Gdy dorosnę, będę przewodnikiem turystycznym
SCENARIUSZ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH – sesja II
Osoba prowadząca: Jolanta Kasprzak
Nazwa i nr programu: Program własny dla klas I – III SP w zakresie edukacji zawodoznawczej „Gdy dorosnę będę…”. Etap I – propedeutyczny.
Temat zajęć: Gdy dorosnę będę przewodnikiem turystycznym
Klasa III
Liczba godzin: 1
Cel ogólny zajęć: rozwijanie zainteresowań uczniów pracą przewodnika turystycznego.
Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:
Uczeń:
poprawnie i chętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
dąży do osiągnięcia jak najlepszych wyników;
aktywnie uczestniczy w zabawie;
podporządkowuje się ustalonym zasadom i regułom postępowania;
współpracuje w zespole;
zachowuje bezpieczeństwo podczas ćwiczeń;
dokonuje samooceny.
Umiejętności:
komunikowanie się na płaszczyźnie uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń;
efektywne współdziałanie w grupie;
rozwiązywanie problemów;
organizacja i planowanie własnego uczenia się;
ocena wyników własnego uczenia się.
Metody i techniki pracy: zabawa naśladowcza, metoda stacyjna (obwodowa), metoda zadań dodatkowych, technika zdobywania sprawności.
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Do zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne:
naturalne przeszkody – powalone drzewo, belki, kłody, kamienie,
szyszki,
lina,
obręcz.
Przebieg lekcji
Zaangażowanie
Stworzenie sytuacji aktywizującej uczniów. Odszukanie przez nich koperty z ukrytym tematem zajęć (gra „Zimno – ciepło”).
Temat brzmi: Zdajemy egzamin praktyczny na przewodnika turystycznego.
Nauczyciel informuje, że egzamin będzie polegał na wykonaniu zadań na poszczególnych obwodach ćwiczebnych. Nad poprawnością wykonania poszczególnych zajęć będzie czuwała Komisja Egzaminacyjna (np. nauczyciel wychowania fizycznego, rodzic) Po zaliczeniu ćwiczeń uczniowie otrzymają świadectwo zdania egzaminu (zał. nr 1).
Badanie
Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują przeglądu wszystkich stacji i są poglądowo informowani, jakie ćwiczenia będą wykonywać na każdej z nich. Przed ćwiczeniem głównym wykonują ćwiczenia dodatkowe.
Przekształcanie
Uczniowie ćwiczą na poszczególnych stacjach (3 uczniów na jednej). Na sygnał zmieniają stację.
Stacja I
Zadanie główne: Przejście równoważne po kładce lub belce.
Zadanie dodatkowe: W parach przysiady naprzemianstronne.
Cel: ćwiczenie sprawności koordynacyjnych i równowagi.
Stacja II
Zadanie główne: Przeprawa przez rzekę – skoki na kamienie.
Zadanie dodatkowe: Opieramy się o drzewo i wykonujemy wymachy nóg w przód i tył. Noga wymachowa z lewej i prawej strony drzewa.
Cel: ćwiczenie skoczności i zręczności.
Stacja III
Zadanie główne: Slalom między drzewami.
Zadanie dodatkowe: W parach, trzymając się za ręce, wykonujemy skłony z pogłębieniem.
Cel: ćwiczenie gibkości i szybkości, ćwiczenia tułowia.
Stacja IV
Zadanie główne: Przeskok kuczny przez rów.
Zadanie dodatkowe: Stoimy i wykonujemy luźne wymachy ramion ze skrętem tułowia w prawo i w lewo.
Cel: kształcenie skoczności, ćwiczenia tułowia.
Stacja V
Zadanie główne: Zwis na gałęzi, podciąganie się.
Zadanie dodatkowe: Postawa zasadnicza, ramiona w dół, pięści lekko zwinięte. Wzniesienie ramion w bok z szybkim odwróceniem otwartych dłoni w górę, następnie skierowanie pięści w dół i opuszczenie ramion.
Cel: kształcenie wytrzymałości, skoczności, ćwiczenia rąk.
Stacja VI
Zadanie główne: Skoki nad kłodą.
Zadanie dodatkowe: Stanie na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie pod kątem prostym. Noga zgięta opada w dół, sprężyście uderza palcami o ziemię i wraca do skurczu. Zmiana nóg.
Cel: ćwiczenie skoczności, ćwiczenia nóg.
Stacja VII
Zadanie główne: Wspinanie się na linie zawieszonej na gałęzi drzewa.
Zadanie dodatkowe: Podskoki obunóż z przesuwaniem się w przód dookoła drzewa.
Cel: ćwiczenie rąk, wytrzymałości, skoczności.
Stacja VIII:
Zadanie główne: Czołganie się pod przeszkodą.
Zadanie dodatkowe: Wyskok dosiężny.
Cel: ćwiczenie zwinności, skoczności.
Stacja IX
Zadanie główne: Wejście na drabinkę do określonej wysokości i przejście bokiem na drugą i trzecią drabinkę. Zeskok.
Zadanie dodatkowe: Uczniowie stają w rozkroku przodem do siebie, chwytają się prawymi rękami i przeciągają się w prawo i lewo. Zmiana rąk.
Cel: ćwiczenie wytrzymałości, ćwiczenia rąk i tułowia.
Stacja X
Zadanie główne: Rzuty szyszkami do obręczy zawieszonej na gałęzi.
Zadanie dodatkowe: Rozkrok, skłony tułowia w lewo i w prawo.
Cel: kształtowanie celności rzutu, ćwiczenia kręgosłupa.
Stacja XI
Zadanie główne: Skok z miejsca w dal.
Zadanie dodatkowe: Postawa zasadnicza, wspięcie na palce, wdech, opuszczenie pięt, wydech.
Cel: ćwiczenie skoczności.
Prezentacja
Uczniowie oceniają, co było dla nich najtrudniejsze. Komisja wręcza świadectwa potwierdzające zdanie egzaminu. Nauczyciel przyznaje punkty za wykonanie zadania na karcie sprawności „Przewodnik turystyczny”.
Refleksja
Ewaluacja zajęć. Uczniowie wypełniają karty ewaluacji.
Podejście pod górę obrazuje twoją drogę do zdobycia bardzo dobrych umiejętności pokonywania przeszkód w terenie. Umieść ludzika na tym odcinku drogi, na którym, twoim zdaniem jesteś teraz.
Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela:
U. Kierczak, Poradnik metodyczny – wychowanie fizyczne.
R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe.
K. Wlaźnik, Ćwiczenia śródlekcyjne i międzylekcyjne w klasach początkowych.
Materiały szkoleniowe RAM.
Załącznik nr 1.
ŚWIADECTWO ZDANIA EGZAMINU
Uczeń ………………….. …………………….
urodzony dnia ………………………………. w ………………………………
złożył w dniu ……………………………….. egzamin praktyczny w zakresie wymagań od przewodnika turystycznego.
Komisja Egzaminacyjna w składzie:
………………………………..
(miejscowość, data)