Gdy poćwiczę - sam policzę!
Autor/autorka
Izabela Dopka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Gdy poćwiczę - sam policzę!
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Tematyka zajęć podsumowujących wynika z rozkładu materiału. Po wprowadzeniu dodawania i odejmowania liczb jednocyfrowych do liczb trzycyfrowych należy usystematyzować wiedzę oraz utrwalić znajomość związanych z tym pojęć.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Nowoczesne technologie są atrakcyjne dla uczniów. Dzieci są bardziej zmotywowane do wykonywania poszczególnych zadań, gdy te są częścią układanki lub przypominają jakąś misję. Nauka w formie zabawy jest przyjemna, a klasa w większej części staje się aktywna i zachęcona.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalanie wiedzy z zakresu dodawania i odejmowania liczby jednocyfrowej do/od liczby trzycyfrowej.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń dodaje liczbę jednocyfrową do liczby trzycyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego
Uczeń odejmuje liczbę jednocyfrową od liczby trzycyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego
Uczeń zna i posługuje się pojęciami liczba i cyfra
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: burza mózgów, gra dydaktyczna, klasyczna metoda problemowa, pokaz z objaśnieniem.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Zasoby sieci:
Canva
Genially
Voki
YouTube
Formularz Google
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop z rzutnikiem i dostępem do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Czy pamiętasz jak to obliczyć?
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Zapoznanie uczniów z celem dzisiejszej lekcji. Odwołanie się do tego, czego już się nauczyli podczas poprzednich lekcji.
Strona prezentacji w programie Canva
Każdy uczeń w zeszycie próbuje samodzielnie lub w parach obliczyć wskazane działania. Uczniowie oceniają poziom swoich umiejętności w zakresie dodawania i odejmowania, rysując obok tematu kolorowe koło. Zielony- Bardzo dobrze i dobrze, żółty - Muszę jeszcze pościwyć oraz czerwony - prawie nic nie pamiętam z tych lekcji.
Aktywność 2
Temat: Jak to zrobiłeś?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Prezentacja wyników oraz sposobów dochodzenia do nich. Dyskusja o poziomie trudności zadań oraz rozwianie pojawiających się wątpliwości porzez burzę mózgów. Wspólne rozwiązanie problemów. Przypomnienie znaczenia nazw matematycznych: liczba i cyfra:
Film z YouTube
Aktywność 3
Temat: Zrób to sam!
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Odtworzenie ciasteczkowego ludzika zachęcającego uczniów do wykonania kilku zadań matematycznych.
Ciasteczkowy ludzik w Voki
Wspólne wykonywanie zadań wyświetlanych przez nauczyciela w postaci quizu.
Quiz matematyczny w Genially
Aktywność 4
Temat: Do czego mi się to przyda?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują dwa wskazane przez nauczyciela działania samodzielnie w zeszycie, następnie sprawdzają wynik.
Strona prezentacji w Canva
Każdy obok tematu ocenia swój poziom opanowania umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą kolorowych kół (tak jak wcześniej). Burza mózgów na temat tego, czy umiejętność dodawania i odejmowania takich liczb przyda się kiedyś w życiu? Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Powiadomienie dzieci o przesłaniu formularza ankiety do rodziców poprzez dziennik elektroniczny.
Kwestionariusz Google - ankieta
Uczniowie w domach wypełniają anonimową ankietę na teat zajęć.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna