Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geralt – rycerz czy rozbójnik?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna opowiadanie Andrzeja Sapkowskiego,

  • zna i rozumie pojęcia: etos, fantasy, science fiction.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • poprawnie posługuje się poznanymi terminami,

  • dokonuje charakterystyki głównego bohatera,

  • porównuje Rolanda, bohatera utworu średniowiecznego oraz Wiedźmina,

  • określa czas i miejsce akcji w omawianym opowiadaniu,

  • dyskutuje nad moralną postawą obu bohaterów,

  • dokonuje oceny postępowania Wiedźmina,

  • wskazuje w opowiadaniu Andrzeja Sapkowskiego na elementy zaczerpnięte z baśni oraz uzasadnia ich użycie.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, praca z tekstem, duskusja, metoda analizy i interpretacji, metoda problemowa.

3. Środki dydaktyczne

A. Sapkowski, Wiedźmin, [w:] A. Sapkowski, Ostatnie życzenie, Nowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami i tokiem lekcji. Uczniowie w oparciu o tekst układają plan wydarzeń. Określają czas i miejsce akcji, a następnie wskazują elemnty baśniowe znajdujące się w opowiadaniu. Nauczyciel pyta o zasadność umieszczenia tychże elementów w tekście. Gdy uczniowie udzielają odpowiedzi, nauczyciel wprowadza pojęcie fantasy. W tym momoencie dobrze jest wyjaśnić różnicę między literaturą fantasy a science fiction.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie charakteryzują Geralta, głównego bohatera opowiadania Andrzeja Sapkowskiego. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę, by uczniowie pracowali w oparciu o tekst, każda cecha powinna być uzasadniona tekstem literackim.

  2. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dokonują porównania Rolanda i Geralta. Wskazują, w czym są do siebie podobni, a czym się różnią. Istotne jest, by ustalić hierarchię wartości każdego z bohaterów.

  3. Nauczyciel wprowadza pojęcie etosu.

  4. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w której uczniowie próbują dokonać moralnej oceny postępowania Geralta.

c) Faza podsumowująca

Pod koniec lekcji uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę, by uczniowie uzasadnili swoje stanowisko. Na zakończenie zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

A. Sapkowski, Wiedźmin, [w:] A. Sapkowski, Ostatnie życzenie, Nowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Dlaczegoliteratura fantasy jest tak popularna w ostatnich czasach? Jaki jest twój stosunek do tej literatury? Odpowiedź uzasadnij.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie powinni przeczytać wcześniej opowiadanie Andrzeja Sapkowskiego. Lekcję można przeprowadzić w klasach profilowanych po omówieniu „Pieśni o Rolandzie”.

R9MscasOvNJlQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 91.22 KB w języku polskim
R6YEWzuCXOyiP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim