Gdzie wyjeżdżamy, czyli rozważania o uwarunkowaniach rozowju turystyki
Gdzie wyjeżdżamy, czyli rozważania o turystyce
Cele lekcji
Cel ogólny: zapoznanie uczniów z przejawami globalizacji, przedstawienie korzyści i strat wynikających z tego procesu.
a) Wiadomości
Uczeń:
wyjaśnia termin: turystyka,
wie, co to są walory przyrodnicze,
wie, co to są walory pozaprzyrodnicze,
wymienia przykładowe walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze,
rozumie, że rozwój turystyki zależy od wielu czynników,
rozumie, że turystyka ma pozytywne i negatywne skutki.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi formułować wnioski,
rozwija umiejętności poznawcze
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca indywidualna, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Pocztówki, foldery turystyczne, wycinki z gazet, pisaki kolorowe, pisaki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.
Nauczyciel wraz z uczniami definiuje termin turystyka oraz wyjaśnia przyczyny i cele turystyki.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach: zielonym i niebieskim. Na zielonych prosi o zapisanie przykładów walorów przyrodniczych, a na niebieskich przykłady walorów pozaprzyrodniczych.
Następnie prosi o przyczepienie kartek na tablicy, odczytuje je i prosi uczniów o przepisanie do zeszytów.
Następnie dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe. Rozdaje (o ile uczniowie nie przynieśli swoich materiałów) pocztówki, foldery turystyczne i prosi o ich przeanalizowanie i wypisanie walorów przyrodniczych i pozaprzyrodniczych oraz zalet i wad turystyki. Czas pracy wynosi ok. 5 min.
Przedstawiciele grup prezentują wnioski.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji: nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie karty pracy (załącznik 1).
5. Bibliografia
„National Geographic” nr 3, grudzień 1999.
„Travel – turystyczne wydanie specjalne” nr 3, 2004..
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Zadanie
Połącz strzałakami nazwy miast Polski z obiektami, kótre się w nich znajdują.
Malbork
Gniezno
Kraków
Wrocław
Wałbrzych
Dawny zamek krzyżacki
Collegium Maius
Archikatedra z relikwiami św. Wojciecha
Panorama Racławicka
Zamek Książ
Brama Floriańska
b) Zadanie domowe
Wykonaj plakat reklamowy i folder wybranego miejsca w Polsce. Uwzględnij walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy III.