Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gdzie, z kim i po co wędrować? Zastanawiamy się nad sensem wiersza Danuty Wawiłow „Wędrówka”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna środki stylistyczne i cel ich użycia,

  • wymienia utwory z motywem wędrówki,

  • zna treść wiersza.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • analizować wiersz,

  • wyszukać środki stylistyczne,

  • objaśnić funkcjonowanie motywu w utworze.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, praca z tekstem, heureza, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Tekst wiersza.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji, zadając pytania: czy lubią wędrować, dokąd się wybierają najchętniej, z kim i w jakim celu. (Warto zwrócić uwagę na wszelkie aspekty wędrowania, niedogodności i zalety takie jak: męcząca droga, niepogoda, ale też wypoczynek, miłe towarzystwo, relaks.)

  2. Dzieci czytają wiersz, najpierw cicho, potem wybrany uczeń czyta go głośno na forum klasy.

  3. Następne zadanie to analiza wiersza:

  • Kto jest podmiotem lirycznym?

  • O jakim czasie mówi?

  • Czemu służy podział na strofy?

  • Następnie jeden uczeń czyta na głos jedną strofę wiersza, wszyscy wspólnie uzupełniają tabelkę, która jest notatką z lekcji, potem następny czyta kolejną strofę i tak dalej.

Strofa

Obraz poetycki

Opis lub uczestnik wędrówki

1

Świt, cisza, dziecko wychodzi z domu

Obraz świata

2

Mały, płaczący chłopiec, który bał się wrócić do domu

Uczestnik wycieczki

3

Czarny kotek, miauczący, zmarznięty, samotny

Uczestnik wycieczki

4

Dwa uschnięte drzewa, które nigdy nie były zielone, tęskniące za lasem i ptakami

Uczestnicy wycieczki

5

Wędrówka drogami, lasami, polami

Obraz świata

6

Dalsza wędrówka przez wsie, miasta, góry, morza, gwiazdy, chmury, aż do celu

Obraz świata

7

Cel wędrówki: ciepła ziemia, dużo nieba, każdy będzie miał to mu potrzebne

Obraz świata i uczuć

8

Zielona trawa, wspólne zabawy wędrowców ze zwierzętami, poczucie bezpieczeństwa

Obraz świata i uczuć

9

Szacunek, zrozumienie

Obraz uczuć

10

Będzie wspaniale! Niczego nie będzie brakować nikomu.

Obraz uczuć

4. Potem prowadzący zadaje pytania:

  • Dokąd dzieci wędrują?

(Tutaj można skłonić się do kilku interpretacji – krainy szczęścia, marzeń, czy też może należy tu mówić o świecie pozaziemskim, krainie wiecznej szczęśliwości, życiu pozagrobowym?)

  • Co jest ich celem?

(Można zastanawiać się ,czy jest to miejsce, czy raczej stan psychiczny dający poczucie bezpieczeństwa, miłości, szacunku)

  • Czego pragną, co spodziewają się znaleźć?

(szczęście, spokój, bezpieczeństwo, radość, szacunek)

c) Faza podsumowująca

  1. Lekcję kończy krótka dyskusja zainspirowana pytaniem nauczyciela: Jak rozumiecie zakończenie wiersza, stwierdzenie „Gdybyście wy byli z nami, byłoby dobrze”?

  2. Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Antykwa, Kraków 1994.

  2. Nagajowa M., Słowa zwykłe i niezwykłe. Podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1998.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Opisz swoją najwspanialszą wędrówkę, którą odbyłeś lub o której marzysz.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RFrKsuoKrlJrz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.18 KB w języku polskim
R197sqHG296Gp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim