.
Christopher Dresser, Czajniczek, 1879, Anglia, wikimedia.org, CC BY 3.0
RpCObPzANopNi1
Ilustracja przedstawia lampkę stołową, której klosz łudząco przypomina witraż z winogronami. Lampka stanowi funkcjonalny oraz jednocześnie ozdobny przedmiot. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Art Nouveau – francuska odmiana secesji z organiczną ornamentyką i asymetrią, promująca sztukę japońską i sztukę nowoczesną.
Ilustracja przedstawia lampkę stołową, której klosz łudząco przypomina witraż z winogronami. Lampka stanowi funkcjonalny oraz jednocześnie ozdobny przedmiot. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Art Nouveau – francuska odmiana secesji z organiczną ornamentyką i asymetrią, promująca sztukę japońską i sztukę nowoczesną.
Louis Comfort Tiffany, Lampka stołowa, ok. 1902, kolekcja Muzeum Sztuk Pięknych w Wirginii, Stany Zjednoczone Ameryki, Pinterest, CC BY 3.0
Przedmioty do wystroju wnętrz
RtWGHE9xfiu0S1
Ilustracja interaktywna przedstawia Parawan Oasis. Parawan posiada ozdobne geometryczne elementy, tworząc spójną i harmonijną kompozycję. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. wiedeński Art déco charakteryzujący się zgeometryzowanymi, uproszczonymi formami podkreślającymi znaczenia bryły, płaszczyzny i faktury, redukcją zdobnictwa, żywą, jasną kolorystyką, tworzeniem z drogich materiałów oraz przykładaniem ogromnej wagi do estetycznej wartości przedmiotu.
Ilustracja interaktywna przedstawia Parawan Oasis. Parawan posiada ozdobne geometryczne elementy, tworząc spójną i harmonijną kompozycję. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. wiedeński Art déco charakteryzujący się zgeometryzowanymi, uproszczonymi formami podkreślającymi znaczenia bryły, płaszczyzny i faktury, redukcją zdobnictwa, żywą, jasną kolorystyką, tworzeniem z drogich materiałów oraz przykładaniem ogromnej wagi do estetycznej wartości przedmiotu.
Edgar Brandt, Parawan Oasis, 1925, Francja, wikimedia.org, CC BY 4.0
RsEMd9IXLQYsw1
Ilustracja interaktywna przedstawia czerwono-niebieskie krzesło zaprojektowane przez Gerrita Rietvelda. Mebel jest kanciasty, posiada ostre krawędzie. Siedzisko fotela jest niebieskie, oparcie natomiast czerwone. Zarówno siedzisko jak i oparcie nie są ułożone w kącie prostym, są one przechylone tworząc kąt rozwarty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. holenderski De Stijl – geometryczny abstrakcjonizm, prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji.
Ilustracja interaktywna przedstawia czerwono-niebieskie krzesło zaprojektowane przez Gerrita Rietvelda. Mebel jest kanciasty, posiada ostre krawędzie. Siedzisko fotela jest niebieskie, oparcie natomiast czerwone. Zarówno siedzisko jak i oparcie nie są ułożone w kącie prostym, są one przechylone tworząc kąt rozwarty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. holenderski De Stijl – geometryczny abstrakcjonizm, prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji.
Gerrit Rietveld, Czerwono-niebieskie krzesło, 1918, Holandia, rietveldoriginals.com, CC BY 3.0
RrMkCoZjYiYSm1
Ilustracja interaktywna przedstawia krzesło zawieszone, zaprojektowane przez Marcela Breuera. Mebel posiada prosty kształt, cechuje go funkcjonalność bez zbędnych ozdób. Posiada stalową konstrukcję i granatowe oparcie wraz z siedziskiem. Krzesło tego rodzaju jest nierzadko spotykane do dziś. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Bauhaus propagujący zasadę funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form, z nowoczesnymi krzesłami z giętych stalowych rur.
Ilustracja interaktywna przedstawia krzesło zawieszone, zaprojektowane przez Marcela Breuera. Mebel posiada prosty kształt, cechuje go funkcjonalność bez zbędnych ozdób. Posiada stalową konstrukcję i granatowe oparcie wraz z siedziskiem. Krzesło tego rodzaju jest nierzadko spotykane do dziś. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Bauhaus propagujący zasadę funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form, z nowoczesnymi krzesłami z giętych stalowych rur.
Marcel Breuer, Krzesło zawieszone, ok. 1928, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 3.0
RR3u20wMtcc5t1
Ilustracja interaktywna przedstawia lampę typu PH Artichoke zaprojektowaną przez Poula Henningsena. Lampa przypomina rozwarstwioną kulę, składa się ona z wielu kwadratowych elementów, które w całości prezentują lampę o kulistym kształcie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. regionalne wzornictwo skandynawskie.
Ilustracja interaktywna przedstawia lampę typu PH Artichoke zaprojektowaną przez Poula Henningsena. Lampa przypomina rozwarstwioną kulę, składa się ona z wielu kwadratowych elementów, które w całości prezentują lampę o kulistym kształcie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. regionalne wzornictwo skandynawskie.
Poul Henningsen, Lampa typ PH Artichoke, 1958, Londyn, Anglia, wikimedia.org, CC BY 2.0
R8P3s9XtEOIV61
Ilustracja interaktywna przedstawia krzesło zaprojektowane przez Eero Aarnio. Krzesło stanowi w głównej części wielką półkulę, w której jest umieszczone siedzisko. Półkula jest biała, siedzisko natomiast pomarańczowe. Cała konstrukcja utrzymana jest na niewielkiej białej stopce. Mebel pomimo wielkich rozmiarów stanowi estetyczną kompozycję. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. pop-art.
Ilustracja interaktywna przedstawia krzesło zaprojektowane przez Eero Aarnio. Krzesło stanowi w głównej części wielką półkulę, w której jest umieszczone siedzisko. Półkula jest biała, siedzisko natomiast pomarańczowe. Cała konstrukcja utrzymana jest na niewielkiej białej stopce. Mebel pomimo wielkich rozmiarów stanowi estetyczną kompozycję. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. pop-art.
Krzesło zaprojektowane prze Eero Aarnio, 1963-1965, Finlandia, wikimedia.org, CC BY 2.5
Zadania
R1ePZcgBJMtUl
Ćwiczenie 1
Jaką nazwę nosi projektowanie przedmiotów użytkowych? (inaczej wzornictwo). Możliwe odpowiedzi: 1. design, 2. rzemiosło artystyczne, 3. sztuka użytkowa
Jaką nazwę nosi projektowanie przedmiotów użytkowych? (inaczej wzornictwo). Możliwe odpowiedzi: 1. design, 2. rzemiosło artystyczne, 3. sztuka użytkowa
Jaką nazwę nosi projektowanie przedmiotów użytkowych? (inaczej wzornictwo).
design
rzemiosło artystyczne
sztuka użytkowa
classicmobile
Ćwiczenie 2
RjGMeocvcDEyN1
Polecenie do zadania brzmi: „Przyporządkuj przykłady sztuki meblarskiej do właściwego stylu.”. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające: bogato zdobioną komodę z złotymi ornamentami na wygiętych nóżkach, półkę na książki z ozdobnymi harmonijnymi rysunkami na prostych wysokich nóżkach, brązowy stolik na wygiętych nóżkach z okrągłym blatem i złotymi łączeniami pomiędzy blatem a nóżkami oraz szkic projektowy ozdobnego stolika o harmonijnym zawijanym kształcie. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć w pionie, aby dobrać parami pasujące do siebie kafle. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: „Przyporządkuj przykłady sztuki meblarskiej do właściwego stylu.”. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające: bogato zdobioną komodę z złotymi ornamentami na wygiętych nóżkach, półkę na książki z ozdobnymi harmonijnymi rysunkami na prostych wysokich nóżkach, brązowy stolik na wygiętych nóżkach z okrągłym blatem i złotymi łączeniami pomiędzy blatem a nóżkami oraz szkic projektowy ozdobnego stolika o harmonijnym zawijanym kształcie. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć w pionie, aby dobrać parami pasujące do siebie kafle. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj przykłady sztuki meblarskiej do właściwego stylu.
