ok. 1712 – Arcangelo Corelli, Concerto grosso c‑moll, op.6
1718‑1721 – Jan Sebastian Bach, Koncerty Brandenburskie
1725 – Antonio Vivaldi, Cztery pory roku
ma81fb6d2843ed416_0000000000039
1
Scenariusz dla nauczyciela
ROpypXUkvksUD1
ma81fb6d2843ed416_0000000000042
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka. 5. Barok. Uczeń: 1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając: c) szczyt rozwoju polifonii związany z twórczością Jana Sebastiana Bacha, d) powstanie systemu (…) basso continuo, e) concerto – powszechne muzykowanie i związane z nim formy (concerto grosso, muzyka plenerowa); 2) omawia cechy wybranych form muzycznych (koncert, concerto grosso); 3) wymienia i klasyfikuje barokowe instrumenty muzyczne (klawesyn, organy, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, obój, waltornia, (…) flet poprzeczny); 6) zna pojęcia: (…) bas cyfrowany (basso continuo), orkiestra barokowa, improwizacja. II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń: 1) zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych; 3) zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki; 4) dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając: a) elementy muzyki, b) podstawowe techniki kompozytorskie, c) cechy stylów muzycznych, d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój, e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.; 5) rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń: 3) interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne; formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
ma81fb6d2843ed416_0000000000049
Nauczysz się
charakteryzować elementy koncertu barokowego;
objaśniać różne rodzaje koncertu barokowego;
identyfikować twórców koncertu barokowego i ich dzieła;
przyporządkowywać dzieła do ich autorów;
wymieniać elementy utworu koncertowego w pliku muzycznym.
ma81fb6d2843ed416_0000000000054
Rozwój i znaczenie barokowych instrumentów muzycznych
Barok jest epoką, w której wykształciła się większość instrumentów, które są podstawą dzisiejszej orkiestry. Nastąpiło udoskonalenie już istniejących oraz powstanie nowych instrumentów muzycznych, co wpłynęło na rozwój form i spopularyzowanie muzyki instrumentalnej, granej przez wielu wykonawców lub solowo. W barokowym basso continuo podstawę basową stanowiły instrumenty, na których można było wykonać akordyAkordakordy: organy, klawesyn czy przenośny portatywPortatywportatyw, albo strunowe: lutnia czy harfa. Popularnością cieszyły się także różnych wielkości flety, charakteryzujące się odmiennymi strojami oboje oraz fagoty, które zostały wyposażone w system klap. Barokowe trąbki nie posiadały wentyli i miały ograniczone możliwości dźwiękowe – rzadziej korzystano z tzw. tromby principale (barokowa trąbka), na której można było zagrać tylko od 3 do 10 dźwięków, a częściej korzystano z clarino, mającej możliwości zagrania od 6 do 20 dźwięków. Do grupy trąbek należały też puzon oraz nowo wykształcona waltornia. Ze względu na ogromne możliwości techniczne ważną rolę pełniły instrumenty smyczkowe, do których zaliczały się viole o różnych strojach (wczesnobarokowe to: da gamba i da braccio) oraz nowo powstałe skrzypce, altówki i wiolonczele, spopularyzowane zwłaszcza we Włoszech za sprawą wybitnego lutnika, Antonio Stradivariego. Skrzypce, ze względu na swoją skalę, dawały największe możliwości techniczne, zatem stały się podstawą barokowej orkiestry.
RnpEcQk5nWtcx1
ma81fb6d2843ed416_0000000000059
Koncert jako gatunek instrumentalnej muzyki baroku
Pojęcie koncertKoncertkoncert wywodzi się z włoskiego concertare (tłum.: współzawodniczyć), jednak dla pełnego zrozumienia genezy słowa należy odwołać się także do łacińskiego znaczenia consortium (tłum.: stowarzyszenie, wspólnota). Wynika to z charakteru koncertu barokowego, w którym grupa solistów (wł. concertino) jednocześnie współzawodniczyła i współdziałała z pozostałymi członkami zespołu (wł. tutti, tłum.: wszyscy), tworząc orkiestrę (wł. ripieni, tłum.: cały, pełny). Początków koncertu należy jednak szukać w szkole weneckiej i wczesnej szkoły bolońskiej, w której pojawiły się sonaty na trąbkę z towarzyszeniem pełnej orkiestry smyczkowej. Mimo to nie reprezentują one stylu concerto (tłum.: koncert). Wczesny koncert barokowy tworzyła bowiem mała sekcja smyczkowa, poszerzona później o sekcję dętą, w skład której wchodziły: flet, obój i waltornia, co wpłynęło na wzbogacenie barwy orkiestry.
R3eOoSuVDaBnF1
ma81fb6d2843ed416_0000000000067
Wkład Corellego w powstanie i rozwój concerto grosso
Znaczącą rolę w rozwoju koncertu barokowego odegrali: działający w Rzymie Arcangelo Corelli (1653‑1713) i związany z Bolonią Giuseppe Torelli (1658‑1709). Mimo że wpływ na podział orkiestry miał Alessandro Stradella (1639‑1682), to właśnie Corellemu przypisuje się autorstwo terminu concerto grosso. Jako pierwszy dzielił orkiestrę na dwa zespoły – wspomniane wcześniej tutti i concertino, w składzie drugiego zamieszczając trio smyczkowe na dwoje skrzypiec i wiolonczelę. Corelli, opierając się na formie sonatySonatasonatyda chiesa i da camera, stworzył zatem gatunki koncertów: czteroczęściowego, kościelnego concerto da chiesa, w którym bas cyfrowanyBas cyfrowanybas cyfrowany był realizowany przez organy i wieloczęściowego, kameralnego concerto da camera, w którym był on grany przez klawesyn. W pierwszym dominowała faktura polifonizująca, drugi natomiast stylizowany były na tańcach barokowych. Najbardziej reprezentatywnym dziełem Corellego jest cykl dwunastu concerti grossi, z czego pierwsze 8 ma charakter sonaty kościelnej, wykonywanej przed, podczas lub po liturgii, a pozostałe 4 – sonaty kameralnej. Partie instrumentów smyczkowych skomponowane były w sposób prosty i naturalny, bez wirtuozowskich popisów solistówSolistasolistów, co wpływało pozytywnie na brzmienie całego zespołu.
RrjqitQDPInTy1
R16kP2wszVIxe
ma81fb6d2843ed416_0000000000098
Od koncertu grosso do koncertu solowego
Koncert solowy to forma muzyczna powstała na początku XVIII w., wyrosła z roli pierwszych skrzypiec w concerto grosso Corellego oraz wirtuozerskich partii solowych w Koncert orkiestrowy|koncertach orkiestrowychOrkiestraorkiestrowych Torellego. Zrezygnowano wówczas z podziału koncertu cztero- na trzyczęściowy, który w następstwie uznany został za typowy. Pierwsza i ostatnia część była szybka i dynamiczna (allegro), natomiast środkowa wolna i stonowana (adagio). Podział ten oznaczany jako ABA, charakterystyczny będzie dla w późniejszego koncertu klasycznego. Koncert solowy wyróżnia się zastąpieniem grupy concertino jednym instrumentem solowym, którego partia jest wiodąca, podczas gdy pozostała część orkiestry pełni rolę akompaniującąAkompaniamentakompaniującą.
Ogromne zasługi dla rozwoju koncertu solowego miał Antonio Vivaldi (1678‑1741 ), który po śmierci Torellego doprowadził tę formę do doskonałości, nadając jej wirtuozerii, a jednocześnie stosując proste i zwarte tematy, dzięki czemu zyskał popularność. Wprowadził także nowatorską harmonięHarmoniaharmonię, której przykładem jest akordAkordakord z dodaną septymąSeptymaseptymą oraz interwałyInterwałinterwały ponad oktawęOktawaoktawę, posługiwał się ilustracyjnością muzyczną. Jego dzieła zaskakują równowagą formy i pełnią brzmienia. Schematyczność komponowania pozwoliła mu na stworzenie aż 221 samych koncertów skrzypcowych, z których największą popularność zyskały Cztery pory roku.
R1a8e2F4hrOb71
RcdwOP2hXVCek
Popularna forma koncertów skrzypcowych Torellego i Vivaldiego została przeniesiona na instrumenty klawiszowe przez Jana Sebastiana Bacha (1685‑1750), uznanego za największego kompozytora baroku. Podkreślić należy, że instrumenty klawiszowe, które do tej pory były odpowiedzialne za basso continuo urosły do rangi instrumentu solowego. KompozytorKompozytorKompozytor podejmował także często transkrypcji utworów skrzypcowych wymienionych wcześniej włoskich twórców na instrumenty klawiszowe.
Jednymi z najsłynniejszych utworów Jana Sebastiana Bacha jest cykl Koncertów Brandenburskich, orkiestrowych concerti grossi, podzielonych na trzy części (ABA). W zakresie formy są one uznawane za niezwykłe osiągnięcie, ze względu na doskonale skonstruowane tematy oraz barwne kontrapunktyKontrapunktkontrapunkty.
R1aDq7mPZtyg21
ROL8rBPUz2caI
Polecenie 1
Wysłuchaj zamieszczonych utworów: Koncertu a‑moll, op.3 no. 8, RV 522 Vivaldiego oraz jego transkrypcji dokonanej przez Bacha (BWV 593) i wyraź opinię, czy transkrypcja ta jest efektem inspiracji Vivaldim, czy efektem naśladownictwa. Odpowiedź uzasadnij
R1V8bQ1jIPrOy
RIomGlawyppqY
RaVpxBnuMqeXp
Elementy muzyki francuskiej i angielskiej oraz techniki polifonicznejPolifoniapolifonicznej wprowadził do swojej twórczości Georg Friedrich Haendel. Cykl 12 concerti grossi op.6 jest uznawany za jego największe osiągnięcie. Popularnością cieszyły się także Muzyka na wodzie – cykl utworów orkiestrowych przeznaczonych do wykonywania na świeżym powietrzu. Ciekawostką jest sposób powstania koncertów organowych Haendla. Na początku były to improwizacje grane na małym pozytywie w przerwach między aktami oratoriówOratoriumoratoriów, zabawiające angielskich słuchaczy w Covent Garden. Atrakcyjność tych małych form, które szczególnie zachwyciły publiczność, przyczyniła się do powstania późniejszych koncertów organowych.
R1GJIS71zpGEh1
ma81fb6d2843ed416_0000000000235
Zadania
RTco0HH0wzybH
Ćwiczenie 1
R142Ul9szSggr
RYBVE1WOZhNix
Ćwiczenie 2
R24W5iZ6sYn3H
Ćwiczenie 3
Do włoskich określeń związanych z koncertem dobierz polskie odpowiedniki. consortium Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy concertino Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy tutti Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy ripieni Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy
Do włoskich określeń związanych z koncertem dobierz polskie odpowiedniki. consortium Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy concertino Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy tutti Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy ripieni Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy
Do włoskich określeń związanych z koncertem dobierz polskie odpowiedniki.
Do podanych definicji dobierz właściwe terminy. Małe przenośne organy bez pedału. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Wieloosobowy zespół instrumentalny pod kierownictwem dyrygenta. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw W muzyce kameralnej XVII i XVIII w. była to partia klawesynu lub organów, notowana w postaci jednogłosowej melodii basu z systemem oznaczeń cyfrowych; ten sposób notacji dawał wykonawcy swobodę improwizacyjnego realizowania współbrzmień, ograniczoną jednak przez ustalone reguły i konieczność stosowania wyznaczonych cyfrowo następstw harmonicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Teoria równoczesnego prowadzenia samodzielnych linii melodycznych (głosów) w utworach polifonicznych (wielogłosowych); samodzielna melodia towarzysząca w innym głosie tematowi w utworze polifonicznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Całokształt problemów związanych z konstrukcją współbrzmień harmonicznych w omawianym utworze, w twórczości danego kompozytora, w danym okresie historycznym itp. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw
Do podanych definicji dobierz właściwe terminy. Małe przenośne organy bez pedału. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Wieloosobowy zespół instrumentalny pod kierownictwem dyrygenta. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw W muzyce kameralnej XVII i XVIII w. była to partia klawesynu lub organów, notowana w postaci jednogłosowej melodii basu z systemem oznaczeń cyfrowych; ten sposób notacji dawał wykonawcy swobodę improwizacyjnego realizowania współbrzmień, ograniczoną jednak przez ustalone reguły i konieczność stosowania wyznaczonych cyfrowo następstw harmonicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Teoria równoczesnego prowadzenia samodzielnych linii melodycznych (głosów) w utworach polifonicznych (wielogłosowych); samodzielna melodia towarzysząca w innym głosie tematowi w utworze polifonicznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Całokształt problemów związanych z konstrukcją współbrzmień harmonicznych w omawianym utworze, w twórczości danego kompozytora, w danym okresie historycznym itp. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw
Do podanych definicji dobierz właściwe terminy.
Bas cyfrowany, Orkiestra, Harmonia, Kontrapunkt, Portatyw
Małe przenośne organy bez pedału.
Wieloosobowy zespół instrumentalny pod kierownictwem dyrygenta.
W muzyce kameralnej XVII i XVIII w. była to partia klawesynu lub organów, notowana w postaci jednogłosowej melodii basu z systemem oznaczeń cyfrowych; ten sposób notacji dawał wykonawcy swobodę improwizacyjnego realizowania współbrzmień, ograniczoną jednak przez ustalone reguły i konieczność stosowania wyznaczonych cyfrowo następstw harmonicznych.
Teoria równoczesnego prowadzenia samodzielnych linii melodycznych (głosów) w utworach polifonicznych (wielogłosowych); samodzielna melodia towarzysząca w innym głosie tematowi w utworze polifonicznym.
Całokształt problemów związanych z konstrukcją współbrzmień harmonicznych w omawianym utworze, w twórczości danego kompozytora, w danym okresie historycznym itp.
RU4ZkRMlWsHjE
Ćwiczenie 6
RXtE31JXFMjbu
Ćwiczenie 7
Rozpoznaj autorów poniższych dzieł. Koncerty Brandenburskie Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Cztery pory roku Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Concerto grosso C-moll, op.6 Nr 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Muzyka na wodzie Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi
Rozpoznaj autorów poniższych dzieł. Koncerty Brandenburskie Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Cztery pory roku Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Concerto grosso C-moll, op.6 Nr 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Muzyka na wodzie Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi
Rozpoznaj autorów poniższych dzieł.
Corelli, Vivaldi, Haendel, Bach
Koncerty Brandenburskie
Cztery pory roku
Concerto grosso C-moll, op.6 Nr 3
Muzyka na wodzie
Polecenie 2
Uzasadnij tezę, że koncert barokowy jest reprezentacyjną formą tej epoki. W uzasadnieniu odwołaj się do przykładów kompozytorów i ich dokonań. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.
RpwWyWRYtMq9r
ma81fb6d2843ed416_0000000000294
Słownik pojęć
Akompaniament
Akompaniament
(wł. accompagnamento – towarzyszenie) partia instrumentalna towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór, lub orkiestrę.
Akord
Akord
(wł. accordo) współbrzmienie lub następstwo kilku, co najmniej 3 różnych co do wysokości dźwięków, których wzajemny stosunek wysokości określają zasady akustyki, harmonii i psychologii muzyki.
Bas cyfrowany
Bas cyfrowany
(wł. basso continuo – bas ciągły) w muzyce kameralnej XVII i XVIII w. była to partia klawesynu lub organów, notowana w postaci jednogłosowej melodii basu z systemem oznaczeń cyfrowych; ten sposób notacji dawał wykonawcy swobodę improwizacyjnego realizowania współbrzmień, ograniczoną jednak przez ustalone reguły i konieczność stosowania wyznaczonych cyfrowo następstw harmonicznych.
Faktura
Faktura
(łac. factura – wykonanie czegoś, obróbka, budowa) rodzaj użytych przez kompozytora środków technicznych i sposób ich realizowania w kompozycji.
Harmonia
Harmonia
(gr. harmonicos – dźwięczny) całokształt problemów związanych z konstrukcją współbrzmień harmonicznych w omawianym utworze, w twórczości danego kompozytora, w danym okresie historycznym itp.
Interwał
Interwał
(łac. intervallum – odległość) odległość określona różnicą wysokości między dwoma współbrzmiącymi lub następującymi po sobie dźwiękami.
Kompozytor
Kompozytor
twórca utworów muzycznych.
Koncert
Koncert
(wł. concerto, łac. _‑concertare – współzawodniczyć); forma instrumentalna zazwyczaj trzyczęściowa.
Kontrapunkt
Kontrapunkt
(łac. _‑punctus contra punctum – nuta przeciw nucie) teoria równoczesnego prowadzenia samodzielnych linii melodycznych (głosów) w utworach polifonicznych (wielogłosowych); samodzielna melodia towarzysząca w innym głosie tematowi w utworze polifonicznym.
Oktawa
Oktawa
(wł. ottava, łac. octavus – ósmy) odległość między dwoma dźwiękami równa 12 półtonom.
Oratorium
Oratorium
(wł. oratorio, łac. oratorium – miejsce modlitwy) wielka forma wokalno‑instrumentalna zbliżona do opery, lecz pozbawiona akcji scenicznej, wykonywana na estradzie koncertowej.
Orkiestra
Orkiestra
(wł. orchestra) wieloosobowy zespół instrumentalny pod kierownictwem dyrygenta.
Polifonia
Polifonia
(gr. polyphonia – wielka liczba głosów) wielogłosowość linearna; typ techniki kompozytorskiej polegającej na równoczesnym prowadzeniu kilku samodzielnych pod względem rytmicznym i melodycznym, lecz równorzędnych głosów wokalnych lub instrumentalnych.
Portatyw
Portatyw
(fr. portatif – nosić, wł. organetto – małe organy) małe przenośne organy bez pedału.
Septyma
Septyma
odległość między dwoma dźwiękami równa 10 lub 11 półtonom.
Solista
Solista
śpiewak lub instrumentalista wypełniający swoją sztuką odtwórczą cały program koncertu lub wykonujący utwór samodzielny przeznaczony dla jednego wykonawcy, ewentualnie z towarzyszeniem albo też wykonujący samodzielnie główną partię w zespole instrumentalnym lub wokalnym.
Sonata
Sonata
cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części, zestawionych w odpowiedniej kolejności na zasadzie kontrastu agogicznego (kontrastu tempa), kontrastu wyrazowego i wspólnoty lub pokrewieństwa tonacji; także utwór muz. mający taką formę.
Trio
Trio
zespół wykonawczy złożony z trzech instrumentalistów, odpowiadający tercetowi w muzyce wokalnej.
Słownik powstał na podstawie:
Habela J., Słowniczek muzyczny, PWN 1983
https://encyklopedia.pwn.pl/
ma81fb6d2843ed416_0000000000313
Biblioteka muzyczna
R16kP2wszVIxe
Utwór: Concerto grosso in c-moll, op. 6 no. 3, skomponowany około 1712 przez Arcangelo Corelliego. Kompozycja jest wolna, o dostojnym, dworskim charakterze.
RcdwOP2hXVCek
Utwór; Cztery pory roku. Zima część I Allegro non molto z 1725 roku autorstwa Antonio Vivaldiego. Partię solową skrzypiec wykonuje John Harrison. Utwór jest dynamiczny, szybki, o zróżnicowanej wzrastającej dynamice. Ilustruje mroźny, zimowy dzień.
ROL8rBPUz2caI
Utwór Koncert Branderburski no. 2 F-dur część I Allegro autorstwa Jana Sebastiana Bacha stworzony w latach 1718-1721. Utwór jest radosny ale o dostojnym charakterze. Słychać krótkie fragmenty solowe różnych instrumentów np. trąbki, oboju.
R1V8bQ1jIPrOy
Utwór: Koncert a-moll op. 3 no. 8 RV 522 autorstwa Antoniego Vivaldiego. Utwór jest wykonywany przez skrzypce. Tempo jest dość szybkie, a charakter radosny. Słychać różnice dynamiczne.
RIomGlawyppqY
Utwór: Koncert organowy a-moll, BWV 593 autorstwa Jana Sebastiana Bacha. Tempo utworu jest umiarkowane, słychać na przemian fragmenty polifoniczne i homofoniczne. Dynamika zróżnicowana, choć dominuje forte. Brzmienie organów jest wyraziste, ostre.
R11E506HVgl3A
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny do zadania 1.
Przewiń
Głośność
ma81fb6d2843ed416_0000000000318
Bibliografia
Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, PWN 1970.
Gwizdalanka D., Historia muzyki 2, PWM 2006.
Habela J, Słowniczek muzyczny, PWN 1983.
Szlagowska D. Muzyka Baroku, Akademia Muz. w Gdańsku, 1998.