Gdy dorosnę, będę przewodnikiem wycieczek zagranicznych
WZÓR SCENARIUSZA ZAJĘĆ
Z UWZGLĘDNIENIEM IDEI PROGRAMU KREATOR Indeks górny 11
Osoba prowadząca: Zuzanna Czupryna
Nazwa i nr programu: Program własny dla klas I‑III SP w zakresie edukacji zawodoznawczej „Gdy dorosnę będę…”. Etap I – propedeutyczny.
Temat zajęć: Gdy dorosnę, będę przewodnikiem wycieczek zagranicznych..
Klasa: III
Liczba godzin: 3
Cel ogólny zajęć: zapoznanie z różnymi sposobami uczenia się języków obcych..
Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:
Uczeń:
wymienia nazwy znanych języków obcych,
tworzy listę popularnych języków obcych,
uważnie słucha treści przypowieści o wieży Babel,
porównuje efekty swojej pracy z pracą innych,
posługuje się programem telewizyjnym,
zapisuje datę wybranych audycji telewizyjnych,
wyszukuje w Internecie użyteczne informacje,
zapisuje tytuły wybranych książek i czasopism,
poprawnie zapisuje adres wybranej szkoły językowej,
podaje powody, dla których wybiera daną szkołę językową,
wskazuje, jakie umiejętności językowe są ćwiczone za pomocą płyt CD i kaset magnetofonowych,
dokonuje samooceny swojej pracy,
przedstawia swój punk widzenia.
Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji:
język hindu, język bengalski, oferta językowa, komiks.
Metody i techniki pracy:
Metoda „burza mózgów”, metoda „stacje uczenia się”, karty powtórzeniowe, technika zdobywania sprawności.
Do zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne: metki, kartki, gazety z aktualnym programem telewizyjnym, komputer z łączem internetowym, książki i czasopisma dla dzieci do nauki j. angielskiego, magnetofon, kasety i płyty CD do nauki języka obcego, karty pracy, Pismo Święte Starego Testamentu, ilustracja przedstawiająca wieżę Babel.
Przebieg lekcji
Zaangażowanie I
Uczniowie zapisują na kartkach i przypinają na tablicy nazwy znanych im języków obcych. Wykorzystana jest tu metoda „burza mózgów”. Nauczyciel obrysowuje zbiór przypiętych kartek ramą w kształcie wieży i prezentuje przypowieść ze Starego Testament o Wieży Babel.
Uczniowie za pomocą metek (3 metki dla 1) tworzą listę najpopularniejszych języków.
Następuje porównanie listy stworzonej przez uczniów z listą utworzoną na podstawie materiałów prasowych, którą prezentuje nauczyciel:
pozycja | język | liczba osób posługujących się danym językiem |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | chiński angielski rosyjski hiszpański hindu arabski portugalski bengalski niemiecki japoński | 1 miliard ludzi 490 milionów 340 milionów 330 milionów 292 miliony 199 milionów 182 miliony 171 milionów 125 milionów 120 milionów |
Uczniowie wysuwają wniosek, że warto uczyć się języków obcych, a szczególnie angielskiego.
Nauczyciel zaprasza uczniów na „Językowe targi edukacyjne” i zapoznaje ich z metodą „stacje uczenia się ze strukturą półotwartą” (uczniowie w wybranym przez siebie czasie zmieniają stacje. Trzeba zaliczyć trzy z pięciu stacji).
Ogólne omówienie metody przez nauczyciela:
liczba stacji: 5;
dowolna kolejność wyboru stacji;
czas pracy przy danej stacji – około 15 min.;
zróżnicowana liczba punktów do zdobycia w każdej stacji po zrealizowaniu zadań.
Numer stacji | Liczba punktów do zdobycia |
1 2 3 4 5 | 3 2 3 2 5 |
Umiejętności w tym etapie:
- rozwiązywanie problemów
- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń;
- organizacja i planowanie własnego uczenia się.
Badanie I
Wędrówka po stacjach.
Nauczyciel rozkłada zadania na pięciu stolikach (na każdym stoliku jedno zadanie). Uczniowie otrzymują kartę pracy, na której zaznaczają wykonanie wybranego zadania (zał. 1).
Zadania do wykonania:
Zadanie 1
Na stoliku nr 1 leży gazety z aktualnym programem telewizyjnym.
Zapisz na karcie pracy nazwę audycji telewizyjnej dotyczącej nauki języka angielskiego dla dzieci. Zapisz dzień oraz godzinę nadawania tej audycji w telewizji.
Zadanie 2
Na stoliku nr 2 stoi komputer podłączony do Internetu.
Zapisz na karcie pracy dwa adresy stron internetowych poświęconych nauce języka angielskiego.
Zadanie 3
Na stoliku nr 3 leżą książki, czasopisma, słowniki do nauki języka angielskiego.
Zapisz po jednym tytule: książki, czasopisma, słownika do nauki języka angielskiego dla dzieci.
Zadanie 4
Na stoliku nr 4 stoi magnetofon; obok niego leżą kasety i płyty CD z lekcjami języka angielskiego.
Jakie umiejętności językowe można ćwiczyć, używając płyt CD lub kaset magnetofonowych.?
Podkreśl wybraną odpowiedź: mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie.
Zadanie 5
Na stoliku nr 5 leżą oferty reklamowe różnych szkół językowych
Napisz adres szkoły językowej, której oferta najbardziej Ci się spodobała. Uzasadnij krótko swój wybór w 2 – 3 zdaniach).
- organizacja i planowanie własnego uczenia się;
- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel.
Przekształcanie I
Uczniowie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i możliwościami wykorzystują i rozwiązują zadania.
Umiejętności w tym etapie:
- organizacja i planowanie własnego uczenia się;
- rozwiązywanie problemów;
- korzystanie z technologii informacyjnej;
- sprawne posługiwanie się komputerem.
Prezentacja I
Podsumowanie: uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel przyznaje uczniom punkty.
Umiejętności w tym etapie:
-ocena wyników własnego uczenia się.
Zaangażowanie II
Nauczyciel podaje temat powtórzenia: „Różne sposoby uczenia się języka angielskiego”. Przygotowanie się do zdobycia sprawności „Przewodnik turystyczny wycieczek zagranicznych”. Podział uczniów na grupy 4‑osobowe, wybór lidera i sekretarza grupy, określenie czasu pracy grupy – 30 minut.
Umiejętności w tym etapie:
- organizacja i planowanie własnego uczenia się;
- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel.
Badanie II
Grupy otrzymują zestaw kart powtórzeniowych. (zał. 2). Lider grupy kładzie na stoliku zestaw pytań, tak aby ich treść była niewidoczna.
Umiejętności w tym etapie:
- umiejętność pracy w grupie;
- rozwiązywanie problemów w twórczy sposób;
- komunikowanie na płaszczyźnie uczeń – uczeń.
Przetwarzanie II
Członkowie grupy losują kolejno po jednej karcie. Odczytują i wykonują polecenia. Sekretarz zapisuje odpowiedzi. W przypadku trudności grupa pomaga udzielić odpowiedzi. Gdy grupa nie potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie, karta zostaje odłożona na bok. Po 30 minutach pracy liderzy grup podsumowują pracę grup.
Umiejętności w tym etapie:
- efektywne współdziałanie w grupie;
- praca w grupie.
Refleksja II
Liderzy mówią, co sprawiło trudności w pracy. Następuje rozwiązanie zadań odłożonych na bok z pomocą innych grup. Nauczyciel podsumowuje pracę grup, przyznaje punkty oraz sprawności „Przewodnika turystycznego wycieczek zagranicznych.”.
Umiejętności w tym etapie:
- ocena wyników własnego uczenia się.
Uzupełniające źródła informacji dla ucznia: bajki do nauki języka na DVD, kasetach wideo.
Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela: encyklopedie, materiały szkoleniowe RAM.
UWAGA
Karta pracy znajduje się w oddzielnym pliku.
na podstawie wzoru konspektu programu KREATOR i wzoru scenariusza zajęć Pracowni Doskonalenia Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych CODN↩