Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gargantua i Pantagruel Franciszka Rabelais’go. Groteska
i satyra w arcydziele francuskiego renesansu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • zna główne założenia renesansu,

  • wie, co to jest humanizm,

  • zna biografię Franciszka Rabelais’go,

  • zna fragmenty Gargantui i Pantagruela,

  • wie, co to jest groteska i satyra.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • czyta ze zrozumieniem fragmenty utworu i opisuje własne odczucia związane
    z lekturą,

  • porównuje idee determinujące myśli średniowiecza i renesansu,

  • konfrontuje światopoglądy dominujące w powyższych epokach z czasami współczesnymi,

  • odczytuje dzieło literackiego w kontekście ducha epoki,

  • odnajduje elementy groteski w dziele literackim,

  • odnajduje elementy humanizmu w utworze Rabelais’go.

2. Metoda i forma pracy

Metoda ekspresywna: uczniowie przedstawiają własne wrażenia wywołane przeczytanym fragmentem utworu.

Metoda podająca: nauczyciel wprowadza uczniów w świat idei i wartości epoki renesansu.

Metoda problemowa: uczniowie porównują światopogląd średniowiecza i renesansu ze współczesnością.

Metoda praktyczna: analiza utworu.

3. Środki dydaktyczne

  1. Skopiowane fragmenty Gargantui i Pantagruela.

  2. Słownik terminów literackich.

  3. Portret Franciszka Rabelais’go.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel lub jeden z uczniów czyta głośno rozdział XVI i XVII Gargantui i Pantagruela. Uczniowie opowiadają o swoich wrażeniach po wysłuchaniu przeczytanych fragmentów. Mówią o tym, co wydało im się osobliwe i intrygujące. Zastanawiają się, jakich chwytów używa autor przy opisie świata przedstawionego? Nauczyciel wyjaśnienie, czym jest groteska. Czyta definicję ze słownika terminów literackich.

b) Faza realizacyjna

  1. Franciszek Rabelais na tle epoki renesansu:

  • wprowadzenie w atmosferę renesansu – nowe spojrzenie na świat i nowe modele życia wypracowane i uformowane w epoce odrodzenia,

  • humanizm jako myśl przewodnia renesansu; przytoczenie definicji ze słownika terminów literackich,

  • odniesienie epoki renesansu i średniowiecza do współczesności; uczniowie odpowiadają na pytanie: który światopogląd, renesansowy czy średniowieczny jest bliższy naszym czasom,

  • przybliżenie sylwetki Franciszka Rabelais’go.

  1. Omówienie fragmentu Gargantui i Pantagruela:

  • treść przeczytanego fragmentu utworu,

  • świat przedstawiony,

  • charakterystyka głównego bohatera,

  • elementy groteski,

  • omówienie języka utworu (m.in. wykwintności przeplatanej wulgaryzmami),

  • co ośmiesza i piętnuje Rabelais – Gargantua i Pantagruel jako utwór satyryczny.

c) Faza podsumowująca

Rabelais jako piewca humanizmu. Wskazanie na renesansowość Gargantui i Pantagruela.
W jaki sposób autor realizuje humanistyczną miłość do człowieka?

5. Bibliografia

  1. Bachtin M., Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza
    i renesansu
    , przekł. A. i A. Goreniowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975.

  2. Rabelais F, Gargantua i Pantagruel, przekł. T. Boy Żeleński, Zielona Sowa,
    Kraków 2003.

  3. Słownik terminów literackich, pod red. Janusza Sławińskiego, Ossolineum,
    Wrocław 2000.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Tadeusz Boy Żeleński o humanizmie Rabelais’go napisał: „bojujący, oszalały, wyzwalający się z powijaków średniowiecza.” Na podstawie wiadomości z lekcji i w oparciu o przeczytany fragment Gargantui i Pantagruela napisz, w jaki sposób autor wyraża swoją afirmację dla człowieka i jego nieskrępowanego, wszechstronnego rozwoju. Swoje myśli i opinie zilustruj właściwymi cytatami.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz jest przewidziany na dwie godziny lekcyjne. Pierwsza – poza wprowadzeniem, którego zadaniem jest rozbudzenie uwagi uczniów za pomocą rubasznego fragmentu
z Rabelais’go – będzie poświęcona zarysowaniu głównych cech charakteryzujących renesans. Na tym tle przedstawiona zostanie również sylwetka autora Gargantui i Pantagruela. Druga część zajęć będzie analizą utworu ze szczególnym uwzględnieniem treści poruszonych w trakcie pierwszej lekcji, a dotyczących w głównej mierze zagadnień filozofii humanistycznej.

R1QOrvtjkAiuT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.91 KB w języku polskim
Rc7fTIZLerIAW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim