Gdy chorujemy
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „GDY CHORUJEMY”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Gdy chorujemy.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.1) [uczeń] podaje przykłady negatywnego wpływu wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów, bakterii i wirusów na zdrowie człowieka, wymienia zachowania zapobiegające chorobom przenoszonym i wywoływanym przez nie.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | definiuje pojęcia: bakterie, wirusy, choroby zakaźne, szczepienie; |
rozpoznaje główne objawy oznaczające chorobę (ból brzucha, gorączka, biegunka, kaszel); | |
podaje przykłady chorób bakteryjnych; | |
podaje przykłady chorób wirusowych; | |
podaje przykłady chorób odzwierzęcych; | |
wymienia główne drogi szerzenia się zakażeń; | |
podaje przykłady chorób niezakaźnych. |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | określa bakterie i wirusy jako główne czynniki chorobotwórcze; |
odróżnia choroby zakaźne od niezakaźnych; | |
rozpoznaje grzyby i rośliny mogące powodować zatrucie pokarmowe; | |
zna sposoby zapobiegania zakażeniom; | |
rozumie celowość obowiązkowych szczepień ochronnych. |
Kompetencje kluczowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Umiejętność uczenia się.
Etapy lekcji
Wstęp:
Krótka pogadanka o głównych czynnikach powodujących choroby – zarazkach, tj. bakteriach i wirusach, o zatruciach pokarmowych po spożyciu trujących grzybów i roślin, o możliwości zachorowania po kontakcie z chorym zwierzęciem.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel kieruje do uczniów pytanie: kiedy wiemy, że jesteśmy chorzy? Uczniowie wymieniają najczęstsze objawy chorobowe. Sugerowane odpowiedzi:
- ból brzucha,
- gorączka,
- biegunka,
- wymioty,
- kaszel,
- ból gardła,
- ból głowy i inne.
Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy.
Nauczyciel przestawia prezentację „Czynniki chorobotwórcze” i omawia przykłady negatywnego wpływu bakterii, wirusów oraz wybranych gatunków zwierząt, roślin i grzybów na zdrowie człowieka.
Nauczyciel omawia najczęstsze drogi szerzenia się zakażeń:
- powietrze,
- skażone pożywienie i woda,
- bezpośredni kontakt z osobą chorą – zarazki w ślinie i wydzielinie nosa,
- kontakt z chorym zwierzęciem,
- kontakt z zakażoną krwią.
Uczniowie oglądają film „Zdrowym być”.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Wspólnie zastanawiają się i zapisują na kartce metody zapobiegania zachorowaniom. Przedstawiciele grup kolejno wymieniają po jednej ze swoich, aż do wyczerpania pomysłów. W razie konieczności – nauczyciel uzupełnia odpowiedzi:
- mycie warzyw i owoców,
- mycie rąk przed posiłkiem,
- mycie rąk po wyjściu z toalety,
- izolowanie osób chorych,
- zasłanianie ust przy kichaniu,
- chronienie się przed kleszczami,
- szukanie kleszcza po powrocie z lasu,
- unikanie nieznanych i dzikich zwierząt,
- szczepienia ochronne,
- unikanie nałogów,
- uprawianie sportu,
- prawidłowe odżywianie.
Nauczyciel wyjaśnia, że nie wszystkie choroby są zakaźne. Kieruje do uczniów pytanie, jakimi chorobami nie można się zarazić od innej chorej osoby. Sugerowane odpowiedzi:
- cukrzyca,
- białaczka,
- zespół Downa,
- wady wrodzone,
- choroba nowotworowa,
- alergia.
Nauczyciel podkreśla, że kontakt z takimi osobami nie jest dla nas groźny i nie należy ich unikać.
Podsumowanie:
Z rozsypanki wyrazowej na tablicy uczniowie układają i przyczepiają magnesami zdanie: „Łatwiej zapobiegać, niż leczyć”. Określają wartość zapobiegania zachorowaniom na choroby zakaźne.
Zadanie domowe:
Jakie są najczęstsze choroby wieku dziecięcego? Zapytaj rodziców i napisz, na jakie choroby zakaźne chorowałeś w dzieciństwie.
Na podstawie swojej książeczki zdrowia wymień, jakim szczepieniom ochronnym zostałeś poddany. Wyjaśnij, dlaczego szczepienia ochronne są obowiązkowe.
Przeprowadź obserwację pacjenta na podstawie otrzymanej fikcyjnej karty zdrowia „pacjenta” szpitala „X”.
Obserwacja:
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Grypa jest poważną postacią zakażenia wirusowego dróg oddechowych. Występuje powszechnie w Polsce. Istotne jest odróżnienie objawów grypy od stosunkowo niegroźnego przeziębienia.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zapoznanie uczniów z objawami grypy oraz nauczenie ich odróżniania ich od objawów przeziębienia.
3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja przeprowadzana jest w domu na podstawie fikcyjnej karty chorobowej pacjenta. Nauczyciel drukuje odpowiednią liczbę kart chorobowych (Załącznik nr 1).
4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie obserwują kartę pacjenta. Na podstawie różnych źródeł informacji, w tym Internetu, próbują ustalić nazwę zaobserwowanej choroby oraz wymienić czynniki, które ją wywołały i zaproponować działania profilaktyczne.
5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji eksperymentu uczniowie wyciągają wnioski na temat profilaktyki grypy i wpisują je do karty chorobowej pacjenta.
Środki dydaktyczne
Materiały multimedialne: prezentacja „Czynniki chorobotwórcze”.
Film: „Zdrowym być”.
Plansze z wyrazami: łatwiej, zapobiegać, niż, leczyć.
Magnesy do tablicy.
Metody nauczania
Pogadanka.
Dyskusja.
Obserwacja.
Formy pracy
System klasowo‑lekcyjny.
Praca grupowa.
Praca zbiorowa.
Zadanie dla chętnych
Jakie mogą być przyczyny chorób niezakaźnych?
Sprawdź w Internecie, co wywołuje (bakteria czy wirus?): boreliozę, różyczkę, AIDS, opryszczkę, odrę.
Załącznik nr 1
Karta chorobowa pacjenta
Data | Wywiady, objawy |
02.01.2013 | Nagłe pojawienie się wysokiej gorączki (39,2°C), dreszcze, suchy kaszel, silny ból głowy, bolesność uciskowa gałek ocznych, ból mięśni, brak apetytu |
03.01.2013 | Utrzymująca się wysoka gorączka (38,5°C), dreszcze, suchy i napadowy kaszel, silny ból głowy, bolesność uciskowa gałek ocznych, bóle mięśniowe i kostno‑stawowe, ból w klatce piersiowej, osłabienie, brak apetytu |
04.01.2013 | Utrzymująca się wysoka gorączka (38,3°C), dreszcze, suchy i napadowy kaszel, ból głowy, bóle mięśniowe i kostno‑stawowe, ból w klatce piersiowej, osłabienie |
05.01.2013 | Utrzymująca się wysoka gorączka (38°C), suchy i napadowy kaszel, osłabienie |
06.01.2013 | Temperatura ciała 37,5°C, suchy kaszel, ogólna poprawa samopoczucia, osłabienie |
07.01.2013 | Temperatura ciała 37°C, kaszel wilgotny, osłabienie |
Nazwa zaobserwowanej choroby:
Czynniki, które ją wywołały:
Proponowane działania profilaktyczne: