Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆIndeks górny 1 POZALEKCYJNYCH NR 2

Osoba prowadząca:

Nazwa i nr programu: Program własny dla klas I‑III SP w zakresie edukacji zawodoznawczej „Gdy dorosnę będę (...)”. Etap I - propedeutyczny

Temat zajęć - Gdy dorosnę będę strażakiem.

Klasa I, liczba godzin – 3.

1. Cele

Ogólne: rozwijanie zainteresowań uczniów pracą strażaka.

Szczegółowe: w postaci zoperacjonalizowanej:

Uczeń:

  • opisuje miejsce lokalizacji remizy strażackiej w swojej miejscowości;

  • rozwiązuje krzyżówkę;

  • używa pojęć: remiza strażacka, gaśnica, wóz strażacki;

  • wyjaśnia do czego służą: gaśnica, wąż strażacki;

  • wyjaśnia, jak można zapobiegać pożarom;

  • konstruuje wóz strażacki z różnych materiałów;

  • podaje powody, dla których należy szanować pracę strażaka.

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe (ponadzawodowe):

Uczeń:

  • uczestniczy w pracy grupowej;

  • podaje propozycje rozwiązania problemu;

  • dokonuje samooceny.

Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji:

  • Elementy sprzętu strażackiego (bosak, wąż gaśniczy, gaśnica i inne).

2. Metody i techniki pracy

Podające - pogadanka; praktyczne: pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia praktyczne; problemowe – aktywizująca: dywanik pomysłów, burza mózgów; technika „zdobywania sprawności”.

Do przeprowadzenia zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne: krzyżówka, materiały plastyczne, karton, klej, nożyczki, paski papieru, mazaki, elementy sprzętu strażackiego, karta zdobywania sprawności.

3. Przebieg zajęć

Tok zajęć

Faza wstępna

Działania nauczyciela

Narysowanie krzyżówki, która będzie wstępem do tematu zajęć; przypomnienie zagadnień omawianych na ostatnich zajęciach.

1.

T

O

P

O

R

E

K

2.

H

E

Ł

M

3.

M

A

S

K

A

4.

P

O

D

P

I

N

K

A

5.

Z

A

T

R

Z

A

Ś

N

I

K

6.

P

A

S

  1. Przypomina wyglądem siekierę. Wchodzi w skład osobistego wyposażenia strażaka. Waży około 1,25 kg.

  2. Na głowie strażaka.

  3. Na twarzy strażaka; stosowana w miejscu zadymionym.

  4. Jest linkowa, służy do przymocowania węża gaśniczego.

  5. Chroni strażaka przed upadkiem z wysokości, jest przymocowany do jego pasa.

  6. Wykonany z taśmy, wzmocniony skórą i klamrą, zaopatrzony w metalowy uchwyt.

Hasło krzyżówki: REMIZA

Wyjaśnienie znaczenia słowa „remiza”.

Działania ucznia

Uczniowie rozwiązują krzyżówkę.

Faza właściwa

Działania nauczyciela

1. Wycieczka do remizy strażackiej.

- przedstawienie sprzętu strażackiego (wóz strażacki i jego elementy, gaśnice, pompy, inne);

- przejażdżka wozem strażackim;

- pokaz gaszenia pożarów wodą;

- rozmowa ze strażakiem o jego pracy.

Działania ucznia

Uczniowie udają się z nauczycielem do remizy strażackiej, gdzie biorą udział w pokazie przygotowanym przez strażaków.

Działania nauczyciela

2. Powrót do szkoły.

- Dyskusja na temat znaczenia pracy strażaka; wyjaśnienie, dlaczego należy okazywać szacunek strażakom;

- Jak możemy pomagać strażakom? Praca metodą aktywizującą - „dywanik pomysłów”, skrócona wersja. Temat lekcji „Pożary”.

Działania ucznia

Uczniowie wypowiadają się na dany temat.

Działania nauczyciela

3. Faza III. Deklaracja intencji – Co możemy zrobić (już teraz), aby ograniczyć zjawisko powstawania pożarów?

Działania ucznia

Metodą „burzy mózgów”, uczniowie odpowiadają na pytanie. Nauczyciel zapisuje na tablicy pomysły uczniów, tworząc „dywanik pomysłów”.

Np. Poinformuję rodziców, najbliższych sąsiadów, iż wypalanie traw jest niebezpieczne; będę używać zapałek, zapalniczki tylko pod kontrolą dorosłych.

Faza IV. Ewaluacja.

Działania ucznia

Uczniowie za pomocą kolorowych metek przydzielają punkty najlepszym pomysłom, np. metka zielona - 3 pkt, metka czerwona - 2 pkt, metka żółta - 1 pkt.

Faza V. Podsumowanie.

Działania nauczyciela

Nauczyciel omawia propozycje, które uzyskały największą liczbę punktów.

Praca w grupach 3‑4 osobowych - wykonanie wozu strażackiego za pomocą różnych materiałów (karton, papier, nakrętki, sznurek i inne).

Działania ucznia

W grupach uczniowie wykonują wóz strażacki.

Faza końcowa

Działania nauczyciela

1. Potwierdzenie wykonania zadania nr 2 na kartach pracy.

2. Ocena pracy uczniów na zajęciach.

Działania ucznia

Uczniowie otrzymują potwierdzenie wykonania zadania. Dokonują samooceny pracy: czego się nauczyli, co było trudne, co im się podobało na zajęciach.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela - materiały szkoleniowe RAM.

Sposób uzyskiwania po zakończonych zajęciach informacji zwrotnej od uczniów:

Uczeń zaznacza kropką swoje miejsce na szczeblach drabiny, która określa jego samoocenę pracy w czasie zajęć (im wyższy szczebel, tym wyższa samoocena).


  1. na podstawie wzoru scenariusza zajęć Pracowni Doskonalenia Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych CODN

R12dMC1yM4yGS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 50.50 KB w języku polskim