Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R13JZ3Fxj9uIE

Geniusz barokowej rzeźby – Gian Lorenzo Bernini

Ważne daty

1598‑1680 – lata życia Gian Lorenzo Berniniego

1606‑1680 – przeniesienie się i pobyt w Rzymie

1655 – krótki pobyt w Paryżu na zaproszenie króla Ludwika XIV

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RJautJFxy5w0I

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 87.46 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gian Lorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

charakteryzować cechy twórczości Berniniego jako artysty barokowego;

opisywać mecenat artystyczny artysty;

określać miejsca, do których stworzono lub w których się znajdują rzeźby Berniniego;

prezentować, na czym polega odejście od figury serpentinata na rzecz wyznaczonych punków patrzenia;

analizować i interpretować wskazane rzeźby artysty.

Bernini – artysta barokowy

Gian Lorenzo Bernini (1598‑1680) jest największym rzeźbiarzem barokowym, który w swoich dziełach dążył do jednoczenia wielu środków formalnych w celu uzyskania pełni wyrazu plastycznego. Był twórcą wszechstronnym, określonym przez Rudolfa Wittkowera (R. Wittkower, Gian Lorenzo Bernini. The Sculptor of the Roman Baroque, London 1955, s. 1) jako „artysta genialny” oraz „uomo universale” (człowiek uniwersalny). Urodzony w Neapolu artysta, w 1606 roku wraz z rodziną przeprowadził się do Rzymu, gdzie żył aż do śmierci z jedyną półroczną przerwą na pobyt w Paryżu w roku 1665 na zaproszenie króla Ludwika XIV. Pierwsze lekcje przyszły rzeźbiarz pobierał u ojca – Pietra, uważanego za utalentowanego, lecz niedokładnego rzeźbiarza manierystycznego. To właśnie z jego powodu rodzina wyjechała do Rzymu – ojciec Gian Lorenza został wezwany przez Papieża Pawła V z rodu Borghese, by dla kościoła Santa Maria Maggiore wykonać relief z Wniebowzięciem Marii. Talent Berniniego już w dzieciństwie dostrzegł papież i jego wpływowy siostrzeniec, kardynał Scipione Borghese. Z lat 1609 -1615 pochodzi pierwsze znane dzieło rzeźbiarskie młodziutkiego Gian Lorenza Koza Amaltea z małym Zeusem i satyrem.

RQhMHEQzF3rYs
Gian Lorenzo Bernini, „Koza Amaltea z małym Zeusem i satyrem”, ok. 1609-1615, Galleria Borghese, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Bardzo wczesne prace Berniniego doskonale wpisują się w założenia baroku. Artysta do swoich rzeźb wprowadził dynamikę, ożywił figury, które w manieryzmie otrzymały ruch w postaci skręcenia ciał, tzw. figura serpentinataFigura serpentinatafigura serpentinata, ale w swoich pozach były nienaturalne, sztuczne, bardziej eleganckie i wyrafinowane niż oddające dynamikę. U Berniniego zyskały na wyrazie, młody twórca zagłębił się w psychologiczny portret portretowanych osób i ukazanych scen oraz wprowadził dramatyczną narrację, czego przykładem są pierwsze prace o tematyce religijnej, przedstawiające męczeństwo św. Wawrzyńca palącego się na ruszcie oraz św. Sebastiana.

R1NyFA5BMhE15
Gian Lorenzo Bernini, „Święty Wawrzyniec”, 1617, Uffizi, Florencja, Włochy, wikioo.org, CC BY 3.0
RjZVqSA6pq4nr
Gian Lorenzo Bernini, „Święty Sebastian”, ok. 1616-1617, Museo Thyssen-Bornemisza, Madryt, Hiszpania, museumthyssen.org, CC BY 3.0

Wczesne dzieła Berniniego dla Scipione’a Borghese

Świadectwo artystycznego geniuszu Bernini dał w rzeźbach wykonanych dla kardynała Scipione’a Borghese. W grupie Eneasz z Anchizesem i Askaniuszem artysta nawiązał do tematu z Eneidy Wergiliusza. Jednak szczególną popularność zyskały: Porwanie Prozerpiny, Apollo i Dafne oraz Dawid, przeznaczone do dekoracji pałacu Villa Borghese. Temat porwania Prozerpiny został zaczerpnięty z Metamorfoz Owidiusza, lecz interpretowany w duchu moralizującej filozofii natury, grupa mogła być odbierana jako alegoria kresu lata, jesieni i początków zimy (Jan Białostocki, Gian Lorenzo Bernini, Arkady, Warszawa 1980).

Rx3FnWta4NLUB
Gian Lorenzo Bernini, „Eneasz, Anchizes i Askaniusz”, 1618-1619, Galeria Borghese, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 4.0
R1SsWfeguWcbq
Ilustracja interaktywna przedstawia marmurową rzeźbę Gianlorenza Berniniego, „Porwanie Prozerpiny”. Dzieło ustawione jest na podwójnej kwadratowej płycie z marmuru we wnętrzu muzealnym. Ukazuje brodatego Plutona, który trzyma w górze Prozerpinę. Jego prawa ręka mocno ściska udo kobiety, która próbuje uwolnić się, odpychając głowę mężczyzny lewą ręką. Z tyłu znajduje się trójgłowy pies. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ilustracja przedstawiająca fragment rzeźby Berniniego, ukazujący dłoń Plutona i udo Prozerpiny oraz tekst: Broniąca się Prozerpina jest uwięziona w żelaznym uścisku, palce Plutona wbijają się w jej ciało. 2. Kompozycję grupy, wywiedzioną ze skomplikowanych i wyrafinowanych układów manierystycznych, Bernini zmodyfikował oraz wzbogacił o naturalność i dynamikę. 3. Realizm widoczny jest w układach ciał oraz twarzach postaci, oddających zróżnicowane emocje – rozpacz Prozerpiny kontrastuje z uśmiechem Plutona. 4. Zwraca uwagę wiarygodność marmurowych łez Prozerpiny oraz jej otwartych ust. 5. Widok frontalny miał dawać pełny obraz eksplodującej siły podstępnego porwania i beznadziejnej obrony. 6. Zza nóg porywanej kobiety wyłania się trójgłowy pies Cerber.
Gian Lorenzo Bernini, „Porwanie Prozerpiny”, 1621‑1622, Galeria Borghese, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 4.0

Tematem Apolla i Dafne uczynił Bernini epizod historii z Metamorfoz Owidiusza – moment uciekającej przed Apollem tytułowej bohaterki i jej przemiany w laurowe drzewo. Bernini nadał jej symbolicznego znaczenia jako cnoty i czystości. Jest to także opowieść o nieodwzajemnionej miłości boga do nimfy. Bernini połączył teatralność gestów postaci z antyczną precyzją, a widz odnosi wrażenie, jakby cała scena działa się na jego oczach. Oglądając rzeźbę z perspektywy Apolla, widzi spokój boga i cel - miłość, natomiast perspektywa Dafne ujawnia zaskoczenie i przerażenie.

Rzeźba z niezwykłym pietyzmem oddaje ponadczasowe przesłanie relacji pomiędzy dwojgiem ludzi: ślepej i nieodwzajemnionej miłości. Bo oto Apollo, najpiękniejszy i najprzystojniejszy z greckich bogów zostaje rażony strzałą Amora, zakochując się w Dafne - córce rzecznego boga Peneusa, i usiłuje wzbudzić w wybrance takie samo gorące uczucie, jakie zapłonęło w sercu opiekuna sztuki i przewodnika muz. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że piękny bóg wcześniej obraził Amora - boga miłości i tym samym naraził się na jego gniew. Obrażony Amor w rewanżu razi go złotą strzałą, a strzała z ołowiu, która daje niemożność pokochania jakiegokolwiek mężczyzny, zostaje skierowana w stronę Dafne. I już wiadomo, że ta miłość nie może się dobrze skończyć. Zakochany i zaślepiony Apollo bezskutecznie zabiega o względy oziębłej Dafne, ta z kolei wszelkimi możliwymi sposobami stara się unikać nachalnego, choć urodziwego adoratora. Kiedy nawet ojciec odmawia pomocy, nie pozostaje jej nic innego, jak tylko ucieczka, której Apollo stara się zapobiec i podąża za obiektem swojej miłości. W ostateczności miłość ojcowska zwycięża i Peneus zamienia swoją córkę w drzewo laurowe, tym samym uniemożliwiając Apollowi zdobycie córki.

Źródło: http://www.radioistebna.pl/kultura/item/687‑historia‑nieodwzajemnionej‑milosci (dostęp z dnia 31.03.2018)

RjdSk29zedkGX
Ilustracja interaktywna przedstawia marmurową rzeźbę Gianlorenza Berniniego „Apollo i Dafne”. Ustawiona na kwadratowej płycie z marmuru rzeźba, ukazuje Apolla podczas pogoni za uciekającą Dafne. Mężczyzna jedną nogą dotyka podłoża, drugą ma ugiętą i uniesioną do góry, jego ciało lekko odchylone jest w prawą stronę, lewa ręka odrzucona do tyłu, prawą chwyta uciekającą Dafne. Postać kobiety jest zespolona z podłożem, będącym korą z rosnącymi u dołu roślinami. W tle znajduje się wnętrze pomieszczenia muzealnego. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Bernini skontrastował lśniącą powierzchnię marmuru z jego nieoszlifowaną formą obecną w podstawie. 2. Ilustracja przedstawiająca fragment rzeźby, ukazujący postacie Apolla i Dafne oraz tekst: Moment przemiany Dafne w laurowe drzewo oddaje porastające korą ciało nimfy i wyrastające z jej palców gałęzie z liśćmi. 3. Dynamikę podkreślają wyciągnięte ręce postaci, tworzące diagonalną, wygiętą linię. 4. Mimika twarzy oddaje uczucia, na uwagę zasługują zwłaszcza otwarte usta Dafne potęgujące przerażenie i zdziwienie.
Gian Lorenzo Bernini, „Apollo i Dafne”, 1622‑1625, Galeria Borghese, Rzym, Włochy,wikimedia.org, CC BY 4.0

Przed ukończeniem przez Berniniego grupy Apolla i Dafne, rzeźbiarz sfinalizował rozpoczęty później posąg Dawida. Ten często podejmowany temat starotestamentowy znacząco różnił się od jego renesansowych poprzedników autorstwa Donatella, Verocchia i Michała Anioła, którzy stworzyli dzieła statyczne. Bernini przedstawił bohatera w akcji, w chwili napinania procy, w momencie zwrotnym, oddając napięcie mięśni, podkreślając mimikę twarzy, oddając jednocześnie silne emocje. Punkt skupienia bohatera znajduje się poza rzeźbą, w przestrzeni.

RqKWN1abyGjci
Gian Lorenzo Bernini, „Dawid”, 1623-1624, Galeria Borghese, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
R6IBiPBGc4LuW
Prezentacja 3D przedstawia marmurową rzeźbę Gianlorenza Berniniego „Dawid”. Figura zaprezentowana jest na czarnym, jednolitym tle. Dodatkowo zostały zamieszczone informacje: 1. Ilustracja z trzema ujęciami rzeźby ustawionej na wysokim cokole. Pierwsza w ujęciu z lewej strony, druga frontalnym, trzecia ze strony prawej. Dodatkowo zamieszczono tekst: Rzeźba przeznaczona jest do oglądania ze wszystkich stron, Bernini zastosował wiele diagonalnych linii, przecinających się pod różnymi kątami. 2. Ilustracja z fragmentem rzeźby przedstawiającym trzymaną przez Dawida procę. Zdjęcie na pierwszym planie prezentuje lewą dłoń bohatera, w której trzyma kamień. Dodatkowo zamieszczono tekst: Bernini ukazał postać Dawida w momencie napinania procy, skręcając jego ciało, lewą nogę wysuwając do tyłu a głowę kierując na wprost. 3. Ilustracja z fragmentem rzeźby ukazująca jej lewą stronę podkreślającą diagonalny układ linii oraz dołączonym tekstem: Dynamikę podkreśla rozwiana tkanina na jego biodrach, kontrastująca z gładką, wypolerowaną powierzchnią ciała. 4. Ilustracja z fragmentem rzeźby ukazująca pochyloną na prawo głowę Dawida na czarnym tle oraz dodatkowy tekst: Dawid ma napięte mięśnie, a na twarzy rysują się emocje, podkreślone przez zaciśnięte wargi bohatera i oddające bojowość i złość.
Polecenie 1

Porównaj renesansową realizację posągu starotestamentowego Dawida z barokową rzeźbą Berniniego.

RBTpy8o7wH9Aa1Gian Lorenzo Bernini, „Dawid”, 1624‑32, Galleria Borghese, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
Gian Lorenzo Bernini, „Dawid”, 1624‑32, Galleria Borghese, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1TQRhWW0ioA11Michał Anioł Buonarotti, „Dawid”, 1501‑1504, Galleria dell'Accademia, Florencja, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
Michał Anioł Buonarotti, „Dawid”, 1501‑1504, Galleria dell'Accademia, Florencja, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
RXqRtxnpIluJG
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Omów rzeźbę „Dawida” Gian Lorenza Berniniego jako przykład dzieła barokowego. W jaki sposób rzeźbiarz oddał ducha epoki? Czym różni się sposób przedstawienia Dawida od renesansowych realizacji tego tematu? Odwołaj się do dowolnego przykładu z renesansu.

Religijna ekstaza – święta Teresa z Avila i błogosławiona Ludwika Albertoni

Czasy panowania Innocentego X nie były łaskawe dla Berniniego ze względu na nieprzychylny stosunek papieża do rodziny Barberinich, dla której rzeźbiarz pracował. Jednak w 1647 roku na zlecenie kardynała Cornaro Bernini rozpoczął prace w kaplicyKaplicakaplicy przy kościele Santa Maria della Vittoria w Rzymie. Szczególnym osiągnięciem artysty stała się rzeźbiarska realizacja nad grupą Ekstaza świętej Teresy. Rzeźba budziła skrajne emocje – od zachwytu i przykładów naśladownictwa do ogromnej krytyki eksponowanego w oczach współczesnych opinii erotyzmu.

Ołtarz św. Teresy Berniniego sugeruje, ze marmurowe ściany kościoła rozstąpiły się rozdzierając szczyt obramowania (…). Uduchowiona wizja silnie się tutaj łączy z działaniem substancji materialnej. Pomiędzy rozstępami kolumn widać w głębi niszy św. Teresę z aniołem. Światło stało się kamieniem, a kamień — mówiąc słowami rzeźbiarza — nabrał giętkości wosku. Postacie unoszą się na kamiennej chmurze, za nimi rozbłyskują złote promienie. (…) Szaty, owiane niby tchnieniem wiatru, utraciły materialność i upodobniły się do obłoków. Cud widzenia ukazany został z nie mniejszą przejrzystością, niż opisała go sama święta: „Oto ujrzałam stojącego przy mnie anioła, obleczonego w ciało — a w ręku anioła zobaczyłam złocistą strzałę z płonącym grotem; wydało mi się, ze wielekroć przebił nią moje serce, i poczułam, jak przenika aż do wnętrza mego Cierpiałam tak, ze wybuchłam skargą, lecz ból ten był tak słodki, ze pragnęłam, aby wielkie moje męczarnie nigdy się nie skończyły”. Bernini odtworzył ów wyraz słodkiego cierpienia na obliczu św. Teresy, wykazując zarówno znakomity zmysł obserwacyjny, jak i zamiłowanie do klasycznego piękna; nie darmo tez przypomina nam się głowa Dafne. Oczy Teresy są przymknięte, głowa odrzucona w tył, jęk zdaje się dobywać z na pół otwartych ust. Z wyrażonym przez Berniniego w kamieniu uczuciem bólu porównać można słynną arię żałobną Ariadny z klasycznej siedemnastowiecznej opery Monteverdiego, ale na twarzy świętej występuje piętno choroby, które odbiera jej męce wzniosłą szlachetność Niewolnika Michała Anioła.

Źródło: Michał W. Ałpatow, Historia sztuki, t. 3, Renesans i Barok, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1968, s. 152‑153

RKSzrzwuG8SHP1
Ilustracja interaktywna przedstawia marmurową rzeźbę Gianlorenza Berniniego „Ekstaza świętej Teresy” znajdującą się w Kaplicy Cornaro w kościele Santa Maria della Vittoria w Rzymie. Na zdjęciu widoczny jest fragment kaplicy ze ścianą ołtarzową ujęty nieco z dołu. W centrum znajduje się marmurowa grupa rzeźbiarska ze świętą Teresą z Avila, z usytuowanymi po bokach kolumnami z czarnego marmuru z białymi kapitelami, ustawionymi na cokołach. Tłem jest ołtarzowa ściana z brązowego i czerwonego marmuru, dekorowana białym gzymsem uskokowym oraz białym tympanonem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Fotografia głównej sceny przedstawiająca Teresę i Anioła wraz z komentarzem: Scena przedstawiająca ekstazę świętej zamieszczona jest w centrum. Anioł trzyma habit Teresy, kierując w jej serce strzałę, a z góry, przez znajdujące się na górze okno, pada na nich światło. Efekt sakralizacji sceny rozjaśnionej boskim światłem podkreślają skierowane z góry promienie. 2. Zdjęcie fragmentu rzeźby centralnej z widoczną ręką anioła, trzymającą strzałę wraz z komentarzem: Anioł kieruje w stronę św. Teresy trzymaną delikatnie strzałę, będącą symbolem boskiej miłości. 3. Zdjęcie fragmentu rzeźby centralnej, przedstawiające głowę anioła wraz z komentarzem: Głowa anioła jest lekko przechylona, a na jego twarzy pojawia się uśmiech. Bernini nadał mu erotycznego wymiaru, kontrastując z omdlewająca postacią Teresy. 4. Zdjęcie z fragmentem rzeźby centralnej, przedstawiającej postać świętej Teresy wraz z komentarzem: Święta unosi się na obłoku, jej lewa ręka bezwładnie opada. Habit świętej Teresy to mocno udrapowana tkanina. 5. Zdjęcie z fragmentem rzeźby centralnej, przedstawiającej zbliżenie na głowę świętej Teresy wraz z komentarzem: Odchylona do tyłu głowa świętej zwrócona jest w stronę widza; moment ekstazy zostaje podkreślony przez lekko rozchylone usta. 6. Dwa zdjęcia fragmentu prawej i lewej strony wnęki kaplicy Cornaro wraz z komentarzem: W lożach po bokach kaplicy znajdują się rzeźby przedstawiające członków rodziny Cornaro. Bernini przekształcił kaplicę w teatr, prywatność wydarzenia z życia świętej stała się w ten sposób wydarzeniem publicznym, w którym widzom towarzyszy dyskusja i zaskoczenie prezentowaną sceną.
Gianlorenzo Bernini, „Ekstaza św. Teresy”, 1647-1652, Kaplica Cornaro, Kościół Santa Maria della Vittoria, Rzym, Włochy, thinglink.me, CC BY 3.0

Koncepcja przedstawienia ekstazy pojawiła się w późnej rzeźbie Błogosławiona Ludwika Albertoni, przeznaczonej dla kościoła San Francesco a Ripa w Rzymie. Bernini, mistrzowsko operując światłem i efektami scenograficznymi, ukazał błogosławioną mistyczkę w chwili śmierci w religijnej ekstazie, w której cierpienie łączy się z odczuwaniem rajskiego szczęścia. Postać przedstawiona jest w pozycji leżącej, z głową wspartą na poduszce, jej ciało przykrywają mocno udrapowane szaty, których fałdy tworzą efekty światłocieniowe. Pod jej figurą a nad sarkofagiem z czerwonego marmuru znajduje się mocno udrapowany, rzeźbiony dywan, oddzielający umierającą od wiernych.

R15cqk9t9aRTe
Gian Lorenzo Bernini, „Błogosławiona Ludwika Albertoni”, 1671-74, San Francesco a Ripa, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1Os0Xmmeez9N1
Ćwiczenie 1
Podaj źródło tematyki rzeźb Berniniego: „Apollo i Dafne”, „Eneasz, Anchizes i Askaniusz”.
R101axG8eBu6c1
Ćwiczenie 2
W jakim kościele znajduje się rzeźba „Ekstaza św. Teresy”?
Rvv409P8G1Rzs
Ćwiczenie 3
Podaj zleceniodawcę dzieł: Porwanie Prozerpiny, Apollo i Dafne oraz Dawid.
R1QuOklnL7467
Ćwiczenie 4
Jak miała na imię mitologiczna nimfa, którą adorował Apollo?
RL494C38Pty16
Ćwiczenie 5
Połącz rzeźby z miejscami, w których się znajdują. Rzeźby: 1. Koza Amaltea z małym Zeusem i satyrem, 2. Błogosławiona Ludwika Albertoni, 3. Ekstaza św. Teresy, 4. Święty Sebastian Miejsca, w których się znajdująi: 1. Museo Thyssen-Bornemisza, Madryt, 2. San Francesco a Ripa, Rzym, 3. Kościół Santa Maria della Vittoria, Rzym, 4. Galeria Borghese, Rzym
R1Ypn2AvLaUAc1
Ćwiczenie 6
Podaj imiona świętych, których życie upamiętnił Bernini w swoich rzeźbach.
R1bcSTbvvpMgK1
Ćwiczenie 7
Na podstawie wiadomości z lekcji oraz dostępnych źródeł podaj cechy stylu Berminiego.

Słownik pojęć

Figura serpentinata
Figura serpentinata

kompozycja figuralna, ujmująca kulminacyjny moment ruchu i akcji, charakteryzująca się takim ułożeniem ciał postaci, że tworzą one rodzaj spirali.

Kaplica
Kaplica

niewielka budowla sakralna, wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym (głównie kościołem), bądź też wydzielone pomieszczenie z ołtarzem, stanowiące część większej budowli.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Ałpatow M., Historia sztuki, tom 3, Renesans i Barok, Arkady, Warszawa 1964

Białostocki J., Gian Lorenzo Bernini, Arkady, Warszawa 1980

Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001

Stopczyk S., Geniusze rzeźby, WSiP, Warszawa 1991

Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971