Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gamy molowe i ich odmiany

Zapoznanie uczniów z pojęciem gamy. Omówienie historii i pochodzenia gamy. Wskazanie podstawowych jej cech. Przedstawienie czterech rodzajów gam oraz omówienie ich budowy. Wskazanie miejsc występowania półtonów oraz wysłuchanie brzmienia poszczególnych gam ze wskazaniem gamy naturalnej, harmonicznej, melodycznej i chromatycznej. Rozpoznawanie skal muzycznych przez uczniów w partyturze i słuchowo.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcie gamy muzycznej.

  2. Wskazać pochodzenie gamy naturalnej, melodycznej, chromatycznej, harmonicznej.

  3. Omówić budowę gamy naturalnej, melodycznej, chromatycznej, harmonicznej.

  4. Zapisać poszczególne gamy w zeszycie nutowym.

  5. Po wysłuchaniu gamy muzycznej rozpoznać jej nazwę.

  6. Wskazać odmiany gam muzycznych w znanych utworach.

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki. Lekcja ćwiczeniowa.

    1. Podręcznik: F. Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Kraków 2002.

    2. Stanowisko do tworzenia muzyki: fortepian.

    3. Zeszyt nutowy.

    4. Karta pracy ucznia.

    5. Nagranie utworów: F. Schubert – Sonata fortepianowa op. 143

  1. Chopin – Mazurek op. 17 nr 1.

      1. Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.

      2. Powtórzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji poprzez odpytanie dwóch uczniów.

      3. Podanie tematu lekcji.

(5 min.)

    1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji (metoda pogadanki). Wyjaśnienie pojęcia gamy muzycznej. Zapoznanie uczniów z historią i pochodzeniem gam. Wskazanie podstawowych rodzajów gam oraz omówienie ich budowy. Zapoznanie uczniów z ilością półtonów znajdujących się w danej gamie muzycznej.

  • Notatka:

Gama jest to skala muzyczna zbudowana z siedmiu dźwięków. Ósmy jest powtórzeniem pierwszego.

Skala molowa – inaczej minorowa to siedmiostopniowa skala diatoniczna, która charakteryzuje się półtonem pomiędzy II a III stopniem.

Drugi tetrachord występuje w trzech odmianach:

  • skala molowa naturalna – półton występuje między stopniem V a VI. Skala ta wywodząca się ze średniowiecznych skal modalnych ma archaiczne brzmienie, używana jest często w stylizacjach. Brak dźwięku prowadzącego rozluźnia tradycyjne brzmienie zwłaszcza w kadencjach utworów.

  • skala molowa melodyczna – jest połączeniem odmiany doryckiej i naturalnej. W pochodzie wznoszącym podwyższony jest szósty i siódmy stopień, natomiast w dół oba znaki są skasowane.

  • skala molowa harmoniczna – siódmy stopień jest podwyższony. W ten sposób powstaje sekunda zwiększona między stopniami VI a VII, a siódmy stopień, podobnie jak w skali durowej, ma charakter dźwięku prowadzącego, rozwiązującego się na tonikę. Odmiana harmoniczna jest najbardziej popularna i wykorzystywana w klasycznej harmonice.

    1. Zapoznanie uczniów z zapisem skal molowych w zeszycie nutowym. Ćwiczenia związane z liczeniem półtonów i określeniem rodzaju interwałów w skalach na papierze nutowym.

    2. Ćwiczenie polegające na słuchowym rozróżnianiu zagranych przez nauczyciela skal muzycznych.

    3. Wysłuchanie i percepcja Mazurka nr 1 Fryderyka Chopina. Wskazanie przez uczniów elementów brzmieniowych skali molowej. Omówienie właściwości i brzmienia omawianych skal.

    4. Omówienie przez uczniów różnic związanych ze skalami molowymi. Porównanie omawianych skal ze skalami modalnymi, kościelnymi.

(35 min.)

Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości mówionych na lekcji (metodą pogadanki). Ćwiczenia związane z wysłuchaniem skali muzycznej i określeniem jej cech charakterystycznych. Nauczyciel na fortepianie gra przykładowe skale, poznane również na wcześniejszych lekcjach a uczniowie zgadują, która z tych skal jest harmoniczna, melodyczna, naturalna. (5 min.)

    1. F. Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Kraków 2002.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Gamy molowe i ich odmiany.

Zadanie domowe

R2AGxspzcCpBo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim