Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gdy dorosnę będę strażakiem

Nazwa i nr programu: Program własny dla klas I‑III SP „Gdy dorosnę będę.......”.

Cel ogólny zajęć:

- rozwijanie zainteresowań uczniów

Cele szczegółowe zajęć:

uczeń słucha tekstu lektury czytanej przez nauczyciela,

wskazuje czas i miejsce akcji oraz głównych bohaterów,

odpowiada na pytania dotyczące treści lektury,

opowiada o bohaterskim czynie Wojtka,

dokonuje próby oceny zachowania głównego bohatera,

podaje nr alarmowy do straży pożarnej,

rozpoznaje sygnały alarmowe,

stosuje słownictwo dotyczące ubioru i pracy strażaka,

rozwiązuje zagadki,

trafnie dobiera obrazki do podpisów,

wyjaśnia znaczenie słownictwa związanego z pracą strażaka,

wymyśla i zapisuje inne zakończenie opowiadania,

wymyśla i zapisuje dalsze losy bohatera książkowego,

wyjaśnia, na czym polega praca strażaka,

podaje przykłady właściwego zachowania w przypadku zagrożenia pożarem.

Umiejętności ponadprzedmiotowe – uczeń:

podejmuje próbę współdziałania w zespole,

podejmuje próby twórczego działania,

dokonuje samooceny pracy własnej i innych.

Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji:

numer telefonu alarmowego do straży pożarnej

Metody i techniki pracy:

- pogadanka, inscenizacja, poziomy wiadomości i umiejętności, technika zdobywania sprawności

Środki dydaktyczne:

Kaseta do lektury „ Jak Wojtek został strażakiem”, książka „Jak Wojtek został strażakiem”, pojemniki do gry „poziomy wiadomości i umiejętności”, karta zdobywania sprawności

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

- Zabawa w rozpoznawanie sygnałów płynących z kasety magnetofonowej. Uczniowie rozpoznają dźwięk syreny strażackiej oraz wozu strażackiego jadącego do pożaru.

Faza właściwa:

1. Wprowadzenie do tematu – Co było największym marzeniem Wojtka? – bohatera książki Cz. Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem”.

- uczniowie próbują odgadnąć jego marzenia.

2. Zapoznanie z lekturą i praca z tekstem (miejsce akcji, bohaterowie, przebieg akcji, cechy Wojtka, ocena bohatera. W jaki sposób Wojtek wzywał pomocy, a jak my możemy to zrobić?)

- uczniowie po wysłuchaniu lektury odpowiadają na pytania dotyczące tekstu.

3. Gra „Poziomy wiadomości i umiejętności” – „Strażak”

Uczniowie pracują w grupach. Głównym celem graczy jest zdobycie przez zespół jak największej liczby punktów w określonym czasie. Każdy z zespołów typuje „zadaniowca”, który wybiera po 1 zadaniu z dowolnego (jednego z 4 ) pojemnika do gry „Poziomy wiadomości i umiejętności. Uczniowie wykonują zadania wspólnie w zespołach. Efekty pracy sprawdza nauczyciel. Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów w określonym czasie wygrywa.

Poziom I

Co przedstawia obrazek? – 1 punkt

1. Co przedstawia obrazek? (toporek). Podkreśl właściwą odpowiedź.

a) siekiera

b) toporek

c) nóż

2. Co przedstawia obrazek? (hełm). Podkreśl właściwą odpowiedź.

a) kask

b) czapka

c) hełm

3. Co przedstawia obrazek? (pas). Podkreśl właściwą odpowiedź.

a) pas

b) linka

c) sznurek

4. Co przedstawia obrazek? (wóz strażacki ). Podkreśl właściwą odpowiedź.

a) pojazd drabiniasty

b) ciężarówka

c) wóz strażacki

5. Co przedstawia obrazek? (remiza strażacka ). Podkreśl właściwą odpowiedź.

a) dom kultury

b) garaż

c) remiza strażacka

Poziom II

Rozwiąż zagadkę. Napisz rozwiązanie – 2 punkty

1. Rozwiąż zagadkę. Napisz rozwiązanie.

„Kto pracuje w hełmie,

Pnie się po drabinie,

Kiedy syczy ogień

I gdy woda płynie” (strażak)

2. Rozwiąż zagadkę. Napisz rozwiązanie.

„Jest czerwony niczym rak, ma przed sobą prosty szlak. Bo gdy głośny sygnał daje, stają auta i tramwaje” (wóz strażacki)

3. Rozwiąż zagadkę. Napisz rozwiązanie.

„Po drewnianych szczeblach, do góry się wspinasz. Nie tylko w ogrodzie przyda się...” (drabina)

4. Rozwiąż zagadkę. Napisz rozwiązanie.

„Kto na to pytanie, prędko mi odpowie: Co podczas pożaru, ma strażak na głowie?”(hełm)

5. Rozwiąż zagadkę. Napisz rozwiązanie.

„Strażak ma to za pasem. Przypomina wyglądem siekierkę.”(toporek)

6. Rozwiąż zagadkę. Napisz rozwiązanie.

„Na twarzy strażaka w miejscu zadymionym” (maska)

Poziom III – 3 punkty

1. Napisz do czego służy gaśnica.

2. Napisz do czego służy drabina.

3. Napisz do czego służy hełm.

4. Napisz do czego służy wóz strażacki.

5. Napisz do czego służy numer telefonu 998.

6. Napisz do czego służy wąż strażacki.

Poziom IV

Napisz …– 4 punkty

1. Napisz jakie były dalsze losy Wojtka, bohatera książki „Jak Wojtek został strażakiem”. Wyobraź sobie, że Wojtek jest już dorosły. Jaką wykonuje pracę? Czym się zajmuje?

2. Napisz inne zakończenie opowiadania „Jak Wojtek został strażakiem”. Wyobraź sobie, że Wojtek nie usłyszał płaczu Henia w płonącym domu.

3. Napisz w kilku zdaniach na czym polega praca strażaka w Twojej miejscowości.

Faza końcowa:

1. Potwierdzenie wykonania zadania nr 3 na karcie ze sprawnościami – zał. nr 1

2. Samoocena pracy na zajęciach.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela: materiały szkoleniowe RAM, J. Stec, „Zagadki dla najmłodszych”, MAC, Kielce 1995.

Sposób uzyskiwania informacji zwrotnej od uczniów po zakończonych zajęciach:

Uczeń zamalowuje wybrane przez siebie serce:

R1HLyCr4vGSPK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.95 KB w języku polskim