Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

Nazwa i nr programu: Program własny dla klas I‑III SP w zakresie edukacji zawodoznawczej, „Gdy dorosnę będę (...)”. Etap I – propedeutyczny.

Temat zajęć - Gdy dorosnę będę listonoszem.

Klasa I, liczba godzin – 2.

Cel ogólny zajęć - rozwijanie zainteresowań uczniów pracą listonosza.
Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:

Uczeń:

  • dodaje i odejmuje w zakresie 10;

  • uzupełnia tabelę;

  • rozróżnia: list zwykły, polecony, priorytet, polecony priorytet, telegram, kartkę pocztową;

  • poprawnie adresuje kopertę;

  • wymienia sposoby mające na celu usprawnienie pracy listonosza;

  • buduje kilkuzdaniową wypowiedź na określony temat;

  • wykonuje kopertę;

  • wskazuje powody, dla których należy szanować pracę listonosza;

  • zadaje pytania na dany temat.

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe (ponadzawodowe):

Uczeń:

  • uczestniczy w pracy grupowej;

  • podaje propozycje rozwiązania problemu;

  • dokonuje samooceny.

Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji:

znaczek pocztowy, list zwykły, polecony, priorytet, polecony priorytet, telegram, kartka pocztowa, papeteria, klaser, filatelistyka, kolekcjoner.

Metody i techniki pracy:

Podające - pogadanka; praktyczne: pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia praktyczne; problemowe – aktywizujące: dyskusja „dywanik pomysłów”, technika „zdobywania sprawności”.

Do przeprowadzenia zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne: karty pracy dla uczniów, listy, telegramy, kartki pocztowe, znaczki pocztowe, materiały plastyczne, blok, nożyczki, papier kolorowy, mazaki, karta zdobywania sprawności.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

Działania nauczyciela

1. Zapowiedź niespodzianki.

Pytam uczniów, czy wiedzą, kto nas dzisiaj odwiedzi. Aby uzyskać odpowiedzieć na pytanie, uczniowie muszą rozwiązać działania i uzupełnić tabelkę.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1+3 =T 9‑1=S 5‑4=L

2+4=N 10‑8=I 2+1=S

5+4=Z 8‑3=O 5+2=O

Hasło: Listonosz

Działania ucznia

Uczniowie rozwiązują działania, uzupełniają tabelę, a następnie odpowiadają na pytanie.

Faza właściwa:

Działania nauczyciela

1. Zaproszenie do klasy listonosza. Przeprowadzenie wywiadu:

  • Na czym polega pana praca?

  • Czy jest ona łatwa, czy trudna?

  • Co sprawia panu najwięcej kłopotów w pracy?

  • Jak zachowują się ludzie, kiedy wręcza im pan pocztę?

Działania ucznia

Uczniowie słuchają prezentacji przygotowanej przez listonosza, zadają mu pytania.

Działania nauczyciela

2. Dyskusja na temat znaczenia pracy listonosza.

Jak my możemy pomagać listonoszom? Praca metodą aktywizującą – „dywanik pomysłów” – skrócona wersja. Temat lekcji „Co ja mogę zrobić (już teraz), aby usprawnić pracę listonosza?”.

Działania ucznia

Metodą „burzy mózgów”, uczniowie odpowiadają na pytanie. Nauczyciel zapisuje na tablicy pomysły uczniów, tworząc „dywanik pomysłów”.

Działania nauczyciela

Faza III. Deklaracja intencji – Co ja mogę zrobić (już teraz), aby usprawnić pracę listonosza?

Działania ucznia

Np. nauczę się adresować listy, umieszczę numer domu na swoim budynku, nauczę się rozpoznawać skrzynki pocztowe, wywieszę tabliczkę „Uwaga zły pies”, będę odśnieżał chodnik w czasie zimy, umieszczę skrzynkę przed swoim domem, zapoznam się z listonoszem, będę uprzejmy w stosunku do listonosza.

Działania nauczyciela

Faza IV. Ewaluacja

Działania ucznia

Uczniowie za pomocą kolorowych metek przyporządkowują punkty najlepszym pomysłom, np. metka zielona – 3 pkt, metka czerwona 2 pkt, metka żółta - 1 pkt.

Działania nauczyciela

Faza V. Podsumowanie.

Nauczyciel omawia propozycje, które uzyskały największą liczbę punktów.

3. Rozmowa z uczniami na temat listów i innych przesyłek pocztowych (rodzaje listów, sposób adresowania, znaczek pocztowy, kartka pocztowa, telegram, paczka).

  • Pokaz różnych listów i ich klasyfikowanie do określonych grup (list zwykły, polecony, ekspresowy) - wskazanie różnic.

Działania ucznia

Uczniowie oglądają różne listy i określają różnice występujące między poszczególnymi rodzajami przesyłek.

Działania nauczyciela

4. Pokaz poprawnie zaadresowanego listu.

  • Nauka adresowania kopert.

Działania ucznia

Uczniowie adresują koperty do swoich kolegów.

Działania nauczyciela

5. Wykonanie koperty z gotowych elementów (kolorowy papier, klej, nożyczki). Poprawne jej zaadresowanie.

Działania ucznia

Uczniowie indywidualnie wykonują kopertę.

Działania nauczyciela

6. Prezentacja kolekcji znaczków pocztowych, przyniesionych przez uczniów (wyjaśnienie pojęć: klaser, filatelistyka).

Działania ucznia

Uczniowie prezentują swoje kolekcje znaczków.

Faza końcowa.

Działania nauczyciela

1. Potwierdzenie wykonania zadania nr 2 na kartach pracy.

2. Ocena pracy uczniów na zajęciach.

Działania ucznia

Uczniowie otrzymują potwierdzenie wykonania zadania. Dokonują samooceny pracy własnej: czego się nauczyli, co było trudne, co im się podobało na zajęciach?

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela - materiały szkoleniowe RAM.

Sposób uzyskiwania informacji zwrotnej od uczniów po zakończonych zajęciach:

Uczniowie wybierają, a następnie kolorują tę kopertę, która obrazuje ich aktywność w czasie zajęć.

Byłem otwarty, Pracowałem średnio, Byłem zamknięty,

aktywnie pracowałem. byłem mało aktywny. nie brałem udziału w zajęciach.

RED3ljSd9NgB6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.00 KB w języku polskim