Geografia w systemie nauk

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest geografia,

  • wie, jak dzieli się geografia,

  • potrafi wymienić działy geografii fizycznej, geografii ekonomicznej, geografii regionalnej.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować działy geografii fizycznej (geografie astronomiczną, geomorfologię, hydrografię, oceanografię, klimatologię, meteorologię, biogeografię) i geologię,

  • potrafi opisać działy geografii ekonomicznej (geografia społeczna i geografia gospodarcza),

  • potrafi wskazać na praktyczne znaczenie geografii dla współczesnej gospodarki człowieka.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, słownik geograficzny, karta pracy ucznia, kserokopia materiałów dla ucznia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel w formie pogadanki wstępnej podaje definicję geografii. Uczniowie zapisują ją w zeszycie.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie, nawiązując do wskazanej definicji, wymieniają różnorodność zjawisk na Ziemi, które są przedmiotem zainteresowania geografii. Zjawiska te dzielimy na te, które przebiegają bez udziału człowieka i te, które wynikają ze społeczno‑gospodarczej działalności człowieka.

  2. Uczniowie rozwiązują zadanie (załącznik 1).

  3. Nauczyciel szczegółowo opisuje poszczególne działy geografii.

  4. Znaczenie praktyczne geografii a rozumna i planowa działalność człowieka. Uczniowie rozpoczynają dyskusje. Wnioski zapisują w zeszycie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje przebieg lekcji. Podaje treść zadania domowego (karta pracy ucznia).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Uzupełnij schemat (wymień działy geografii):

geografia

........................... ................................ .................................

........................... ................................ .................................

........................... ................................ .................................

........................... ................................ .................................

b) Zadanie domowe

Napisz w formie notatki, z którymi naukami współpracuje geografia i z jakich osiągnięć tych nauk korzysta.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1PaPnDkyiHAQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.92 KB w języku polskim
R1WFpWGpxKSUA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim