Geografia w systemie nauk
Geografia w systemie nauk
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest geografia,
wie, jak dzieli się geografia,
potrafi wymienić działy geografii fizycznej, geografii ekonomicznej, geografii regionalnej.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi scharakteryzować działy geografii fizycznej (geografie astronomiczną, geomorfologię, hydrografię, oceanografię, klimatologię, meteorologię, biogeografię) i geologię,
potrafi opisać działy geografii ekonomicznej (geografia społeczna i geografia gospodarcza),
potrafi wskazać na praktyczne znaczenie geografii dla współczesnej gospodarki człowieka.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, słownik geograficzny, karta pracy ucznia, kserokopia materiałów dla ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel w formie pogadanki wstępnej podaje definicję geografii. Uczniowie zapisują ją w zeszycie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie, nawiązując do wskazanej definicji, wymieniają różnorodność zjawisk na Ziemi, które są przedmiotem zainteresowania geografii. Zjawiska te dzielimy na te, które przebiegają bez udziału człowieka i te, które wynikają ze społeczno‑gospodarczej działalności człowieka.
Uczniowie rozwiązują zadanie (załącznik 1).
Nauczyciel szczegółowo opisuje poszczególne działy geografii.
Znaczenie praktyczne geografii a rozumna i planowa działalność człowieka. Uczniowie rozpoczynają dyskusje. Wnioski zapisują w zeszycie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje przebieg lekcji. Podaje treść zadania domowego (karta pracy ucznia).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Uzupełnij schemat (wymień działy geografii):
geografia
........................... ................................ .................................
........................... ................................ .................................
........................... ................................ .................................
........................... ................................ .................................
b) Zadanie domowe
Napisz w formie notatki, z którymi naukami współpracuje geografia i z jakich osiągnięć tych nauk korzysta.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak