Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1VqUOK5wG62i1

Gatunki instrumentalne baroku - koncert barokowy

Źródło: Izabela Komońska.

Ważne daty

1639‑1682 – lata życia Alessandra Stradelli

1653‑1713 – lata życia Arcangelo Corellego

1658‑1709 – lata życia Giuseppe Torellego

1678‑1741 – lata życia Antonio Vivaldiego

ok. 1712 – Arcangelo Corelli, Concerto grosso c‑moll, op.6

1718‑1721 – Jan Sebastian Bach, Koncerty Brandenburskie

1725 – Antonio Vivaldi, Cztery pory roku

ma81fb6d2843ed416_0000000000039
1

Scenariusz dla nauczyciela

ROpypXUkvksUD1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
ma81fb6d2843ed416_0000000000042

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
5. Barok. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając:
c) szczyt rozwoju polifonii związany z twórczością Jana Sebastiana Bacha,
d) powstanie systemu (…) basso continuo,
e) concerto – powszechne muzykowanie i związane z nim formy (concerto grosso, muzyka plenerowa);
2) omawia cechy wybranych form muzycznych (koncert, concerto grosso);
3) wymienia i klasyfikuje barokowe instrumenty muzyczne (klawesyn, organy, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, obój, waltornia, (…) flet poprzeczny);
6) zna pojęcia: (…) bas cyfrowany (basso continuo), orkiestra barokowa, improwizacja.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1) zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3) zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4) dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;
5) rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
3) interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

ma81fb6d2843ed416_0000000000049
Nauczysz się

charakteryzować elementy koncertu barokowego;

objaśniać różne rodzaje koncertu barokowego;

identyfikować twórców koncertu barokowego i ich dzieła;

przyporządkowywać dzieła do ich autorów;

wymieniać elementy utworu koncertowego w pliku muzycznym.

ma81fb6d2843ed416_0000000000054

Rozwój i znaczenie barokowych instrumentów muzycznych

Barok jest epoką, w której wykształciła się większość instrumentów, które są podstawą dzisiejszej orkiestry. Nastąpiło udoskonalenie już istniejących oraz powstanie nowych instrumentów muzycznych, co wpłynęło na rozwój form i spopularyzowanie muzyki instrumentalnej, granej przez wielu wykonawców lub solowo. W barokowym basso continuo podstawę basową stanowiły instrumenty, na których można było wykonać akordyAkordakordy: organy, klawesyn czy przenośny portatywPortatywportatyw, albo strunowe: lutnia czy harfa. Popularnością cieszyły się także różnych wielkości flety, charakteryzujące się odmiennymi strojami oboje oraz fagoty, które zostały wyposażone w system klap. Barokowe trąbki nie posiadały wentyli i miały ograniczone możliwości dźwiękowe – rzadziej korzystano z tzw. tromby principale (barokowa trąbka), na której można było zagrać tylko od 3 do 10 dźwięków, a częściej korzystano z clarino, mającej możliwości zagrania od 6 do 20 dźwięków. Do grupy trąbek należały też puzon oraz nowo wykształcona waltornia. Ze względu na ogromne możliwości techniczne ważną rolę pełniły instrumenty smyczkowe, do których zaliczały się viole o różnych strojach (wczesnobarokowe to: da gambada braccio) oraz nowo powstałe skrzypce, altówki i wiolonczele, spopularyzowane zwłaszcza we Włoszech za sprawą wybitnego lutnika, Antonio Stradivariego. Skrzypce, ze względu na swoją skalę, dawały największe możliwości techniczne, zatem stały się podstawą barokowej orkiestry.

RnpEcQk5nWtcx1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Eliasa van Nijmegena pod tytułem „Instrumenty barokowe”. Na obrazie przedstawiono instrumenty, których używano w epoce baroku. Instrumenty (różnego typu) stoją oparte o białą ścianę. Po prawej stronie widoczna jest część czarnej kotary. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Viola da gamba to instrument, który trzymano podczas gry na kolanach lub między nimi. Miał od 5 do 6 strun strojonych w kwartach lub tercjach. 2. Barokowe skrzypce nie miały strun metalowych a jelitowe, dlatego ich mostek był wyższy. Były bardzo dekoracyjne - zawierały elementy rzeźbione i intarsjowane, czyli wykonane z połączonych różnych gatunków drewna. 3. Lutnia barokowa początkowo była wykorzystywana do wykonywania repertuaru solowego, a później stosowano ją tylko do akompaniowania. 4. Organy kameralne były ważnym elementem basso continuo; w okresie baroku słynnymi organmistrzami była niemiecka rodzina Silbermannów. 5. Kompozytorzy barokowi korzystali z tzw. oboju miłosnego (wł.; oboe d'amore), którego cechą charakterystyczną jest ciepłe brzmienie. Używał go często Jan Sebastian Bach w kantatach. 6. Fagot to instrument o dużych możliwościach - można wydobyć z niego bardzo wysokie i bardzo niskie dźwięki, używany był często dla podkreślenia partii komicznych. W barokowym fagocie otwory zamiast klapami zatykano palcami. 7. Flet jest jednym z najstarszych instrumentów, bardzo popularnym w XVI i XVII wieku. 8. Panpipe, czyli fletnia Pana, znana z mitologii greckiej - grali na niej: opiekun pasterzy i trzód, bóg Pan oraz satyrowie. 9. Waltornia jest następcą rogu myśliwskiego, który znany był już w starożytności, gdy nie był wykonany z metalu. Jest jednym z trudniejszych instrumentów, gdyż wymaga kontroli oddechu. 10. Dudy to instrument dęty, z którego melodię wydobywa się za pomocą drewnianej piszczałki melodycznej z otworami. Zyskał popularność w muzyce świeckiej, zwłaszcza ludowej. 11. Lira korbowa jest instrumentem z grupy strunowych smyczkowych, popularnym zwłaszcza wśród wędrownych pieśniarzy. 12. Trójkąt jest zaliczany do instrumentów perkusyjnych o wysokim, metalicznym brzmieniu.
Elias van Nijmegen, „Instrumenty barokowe”, po 1700 r., wikimedia.org, domena publiczna
ma81fb6d2843ed416_0000000000059

Koncert jako gatunek instrumentalnej muzyki baroku

Pojęcie koncertKoncertkoncert wywodzi się z włoskiego concertare (tłum.: współzawodniczyć), jednak dla pełnego zrozumienia genezy słowa należy odwołać się także do łacińskiego znaczenia consortium (tłum.: stowarzyszenie, wspólnota). Wynika to z charakteru koncertu barokowego, w którym grupa solistów (wł. concertino) jednocześnie współzawodniczyła i współdziałała z pozostałymi członkami zespołu (wł. tutti, tłum.: wszyscy), tworząc orkiestrę (wł. ripieni, tłum.: cały, pełny). Początków koncertu należy jednak szukać w szkole weneckiej i wczesnej szkoły bolońskiej, w której pojawiły się sonaty na trąbkę z towarzyszeniem pełnej orkiestry smyczkowej. Mimo to nie reprezentują one stylu concerto (tłum.: koncert). Wczesny koncert barokowy tworzyła bowiem mała sekcja smyczkowa, poszerzona później o sekcję dętą, w skład której wchodziły: flet, obój i waltornia, co wpłynęło na wzbogacenie barwy orkiestry.

R3eOoSuVDaBnF1
Ilustracja interaktywna przedstawia skład orkiestry barokowej. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje oraz przykłady brzmienia poszczególnych instrumentów. 1. Klawesyn. Utwór prezentujący brzmienie jest bardzo szybki i dynamiczny. 2. Pierwsze skrzypce. Utwór jest szybki, dominuje wysoki rejestr. 3. Drugie skrzypce. Utwór jest szybki, w niższym rejestrze niż w przypadku skrzypiec pierwszych. 4. Viole da braccio (altówka). Utwór jest w tempie umiarkowanym, wykonywany za pomocą smyczka akordowo. Barwa instrumentu jest niższa niż skrzypiec. 5. Viole da gamba (wiolonczela). Dołączono przykład brzmienia poszczególnych strun instrumentu - pojedynczo oraz podwójnie. Barwa instrumentu jest niska i ciepła. 6. Violone (kontrabas). Brzmienie instrumentu jest bardzo niskie. 7. Trąbka. Zaprezentowano kilka dźwięków instrumentu o fanfarowym charakterze. 8. Flet. Przykład muzyczny jest wolny, o tkliwym charakterze. 9. Dulciana (fagot). Zaprezentowano pochód kolejnych dźwięków instrumentu o bardzo niskim brzmieniu. 10. Bombarde (obój). Przykład muzyczny jest szybki i wymagający technicznie.
Skład orkiestry barokowej, schemat sporządzony na podstawie: „Le Formazioni strumentali”, CC BY 3.0
ma81fb6d2843ed416_0000000000067

Wkład Corellego w powstanie i rozwój concerto grosso

Znaczącą rolę w rozwoju koncertu barokowego odegrali: działający w Rzymie Arcangelo Corelli (1653‑1713) i związany z Bolonią Giuseppe Torelli (1658‑1709). Mimo że wpływ na podział orkiestry miał Alessandro Stradella (1639‑1682), to właśnie Corellemu przypisuje się autorstwo terminu concerto grosso. Jako pierwszy dzielił orkiestrę na dwa zespoły – wspomniane wcześniej tutticoncertino, w składzie drugiego zamieszczając trio smyczkowe na dwoje skrzypiec i wiolonczelę. Corelli, opierając się na formie sonatySonatasonaty da chiesada camera, stworzył zatem gatunki koncertów: czteroczęściowego, kościelnego concerto da chiesa, w którym bas cyfrowanyBas cyfrowanybas cyfrowany był realizowany przez organy i wieloczęściowego, kameralnego concerto da camera, w którym był on grany przez klawesyn. W pierwszym dominowała faktura polifonizująca, drugi natomiast stylizowany były na tańcach barokowych. Najbardziej reprezentatywnym dziełem Corellego jest cykl dwunastu concerti grossi, z czego pierwsze 8 ma charakter sonaty kościelnej, wykonywanej przed, podczas lub po liturgii, a pozostałe 4 – sonaty kameralnej. Partie instrumentów smyczkowych skomponowane były w sposób prosty i naturalny, bez wirtuozowskich popisów solistówSolistasolistów, co wpływało pozytywnie na brzmienie całego zespołu.

RrjqitQDPInTy1
Ilustracja interaktywna przedstawia skład orkiestry barokowej. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Concertino (grupa solistów) prezentuje temat utworu; w tym koncercie jest to trio smyczkowe. 2. Concerto grosso - pozostała część orkiestry wykonuje tło harmoniczne dla tematu granego przez concertino, tworzą ją sekcje pierwszych i drugich skrzypiec, altówki oraz basu (tu granego przez klawesyn). 3. Przykład zapisu basso continuo, dzięki któremu klawesynista odczytuje podstawę basową, a cyfry umieszczone pod nutami umożliwiają improwizację basu cyfrowanego. 4. Przykład barokowego dodawania urozmaicenia utworu podczas grania - skrzypce wykonują ozdobnik, pomimo iż nie jest on zawarty w zapisie nutowym. 5. Wyciszenie concerto grosso w celu uwydatnienia motywu granego przez concertino; w zapisie nutowym jako Soll. nad pięciolinią. 6. Ponowne dołączenie grupy concerto grosso, w zapisie nutowym oznaczone jako Tutti. nad pięciolinią.
Przykład partytury do koncertu barokowego, Arcangelo Corelli, „Concerto grosso c-moll, Op.6 No.3”, ok. 1712, imslp.info, CC BY 3.0
R16kP2wszVIxe
Utwór: Concerto grosso in c-moll, op. 6 no. 3, skomponowany około 1712 przez Arcangelo Corelliego. Kompozycja jest wolna, o dostojnym, dworskim charakterze.
ma81fb6d2843ed416_0000000000098

Od koncertu grosso do koncertu solowego

Koncert solowy to forma muzyczna powstała na początku XVIII w., wyrosła z roli pierwszych skrzypiec w concerto grosso Corellego oraz wirtuozerskich partii solowych w Koncert orkiestrowy|koncertach orkiestrowychOrkiestraorkiestrowych Torellego. Zrezygnowano wówczas z podziału koncertu cztero- na trzyczęściowy, który w następstwie uznany został za typowy. Pierwsza i ostatnia część była szybka i dynamiczna (allegro), natomiast środkowa wolna i stonowana (adagio). Podział ten oznaczany jako ABA, charakterystyczny będzie dla w późniejszego koncertu klasycznego. Koncert solowy wyróżnia się zastąpieniem grupy concertino jednym instrumentem solowym, którego partia jest wiodąca, podczas gdy pozostała część orkiestry pełni rolę akompaniującąAkompaniamentakompaniującą.

Ogromne zasługi dla rozwoju koncertu solowego miał Antonio Vivaldi (1678‑1741 ), który po śmierci Torellego doprowadził tę formę do doskonałości, nadając jej wirtuozerii, a jednocześnie stosując proste i zwarte tematy, dzięki czemu zyskał popularność. Wprowadził także nowatorską harmonięHarmoniaharmonię, której przykładem jest akordAkordakord z dodaną septymąSeptymaseptymą oraz interwałyInterwałinterwały ponad oktawęOktawaoktawę, posługiwał się ilustracyjnością muzyczną. Jego dzieła zaskakują równowagą formy i pełnią brzmienia. Schematyczność komponowania pozwoliła mu na stworzenie aż 221 samych koncertów skrzypcowych, z których największą popularność zyskały Cztery pory roku.

R1a8e2F4hrOb71
Ilustracja interaktywna przedstawia białą kartę z zapisem nutowym do utworu „Cztery pory roku. Zima, cz. I, Allegro non molto” autorstwa Antonio Vivaldiego. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Partia solisty wykonywana na skrzypcach. 2. Partia orkiestry składającej się z sekcji pierwszych i drugich skrzypiec, altówki, wiolonczeli i kontrabasu. 3. Akompaniament wykonywany przez instrument klawiszowy, tutaj klawesyn. 4. Wejście orkiestry i organów, stopniowe zagęszczenie harmonii. 5. Wejście solisty; na uwagę zasługują ozdobniki zapisane jako tr. (tryl), mające podkreślić powolne wchodzenie instrumentu solowego.
Antonio Vivaldi, „Cztery pory roku. Zima cz. I, Allegro non molto”, 1725, imslp.eu, CC BY 3.0
RcdwOP2hXVCek
Utwór; Cztery pory roku. Zima część I Allegro non molto z 1725 roku autorstwa Antonio Vivaldiego. Partię solową skrzypiec wykonuje John Harrison. Utwór jest dynamiczny, szybki, o zróżnicowanej wzrastającej dynamice. Ilustruje mroźny, zimowy dzień.

Popularna forma koncertów skrzypcowych Torellego i Vivaldiego została przeniesiona na instrumenty klawiszowe przez Jana Sebastiana Bacha (1685‑1750), uznanego za największego kompozytora baroku. Podkreślić należy, że instrumenty klawiszowe, które do tej pory były odpowiedzialne za basso continuo urosły do rangi instrumentu solowego. KompozytorKompozytorKompozytor podejmował także często transkrypcji utworów skrzypcowych wymienionych wcześniej włoskich twórców na instrumenty klawiszowe.

Jednymi z najsłynniejszych utworów Jana Sebastiana Bacha jest cykl Koncertów Brandenburskich, orkiestrowych concerti grossi, podzielonych na trzy części (ABA). W zakresie formy są one uznawane za niezwykłe osiągnięcie, ze względu na doskonale skonstruowane tematy oraz barwne kontrapunktyKontrapunktkontrapunkty.

R1aDq7mPZtyg21
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROL8rBPUz2caI
Utwór Koncert Branderburski no. 2 F-dur część I Allegro autorstwa Jana Sebastiana Bacha stworzony w latach 1718-1721. Utwór jest radosny ale o dostojnym charakterze. Słychać krótkie fragmenty solowe różnych instrumentów np. trąbki, oboju.
Polecenie 1

Wysłuchaj zamieszczonych utworów: Koncertu a‑moll, op.3 no. 8, RV 522 Vivaldiego oraz jego transkrypcji dokonanej przez Bacha (BWV 593) i wyraź opinię, czy transkrypcja ta jest efektem inspiracji Vivaldim, czy efektem naśladownictwa. Odpowiedź uzasadnij

R1V8bQ1jIPrOy
Utwór: Koncert a-moll op. 3 no. 8 RV 522 autorstwa Antoniego Vivaldiego. Utwór jest wykonywany przez skrzypce. Tempo jest dość szybkie, a charakter radosny. Słychać różnice dynamiczne.
RIomGlawyppqY
Utwór: Koncert organowy a-moll, BWV 593 autorstwa Jana Sebastiana Bacha. Tempo utworu jest umiarkowane, słychać na przemian fragmenty polifoniczne i homofoniczne. Dynamika zróżnicowana, choć dominuje forte. Brzmienie organów jest wyraziste, ostre.
RaVpxBnuMqeXp
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).

Elementy muzyki francuskiej i angielskiej oraz techniki polifonicznejPolifoniapolifonicznej wprowadził do swojej twórczości Georg Friedrich Haendel. Cykl 12 concerti grossi op.6 jest uznawany za jego największe osiągnięcie. Popularnością cieszyły się także Muzyka na wodzie – cykl utworów orkiestrowych przeznaczonych do wykonywania na świeżym powietrzu. Ciekawostką jest sposób powstania koncertów organowych Haendla. Na początku były to improwizacje grane na małym pozytywie w przerwach między aktami oratoriówOratoriumoratoriów, zabawiające angielskich słuchaczy w Covent Garden. Atrakcyjność tych małych form, które szczególnie zachwyciły publiczność, przyczyniła się do powstania późniejszych koncertów organowych.

R1GJIS71zpGEh1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Georga Friedricha Händela. Kompozytor ma na głowie siwą perukę o długich, falujących włosach. Ubrany jest w białą koszulę i szaro-zielony surdut ze złotą lamówką. Ustawiony jest na czarnym tle. Ma skupiony wyraz twarzy. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje oraz utwór muzyczny. 1. Zamieszczona ilustracja przedstawia płynącego łodzią króla w otoczeniu dworu. Podpis pod obrazem i zarazem tytuł utworu to Muzyka na wodzie. Utwór ma uroczysty, dworski charakter podkreślający doniosłość królewskich wydarzeń. 2. Zamieszczone zdjęcie przedstawia fragment organów w kolorach brązowo-złoto-białych. Podpis pod fotografią i zarazem tytuł utworu to Koncert organowy F-dur HWV 292. Utwór ma szybkie tempo. Charakter partii organowej polifoniczny. Uroczysty i radosny charakter.
Balthasar Denner, „Portret Georga Friedricha Händela”, ok. 1728, Narodowa Galeria Portretów, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY 3.0
ma81fb6d2843ed416_0000000000235

Zadania

RTco0HH0wzybH
Ćwiczenie 1
Partie których z wymienionych instrumentów są zapisywane tylko w kluczu wiolinowy? Możliwe odpowiedzi: 1. pierwsze skrzypce, 2. drugie skrzypce, 3. altówki, 4. wiolonczele, 5. kontrabasy.
R142Ul9szSggr
Utwór do ćwiczenia.
RYBVE1WOZhNix
Ćwiczenie 2
Zaznacz instrumenty barokowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Viola da gamba 2. Obój 3. Waltornia 4. Fortepian 5. Saksofon
R24W5iZ6sYn3H
Ćwiczenie 3
Do włoskich określeń związanych z koncertem dobierz polskie odpowiedniki. consortium Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy concertino Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy tutti Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy ripieni Możliwe odpowiedzi: 1. cały/pełny/orkiestra, 2. stowarzyszenie/wspólnota, 3. solista, 4. zespół/wszyscy
R1VerT3td6g95
Utwór nr 1 do zadania.
RLsGIF7rCyOGq
Utwór nr 2 do zadania.
RFRQtIxbCkvHh
Utwór nr 3 do zadania.
RlGOlwN2Jo9TA
Ćwiczenie 4
Połącz nazwisko kompozytora z tytułem utworu. Możliwe odpowiedzi: 1. Bach, 2. Vivaldi, 3. Corelli 1. Koncert a-moll op. 3 no. 8 2. Koncert Branderburski no. 2 F-dur 3. Concerto grosso in c-moll, op. 6 no. 3
Rq9Vv1H5WWVVY
Ćwiczenie 5
Do podanych definicji dobierz właściwe terminy. Małe przenośne organy bez pedału. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Wieloosobowy zespół instrumentalny pod kierownictwem dyrygenta. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw W muzyce kameralnej XVII i XVIII w. była to partia klawesynu lub organów, notowana w postaci jednogłosowej melodii basu z systemem oznaczeń cyfrowych; ten sposób notacji dawał wykonawcy swobodę improwizacyjnego realizowania współbrzmień, ograniczoną jednak przez ustalone reguły i konieczność stosowania wyznaczonych cyfrowo następstw harmonicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Teoria równoczesnego prowadzenia samodzielnych linii melodycznych (głosów) w utworach polifonicznych (wielogłosowych); samodzielna melodia towarzysząca w innym głosie tematowi w utworze polifonicznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw Całokształt problemów związanych z konstrukcją współbrzmień harmonicznych w omawianym utworze, w twórczości danego kompozytora, w danym okresie historycznym itp. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrapunkt, 2. Orkiestra, 3. Harmonia, 4. Bas cyfrowany, 5. Portatyw
RU4ZkRMlWsHjE
Ćwiczenie 6
Jak inaczej nazywa się bas cyfrowany? 1. Basso continuo 2. Concerto grosso 3. Viola da gamba.
RXtE31JXFMjbu
Ćwiczenie 7
Rozpoznaj autorów poniższych dzieł. Koncerty Brandenburskie Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Cztery pory roku Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Concerto grosso C-moll, op.6 Nr 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi Muzyka na wodzie Możliwe odpowiedzi: 1. Haendel, 2. Corelli, 3. Bach, 4. Vivaldi
Polecenie 2

Uzasadnij tezę, że koncert barokowy jest reprezentacyjną formą tej epoki. W uzasadnieniu odwołaj się do przykładów kompozytorów i ich dokonań. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.

RpwWyWRYtMq9r
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
ma81fb6d2843ed416_0000000000294

Słownik pojęć

Akompaniament
Akompaniament

(wł. accompagnamento – towarzyszenie) partia instrumentalna towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór, lub orkiestrę.

Akord
Akord

(wł. accordo) współbrzmienie lub następstwo kilku, co najmniej 3 różnych co do wysokości dźwięków, których wzajemny stosunek wysokości określają zasady akustyki, harmonii i psychologii muzyki.

Bas cyfrowany
Bas cyfrowany

(wł. basso continuo – bas ciągły) w muzyce kameralnej XVII i XVIII w. była to partia klawesynu lub organów, notowana w postaci jednogłosowej melodii basu z systemem oznaczeń cyfrowych; ten sposób notacji dawał wykonawcy swobodę improwizacyjnego realizowania współbrzmień, ograniczoną jednak przez ustalone reguły i konieczność stosowania wyznaczonych cyfrowo następstw harmonicznych.

Faktura
Faktura

(łac. factura – wykonanie czegoś, obróbka, budowa) rodzaj użytych przez kompozytora środków technicznych i sposób ich realizowania w kompozycji.

Harmonia
Harmonia

(gr. harmonicos – dźwięczny) całokształt problemów związanych z konstrukcją współbrzmień harmonicznych w omawianym utworze, w twórczości danego kompozytora, w danym okresie historycznym itp.

Interwał
Interwał

(łac. intervallum – odległość) odległość określona różnicą wysokości między dwoma współbrzmiącymi lub następującymi po sobie dźwiękami.

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych.

Koncert
Koncert

(wł. concerto, łac. _‑concertare – współzawodniczyć); forma instrumentalna zazwyczaj trzyczęściowa.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

(łac. _‑punctus contra punctum – nuta przeciw nucie) teoria równoczesnego prowadzenia samodzielnych linii melodycznych (głosów) w utworach polifonicznych (wielogłosowych); samodzielna melodia towarzysząca w innym głosie tematowi w utworze polifonicznym.

Oktawa
Oktawa

(wł. ottava, łac. octavus – ósmy) odległość między dwoma dźwiękami równa 12 półtonom.

Oratorium
Oratorium

(wł. oratorio, łac. oratorium – miejsce modlitwy) wielka forma wokalno‑instrumentalna zbliżona do opery, lecz pozbawiona akcji scenicznej, wykonywana na estradzie koncertowej.

Orkiestra
Orkiestra

(wł. orchestra) wieloosobowy zespół instrumentalny pod kierownictwem dyrygenta.

Polifonia
Polifonia

(gr. polyphonia – wielka liczba głosów) wielogłosowość linearna; typ techniki kompozytorskiej polegającej na równoczesnym prowadzeniu kilku samodzielnych pod względem rytmicznym i melodycznym, lecz równorzędnych głosów wokalnych lub instrumentalnych.

Portatyw
Portatyw

(fr. portatif – nosić, wł. organetto – małe organy) małe przenośne organy bez pedału.

Septyma
Septyma

odległość między dwoma dźwiękami równa 10 lub 11 półtonom.

Solista
Solista

śpiewak lub instrumentalista wypełniający swoją sztuką odtwórczą cały program koncertu lub wykonujący utwór samodzielny przeznaczony dla jednego wykonawcy, ewentualnie z towarzyszeniem albo też wykonujący samodzielnie główną partię w zespole instrumentalnym lub wokalnym.

Sonata
Sonata

cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części, zestawionych w odpowiedniej kolejności na zasadzie kontrastu agogicznego (kontrastu tempa), kontrastu wyrazowego i wspólnoty lub pokrewieństwa tonacji; także utwór muz. mający taką formę.

Trio
Trio

zespół wykonawczy złożony z trzech instrumentalistów, odpowiadający tercetowi w muzyce wokalnej.

Słownik powstał na podstawie:

Habela J., Słowniczek muzyczny, PWN 1983

https://encyklopedia.pwn.pl/

ma81fb6d2843ed416_0000000000313

Biblioteka muzyczna

R16kP2wszVIxe
RcdwOP2hXVCek
ROL8rBPUz2caI
R1V8bQ1jIPrOy
RIomGlawyppqY
R11E506HVgl3A
Przewiń
Głośność
    ma81fb6d2843ed416_0000000000318

    Bibliografia

    Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, PWN 1970.

    Gwizdalanka D., Historia muzyki 2, PWM 2006.

    Habela J, Słowniczek muzyczny, PWN 1983.

    Szlagowska D. Muzyka Baroku, Akademia Muz. w Gdańsku, 1998.