Zdjęcie przedstawia plan miasta Paryża z roku 1876. Na planie widoczne są oznaczone różnymi kolorami obszary miasta oraz główną rzekę płynącą przez miasto. Na mapie miasta oznaczono najważniejsze budowle.
1. Kolumna Vendôme . Na zdjęciu widoczna jest monumentalna kolumna, na szczycie której znajduje się rzeźba Napoleona. Kolumna stoi na środku placu miejskiego. Wokół znajdują się kamienice. Po placu przechadzają się mieszkańcy. Carlo Canella, Król Ludwik Filip inauguruje osadzenie pomnika Napoleona na kolumnie Vendôme. Źródło: domena publiczna. Jednym z zabytków opisanych przez poetę w wierszu Paryż jest kolumna Vendôme, pokryta płaskorzeźbami, które wykonano z 1250 austriackich i rosyjskich armat zdobytych w bitwie pod Austerlitz w 1805 roku. „I pod kolumną spiżu wszyscy posną; Choć cięcie kata głowę z niej strąciło, Choć na niej może jak na gruzach z wiosną Chwasty i z lilijami Burbonów porosną”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 79.
2. Cmentarz Père la Chaise. Na zdjęciu widok na wzgórze, na którym znajduje się cmentarz. Na pierwszym planie widoczne są nagrobki oraz ludzie idący alejką cmentarną. W tle budynek, a na horyzoncie drzewa. Widok na cmentarz Père-Lachaise od strony wejścia, 1815 rok. Źródło: domena publiczna. Ogromne wrażenie wywarł na Słowackim słynny paryski cmentarz Père-Lachaise: „Z dala od miasta szukajmy napisów, Gdzie wielki cmentarz zalega na górze.O! jak tu smutno, kędy wśród cyprysów. Pobladłe w cieniu chowają się róże.A pod stopami — dalej — miasto w chmurze Topi się we mgłach gasnących opalu…”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 80.
3. Kościół katedralny Notre-Dame. Na zdjęciu znajduje się ogromny budynek Katedry Notre-Dame. Katedra znajduje się nad brzegiem rzeki. Na wybrzeżu widoczne są łodzie, ludzie i powozy. Do Katedry prowadzi most. Katedra ma dwie duże wieże o kształcie prostokąta. W tle widoczna jest najwyższa, strzelista wieża. Katedra Notre-Dame u schyłku XIX wieku. Źródło: domena publiczna. Poeta podziwiał również paryski kościół katedralny Notre-Dame. Zdobienia gotyckiej katedry (np. witrażowe okna w kształcie rozet) Słowacki porównał do brabanckich koronek o wzorze wijących się gałązek, wykonywanych w Brugii w XVII‒XVIII wieku „Patrz znów w mgłę miejską — oto wież ostatki, Gotyckim kunsztem ukształcona ściana Rzekłbyś — że zmarła matka twojej matki, W czarne, brabanckie korónki ubrana”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 80.
4. Most Zgody (Pont de la Concorde). Na zdjęciu widoczna jest rzeka oraz most. W tle, na drugim brzegu rzeki znajdują się liczne budynki. Most zbudowany jest z wielu łuków. Widok na most Zgody z monumentalnymi posągami sławnych ludzi, ok. 1830 roku. Źródło: CC 0. Podczas poetyckiego spaceru Słowacki płynnie przechodzi do refleksji na temat mostu Zgody. W okresie panowania Ludwika XIV na moście, który łączy plac Zgody z Pałacem Burbonów, czyli siedzibą francuskiego parlamentu, ustawiono dwanaście posągów ważnych postaci z dziejów Francji. W różnych momentach historii posągi te były wymieniane, co świadczyło o niestabilności politycznej kraju. „[…] Lecz nad mgłami fali Stoją posągi (gdzie płynie Sekwana), Jakby się w Styksu łodzi zatrzymali, I przed piekła bramami we mgłach stoją biali”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 80-81.
5. Luwr. Na zdjęciu widoczne jest wnętrze budynku Luwru. Na ścianach rozmieszczone są obrazy. Pod szklanym sufitem widoczne są łuki, na których znajdują się płaskorzeźby. Na podłodze siedzą ludzie. Jedni malują coś na swoich płótnach, inni szkicują lub oglądają dzieła. Hubert Robert, Widok Wielkiej Galerii Luwru, 1796. Źródło: domena publiczna. Poetycki opis Paryża Juliusz Słowacki kończy widokiem Luwru. Jest on dla poety pretekstem do porównania króla Ludwika Filipa do władzy biblijnego króla Babilonu, któremu przepowiadano szybki upadek: „Tam gmachy Luwru, gdzie tron Baltazara, A na nim siedział wyrobnik umarły…Przez dnie lipcowe panowała mara, U nóg jej ludzie snuli się jak karły; Bo nad nią cienie śmierci rozpostarły. Wielkość olbrzymią — był to król narodu”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 81.
Zdjęcie przedstawia plan miasta Paryża z roku 1876. Na planie widoczne są oznaczone różnymi kolorami obszary miasta oraz główną rzekę płynącą przez miasto. Na mapie miasta oznaczono najważniejsze budowle.
1. Kolumna Vendôme . Na zdjęciu widoczna jest monumentalna kolumna, na szczycie której znajduje się rzeźba Napoleona. Kolumna stoi na środku placu miejskiego. Wokół znajdują się kamienice. Po placu przechadzają się mieszkańcy. Carlo Canella, Król Ludwik Filip inauguruje osadzenie pomnika Napoleona na kolumnie Vendôme. Źródło: domena publiczna. Jednym z zabytków opisanych przez poetę w wierszu Paryż jest kolumna Vendôme, pokryta płaskorzeźbami, które wykonano z 1250 austriackich i rosyjskich armat zdobytych w bitwie pod Austerlitz w 1805 roku. „I pod kolumną spiżu wszyscy posną; Choć cięcie kata głowę z niej strąciło, Choć na niej może jak na gruzach z wiosną Chwasty i z lilijami Burbonów porosną”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 79.
2. Cmentarz Père la Chaise. Na zdjęciu widok na wzgórze, na którym znajduje się cmentarz. Na pierwszym planie widoczne są nagrobki oraz ludzie idący alejką cmentarną. W tle budynek, a na horyzoncie drzewa. Widok na cmentarz Père-Lachaise od strony wejścia, 1815 rok. Źródło: domena publiczna. Ogromne wrażenie wywarł na Słowackim słynny paryski cmentarz Père-Lachaise: „Z dala od miasta szukajmy napisów, Gdzie wielki cmentarz zalega na górze.O! jak tu smutno, kędy wśród cyprysów. Pobladłe w cieniu chowają się róże.A pod stopami — dalej — miasto w chmurze Topi się we mgłach gasnących opalu…”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 80.
3. Kościół katedralny Notre-Dame. Na zdjęciu znajduje się ogromny budynek Katedry Notre-Dame. Katedra znajduje się nad brzegiem rzeki. Na wybrzeżu widoczne są łodzie, ludzie i powozy. Do Katedry prowadzi most. Katedra ma dwie duże wieże o kształcie prostokąta. W tle widoczna jest najwyższa, strzelista wieża. Katedra Notre-Dame u schyłku XIX wieku. Źródło: domena publiczna. Poeta podziwiał również paryski kościół katedralny Notre-Dame. Zdobienia gotyckiej katedry (np. witrażowe okna w kształcie rozet) Słowacki porównał do brabanckich koronek o wzorze wijących się gałązek, wykonywanych w Brugii w XVII‒XVIII wieku „Patrz znów w mgłę miejską — oto wież ostatki, Gotyckim kunsztem ukształcona ściana Rzekłbyś — że zmarła matka twojej matki, W czarne, brabanckie korónki ubrana”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 80.
4. Most Zgody (Pont de la Concorde). Na zdjęciu widoczna jest rzeka oraz most. W tle, na drugim brzegu rzeki znajdują się liczne budynki. Most zbudowany jest z wielu łuków. Widok na most Zgody z monumentalnymi posągami sławnych ludzi, ok. 1830 roku. Źródło: CC 0. Podczas poetyckiego spaceru Słowacki płynnie przechodzi do refleksji na temat mostu Zgody. W okresie panowania Ludwika XIV na moście, który łączy plac Zgody z Pałacem Burbonów, czyli siedzibą francuskiego parlamentu, ustawiono dwanaście posągów ważnych postaci z dziejów Francji. W różnych momentach historii posągi te były wymieniane, co świadczyło o niestabilności politycznej kraju. „[…] Lecz nad mgłami fali Stoją posągi (gdzie płynie Sekwana), Jakby się w Styksu łodzi zatrzymali, I przed piekła bramami we mgłach stoją biali”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 80-81.
5. Luwr. Na zdjęciu widoczne jest wnętrze budynku Luwru. Na ścianach rozmieszczone są obrazy. Pod szklanym sufitem widoczne są łuki, na których znajdują się płaskorzeźby. Na podłodze siedzą ludzie. Jedni malują coś na swoich płótnach, inni szkicują lub oglądają dzieła. Hubert Robert, Widok Wielkiej Galerii Luwru, 1796. Źródło: domena publiczna. Poetycki opis Paryża Juliusz Słowacki kończy widokiem Luwru. Jest on dla poety pretekstem do porównania króla Ludwika Filipa do władzy biblijnego króla Babilonu, któremu przepowiadano szybki upadek: „Tam gmachy Luwru, gdzie tron Baltazara, A na nim siedział wyrobnik umarły…Przez dnie lipcowe panowała mara, U nóg jej ludzie snuli się jak karły; Bo nad nią cienie śmierci rozpostarły. Wielkość olbrzymią — był to król narodu”. Źródło: Juliusz Słowacki, Paryż, [w:] tegoż, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski i Z. Przychodniak, Poznań 2005, s. 81.
Plan Paryża z 1876 roku
Źródło: domena publiczna.