Gdzie, z kim i po co wędrować? Zastanawiamy się nad sensem wiersza Danuty Wawiłow „Wędrówka”
Gdzie, z kim i po co wędrować? Zastanawiamy się nad sensem wiersza Danuty Wawiłow „Wędrówka”
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna środki stylistyczne i cel ich użycia,
wymienia utwory z motywem wędrówki,
zna treść wiersza.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
analizować wiersz,
wyszukać środki stylistyczne,
objaśnić funkcjonowanie motywu w utworze.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, praca z tekstem, heureza, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Tekst wiersza.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji, zadając pytania: czy lubią wędrować, dokąd się wybierają najchętniej, z kim i w jakim celu. (Warto zwrócić uwagę na wszelkie aspekty wędrowania, niedogodności i zalety takie jak: męcząca droga, niepogoda, ale też wypoczynek, miłe towarzystwo, relaks.)
Dzieci czytają wiersz, najpierw cicho, potem wybrany uczeń czyta go głośno na forum klasy.
Następne zadanie to analiza wiersza:
Kto jest podmiotem lirycznym?
O jakim czasie mówi?
Czemu służy podział na strofy?
Następnie jeden uczeń czyta na głos jedną strofę wiersza, wszyscy wspólnie uzupełniają tabelkę, która jest notatką z lekcji, potem następny czyta kolejną strofę i tak dalej.
Strofa | Obraz poetycki | Opis lub uczestnik wędrówki |
1 | Świt, cisza, dziecko wychodzi z domu | Obraz świata |
2 | Mały, płaczący chłopiec, który bał się wrócić do domu | Uczestnik wycieczki |
3 | Czarny kotek, miauczący, zmarznięty, samotny | Uczestnik wycieczki |
4 | Dwa uschnięte drzewa, które nigdy nie były zielone, tęskniące za lasem i ptakami | Uczestnicy wycieczki |
5 | Wędrówka drogami, lasami, polami | Obraz świata |
6 | Dalsza wędrówka przez wsie, miasta, góry, morza, gwiazdy, chmury, aż do celu | Obraz świata |
7 | Cel wędrówki: ciepła ziemia, dużo nieba, każdy będzie miał to mu potrzebne | Obraz świata i uczuć |
8 | Zielona trawa, wspólne zabawy wędrowców ze zwierzętami, poczucie bezpieczeństwa | Obraz świata i uczuć |
9 | Szacunek, zrozumienie | Obraz uczuć |
10 | Będzie wspaniale! Niczego nie będzie brakować nikomu. | Obraz uczuć |
4. Potem prowadzący zadaje pytania:
Dokąd dzieci wędrują?
(Tutaj można skłonić się do kilku interpretacji – krainy szczęścia, marzeń, czy też może należy tu mówić o świecie pozaziemskim, krainie wiecznej szczęśliwości, życiu pozagrobowym?)
Co jest ich celem?
(Można zastanawiać się ,czy jest to miejsce, czy raczej stan psychiczny dający poczucie bezpieczeństwa, miłości, szacunku)
Czego pragną, co spodziewają się znaleźć?
(szczęście, spokój, bezpieczeństwo, radość, szacunek)
c) Faza podsumowująca
Lekcję kończy krótka dyskusja zainspirowana pytaniem nauczyciela: Jak rozumiecie zakończenie wiersza, stwierdzenie „Gdybyście wy byli z nami, byłoby dobrze”?
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Antykwa, Kraków 1994.
Nagajowa M., Słowa zwykłe i niezwykłe. Podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1998.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Opisz swoją najwspanialszą wędrówkę, którą odbyłeś lub o której marzysz.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak