Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Galileusz

Zapoznanie uczniów z życiem, twórczością, poglądami w dziedzinie filozofii, nowego spojrzenia na naukę przyrodniczą i wybitnego uczonego jakim był Galileo Galilei zwany Galileuszem. Przedstawienie jego poprzedników (Kopernik, Leonardo da Vinci, Kepler) i najważniejszych teorii jakie wypracował (naukę należy opierać na doświadczeniu, nauce chciał dać postać ścisłą stosując metodę rezolutywną i kompozytywną, zmienił przedmiot nauki i jej zadania, zajął się badaniem zjawisk i stosunków, a nie jak dotąd badaniem substancji). Krótkie omówienie znaczenia filozoficznego Galileusza i jego bezpośrednich następców.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Przedstawić ramy czasowe omawianych zagadnień.

  2. Krótko omówić życie i twórczość Galileusza.

  3. Krótko omówić jego poprzedników.

  4. Przedstawić poglądy Galileusza dotyczące wiedzy doświadczalnej.

  5. Omówić znaczenie, jakie miała matematyka w tworzeniu twierdzeń naukowych dla Galileusza.

  6. Przedstawić zadania, jakie stawiał nauce.

  7. Przedstawić różnicę, jaka istnieje między dotychczasowym badaniem przyrody, a tym co w tej gałęzi wiedzy zaproponował Galileusz.

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu.

    1. W. Tatarkiewicz Historia Filozofii tom II; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2003.

    2. A. Podsiad, Z. Więckowski; Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych; Instytut Wydawniczy PAX; Warszawa 1983.

    3. Karta pracy ucznia.

      1. Sprawdzenie obecności.

      2. Sprawdzenie zadania domowego.

      3. Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematem poprzedniej lekcji.

(10 min.)

    1. Metodą opisu omówienie przez nauczyciela życia Galileusza i jego najważniejszych dzieł (1564 – 1642, urodził się w Pizie, studiował medycynę, matematykę i filozofię, twórca nowożytnej mechaniki i astrofizyki, odkrywca prawa spadania, konstruktor teleskopu, oskarżony o herezję z powodu sprzyjania nauce Kopernika, a także z powodu swojego dzieła – Dialogu o dwóch głównych systemach wszechświata. Autor Probiercy złota).

    2. Metodą opisu przedstawienie uczniom znaczenia wiedzy doświadczalnej jakie miał dla Galileusza w budowaniu nauki (naukę oparł na doświadczeniu odrzucając spekulatywne metody nie odwołujące się do doświadczenia, był zwolennikiem nauki empirycznej w połączeniu z rozumowaniem).

    3. Metodą opisu zapoznanie uczniów ze znaczeniem matematyki w rozumowaniu Galileusza (poprzez matematykę chciał nauce dać postać ścisłą, a więc taką, którą da się mierzyć, by było to możliwe zjawiska poddawał analizie a potem syntezie tworząc dwie metody zwane rezolutywną i kompozytywną).

    4. Metodą opisu przedstawienie na czym polegała zmiana jaką Galileusz zaproponował w dziedzinie przedmiotu i zadań stawianych nauce (zajął się badaniem zjawisk i stosunków, a nie jak dotąd u arystotelików, badaniem substancji, był to nowy program nauki).

    5. Metodą opisu omówienie różnicy , jaka istnieje między dotychczasowym badaniem przyrody, a tym co w tej gałęzi wiedzy zaproponował Galileusz (prawa, jakie Galileusz chciał badać w naukach przyrodniczych, były przede wszystkim prawami przyczynowymi, a nie jak dotąd widziane z punktu widzenia jej celowości).

(25 min.)

Faza podsumowująca

Metodą pogadanki usystematyzowanie wiadomości zdobytych na lekcji.

(10 min.)

    1. W. Tatarkiewicz Historia Filozofii tom II; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2003.

    2. A. Podsiad, Z. Więckowski; Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych; Instytut Wydawniczy PAX; Warszawa 1983..

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Galileusz.

R4Qj9ODQHP0ST

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.50 KB w języku polskim