Autor/autorka

Izabela Dopka

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Gdy poćwiczę - sam policzę!

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Tematyka zajęć podsumowujących wynika z rozkładu materiału. Po wprowadzeniu dodawania i odejmowania liczb jednocyfrowych do liczb trzycyfrowych należy usystematyzować wiedzę oraz utrwalić znajomość związanych z tym pojęć.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Nowoczesne technologie są atrakcyjne dla uczniów. Dzieci są bardziej zmotywowane do wykonywania poszczególnych zadań, gdy te są częścią układanki lub przypominają jakąś misję. Nauka w formie zabawy jest przyjemna, a klasa w większej części staje się aktywna i zachęcona.

7. Cel ogólny zajęć

Utrwalanie wiedzy z zakresu dodawania i odejmowania liczby jednocyfrowej do/od liczby trzycyfrowej.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń dodaje liczbę jednocyfrową do liczby trzycyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego

  2. Uczeń odejmuje liczbę jednocyfrową od liczby trzycyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego

  3. Uczeń zna i posługuje się pojęciami liczba i cyfra

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: burza mózgów, gra dydaktyczna, klasyczna metoda problemowa, pokaz z objaśnieniem.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

Zasoby sieci:
Canva
Genially
Voki
YouTube
Formularz Google

11. Wymagania w zakresie technologii

Laptop z rzutnikiem i dostępem do internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Czy pamiętasz jak to obliczyć?

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Zapoznanie uczniów z celem dzisiejszej lekcji. Odwołanie się do tego, czego już się nauczyli podczas poprzednich lekcji.
      Strona prezentacji w programie Canva
      Każdy uczeń w zeszycie próbuje samodzielnie lub w parach obliczyć wskazane działania. Uczniowie oceniają poziom swoich umiejętności w zakresie dodawania i odejmowania, rysując obok tematu kolorowe koło. Zielony- Bardzo dobrze i dobrze, żółty - Muszę jeszcze pościwyć oraz czerwony - prawie nic nie pamiętam z tych lekcji.

  • Aktywność 2

    • Temat: Jak to zrobiłeś?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Prezentacja wyników oraz sposobów dochodzenia do nich. Dyskusja o poziomie trudności zadań oraz rozwianie pojawiających się wątpliwości porzez burzę mózgów. Wspólne rozwiązanie problemów. Przypomnienie znaczenia nazw matematycznych: liczba i cyfra:
      Film z YouTube

  • Aktywność 3

    • Temat: Zrób to sam!

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Odtworzenie ciasteczkowego ludzika zachęcającego uczniów do wykonania kilku zadań matematycznych.
      Ciasteczkowy ludzik w Voki
      Wspólne wykonywanie zadań wyświetlanych przez nauczyciela w postaci quizu.
      Quiz matematyczny w Genially

  • Aktywność 4

    • Temat: Do czego mi się to przyda?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wykonują dwa wskazane przez nauczyciela działania samodzielnie w zeszycie, następnie sprawdzają wynik.
      Strona prezentacji w Canva
      Każdy obok tematu ocenia swój poziom opanowania umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą kolorowych kół (tak jak wcześniej). Burza mózgów na temat tego, czy umiejętność dodawania i odejmowania takich liczb przyda się kiedyś w życiu? Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Powiadomienie dzieci o przesłaniu formularza ankiety do rodziców poprzez dziennik elektroniczny.
Kwestionariusz Google - ankieta
Uczniowie w domach wypełniają anonimową ankietę na teat zajęć.

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna