Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gdzie wyjeżdżamy, czyli rozważania o turystyce

Cele lekcji

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z przejawami globalizacji, przedstawienie korzyści i strat wynikających z tego procesu.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wyjaśnia termin: turystyka,

  • wie, co to są walory przyrodnicze,

  • wie, co to są walory pozaprzyrodnicze,

  • wymienia przykładowe walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze,

  • rozumie, że rozwój turystyki zależy od wielu czynników,

  • rozumie, że turystyka ma pozytywne i negatywne skutki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi formułować wnioski,

  • rozwija umiejętności poznawcze

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje w grupie,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca indywidualna, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Pocztówki, foldery turystyczne, wycinki z gazet, pisaki kolorowe, pisaki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.

Nauczyciel wraz z uczniami definiuje termin turystyka oraz wyjaśnia przyczyny i cele turystyki.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach: zielonym i niebieskim. Na zielonych prosi o zapisanie przykładów walorów przyrodniczych, a na niebieskich przykłady walorów pozaprzyrodniczych.

Następnie prosi o przyczepienie kartek na tablicy, odczytuje je i prosi uczniów o przepisanie do zeszytów.

Następnie dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe. Rozdaje (o ile uczniowie nie przynieśli swoich materiałów) pocztówki, foldery turystyczne i prosi o ich przeanalizowanie i wypisanie walorów przyrodniczych i pozaprzyrodniczych oraz zalet i wad turystyki. Czas pracy wynosi ok. 5 min.

Przedstawiciele grup prezentują wnioski.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie karty pracy (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. „National Geographic” nr 3, grudzień 1999.

  2. „Travel – turystyczne wydanie specjalne” nr 3, 2004..

  3. Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

  4. Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zadanie

Połącz strzałakami nazwy miast Polski z obiektami, kótre się w nich znajdują.

Malbork

Gniezno

Kraków

Wrocław

Wałbrzych

Dawny zamek krzyżacki

Collegium Maius

Archikatedra z relikwiami św. Wojciecha

Panorama Racławicka

Zamek Książ

Brama Floriańska

b) Zadanie domowe

Wykonaj plakat reklamowy i folder wybranego miejsca w Polsce. Uwzględnij walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy III.

RILA20GMNjA9c

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.52 KB w języku polskim
RCtzQ3nwTdaj9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim