Czy wiesz, dlaczego ludzie różnią się między sobą? Jedni np. mają piegi i rude, proste włosy, inni – czarne, kręcone włosy i ciemne oczy, a jeszcze inni są niebieskookimi blondynami. Otóż, mimo że wszyscy należymy do tego samego gatunku, jakim jest człowiek rozumny (Homo sapiens), każdy z nas ma odmienny zestaw genów – genotyp. To właśnie geny, wraz z czynnikami środowiskowymi, odpowiadają za indywidualne cechy organizmu, zwane fenotypem.

R1RD0T4Ds7MEF
Różnorodność ludzi
Źródło: Gerd Altmann, dostępny w internecie: (http://pixaby.com), domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • budowę i rolę materiału genetycznego;

  • rolę gamet;

  • budowę chromosomu oraz terminy: „liczba diploidalna”, „liczba haploidalna”.

Twoje cele
  • Poznasz, kto i kiedy stworzył podstawy genetyki.

  • Wyjaśnisz, czym jest genotyp i fenotyp.

  • Zinterpretujesz schematyczny zapis dziedziczenia (krzyżówkę genetyczną), używając terminów: „fenotyp”, „genotyp”, „gen”, „allel”, „homozygota”, „heterozygota”, „dominacja”, „recesywność”.

  • Wyjaśnisz, na czym polega różnica w dziedziczeniu z dominacją zupełną i niezupełną.

  • Określisz cechy potomstwa na podstawie cech rodziców, zapisując krzyżówkę genetyczną dla jednej cechy.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób środowisko może wpływać na fenotyp.

1. Badania Gregora Mendla

Pionierem genetyki był żyjący w XIX w. Gregor Mendel. Uprawiał on groch zwyczajny i badał dziedziczenie cech tej rośliny. Badania prowadził przez osiem lat. Mendel krzyżował ze sobą wiele osobników grochu, obserwując, jak w kolejnych pokoleniach zmieniają się pojedyncze, łatwe do odróżnienia cechy – m.in. barwa kwiatów, barwa i kształt nasion oraz strąków i długość łodyg.

Mendel zauważył, że gdy krzyżował rośliny różniące się jedną z wybranych cech, wszystkie rośliny potomne były pod względem tej cechy takie same. Na przykład po skrzyżowaniu roślin różniących się długością łodygi – roślin niskich i wysokich  –otrzymał w pokoleniu potomnym wyłącznie wysokie rośliny.

Cechę, która była „silniejsza” i dominowała w pokoleniu roślin potomnych, nazwał dominującą. Z kolei „słabszą” cechę, która się nie ujawniła, nazwał recesywną.

RLt9naQKmNHiS
Cechy grochu zwyczajnego badane przez Gregora Mendla
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

W kolejnym doświadczeniu Mendel krzyżował między sobą wyhodowane przez siebie rośliny z pierwszego pokolenia osobników potomnych. Z uzyskanych nasion wyhodował drugie pokolenie roślin potomnych, które jednak nie składało się już z samych roślin wysokich. W pokoleniu drugim pojawiły się zarówno rośliny wysokie, jak i niskie (w stosunku 3 : 1) – na trzy wysokie rośliny przypadała jedna niska roślina.

iNPGIJ1Egd_d5e208

2. Genotypy i fenotypy

Wszystkie cechy występujące u grochu – m.in.: wysokość roślin, barwa kwiatów, barwa i kształt nasion oraz strąków – warunkowane są przez geny. O cechach innych organizmów żywych również decydują geny.

Genotyp

GenotypgenotypGenotyp to zbiór wszystkich genów, stanowiący kompletną informację genetyczną danego organizmu. Każdy osobnik ma właściwy sobie genotyp.

Fenotyp

Zespół wszystkich cech organizmu, warunkowany przez genotyp i do pewnego stopnia przez środowisko, nazywa się fenotypemfenotypfenotypem. Barwa kwiatów, kształt nasion, wysokość łodygi grochu, a u ludzi np. kształt ucha i nosa, kolor skóry, grupa krwi czy wzrost to cechy fenotypowe.

Genotyp a fenotyp

DNA zlokalizowany jest w jądrze komórkowym, gdzie występuje w postaci chromosomu. W komórkach diploidalnych, takich jak komórki somatyczne, występują chromosomy homologicznechromosomy homologicznechromosomy homologiczne, zawierające dwie wersje danego genu, czyli dwa alleleallelallele.

Allele mogą być dominujące albo recesywne. Dominujące allele zwykle oznacza się wielkimi literami (np. duża litera A), a recesywne – małymi (np. mała litera a). Jeżeli allele tworzące parę genów w komórce są identyczne (np. Dwie duże litery AA lub dwie małe litery aa), taki organizm nazywamy homozygotą pod względem tego genu. Homozygotę mającą dwa allele dominujące danego genu nazywa się homozygotą dominującą (np. Dwie duże litery AA), a mającą dwa allele recesywne – homozygotą recesywną (np. dwie małe litery aa). Kiedy organizm ma dwa różne allele danego genu, określa się go mianem heterozygoty pod względem tego genu (np. Jedna duża litera A i. Jedna mała litera a).
Allele mogą być dominujące albo recesywne. Dominujące allele zwykle oznacza się wielkimi literami (np. duża litera A), a recesywne – małymi (np. mała litera a). Jeżeli allele tworzące parę genów w komórce są identyczne (np. Dwie duże litery AA lub dwie małe litery aa), taki organizm nazywamy homozygotą pod względem tego genu. Homozygotę mającą dwa allele dominujące danego genu nazywa się homozygotą dominującą (np. Dwie duże litery AA), a mającą dwa allele recesywne – homozygotą recesywną (np. dwie małe litery aa). Kiedy organizm ma dwa różne allele danego genu, określa się go mianem heterozygoty pod względem tego genu (np. Jedna duża litera A i. Jedna mała litera a).
R1eNK7W4fHlni
Allele warunkujące piegowatość (A) lub brak piegów (a) zlokalizowane na tych samych chromosomach homologicznych, występują parami
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

Każda para genów odpowiada za wystąpienie poszczególnej cechy organizmu, która może być albo cechą dominującą, albo cechą recesywną. U heterozygot pojawia się cecha warunkowana przez dominujący allel genu, tzw. cecha dominująca. Do ujawnienia się cechy recesywnej niezbędna jest obecność dwóch alleli recesywnych danego genu.

1
Ćwiczenie 1

Allel dominujący genu warunkujący wysokość rośliny grochu oznaczany jest wielką literą W, a allel recesywny – małą literą w. Ustal, czy groch niski jest homozygotą czy heterozygotą.

R11kbptkmu3iY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Rasowe zwierzęta są do siebie bardzo podobne, ponieważ pod względem wielu genów są homozygotami. Z tego powodu mają wiele wspólnych cech. Nie są jednak identyczne, ponieważ każdy z nich ma własny zestaw genów (genotyp), odpowiadający za indywidualne cechy organizmu.

RW26cfOqh5ojG
Szczenięta rasy beagle
Źródło: Maëlick, dostępny w internecie: (https://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 2.0.
iNPGIJ1Egd_d5e268

3. Dziedziczenie cech grochu

Zrozumienie, jak dziedziczą się poszczególne cechy, ułatwia schematyczny zapis zwany krzyżówką genetycznąkrzyżówka genetycznakrzyżówką genetyczną. Krzyżówka genetyczna ilustruje jak geny są przekazywane od rodziców i jakie genotypy powstają w pokoleniu potomnym.

Krzyżówka genetyczna zawiera symbolicznie zapisane genotypy (w odniesieniu do analizowanych genów) pokolenia rodzicielskiego oraz wszystkie możliwe genotypy pokolenia potomnego (lub wielu pokoleń).

Jak za pomocą krzyżówki genetycznej wyjaśnić wynik doświadczenia Mendla?

Groch wysoki ma dwa allele genu odpowiadające za wysoki wzrost pędu (dwie duże liter WW) i jest homozygotą dominującą, natomiast groch niski jest homozygotą recesywną i ma dwa allele odpowiadające za niski wzrost (dwie małe litery ww).

Groch wysoki ma dwa allele genu odpowiadające za wysoki wzrost pędu (dwie duże liter WW) i jest homozygotą dominującą, natomiast groch niski jest homozygotą recesywną i ma dwa allele odpowiadające za niski wzrost (dwie małe litery ww).

Rctfm7Gaq5kSi
Krzyżowanie grochu. Pokolenie pierwsze po lewej stronie, pokolenie drugie po prawej stronie
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
W wyniku skrzyżowania osobników z pokolenia pierwszego (grochu wysokiego o genotypie duża litera W i mała litera w) otrzymano w drugim pokoleniu (25 %) osobników wysokich o genotypie, dwie duże litery WW,  (50 %) osobników wysokich o genotypie, jedna duża litera W i jedna mała litera w oraz (25 %) osobników o genotypie, dwie małe litery ww. Stosunek genotypowy wynosi więc odpowiednio 1 : 2 : 1. Natomiast stosunek fenotypowy kwiatów występujących w tym pokoleniu wynosi 3 : 1. 75 % roślin to rośliny wysokie, a 25 % – rośliny niskie.
W wyniku skrzyżowania osobników z pokolenia pierwszego (grochu wysokiego o genotypie duża litera W i mała litera w) otrzymano w drugim pokoleniu (25 %) osobników wysokich o genotypie, dwie duże litery WW,  (50 %) osobników wysokich o genotypie, jedna duża litera W i jedna mała litera w oraz (25 %) osobników o genotypie, dwie małe litery ww. Stosunek genotypowy wynosi więc odpowiednio 1 : 2 : 1. Natomiast stosunek fenotypowy kwiatów występujących w tym pokoleniu wynosi 3 : 1. 75 % roślin to rośliny wysokie, a 25 % – rośliny niskie.

W podobny sposób jak wysokość pędu dziedziczona jest barwa kwiatów grochu.

Po skrzyżowaniu grochu o fioletowych kwiatach i grochu o kwiatach białych Mendel uzyskał w pierwszym pokoleniu potomstwo o fioletowych kwiatach.

Gdy skrzyżował osobniki pokolenia pierwszego między sobą, uzyskał drugie pokolenie potomne, w którym 75 % roślin miało kwiaty fioletowe, a 25 % – białe.  Stosunek fenotypowy był taki sam jak w przypadku wysokości roślin (stosunek fenotypowy wynosił 3 : 1).

1
Ćwiczenie 2

Sporządź krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie barwy kwiatów u grochu. W tym celu skrzyżuj ze sobą homozygotę recesywną o białych kwiatach z homozygotą dominującą o czerwonych kwiatach.

RMGrlm6F4qXDc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rq1kmsJMEaSH2
Ćwiczenie 2
Za pomocą krzyżówki genetycznej przedstawiającą dziedziczenie barwy kwiatów u grochu, skrzyżuj ze sobą homozygotę recesywną o białych kwiatach z homozygotą dominującą o czerwonych kwiatach. Zaznacz jakie rośliny powstaną w wyniku tej krzyżówki.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Kwiaty fioletowo kwitnącego grochu (Ff) zapylono pyłkiem pochodzącym od innej fioletowo kwitnącej rośliny grochu (Ff). Ustal stosunek genotypowy oraz fenotypowy pokolenia potomnego. W tym celu sporządź odpowiednią krzyżówkę genetyczną przedstawiającą dziedziczenie barwy kwiatów u grochu.

R10U2voEOwlZN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rqwe8LuKxJB5s
Ćwiczenie 3
Kwiaty fioletowo kwitnącego grochu (Ff) zapylono pyłkiem pochodzącym od innej fioletowo kwitnącej rośliny grochu (Ff). Wskaż stosunek genotypowy oraz fenotypowy pokolenia potomnego.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iNPGIJ1Egd_d5e346

4. Niezupełna dominacja alleli

Nie zawsze dziedziczenie polega na pełnej dominacji jednego allelu nad drugim. W wyniku skrzyżowania roślin dziwaczka kwitnących na czerwono z roślinami dziwaczka kwitnącymi na biało w pierwszym pokoleniu potomnym uzyskuje się wyłącznie rośliny o kwiatach różowych. Kiedy zaś skrzyżuje się między sobą rośliny dziwaczka o kwiatach różowych, w drugim pokoleniu potomnym otrzymywane są osobniki, z których 25 % ma kwiaty czerwone, 50 % różowe i 25 % białe (stosunek fenotypowy kwiatów czerwonych do kwiatów różowych i do kwiatów białych wynosi 1 : 2 : 1). Jeżeli przeanalizujemy genotypy poszczególnych roślin, okaże się, że 25 % z nich to homozygoty dominujące, 50 % to heterozygoty, a 25 % to homozygoty recesywne, czyli stosunek genotypowy wynosi 1 : 2 : 1.

R16pKMsG1v39k
Niezupełna dominacja alleli u dziwaczka
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku barwy kwiatów dziwaczka mamy do czynienia ze zjawiskiem zwanym dominacją niezupełną. Allel dominujący nie maskuje zupełnie allelu recesywnego, dlatego w heterozygocie powstaje osobnik o cechach pośrednich między homozygotą dominującą a recesywną.

Przy dziedziczeniu z dominacją niezupełną stosunek fenotypowy jest równy stosunkowi genotypowemu.

1
Ćwiczenie 4

Sporządź krzyżówkę genetyczną, w której skrzyżujesz rośliny wyżlinu o różowych i białych kwiatach. Określ proporcje fenotypów w pierwszym pokoleniu potomnym.

R1DooeDjUFzCZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1B59B1I6bPRl
Ćwiczenie 4
Za pomocą krzyżówki genetyczną, w której skrzyżujesz rośliny wyżlinu o różowych i białych kwiatach, zaznacz proporcje fenotypów w pierwszym pokoleniu potomnym.
iNPGIJ1Egd_d5e394

5. Wpływ środowiska na fenotyp

Na fenotyp wpływ ma środowisko. Jedną z cech fenotypowych, które mogą zostać zmienione przez czynniki środowiskowe, jest wysokość. Gdyby groch o genotypie WW lub Ww rósł w nieodpowiednim środowisku, nie osiągnąłby maksymalnej wysokości. U grochu wysokość uwarunkowana jest więc jedną parą genów i wpływem środowiska.

U człowieka wysokość ciała jest warunkowana przez geny oraz środowisko życia. Wysocy rodzice mają na ogół wysokie dzieci. Obecnie warunki życia dzieci są lepsze niż ich rodziców, dlatego potomkowie osiągają zwykle większy wzrost niż pokolenie rodzicielskie. Gdyby jednak w okresie rozwoju dzieciom wysokich rodziców brakowało dostatecznej ilości składników pokarmowych, nie osiągnęłyby genetycznie zaprogramowanej wysokości ciała.

Podobny wpływ na wzrost, jak niedobór składników odżywczych, ma palenie tytoniu przez dzieci i młodzież w okresie dojrzewania. Na zahamowanie wzrostu wpływają także niektóre choroby. Zatem allele warunkujące wysoki wzrost mogą przejawiać się w postaci dużej, średniej lub małej wysokości ciała, w zależności od warunków środowiska.

R1DclYIx9zwMN
Wysokość ciała jako cecha fenotypowa, zależna od warunków życia
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

Organizmy o takich samych genotypach mogą wyglądać odmiennie, gdy żyją w różnych warunkach. Jeśli dwie jednakowe sadzonki pochodzące od jednej rośliny posadzimy w różnych glebach, a doniczki ustawimy w miejscach o różnym dostępie światła, to po pewnym czasie, mimo że genetycznie rośliny są identyczne, fenotypowo będą się one różnić: jedna będzie większa, druga mniejsza, jedna będzie miała więcej liści, a druga mniej.

iNPGIJ1Egd_d5e443

Podsumowanie

  • Gregor Mendel stworzył w XIX w. podstawy genetyki.

  • Genotyp to zbiór genów danego osobnika, a fenotyp to zespół jego cech.

  • Allele to różne formy tego samego genu, zajmujące to samo miejsce w chromosomach homologicznych, ale wywołujące odmienne wykształcenie się tej samej cechy, mogą być dominujące albo recesywne.

  • Do ujawnienia się cechy recesywnej niezbędna jest obecność dwóch alleli recesywnych danego genu.

  • Krzyżówka genetyczna zawiera symbolicznie zapisane genotypy pokolenia rodzicielskiego oraz wszystkie możliwe genotypy pokolenia potomnego.

  • W dziedziczeniu z dominacją zupełną u heterozygot ujawnia się ta sama cecha co u homozygot dominujących.

  • W dziedziczeniu z dominacją niezupełną u heterozygot ujawnia się cecha pośrednia pomiędzy cechą homozygoty dominującej a cechą homozygoty recesywnej.

  • W przypadku krzyżowania homozygoty dominującej z recesywną (z dominacją zupełną) otrzymywane są heterozygoty, które mają takie cechy fenotypowe jak homozygota dominująca.

  • W przypadku krzyżowania dwóch heterozygot (z dominacją zupełną) powstaje potomstwo o stosunku genotypów 1 : 2 : 1, którego fenotypy mają stosunek 3 : 1.

  • W przypadku krzyżowania dwóch heterozygot (z dominacją niezupełną) powstaje potomstwo o stosunku genotypów 1 : 2 : 1, którego fenotypy mają stosunek 1 : 2 : 1.

  • Oprócz genów, wpływ na fenotyp ma także środowisko. Organizmy o takich samych genotypach mogą różnić się fenotypem, kiedy żyją w różnych warunkach.

bg‑azure

Praca domowa

11
Ćwiczenie 1

Skrzyżowano groch będący heterozygotą o żółtych nasionach z grochem o nasionach zielonych (zob. ilustracja pt. „Cechy grochu zwyczajnego badane przez Gregora Mendla.”). Jakie otrzymano fenotypy i w jakich proporcjach?

R1csugjygQODa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1
Rh2BxNHPu5geP
Skrzyżowano groch będący heterozygotą o żółtych nasionach z grochem o nasionach zielonych (zob. opis ilustracji pt. „Cechy grochu zwyczajnego badane przez Gregora Mendla.”). Zaznacz, jakie otrzymano fenotypy i w jakich proporcjach?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 2

Skrzyżowano homozygotyczny groch o fioletowych kwiatach z grochem heterozygotycznym, także kwitnącym na fioletowo. Zapisz krzyżówkę genetyczną i określ, jakie rośliny powstaną w wyniku tej krzyżówki.

R18pOil6xvUxF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 2
R14eLM2CvWLCJ
Skrzyżowano homozygotyczny groch o fioletowych kwiatach z grochem heterozygotycznym, także kwitnącym na fioletowo. Zaznacz, jakie rośliny powstaną w wyniku tej krzyżówki.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

allel
allel

jedna z co najmniej dwóch odmian danego genu odpowiedzialnego za wytworzenie konkretnej cechy organizmu; allele zajmują to samo miejsce w chromosomach homologicznych

chromosomy homologiczne
chromosomy homologiczne

chromosomy znajdujące się w diploidalnej komórce, jeden z nich pochodzi od ojca, a drugi od matki; chromosomy te mają tę samą długość ramion, takie samo położenie centromeru, a znajdujące się w tym samym locus geny (allele) warunkują tę samą cechę

genotyp
genotyp

zespół wszystkich genów danego osobnika warunkujący jego cechy

heterozygota
heterozygota

organizm mający w chromosomach homologicznych dwa różne allele danego genu, np. Aa

homozygota
homozygota

organizm mający w chromosomach homologicznych dwa identyczne allele danego genu, np. AA lub aa

fenotyp
fenotyp

zespół wszystkich cech budowy i fizjologii organizmu wyznaczanych przez genotyp i środowisko

krzyżówka jednogenowa
krzyżówka jednogenowa

dziedziczenie dwóch różnych alleli z jednego locus

krzyżówka genetyczna
krzyżówka genetyczna

graficzny sposób zapisu dziedziczenia uwzględniający allele pokolenia rodzicielskiego i pokoleń potomnych

iNPGIJ1Egd_d5e668
iNPGIJ1Egd_d5e733

Zadania

11
Ćwiczenie 1
RdY6E62l6U5Sr
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia oznaczono literami T i t. Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Króliki łaciate mają genotyp TT lub Tt., 2. Króliki jednolite są heterozygotami., 3. Po skrzyżowaniu królika łaciatego z jednolicie umaszczonym otrzymamy jednolicie umaszczone potomstwo., 4. Samiec królika jednolicie umaszczonego wytwarza jeden rodzaj gamet; zawierają one allel T.
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
R43RSinUZw6T81
Ćwiczenie 3
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia umownie oznaczono literami duże T i małe t. Wskaż zdanie prawdziwe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
Rap3I0h7dgbta
U królików umaszczenie łaciate dominuje nad jednolitym. Allele umaszczenia oznaczono literami T i t. Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Króliki łaciate mają genotyp TT lub Tt., 2. Króliki jednolite są heterozygotami., 3. Po skrzyżowaniu królika łaciatego z jednolicie umaszczonym otrzymamy jednolicie umaszczone potomstwo., 4. Samiec królika jednolicie umaszczonego wytwarza jeden rodzaj gamet; zawierają one allel T.
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
Ry9mKjN95pYfJ2
Ćwiczenie 3
zadanie interaktywne
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RmTSGp4xHjFTn
Ciemna barwa oczu uwarunkowana jest genem dominującym. Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania Dziecko ciemnookich rodziców może mieć oczy jasne, gdy: Możliwe odpowiedzi: 1. ojciec i matka są homozygotami dominującymi pod względem tej cechy, 2. ojciec i matka są heterozygotami pod względem tej cechy, 3. gdy ojciec jest homozygotą dominującą a matka heterozygotą, 4. gdy ojciec jest homozygotą recesywną a matka homozygotą dominującą
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RUlGNxWh10gmi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDlCXg6Y1KNNm
Przeanalizuj krzyżówkę genetyczną i ustal, jakie genotypy należy wpisać w miejscach oznaczonych cyframi. Umieść właściwe oznaczenia genotypów w lukach. 1 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA
2 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA
3 - 1. Aa lub aA, 2. aa, 3. AA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PizMJ7C1zTW
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłową odpowiedź.

Wskaż, czym jest krzyżówka genetyczna.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 6
R1Wih32jXat35
zadanie interaktywne
Źródło: Katarzyna Lech, licencja: CC BY 3.0.
RpFDs1nK1HROM3
Ćwiczenie 6
Skrzyżowano ze sobą kwitnące na czerwono rośliny grochu. Po wysianiu nasion otrzymanych z czerwonych kwiatów okazało się, że roślin kwitnących na czerwono jest 720, a na biało – 240.

Narysuj krzyżówkę genetyczną, oznaczając allele literami duże R i małe r, a następnie oceń, czy stwierdzenia odnoszące się do roślin, o których mowa powyżej, są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

RlBeEl4pKOmnN
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.