Rrknwsn7169mD1
W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające: bogato zdobioną komodę z złotymi ornamentami na wygiętych nóżkach, półkę na książki z ozdobnymi harmonijnymi rysunkami na prostych wysokich nóżkach, brązowy stolik na wygiętych nóżkach z okrągłym blatem i złotymi łączeniami pomiędzy blatem a nóżkami oraz szkic projektowy ozdobnego stolika o harmonijnym zawijanym kształcie.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
1 - styl federalny (Federal Style) 2 - styl Adamów (klasycyzm) 3 - styl Ludwika XV (rokoko) 4 - styl Ludwika XIV (barok)
B‑1,A‑2,C‑3,D‑4
Inna wersja zadania
Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące sztuki meblarskiej.
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1GcsjBioCKOG1
Uzupełnij zdanie wybierając jedną z odpowiedzi: sztuka użytkowa, wzornictwo przemysłowe, meblarstwo. Projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku to Tu uzupełnij.
Uzupełnij zdanie wybierając jedną z odpowiedzi: sztuka użytkowa, wzornictwo przemysłowe, meblarstwo. Projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku to Tu uzupełnij.
Projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku to ...............................................
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdanie wybierając jedną z odpowiedzi.
Pytania: Projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku to ................ .
Odpowiedzi: A - wzornictwo przemysłowe B - meblarstwo C - sztuka użytkowa
1‑A
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1cpO4Hhu47Ov1
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj style odpowiadającym im zdjęć krzeseł. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające krzesła w różnych stylach, krzesło o prostym kształcie z czerwonym oparciem i niebieskim siedziskiem tworzące razem kąt rozwarty, krzesło o prostej stalowej konstrukcji z granatowym opraciem i siedziskiem, krzesło w kształcie dużych rozmiarów pólkuli z pomarańczowym siedziskiem oraz proste brązowe drewniane krzeslo na delikatnie wygiętych nóżkach, posiadające sitkowane siedzisko. Poniżej polecenia znajdują się elementy, które należy dopasować do ilustracji. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj style odpowiadającym im zdjęć krzeseł. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające krzesła w różnych stylach, krzesło o prostym kształcie z czerwonym oparciem i niebieskim siedziskiem tworzące razem kąt rozwarty, krzesło o prostej stalowej konstrukcji z granatowym opraciem i siedziskiem, krzesło w kształcie dużych rozmiarów pólkuli z pomarańczowym siedziskiem oraz proste brązowe drewniane krzeslo na delikatnie wygiętych nóżkach, posiadające sitkowane siedzisko. Poniżej polecenia znajdują się elementy, które należy dopasować do ilustracji. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj style odpowiadającym im zdjęć krzeseł.
RXjN8THi4BGs21
W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające krzesła w różnych stylach, krzesło o prostym kształcie z czerwonym oparciem i niebieskim siedziskiem tworzące razem kąt rozwarty, krzesło o prostej stalowej konstrukcji z granatowym opraciem i siedziskiem, krzesło w kształcie dużych rozmiarów pólkuli z pomarańczowym siedziskiem oraz proste brązowe drewniane krzeslo na delikatnie wygiętych nóżkach, posiadające sitkowane siedzisko.
Odpowiedzi: A - Biedermeier B - Bauhaus C - De Stijl D - pop‑art
1‑C 2‑B 3‑D 4‑A
Inna wersja zadania
Wymień cechy sztuki użytkowej.
classicmobile
Ćwiczenie 5
RG2PWxF0tFkOJ1
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa. Bauhaus Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. De Stijl Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Nouveau Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Biedermeier Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Deco Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa. Bauhaus Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. De Stijl Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Nouveau Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Biedermeier Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Deco Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.
Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską., Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą., Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny., Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form., Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały.
Biedermeier
Art Nouveau
Art Deco
De Stijl
Bauhaus
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 5
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.
A - Bauhaus B - De Stijl C - Art Nouveau D - Biedermeier E - Art Deco
1 - Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2 - Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3 - Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4 - Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5 - Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
D‑1,C‑2,E‑3,B‑4,A‑5
Zobacz także
Inna wersja zadania
RpTqtxQ8bW11fmde3bf6bf404e7f2d_00000000000101
Ćwiczenie 6
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa. Bauhaus Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. De Stijl Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Nouveau Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Biedermeier Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Deco Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa. Bauhaus Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. De Stijl Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Nouveau Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Biedermeier Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. Art Deco Możliwe odpowiedzi: 1. Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. 2. Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską. 3. Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. 4. Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. 5. Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.
Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą., Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny., Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form., Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały., Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską., Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały., Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą., Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny., Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską., Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form.
Biedermeier - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Art Nouveau - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Art Deco - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................
De Stijl - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Bauhaus - ..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 7
RQjqUYUgrqjSn1
Polecenie do zadania brzmi: „Dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.”. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje, przedstawiające ozdobny brązowo-złoty zegar z trzema postaciami: kobietą, męzczyzną oraz aniołem, lampe z abażurem przedstawiającym kiść winogron, czajnik o geometrycznych wzorach, oraz lampę poskładaną z wielu kwadratowych elementów, prezentujących w całości kulę. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć w pionie, aby dobrać parami pasujące do siebie kafle. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: „Dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.”. W zadaniu znajdują się cztery ilustracje, przedstawiające ozdobny brązowo-złoty zegar z trzema postaciami: kobietą, męzczyzną oraz aniołem, lampe z abażurem przedstawiającym kiść winogron, czajnik o geometrycznych wzorach, oraz lampę poskładaną z wielu kwadratowych elementów, prezentujących w całości kulę. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć w pionie, aby dobrać parami pasujące do siebie kafle. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 7
Dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.
RxfciupjM7XsB1
W zadaniu znajdują się cztery ilustracje, przedstawiające ozdobny brązowo-złoty zegar z trzema postaciami: kobietą, męzczyzną oraz aniołem, lampe z abażurem przedstawiającym kiść winogron, czajnik o geometrycznych wzorach, oraz lampę poskładaną z wielu kwadratowych elementów, prezentujących w całości kulę.
Źródło: online skills, cc0.
1 - Art Nouveau 2 - Arts & Crafts 3 - Empire 4 - wzornictwo skandynawskie
C‑1,B‑2,A‑3,D‑4
Inna wersja zadania
Wskaż, jakie są cechy charakterystyczne empire.
classicmobile
Ćwiczenie 8
RTYpyrXnow1LO1
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa. Marcel Breuer Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Louis Comfort Tiffany Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Gerrit Rietveld Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Michael Thonet Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Christopher Dresser Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Robert Adam Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier.
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa. Marcel Breuer Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Louis Comfort Tiffany Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Gerrit Rietveld Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Michael Thonet Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Christopher Dresser Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Robert Adam Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier.
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa.
Bauhaus, Biedermeier, Art Nouveau, styl Adamów, De Stijl, Arts & Crafts
Robert Adam
Michael Thonet
Christopher Dresser
Louis Comfort Tiffany
Gerrit Rietveld
Marcel Breuer
Źródło: Magdalena Ślęzak, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 8
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa.
A - Marcel Breuer B - Louis Comfort Tiffany C - Gerrit Rietveld D - Michael Thonet E - Christopher Dresser F - Robert Adam
1 - Bauhaus 2 - Arts & Crafts 3 - De Stijl 4 - Art Nouveau 5 - styl Adamów 6 - Biedermeier
A‑1,E‑2,C‑3,B‑4,F‑5,D‑6
Zobacz także
Inna wersja zadania
RQEr7CzI9Jl4wmde3bf6bf404e7f2d_00000000000121
Ćwiczenie 9
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa. Marcel Breuer Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Louis Comfort Tiffany Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Gerrit Rietveld Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Michael Thonet Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Christopher Dresser Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Robert Adam Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier.
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa. Marcel Breuer Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Louis Comfort Tiffany Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Gerrit Rietveld Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Michael Thonet Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Christopher Dresser Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier. Robert Adam Możliwe odpowiedzi: 1. Bauhaus, 2. Arts & Crafts, 3. De Stijl, 4. Art Nouveau, 5. styl Adamów, 6. Biedermeier.
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa.
styl Adamów, Art Nouveau, Art Nouveau, De Stijl, De Stijl, Arts & Crafts, Biedermeier, Biedermeier, styl Adamów, Bauhaus, Arts & Crafts, Bauhaus
Robert Adam - ..................................
Michael Thonet - ..................................
Christopher Dresser - ..................................
Louis Comfort Tiffany - ..................................
Gerrit Rietveld - ..................................
Marcel Breuer - ..................................
Źródło: online skills, cc0.
Polecenie 1
W trakcie lekcji poznałeś pięknie wykonane przedmioty, które są wykorzystywane w życiu codziennym.
Wykorzystaj tę wiedzę i przygotuj projekt np. krzesła/ szafki/ stolika/ komody/ lampy etc. Następnie wykonaj jej miniaturową wersję.
Do zadania możesz wykorzystać klamerki, zapałki, szary papier, bibułę, sznurek, brystol, drewno, plastik etc.
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000007
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000007
Przyporządkuj przykłady sztuki meblarskiej do właściwego stylu.
RrGgrn57Fak8b1
W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające: bogato zdobioną komodę z złotymi ornamentami na wygiętych nóżkach, półkę na książki z ozdobnymi harmonijnymi rysunkami na prostych wysokich nóżkach, brązowy stolik na wygiętych nóżkach z okrągłym blatem i złotymi łączeniami pomiędzy blatem a nóżkami oraz szkic projektowy ozdobnego stolika o harmonijnym zawijanym kształcie.
Odpowiedzi: A - styl Ludwika XV (rokoko) B - styl federalny (Federal Style) C - styl Ludwika XIV (barok) D - styl Adamów (klasycyzm)
Rozwiązanie: 1‑C 2‑D 3‑B 4‑A
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000008
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000008
Uzupełnij zdanie wybierając jedną z odpowiedzi.
Pytania: Projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku to ................ .
Odpowiedzi: A - wzornictwo przemysłowe B - meblarstwo C - sztuka użytkowa
Rozwiązanie: 1‑A
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000009
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000009
Przyporządkuj style odpowiadającym im zdjęć krzeseł.
RqGtbZsnyXQMR1
W zadaniu znajdują się cztery ilustracje przedstawiające krzesła w różnych stylach, krzesło o prostym kształcie z czerwonym oparciem i niebieskim siedziskiem tworzące razem kąt rozwarty, krzesło o prostej stalowej konstrukcji z granatowym opraciem i siedziskiem, krzesło w kształcie dużych rozmiarów pólkuli z pomarańczowym siedziskiem oraz proste brązowe drewniane krzeslo na delikatnie wygiętych nóżkach, posiadające sitkowane siedzisko.
Odpowiedzi: A - De Stijl B - Bauhaus C - pop‑art D - Biedermeier
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B 3‑C 4‑D
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000010
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000010
Przeciągając podane elementy dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.
Pytania: Biedermeier - ................ Art Nouveau - ................ Art Deco - ................ De Stijl - ................ Bauhaus - ................
Odpowiedzi: A - Krzesła z giętych, stalowych rur. Zasada funkcjonalizmu i tworzenie typowych, ale starannie opracowanych form. B - Geometryzacja form, eksponowanie bryły, płaszczyzny i faktury, zdobienia ograniczone do minimum, drogie, wysokiej jakości materiały. C - Prostokątność, stosowanie czystych kolorów, brak dekoracji, abstrakcjonizm geometryczny. D - Prosty, wygodny, przytulny. Krzesła z drewna giętego parą. E - Organiczna ornamentyka, asymetria, płynna, falista linia, inspiracje sztuką japońską.
Rozwiązanie: 1‑D 2‑E 3‑B 4‑C 5‑A
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000011
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000011
Dopasuj cechy charakterystyczne do właściwego stylu wzornictwa.
RYLOET3j8LXma1
W zadaniu znajdują się cztery ilustracje, przedstawiające ozdobny brązowo-złoty zegar z trzema postaciami: kobietą, męzczyzną oraz aniołem, lampe z abażurem przedstawiającym kiść winogron, czajnik o geometrycznych wzorach, oraz lampę poskładaną z wielu kwadratowych elementów, prezentujących w całości kulę.
Odpowiedzi: A - Empire B - wzornictwo skandynawskie C - Arts & Crafts D - Art Nouveau
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B 3‑C 4‑D
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000012
mde3bf6bf404e7f2d_0000000000012
Połącz w pary nazwiska projektantów ze stylami wzornictwa.
Pytania: Robert Adam - ................ Michael Thonet - ................ Christopher Dresser - ................ Louis Comfort Tiffany - ................ Gerrit Rietveld - ................ Marcel Breuer - ................
Odpowiedzi: A - De Stijl B - Art Nouveau C - Bauhaus D - styl Adamów E - Biedermeier F - Arts & Crafts
Rozwiązanie: 1‑D 2‑E 3‑F 4‑B 5‑A 6‑C
Słownik pojęć
Design [czyt. dizajn]
Design [czyt. dizajn]
projektowanie przedmiotów użytkowych. Także wygląd przedmiotów użytkowych.
Ebenista
Ebenista
stolarz - artysta wykonujący głównie meble skrzyniowe, fornirowane, intarsjowane i inkrustowane.
Meblarstwo
Meblarstwo
sztuka projektowania i wyrabiania mebli. Obejmuje pojedyncze sprzęty wykonane metodą rzemieślniczą, jak i wieloseryjne, wytwarzane przez przemysł.
Styl
Styl
zespół cech charakterystycznych dla sztuki jakiejś epoki, jakiegoś regionu lub twórcy.
Sztuka użytkowa
Sztuka użytkowa
wytwarzanie przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych, także takie przedmioty.
Wzornictwo przemysłowe
Wzornictwo przemysłowe
projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku. Zaczęło kształtować się wraz z rozwojem produkcji masowej w krajach wysoko uprzemysłowionych.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R1AdZ1hJSv3zB1
Ilustracja przedstawia komodę Mazarine według projektu Charlesa André Boulle. W komodzie przeważają złote ornamenty, mebel jest bardzo ozdobny, posiada wygięte nóżki oraz liczne detale, znajduje się na neutralnym tle.
Komoda Mazarine według projektu Charlesa André Boulle, ok. 1710-1720, The Jack and Belle Linsky Collection, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, metmuseum.org, CC BY 3.0
RBIBTf5Hy248R1
Ilustracja przedstawia projekt stolika narysowany przez Juste Aurèle Meissoniera. Szkic jest czarno-biały, widać na nim nieprzeciętny stolik, uwage wzbudza duża ilość drobnych detali oraz lekka budowa stolika, jest on powyginany w wiele stron. Projekt stanowi jednolitą symetryczną całość.
Projekt stolika narysowany przez Juste Aurèle Meissoniera, ok. 1730, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R1Mm2OZMIl5ar1
Ilustracja przedstawia półkę na książki. Mebel jest w kolorze jasnej zieleni, jest na długich, prostych, ozdobnych nóżkach. Na drzwiach znajdują się ozdobne malunki. Mebel ma prosty kształt, aczkolwiek pozostaje on ozdobnym meblem.
Półka na książki projektu Roberta Adama, 1776, Carnegie Museum of Art, Pittsburgh, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
R4SCyqhl2XA7w1
Ilustracja przedstawia zegar w francuskim stylu Empire. Przez zegar dominuje złoto i brąz. Na centralnym miejscu widać trzy postacie kobiete i mężczyzne w tz. uścisku dłoni oraz anioła stojącego nad nimi, opierającego swoje dłonie na ramieniu kobiety i męzczyzny. Zegar jest bogato zdobiony.
Zegar zaprojektowany przez Pierre-Philippe Thomire, ok. 1810, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RfSpt6eLqO6cN1
Ilustracja przedstawia stolik. Stolik jest brązowy, wykonany z drewna, posiada wygięte nóżki oraz okrągły blat. Pod blatem w miejscu łączenia blatu z nóżkami, znajdują się pozłacane pólpiersia.
Stolik zaprojektowany przez Charlesa-Honoré Lannuier, ok. 1810, kolekcja Białego Domu, Waszyngton, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
R1XYc2kQEMC9L1
Ilustracja przedstawia krzesło w stylu biedermeier. Krzesło jest brązowe, utrzymane jest w prostym stylu, posiada delikatnie wygięte nóżki oraz sitkowane siedzisko, mebel nie ma cech szczególnych.
Michael Thonet, Krzesło nr 14, 1859, Niemcy, moma.org, CC BY 3.0
RMWV3yDNeV8FF1
Ilustracja przedstawia czajniczek zaprojektowany prez Christophera Dressera. Naczynie posiada niecodzienną kańciastą formę, cechują go geometryczne złote kształty. Projektant starał się uchwycić funkcjonalność rzeczy codziennego użytku wraz z niecodziennym kształtem.
Christopher Dresser, Czajniczek, 1879, Anglia, wikimedia.org, CC BY 3.0
R8GHVvWJ8XCbi1
Ilustracja przedstawia lampkę stołową, której klosz złudząco przypomina witraż z winogronami. Lampka stanowi funkcjonalny oraz jednocześnie ozdobny przedmiot.
Louis Comfort Tiffany, Lampka stołowa, ok. 1902, kolekcja Muzeum Sztuk Pięknych w Wirginii, Stany Zjednoczone Ameryki, Pinterest, CC BY 3.0
RFBeebs1B9GWg1
Ilustracja przedstawia Parawan Oasis. Parawan posiada ozdobne geometryczne elementy, tworząc spójną i harmonijną kompozycję.
Edgar Brandt, Parawan Oasis, 1925, Francja, wikimedia.org, CC BY 4.0
R1W6TroZ9FjF91
Ilustracja przedstawia czerwono-niebieskie krzesło zaprojektowane przez Gerrita Rietvelda. Mebel jest kanciasty, posiada ostre krawędzie. Siedzisko fotela jest niebieskie, oparcie natomiast czerwone. Zarówno siedzisko jak i oparcie nie są ułożone w kącie prostym, są one przechylone tworząc kąt rozwarty.
Gerrit Rietveld, Czerwono-niebieskie krzesło, 1918, Holandia, rietveldoriginals.com, CC BY 3.0
RNyEBgyZbxYDU1
Ilustracja przedstawia krzesło zawieszone, zaprojektowane przez Marcela Breuera. Mebel posiada prosty kształt, cechuje go funkcjonalnośc bez zbędnych ozdób. Posiada stalową konkstrukcję i granatowe oparcie wraz z siedziskiem. Krzesło tego rodzaju jest nierzadko spotykane do dziś.
Marcel Breuer, Krzesło zawieszone, ok. 1928, Niemcy, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1YZMhi7iSZdC1
Ilustracja interaktywna przedstawia lampę typu PH Artichoke zaprojektowaną przez Poula Henningsena. Lampa przypomina rozwarstwioną kulę, składa się ona z wielu kwadratowych elementów, które w całości prezentują lampę o kulistym kształcie.
Poul Henningsen, Lampa typ PH Artichoke, 1958, Londyn, Anglia, wikimedia.org, CC BY 2.0
R1S6YTCWjiGLk1
Ilustracja interaktywna przedstawia krzesło zaprojektowane przez Eero Aarnio. Krzesło stanowi w głównej części wielką półkulę, w której jest umieszczone siedzisko. Półkula jest biała, siedzisko natomiast pomarańczowe. Cała konstrukcja utrzymana jest na niewielkiej białej stopce. Mebel pomimo wielkich rozmiarów stanowi estetyczną kompozycję.
Krzesło zaprojektowane prze Eero Aarnio, 1963-1965, Finlandia, wikimedia.org, CC BY 2.5