Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „genetyczny odcisk palca”

Biologia, IV etap edukacyjny

Temat: Genetyczny odcisk palca.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.6) [uczeń] podaje przykłady wykorzystania badań nad DNA (sądownictwo, medycyna, nauka).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Definiuje pojęcia: inżynieria genetyczna, profil genetyczny

Wyjaśnia sposób wykorzystania badań nad DNA do ustalania tożsamości, pokrewieństwa, potwierdzania lub wykluczania ojcostwa

Wymienia podstawowe techniki inżynierii genetycznej

Wymienia metody inżynierii genetycznej

Zna zastosowanie analiz DNA w kryminalistyce, medycynie sądowej i sądownictwie

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Podaje przykłady praktycznego zastosowania badań nad DNA w kryminalistyce, medycynie sądowej i sądownictwie

Potrafi opisać kolejne etapy metody tworzenia profilu genetycznego

Rozumie znaczenie zastosowania analizy informacji genetycznej w badaniach taksonomicznych, ewolucjonizmie, w medycynie i biotechnologii nowoczesnej

Wie, na czym polega metoda genetycznego odcisku palca

Wie, na czym polega potwierdzenie lub wykluczenie ojcostwa na podstawie porównania profili genetycznych

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Pogadanka o możliwościach inżynierii genetycznej. Uczniowie podają znane im przykłady praktycznych zastosowań badań nad DNA.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel w rozmowie kierowanej wykazuje znaczenie badań nad DNA w kontekście praktycznego zastosowania informacji zawartej w DNA.

Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną „Porównywanie sekwencji kodu genetycznego”.

Uczniowie określają podstawowe techniki inżynierii genetycznej wykorzystane podczas porównywania sekwencji kodu genetycznego. Korzystając z różnych materiałów (podręcznik, Internet) dokonują ich krótkiej charakterystyki.

Uczniowie dobierają się w pary i wykonują obserwację.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Ślady biologiczne które pozostawia po sobie każdy człowiek są źródłem DNA do badań genetycznych stosowanych w kryminalistyce, sądownictwie i medycynie. Cennym materiałem biologicznym jest np. krew, fragmenty naskórka, włosy, mocz, ślina, pot. Do badań genetycznych można wykorzystać również materiał biologiczny pochodzący sprzed wielu lat.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zapoznanie ze sposobem właściwego pozyskania materiału biologicznego pochodzącego z wymazu z błony śluzowej policzka, wykorzystywanego m.in. do ustalania ojcostwa.

  3. Sposób przygotowania ćwiczenia (czas, miejsce itd.): Ćwiczenia praktyczne są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie powinni mieć gumowe rękawiczki, sterylne patyczki higieniczne (wymazówki) w plastikowych opakowaniach.

  4. Sposób przeprowadzenia ćwiczenia: Uczniowie pracują w parach. Prawidłowo, z zachowaniem wymaganej ostrożności pobierają materiał biologiczny z błony śluzowej policzka i umieszczają go w wymazówce. Wymazówkę należy wyciągnąć z osłonki nie dotykając palcami końcówki z wacikiem. Końcówkę wymazówki z wacikiem należy przyłożyć do błony śluzowej policzka i przez chwilę pocierać. Wymazówkę z pobranym materiałem należy bezpiecznie umieścić z powrotem w osłonce.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie wypełniają etykiety pojemników imieniem i nazwiskiem osoby, od której pobrano materiał. Próbki przygotowane w ten sposób są odpowiednie do dalszych analiz.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel prezentując zestaw zdjęć „Oko w oko z Kopernikiem” przedstawia praktyczne zastosowanie metod porównywania informacji genetycznej w procesie identyfikacji szczątków Mikołaja Kopernika.

Środki dydaktyczne

  • Zasoby multimedialne: prezentacja „Porównywanie sekwencji kodu genetycznego”

  • Zestaw zdjęć „Oko w oko z Kopernikiem”

  • Komputer podłączony do Internetu

  • Gumowe rękawiczki

  • Wymazówki

  • Pisak/flamaster

Metody nauczania

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Rozmowa kierowana

Formy pracy

  • Praca w parach

  • Zbiorowa

Praca domowa

Zastanów się jakie korzyści i zagrożenia wynikają z tworzenia baz danych przechowujących profile genetyczne.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na III etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Porównywanie sekwencji kodu genetycznego”

Zestaw zdjęć „Oko w oko z Kopernikiem”

Rh44KV7TM7ILq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 105.00 KB w języku polskim
R1NhKikUKPx9G

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.75 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3