Galileusz
Galileusz
Zapoznanie uczniów z życiem, twórczością, poglądami w dziedzinie filozofii, nowego spojrzenia na naukę przyrodniczą i wybitnego uczonego jakim był Galileo Galilei zwany Galileuszem. Przedstawienie jego poprzedników (Kopernik, Leonardo da Vinci, Kepler) i najważniejszych teorii jakie wypracował (naukę należy opierać na doświadczeniu, nauce chciał dać postać ścisłą stosując metodę rezolutywną i kompozytywną, zmienił przedmiot nauki i jej zadania, zajął się badaniem zjawisk i stosunków, a nie jak dotąd badaniem substancji). Krótkie omówienie znaczenia filozoficznego Galileusza i jego bezpośrednich następców.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Przedstawić ramy czasowe omawianych zagadnień.
Krótko omówić życie i twórczość Galileusza.
Krótko omówić jego poprzedników.
Przedstawić poglądy Galileusza dotyczące wiedzy doświadczalnej.
Omówić znaczenie, jakie miała matematyka w tworzeniu twierdzeń naukowych dla Galileusza.
Przedstawić zadania, jakie stawiał nauce.
Przedstawić różnicę, jaka istnieje między dotychczasowym badaniem przyrody, a tym co w tej gałęzi wiedzy zaproponował Galileusz.
Metoda i forma pracy
Metoda pogadanki z elementami opisu.
W. Tatarkiewicz Historia Filozofii tom II; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2003.
A. Podsiad, Z. Więckowski; Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych; Instytut Wydawniczy PAX; Warszawa 1983.
Karta pracy ucznia.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematem poprzedniej lekcji.
(10 min.)
Metodą opisu omówienie przez nauczyciela życia Galileusza i jego najważniejszych dzieł (1564 – 1642, urodził się w Pizie, studiował medycynę, matematykę i filozofię, twórca nowożytnej mechaniki i astrofizyki, odkrywca prawa spadania, konstruktor teleskopu, oskarżony o herezję z powodu sprzyjania nauce Kopernika, a także z powodu swojego dzieła – Dialogu o dwóch głównych systemach wszechświata. Autor Probiercy złota).
Metodą opisu przedstawienie uczniom znaczenia wiedzy doświadczalnej jakie miał dla Galileusza w budowaniu nauki (naukę oparł na doświadczeniu odrzucając spekulatywne metody nie odwołujące się do doświadczenia, był zwolennikiem nauki empirycznej w połączeniu z rozumowaniem).
Metodą opisu zapoznanie uczniów ze znaczeniem matematyki w rozumowaniu Galileusza (poprzez matematykę chciał nauce dać postać ścisłą, a więc taką, którą da się mierzyć, by było to możliwe zjawiska poddawał analizie a potem syntezie tworząc dwie metody zwane rezolutywną i kompozytywną).
Metodą opisu przedstawienie na czym polegała zmiana jaką Galileusz zaproponował w dziedzinie przedmiotu i zadań stawianych nauce (zajął się badaniem zjawisk i stosunków, a nie jak dotąd u arystotelików, badaniem substancji, był to nowy program nauki).
Metodą opisu omówienie różnicy , jaka istnieje między dotychczasowym badaniem przyrody, a tym co w tej gałęzi wiedzy zaproponował Galileusz (prawa, jakie Galileusz chciał badać w naukach przyrodniczych, były przede wszystkim prawami przyczynowymi, a nie jak dotąd widziane z punktu widzenia jej celowości).
(25 min.)
Faza podsumowująca
Metodą pogadanki usystematyzowanie wiadomości zdobytych na lekcji.
(10 min.)
W. Tatarkiewicz Historia Filozofii tom II; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2003.
A. Podsiad, Z. Więckowski; Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych; Instytut Wydawniczy PAX; Warszawa 1983..
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Galileusz.