Future Continuous – budowa i zastosowanie
Scenariusz lekcji – Future Continuous – budowa i zastosowanie.
Uczeń zna budowę i zasady tworzenia zdań w czasie Future Continuous - poznaje tym samym nową strukturę gramatyczną.
Dziecko wie, w jakich sytuacjach używać omawianej struktury gramatycznej i jakie słówka charakterystyczne sugerują jej zastosowanie.
Uczeń zna wyrażenia i zwroty sugerujące użycie omawianego czasu.
Uczeń odróżnia czas Future Continuous od czasu Future Perfect i umie określić relacje czasowe czynności wyrażanych w obu czasach.
Uczeń poznaje nowe słowa pojawiające się w czytanym materiale źródłowym.
Uczeń ćwiczy umiejętność czytania i rozumienia tekstu czytanego.
Uczeń umie tworzyć pytania, przeczenia i zdania twierdzące w czasie Future Continuous.
Dziecko potrafi opisywać sytuacje i czynności, które maja się rozpocząć (i trwać) w konkretnym momencie w przyszłości.
Metoda: czytanie tekstu, metoda podająca, pogadanka, przerabianie materiału źródłowego, omawianie tablicy poglądowej, ćwiczenia, budowanie i tłumaczenie zdań, pisanie.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupowa.
W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – czytają tekst i starają się go zrozumieć (ewentualnie tekst czytany jest głośno na forum klasy). Następnie nauczyciel stosuje metodę podającą – tłumaczy temat lekcji (budowę i zastosowania czasu Future Continuous), w tym celu posługuje się materiałem źródłowym i tablicą poglądową.
Dzieci podkreślają wszystkie użyte w tekście źródłowym czasowniki i zdania w czasie Future Continuous i starają się zrozumieć ich zastosowanie. Uczniowie zapoznają się ze słówkami i wyrażeniami charakterystycznymi dla czasu Future Continuous.
Dodatkowo – wszystkie nowe słówka pojawiające się w tekście są tłumaczone i zapisywane w zeszytach.
Dzieci rozwiązują dodatkowe ćwiczenia z książek. W trakcie pracy mogą korzystać z pomocy tablicy poglądowej. Pod koniec lekcji każde dziecko stara się napisać parę zdań zawierających omawianą strukturę gramatyczną.
Tablica poglądowa ‘Future Continuous’.
Materiał źródłowy ‘The party date’.
Ćwiczenia dodatkowe z książek (patrz: uwagi do scenariusza).
Temat lekcji nie wymaga specjalnego wprowadzenia.
Czytanie tekstu źródłowego samodzielnie przez uczniów lub głośno na forum klasy.
Tłumaczenie nieznanych słówek pojawiających się w tekście i odnotowywanie ich w zeszycie.
Krótkie streszczenie przeczytanego tekstu przez uczniów (lub jednego ucznia).
Odpowiadanie na zadawane przez nauczyciela pytania, dotyczące przeczytanego tekstu.
Podkreślanie i tłumaczenie czasowników i całych zdań w czasie Future Continuous.
Objaśnienie zasad tworzenia czasu Future Continuous.
Omówienie wariantów zastosowania czasu Future Continuous (też w porównaniu z czasem Future Perfect, jeżeli był przerabiany).
Tworzenie pytań i przeczeń ze zdań twierdzących i odwrotnie.
Zapoznanie się ze słówkami charakterystycznymi czasu Future Continuous.
Ćwiczenie umiejętności tworzenia zdań w omawianym czasie.
Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji.
Tłumaczenie zdań. Tworzenie opisów sytuacji, mających rozpocząć się w konkretnych momentach przyszłości.
Tablica poglądowa ‘Future Continuous’.
Materiał źródłowy ‘The party date’.
Zadanie domowe
Praca domową mogą być ćwiczenia do rozwiązywania z książek lub stworzenie opisu kilku sytuacji mających wydarzyć się w przyszłości, z użyciem nowopoznanej konstrukcji.
Dzieci uczą się także nowych słówek, jakie pojawiły się na lekcji.