Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

WZÓR SCENARIUSZA ZAJĘĆ

Z UWZGLĘDNIENIEM IDEI PROGRAMU KREATOR Indeks górny 1

Osoba prowadząca: Zuzanna Czupryna

Nazwa i nr programu: Program własny dla klas I‑III SP w zakresie edukacji zawodoznawczej „Gdy dorosnę będę…”. Etap I – propedeutyczny.

Temat zajęć: Gdy dorosnę, będę przewodnikiem wycieczek zagranicznych..

Klasa: III

Liczba godzin: 3

Cel ogólny zajęć: zapoznanie z różnymi sposobami uczenia się języków obcych..

Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:

Uczeń:

  • wymienia nazwy znanych języków obcych,

  • tworzy listę popularnych języków obcych,

  • uważnie słucha treści przypowieści o wieży Babel,

  • porównuje efekty swojej pracy z pracą innych,

  • posługuje się programem telewizyjnym,

  • zapisuje datę wybranych audycji telewizyjnych,

  • wyszukuje w Internecie użyteczne informacje,

  • zapisuje tytuły wybranych książek i czasopism,

  • poprawnie zapisuje adres wybranej szkoły językowej,

  • podaje powody, dla których wybiera daną szkołę językową,

  • wskazuje, jakie umiejętności językowe są ćwiczone za pomocą płyt CD i kaset magnetofonowych,

  • dokonuje samooceny swojej pracy,

  • przedstawia swój punk widzenia.

Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji:

język hindu, język bengalski, oferta językowa, komiks.

Metody i techniki pracy:

Metoda „burza mózgów”, metoda „stacje uczenia się”, karty powtórzeniowe, technika zdobywania sprawności.

Do zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne: metki, kartki, gazety z aktualnym programem telewizyjnym, komputer z łączem internetowym, książki i czasopisma dla dzieci do nauki j. angielskiego, magnetofon, kasety i płyty CD do nauki języka obcego, karty pracy, Pismo Święte Starego Testamentu, ilustracja przedstawiająca wieżę Babel.

Przebieg lekcji

Zaangażowanie I

Uczniowie zapisują na kartkach i przypinają na tablicy nazwy znanych im języków obcych. Wykorzystana jest tu metoda „burza mózgów”. Nauczyciel obrysowuje zbiór przypiętych kartek ramą w kształcie wieży i prezentuje przypowieść ze Starego Testament o Wieży Babel.

Uczniowie za pomocą metek (3 metki dla 1) tworzą listę najpopularniejszych języków.

Następuje porównanie listy stworzonej przez uczniów z listą utworzoną na podstawie materiałów prasowych, którą prezentuje nauczyciel:

pozycja

język

liczba osób posługujących się danym językiem

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

chiński

angielski

rosyjski

hiszpański

hindu

arabski

portugalski

bengalski

niemiecki

japoński

1 miliard ludzi

490 milionów

340 milionów

330 milionów

292 miliony

199 milionów

182 miliony

171 milionów

125 milionów

120 milionów

Uczniowie wysuwają wniosek, że warto uczyć się języków obcych, a szczególnie angielskiego.

Nauczyciel zaprasza uczniów na „Językowe targi edukacyjne” i zapoznaje ich z metodą „stacje uczenia się ze strukturą półotwartą” (uczniowie w wybranym przez siebie czasie zmieniają stacje. Trzeba zaliczyć trzy z pięciu stacji).

Ogólne omówienie metody przez nauczyciela:

  1. liczba stacji: 5;

  2. dowolna kolejność wyboru stacji;

  3. czas pracy przy danej stacji – około 15 min.;

  4. zróżnicowana liczba punktów do zdobycia w każdej stacji po zrealizowaniu zadań.

Numer stacji

Liczba punktów do zdobycia

1

2

3

4

5

3

2

3

2

5

Umiejętności w tym etapie:

- rozwiązywanie problemów

- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń;

- organizacja i planowanie własnego uczenia się.

Badanie I

Wędrówka po stacjach.

Nauczyciel rozkłada zadania na pięciu stolikach (na każdym stoliku jedno zadanie). Uczniowie otrzymują kartę pracy, na której zaznaczają wykonanie wybranego zadania (zał. 1).

Zadania do wykonania:

Zadanie 1

Na stoliku nr 1 leży gazety z aktualnym programem telewizyjnym.

Zapisz na karcie pracy nazwę audycji telewizyjnej dotyczącej nauki języka angielskiego dla dzieci. Zapisz dzień oraz godzinę nadawania tej audycji w telewizji.

Zadanie 2

Na stoliku nr 2 stoi komputer podłączony do Internetu.

Zapisz na karcie pracy dwa adresy stron internetowych poświęconych nauce języka angielskiego.

Zadanie 3

Na stoliku nr 3 leżą książki, czasopisma, słowniki do nauki języka angielskiego.

Zapisz po jednym tytule: książki, czasopisma, słownika do nauki języka angielskiego dla dzieci.

Zadanie 4

Na stoliku nr 4 stoi magnetofon; obok niego leżą kasety i płyty CD z lekcjami języka angielskiego.

Jakie umiejętności językowe można ćwiczyć, używając płyt CD lub kaset magnetofonowych.?

Podkreśl wybraną odpowiedź: mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie.

Zadanie 5

Na stoliku nr 5 leżą oferty reklamowe różnych szkół językowych

Napisz adres szkoły językowej, której oferta najbardziej Ci się spodobała. Uzasadnij krótko swój wybór w 2 – 3 zdaniach).

- organizacja i planowanie własnego uczenia się;

- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel.

Przekształcanie I

Uczniowie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i możliwościami wykorzystują i rozwiązują zadania.

Umiejętności w tym etapie:

- organizacja i planowanie własnego uczenia się;

- rozwiązywanie problemów;

- korzystanie z technologii informacyjnej;

- sprawne posługiwanie się komputerem.

Prezentacja I

Podsumowanie: uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel przyznaje uczniom punkty.

Umiejętności w tym etapie:

-ocena wyników własnego uczenia się.

Zaangażowanie II

Nauczyciel podaje temat powtórzenia: „Różne sposoby uczenia się języka angielskiego”. Przygotowanie się do zdobycia sprawności „Przewodnik turystyczny wycieczek zagranicznych”. Podział uczniów na grupy 4‑osobowe, wybór lidera i sekretarza grupy, określenie czasu pracy grupy – 30 minut.

Umiejętności w tym etapie:

- organizacja i planowanie własnego uczenia się;

- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel.

Badanie II

Grupy otrzymują zestaw kart powtórzeniowych. (zał. 2). Lider grupy kładzie na stoliku zestaw pytań, tak aby ich treść była niewidoczna.

Umiejętności w tym etapie:

- umiejętność pracy w grupie;

- rozwiązywanie problemów w twórczy sposób;

- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – uczeń.

Przetwarzanie II

Członkowie grupy losują kolejno po jednej karcie. Odczytują i wykonują polecenia. Sekretarz zapisuje odpowiedzi. W przypadku trudności grupa pomaga udzielić odpowiedzi. Gdy grupa nie potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie, karta zostaje odłożona na bok. Po 30 minutach pracy liderzy grup podsumowują pracę grup.

Umiejętności w tym etapie:

- efektywne współdziałanie w grupie;

- praca w grupie.

Refleksja II

Liderzy mówią, co sprawiło trudności w pracy. Następuje rozwiązanie zadań odłożonych na bok z pomocą innych grup. Nauczyciel podsumowuje pracę grup, przyznaje punkty oraz sprawności „Przewodnika turystycznego wycieczek zagranicznych.”.

Umiejętności w tym etapie:

- ocena wyników własnego uczenia się.

Uzupełniające źródła informacji dla ucznia: bajki do nauki języka na DVD, kasetach wideo.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela: encyklopedie, materiały szkoleniowe RAM.

UWAGA

Karta pracy znajduje się w oddzielnym pliku.


  1. na podstawie wzoru konspektu programu KREATOR i wzoru scenariusza zajęć Pracowni Doskonalenia Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych CODN

Rf3Pl7CJYWswB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 48.77 KB w języku polskim