Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gatunki muzyki – muzyka klasyczna.

Zaznajomienie uczniów z pojęciem muzyki oraz przedstawienie funkcji, jakie muzyka spełnia w społeczeństwie. Zapoznanie uczniów z pojęciem gatunków muzyki. Wyjaśnienie, czym jest muzyka klasyczna i jakimi cechami jest obdarzona. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów muzyki klasycznej oraz wskazanie solowych instrumentów w niej występujących. Wyjaśnienie pojęć orkiestra, dyrygent, filharmonia, dzieło, arcydzieło. Na podstawie wybranych utworów uczniowie rozróżniają określony rodzaj muzyki.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcia: muzyka klasyczna, orkiestra, dyrygent, filharmonia, dzieło, arcydzieło.

  2. Wskazać najważniejsze cechy muzyki klasycznej.

  3. Na wybranych utworach muzyki klasycznej wskazać charakterystyczne cechy tego rodzaju muzyki.

  4. Rozróżniać pojęcia dzieła i arcydzieła.

  5. Wskazać kompozytorów, którzy kojarzą się uczniom z muzyką klasyczną.

  6. Na podstawie wysłuchanych utworów określić rodzaj muzyki.

Metoda pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu. Pokaz. Percepcja wybranych utworów ze wskazaniem określonego rodzaju muzyki.

    1. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagrania utworów:

  1. Aram Chaczaturian – „Taniec z szablami”.

  2. Modest Musorgski – „Stary zamek”, „Taniec kurcząt w skorupkach”.

  3. Wolfgang Amadeusz Mozart – „Aria Królowej Nocy” z opery „Czarodziejski flet”.

  1. Karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Sprawdzenie zadania domowego.

    3. Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.

    4. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

    1. Metodą pogadanki omówienie pojęcia muzyka oraz wskazanie celów i funkcji, jakie muzyka spełnia w społeczeństwie. Wyjaśnienie dwóch pojęć - dzieło i arcydzieło. Na zasadzie rozmowy wskazanie różnic między tymi dwoma pojęciami.

    2. Wysłuchanie i percepcja utworu Arama Chaczaturiana – „Taniec z szablami”. Wskazanie typowych cech muzyki klasycznej. Wskazanie w utworze instrumentów wyróżniających się i solowych.

    3. Wyjaśnienie pojęcia muzyka klasyczna i omówienie jej charakteru i cech stylistycznych. Wskazanie miejsc, w których można usłyszeć muzykę klasyczną. Metodą pogadanki wskazanie instrumentów, które uczniom kojarzą się z omawianym rodzajem muzyki.

    4. Wysłuchanie i percepcja utworu Modesta Musorgskiego – „Stary zamek”, „Taniec kurcząt w skorupkach”. Omówienie charakterystycznych elementów w wysłuchanych utworach.

    5. Metodą pogadanki wyjaśnienie pojęć: orkiestra, dyrygent, filharmonia.

    6. Wysłuchanie i percepcja utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta – „Aria Królowej Nocy” z opery „Czarodziejski flet”. Omówienie utworu - metoda pogadanki. Wyjaśnienie, w jaki sposób objawia się muzyka klasyczna.

(25 min)

Faza podsumowująca

Zapisanie notatki do zeszytu:

  • Notatka:

    1. Muzyka klasyczna – muzyka poważna lub artystyczna, spotykana najczęściej w filharmonii i operze. Muzykę klasyczną charakteryzuje zespół instrumentalny, w skład którego wchodzą grupy instrumentów: smyczkowych, szarpanych, dętych, perkusyjnych.

    2. Orkiestra - duży zespół instrumentalny liczący od kilkunastu do kilkudziesięciu (a nawet ponad stu) instrumentów. W celu synchronizacji gry takiej ilości instrumentalistów w orkiestrze potrzebny jest dyrygent.

    3. Filharmonia - instytucja zajmująca się organizacją i prezentacją koncertów muzyki klasycznej, głównie tych największych, w których skład wchodzi cała orkiestra. Najczęściej równocześnie przygotowująca takie utwory do wykonania. Pojęcie równocześnie oznacza gmach takiej instytucji, aczkolwiek istnieją filharmonie posiadające jedynie własne zaplecze lokalowe, a które prezentują utwory w wynajmowanych salach koncertowych. Działalność filharmonii jest ukierunkowana na możliwość prezentowania utworów wymagających największych obsad wykonawczych, jak również najbogatszego instrumentarium.

(10 min)

    1. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Gatunki muzyki – muzyka klasyczna.

Zadanie domowe

Na podstawie podręcznika lub innego źródła wyjaśnij różnicę między dziełem a arcydziełem.

RYmHROZPknUdw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 41.50 KB w języku polskim