2. poł. IV w. p.n.e. – Założenie Liceum przez Arystotelesa
310‑240 p.n.e. – czas życia Kallimacha z Cyreny
ok. 310‑230 p.n.e. – czas życia Arystarcha z Samos
ok. 310‑230 p.n.e. – czas życia Kratesa z Mallos
305‑283 p.n.e. – Ptolemeusz I Soter królem Egiptu
ok. 287‑212 p.n.e. – czas życia Archimedesa z Syrakuz
ok. 275‑195 p.n.e. – czas życia Eratostenesa z Cyreny
I w. p.n.e. – Heron z Aleksandrii
I w p.n.e. – powstanie mechanizmu z Antykiry
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RNatWu8DutUng1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:
1. zna i rozpoznaje następujące formy morfologiczne z zakresu gramatyki języka łacińskiego:
11) formy rzeczownika odczasownikowego (gerundium);
6. zna podstawowe techniki przekładu tekstu łacińskiego;
8. dokonuje następujących transformacji gramatycznych w zakresie morfologii:
11) tworzy i odmienia rzeczownik odczasownikowy (gerundium);
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
7. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku:
1) obecność tradycji greckiej i rzymskiej we współczesnym życiu publicznym i kulturalnym;
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
1) dostrzega wagę systematyczności w poznawaniu zjawisk gramatycznych i dokładności w sporządzaniu adekwatnego przekładu;
2) nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy;
4) jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej;
Nauczysz się
wskazywać formy gerundium w tekście;
tworzyć tłumaczenia tekstu łacińskiego z gerundium;
opowiadać jakie wynalazki w dziedzinie nauk ścisłych, techniki, filologii i edukacji są zasługą Greków.
Gerundium
Polecenie 1
Przetłumacz tekst, następnie ustal, jak się tworzy rzeczownik odczasownikowy (gerundium), według której deklinacji, w której występuje liczbie i jak tłumaczy się jego formy.
N.
Cogitare, docere, scribere, audire facilis non est.
G.
Ars cogita‑nd‑i, doce‑nd‑i, scrib‑e‑nd‑i, audi‑e‑nd‑i necessarium est.
D.
Cogita‑nd‑o, doce‑nd‑o, scrib‑e‑nd‑o, audi‑e‑nd‑o me do.
Acc.
Cogitare, docere, scribere, audire cupimus. Ad cogita‑nd‑um, doce‑nd‑um, scrib‑e‑nd‑um, audi‑e‑nd‑um iam parati sumus.
rzeczownik odczasownikowy (gerundium) tworzymy, dodając do tematu praesentis (cogita-, doce-, scrib-, audi-) przyrostek -nd- poprzedzony w koniugacji III i IV spójką -e-.
gerundium odmieniamy w deklinacji II.
gerundium występuje w liczbie pojedynczej.
w akuzatiwie używa się takiej samej formy jak w nominatiwie.
accusativus występuje także z przyimkiem ad, np. ad legendum – do czytania.
ablativus można tłumaczyć imiesłowem zakończonym na –ąc, np. Scriberescribendodisces. – Pisania nauczysz się,pisząc.
R1Hoebm0fLRCv
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania, wybierając odpowiednią formę spośród wskazanych. 1. Hominis mens Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. alitur.
2. Rhetorica est ars bene Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. et Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi.
3. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. facilis non est.
4. Gutta cavat lapidem saepe Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi.
5. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. ars est prudentia.
6. Natura est ad Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. dux.
Uzupełnij zdania, wybierając odpowiednią formę spośród wskazanych. 1. Hominis mens Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. alitur.
2. Rhetorica est ars bene Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. et Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi.
3. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. facilis non est.
4. Gutta cavat lapidem saepe Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi.
5. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. ars est prudentia.
6. Natura est ad Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. dux.
Uzupełnij zdania, wybierając odpowiednią formę spośród poniższych.
1. Hominis mens ...................... alitur.
2. Rhetorica est ars bene ...................... et .......................
3. ...................... facilis non est.
4. Gutta cavat lapidem saepe .......................
5. ...................... ars est prudentia.
6. Natura est ad ...................... dux.
R1GnJZ08Dx7gr
Ilustracja przedstawia obraz „Daedalus i Icarus” autorstwa Laurent Pécheux. Obraz ukazuje dwie uszkrzydlone postacie Dedala i Ikara. Jedna z postaci stoi na podwyższeniu, druga natomiast siedzi na podeście. W tle widoczny jest mur. Na ziemi rorzucone są narzędzia i naczynia.
Laurent Pécheux, „Daedalus i Icarus”, XVIII Wiek, aktualna lokalizacja nieznana, wikimedia.org, domena publiczna
RWre4cdW6OeIw1
Ilustracja przedstawia obraz „Ikar i Dedal” autorstwa Charlesa Paula Landona. Na obrazie widoczne są uskrzydlone postacie Dedala i Ikara, stojące na skarpie. Dedal spycha Ikara w przepaść, aby nauczyć go latać. W tle widoczne jest bezkresne niebo.
Charles Paul Landon, „Ikar i Dedal”, 1799, Muzeum Sztuki i Koronek w Alençon we Francji, wikimedia.org, domena publiczna
R1U4ArOyqwJfO
Ilustracja przedstawia obraz „Dedal i Ikar” autorstwa Maso da San Friano. Obraz ukazuje postacie Dedala i Ikara podczas lotu. Dedal spogląda na spadającego w dół Ikara. Na ziemi zebrani są ludzie obserwujący tę scenę.
Maso da San Friano, „Dedal i Ikar”, Palazzo Vecchio - Florencia, wikimedia.org, domena publiczna
Ru4IsfFRX1sDq1
Ilustracja przedstawia obraz „Krajobraz z upadkiem Ikara” autorstwa Pietera Bruegela Starszego. Na obrazie po lewej stronie widoczne są skały, które nadają scenie głębi. W centrum obrazu znajduję się ogromny statek, lapiący wiatr w żagle. U dołu można dostrzec nogi Ikara wystające ponad powierzchnie wody.
Pieter Bruegel (starszy), „Krajobraz z upadkiem Ikara”, 1558, Królewskie Muzea Sztuk Pięknych, Bruksela, Belgia, wikimedia.org, CC BY 3.0
RdLIYGosYBXV1
Ćwiczenie 3
Przetłumacz następujące zdania: Iuvenis in mare cadendo mortuus est.
Daedalus difficilem esse artem volandi filio dicit.
Icarus volando aves imitatur.
Icarus patris praecepta contemnendo solem appropinquavit.
Przetłumacz następujące zdania: Iuvenis in mare cadendo mortuus est.
Daedalus difficilem esse artem volandi filio dicit.
Icarus volando aves imitatur.
Icarus patris praecepta contemnendo solem appropinquavit.
Wynalazki starożytnych Greków
DedalDedalDedal to w mitologii greckiej niezwykle zręczny rzemieślnik. Wygnany z Aten za zabicie siostrzeńca, który wynalazł koło garncarskie, piłę i cyrkiel, znalazł schronienie na Krecie. Jej władca MinosMinosMinos uwięził Dedala, by nikt inny nie mógł cieszyć się owocami jego talentu. Największym wynalazkiem Dedala okazała się nie jałówka skonstruowana dla żony MinosaMinosMinosa, PazyfaePazyfaePazyfae, ani labirynt – zbudowany dla MinotauraMinotaurMinotaura, ale skrzydła, które wymyślił po to, by wraz z synem IkaremIkarIkarem mógł uciec z wyspy.
RfZmnR8YAq7WO
Ilustracja interaktywna 1. Dedal przypuszczalnie nie istniał, ale osiągnięcia techniczne ludzi podobnych do niego istnieją od tysięcy lat. Matematyka rozwijała się na przykład w Mezopotamii już między 1800 a 1600 r. p.n.e., jednak nauki ścisłe są wynalazkiem Greków.
Ilustracja interaktywna 1. Dedal przypuszczalnie nie istniał, ale osiągnięcia techniczne ludzi podobnych do niego istnieją od tysięcy lat. Matematyka rozwijała się na przykład w Mezopotamii już między 1800 a 1600 r. p.n.e., jednak nauki ścisłe są wynalazkiem Greków.
1
1. Dedal przypuszczalnie nie istniał, ale osiągnięcia techniczne ludzi podobnych do niego istnieją od tysięcy lat. Matematyka rozwijała się na przykład w Mezopotamii już między 1800 a 1600 r. p.n.e., jednak nauki ścisłe są wynalazkiem Greków.
Mozaika podłogowa willi, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
W dziedzinie matematyki wielkie zasługi położyła AkademiaAkademiaAkademia Platońska. Szkoła Arystotelesa – LiceumLiceumLiceum – rozwijała nauki ścisłe i chętnie stosowała metodę empiryczną, miała także wspaniałą bibliotekę i organizowała wokół niej pracę naukowców. Stała się także prototypem instytutów naukowych, z których pierwszym w historii był Museion założony przez Ptolemeusza I. Aleksandria m.in. dzięki temu stała się głównym ośrodkiem greckiej nauki: filologii, matematyki, geografii, astronomii i medycyny.
Jednym z największych uczonych w historii świata był wybitny matematyk i fizyk , Archimedes, który działał w III w. p.n.e. w Syrakuzach. Studiował on w Aleksandrii, a w późniejszych latach prowadził ożywioną korespondencję z tamtejszymi uczonymi.
Rj8TWeN3XvJgi
Ilustracja interaktywna 1. Archimedes był twórcą hydrostatyki. Określił w przybliżeniu liczbę potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła i nazwał ją perimetros – „obwód koła” (p to pierwsza litera tego wyrazu). Znał zasady rachunku różniczkowego. Był twórcą mechaniki teoretycznej („Elementy mechaniki”). Zaproponował sposób zapisywania wielkich liczb. Zajmował się astronomią (skonstruował planetarium i globus). Wykazał wielką wynalazczość w czasie II wojny punickiej, gdy zbudował potężne machiny służące do obrony Syrakuz przed Rzymianami.
Ilustracja interaktywna 1. Archimedes był twórcą hydrostatyki. Określił w przybliżeniu liczbę potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła i nazwał ją perimetros – „obwód koła” (p to pierwsza litera tego wyrazu). Znał zasady rachunku różniczkowego. Był twórcą mechaniki teoretycznej („Elementy mechaniki”). Zaproponował sposób zapisywania wielkich liczb. Zajmował się astronomią (skonstruował planetarium i globus). Wykazał wielką wynalazczość w czasie II wojny punickiej, gdy zbudował potężne machiny służące do obrony Syrakuz przed Rzymianami.
1
1. Archimedes był twórcą hydrostatyki. Określił w przybliżeniu liczbę potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła i nazwał ją perimetros – „obwód koła” (p to pierwsza litera tego wyrazu). Znał zasady rachunku różniczkowego. Był twórcą mechaniki teoretycznej („Elementy mechaniki”). Zaproponował sposób zapisywania wielkich liczb. Zajmował się astronomią (skonstruował planetarium i globus). Wykazał wielką wynalazczość w czasie II wojny punickiej, gdy zbudował potężne machiny służące do obrony Syrakuz przed Rzymianami.
Zdobycze myśli greckiej na polu matematyki i mechaniki sprzyjały postępowi w dziedzinie astronomii, również z tego powodu, że w Aleksandrii zbudowano obserwatorium astronomiczne i udoskonalono przyrządy naukowe. Pracował tu m.in. Arystarch z Samos, który na 1800 lat przed Kopernikiem wysunął hipotezę, że ziemia i inne planety krążą wokół słońca. To założenie zostało odrzucone przez prawie wszystkich astronomów tamtych czasów.
Twórcą geografii fizycznej i matematycznej był kierownik biblioteki w Aleksandrii, Eratostenes. Jego obliczenie długości południka jest bardzo zbliżone do rzeczywistej. Eratostenes stworzył nową metodę pomiarów szerokości geograficznej na podstawie danych astronomicznych. Twierdził, że płynąc na zachód od Gibraltaru, można dotrzeć do Indii.
Jednym z najciekawszych greckich wynalazków w dziedzinie astronomii jest tzw. mechanizm z AntykiryAntykiraAntykiry z (prawdopodobnie) I w. p.n.e. Jest to rodzaj starożytnego astrolabium – przyrządu stosowanego w nawigacji do pomiaru położenia ciał niebieskich. Składał się on z 37 ruchomych kół, ukazujących położenie słońca, księżyca i planet. Mechanizmy o takiej złożoności w dobie nowożytnej zaczęto budować dopiero w okresie renesansu. Niezwykle skomplikowany mechanizm nazywany czasem starożytnym „komputerem” kryje jeszcze wiele tajemnic: nie wiemy, kto go zbudował i kiedy dokładnie.
RJR6YRA22H6IX
Ilustracja interaktywna 1. Jednym z najciekawszych greckich wynalazków w dziedzinie astronomii jest tzw. mechanizm z Antykiry z (prawdopodobnie) I w. p.n.e. Jest to rodzaj starożytnego astrolabium – przyrządu stosowanego w nawigacji do pomiaru położenia ciał niebieskich. Składał się on z 37 ruchomych kół, ukazujących położenie słońca, księżyca i planet. Mechanizmy o takiej złożoności w dobie nowożytnej zaczęto budować dopiero w okresie renesansu. Niezwykle skomplikowany mechanizm nazywany czasem starożytnym „komputerem” kryje jeszcze wiele tajemnic: nie wiemy, kto go zbudował i kiedy dokładnie.
Ilustracja interaktywna 1. Jednym z najciekawszych greckich wynalazków w dziedzinie astronomii jest tzw. mechanizm z Antykiry z (prawdopodobnie) I w. p.n.e. Jest to rodzaj starożytnego astrolabium – przyrządu stosowanego w nawigacji do pomiaru położenia ciał niebieskich. Składał się on z 37 ruchomych kół, ukazujących położenie słońca, księżyca i planet. Mechanizmy o takiej złożoności w dobie nowożytnej zaczęto budować dopiero w okresie renesansu. Niezwykle skomplikowany mechanizm nazywany czasem starożytnym „komputerem” kryje jeszcze wiele tajemnic: nie wiemy, kto go zbudował i kiedy dokładnie.
1
1. Jednym z najciekawszych greckich wynalazków w dziedzinie astronomii jest tzw. mechanizm z Antykiry z (prawdopodobnie) I w. p.n.e. Jest to rodzaj starożytnego astrolabium – przyrządu stosowanego w nawigacji do pomiaru położenia ciał niebieskich. Składał się on z 37 ruchomych kół, ukazujących położenie słońca, księżyca i planet. Mechanizmy o takiej złożoności w dobie nowożytnej zaczęto budować dopiero w okresie renesansu. Niezwykle skomplikowany mechanizm nazywany czasem starożytnym „komputerem” kryje jeszcze wiele tajemnic: nie wiemy, kto go zbudował i kiedy dokładnie.
Fragment mechanizmu z Antykiry, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
RKzbQPRBKlWJq1
Ilustracja przedstawia replikę mechanizmu z Antykiry. Eksponat znajduję się w muzeum. Mechanizm zbudowany jest z wielu, wzajemnie ze sobą połączonych, kół zębatych. Największe z kół znajduje się w centrum mechanizmu. Całość obudowana jest drewnianą ramką.
Replika mechanizmu z Antykiry (Muzeum Technologii w Tesalonikach, Grecja), wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R1QLZdq8lHuJK
Ilustracja interaktywna przedstawia banię wynalazcy z Aleksandrii, Herona; jest to prototyp turbiny parowej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informację: 1. W III w. p.n.e. wśród Greków było wielu zdolnych konstruktorów, niewiele jednak ich pomysłów – poza młynem wodnym – znalazło zastosowanie w produkcji. Źródła wspominają o niezwykłych wynalazkach: zegarze wodnym, pompie ssąco‑tłoczącej, organach hydraulicznych, sikawce przeciwogniowej, turbinie wodnej, turbinie parowej, drogomierzu i wielu innych, wykorzystywanych w teatrach lub świątyniach. Postęp techniczny służył prowadzeniu wojen (wynalazki tego rodzaju są niezliczone: katapulty, machiny oblężnicze, telegraf wodny, aerotonon – broń ręczna do miotania pocisków), podczas gdy inne pomysły, które mogły służyć postępowi technicznemu warunków gospodarczych i społecznych, minęły bez echa.
Ilustracja interaktywna przedstawia banię wynalazcy z Aleksandrii, Herona; jest to prototyp turbiny parowej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informację: 1. W III w. p.n.e. wśród Greków było wielu zdolnych konstruktorów, niewiele jednak ich pomysłów – poza młynem wodnym – znalazło zastosowanie w produkcji. Źródła wspominają o niezwykłych wynalazkach: zegarze wodnym, pompie ssąco‑tłoczącej, organach hydraulicznych, sikawce przeciwogniowej, turbinie wodnej, turbinie parowej, drogomierzu i wielu innych, wykorzystywanych w teatrach lub świątyniach. Postęp techniczny służył prowadzeniu wojen (wynalazki tego rodzaju są niezliczone: katapulty, machiny oblężnicze, telegraf wodny, aerotonon – broń ręczna do miotania pocisków), podczas gdy inne pomysły, które mogły służyć postępowi technicznemu warunków gospodarczych i społecznych, minęły bez echa.
1
1. W III w. p.n.e. wśród Greków było wielu zdolnych konstruktorów, niewiele jednak ich pomysłów – poza młynem wodnym – znalazło zastosowanie w produkcji. Źródła wspominają o niezwykłych wynalazkach: zegarze wodnym, pompie ssąco‑tłoczącej, organach hydraulicznych, sikawce przeciwogniowej, turbinie wodnej, turbinie parowej, drogomierzu i wielu innych, wykorzystywanych w teatrach lub świątyniach. Postęp techniczny służył prowadzeniu wojen (wynalazki tego rodzaju są niezliczone: katapulty, machiny oblężnicze, telegraf wodny, aerotonon – broń ręczna do miotania pocisków), podczas gdy inne pomysły, które mogły służyć postępowi technicznemu warunków gospodarczych i społecznych, minęły bez echa.
Bania wynalazcy z Aleksandrii, Herona, to prototyp turbiny parowej, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Rmo8dLnq1S1oR
Ćwiczenie 4
Archimedes, Arystarch, Heron czy Eratostenes? Przyporządkuj imiona do opisów. Opis 1. Twierdził, że płynąc na zachód od Gibraltaru, można dotrzeć do Indii. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 2. Skonstruował prototyp turbiny parowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 3. Określił w przybliżeniu liczbę p potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 4. Twierdził, że ziemia krąży wokół słońca. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron.
Archimedes, Arystarch, Heron czy Eratostenes? Przyporządkuj imiona do opisów. Opis 1. Twierdził, że płynąc na zachód od Gibraltaru, można dotrzeć do Indii. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 2. Skonstruował prototyp turbiny parowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 3. Określił w przybliżeniu liczbę p potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 4. Twierdził, że ziemia krąży wokół słońca. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron.
Archimedes, Arystarch, Heron czy Eratostenes? Zapisz ich imiona w odpowiednich miejscach w tabeli.
Arystarch, Heron, Eratostenes, Archimedes
Twierdził, że płynąc na zachód od Gibraltaru, można dotrzeć do Indii.
Skonstruował prototyp turbiny parowej.
Określił w przybliżeniu liczbę p potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła.
Twierdził, że ziemia krąży wokół słońca.
R16UtOv8sSpal
Ćwiczenie 5
Uzupełnij każde zdanie odpowiednią formą gerundium utworzoną od czasownika podanego w nawiasie. 1. Libros Tu uzupełnij discimus (lego, -ere). 2. Ptolemeus Soter erat studiosus maximam bibliothecam Tu uzupełnij (comparo, -are). 3. Libri ad Tu uzupełnij nobis necessarii sunt (cogito, -are). 4. Humanum est libros Tu uzupełnij (lego, -ere).
Uzupełnij każde zdanie odpowiednią formą gerundium utworzoną od czasownika podanego w nawiasie. 1. Libros Tu uzupełnij discimus (lego, -ere). 2. Ptolemeus Soter erat studiosus maximam bibliothecam Tu uzupełnij (comparo, -are). 3. Libri ad Tu uzupełnij nobis necessarii sunt (cogito, -are). 4. Humanum est libros Tu uzupełnij (lego, -ere).
Uzupełnij każde zdanie odpowiednią formą gerundium utworzoną od czasownika podanego w nawiasie.
1. Libros .............. discimus (lego, -ere).
2. Ptolemeus Soter erat studiosus maximam bibliothecam .................... (comparo, -are).
3. Libri ad .................... nobis necessarii sunt (cogito, -are).
4. Humanum est libros ............ (lego, -ere).
Narodziny filologii
Filologia to wynalazek Greków. Impulsem do podjęcia badań nad tekstem stało się stworzenie przez Ptolemeusza I Sotera wielkiej biblioteki w Aleksandrii. W I w. p.n.e., w czasach Cezara, liczyła ona podobno ok. 700 tys. zwojów.
Jednym z ciekawszych i bardziej przydatnych wynalazków tamtejszych uczonych było wymyślenie sposobu katalogowania zbiorów biblioteki. Jego pomysłodawcą był znany poeta, Kallimach z Cyreny, który ułożył katalog znakomitych pisarzy i ich dzieł w 120 księgach. Podzielił on ich twórczość na dwa działy – poezję i prozę, te z kolei miały swoje poddziały.
Kierownicy biblioteki aleksandryjskiej musieli pokonywać na co dzień nieznane dotąd, rozmaite trudności, np. ustalać, czy teksty są autentyczne, decydować, który z nich będzie obowiązywał, skoro istnieje kilka różniących się między sobą rękopisów, oceniać, czy wymagają one objaśnień gramatycznych lub rzeczowych. Dzieła tych uczonych filologów są opatrzone wieloma komentarzami: językowymi, rzeczowymi, z dziedziny ortografii, fleksji, składni i akcentu. Można w nich znaleźć uwagi towarzyszące wyrazom niezwykłym, podejrzanym lub powtarzającym się. Spadkiem po greckich filologach są także terminy z zakresu morfologii, nazwy części mowy i przypadków. Powstały tam również pierwsze znaki interpunkcyjne.
R11WAoAjcpxS3
Ilustracja interaktywna przedstawia XIX-wieczną rycinę O. Von Corvena „Wielka Biblioteka Aleksandryjska”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje: 1. Szkoła filologiczna aleksandryjczyków nie była jedyną taką stworzoną w starożytności. Druga zaczęła rozwijać się nieco wcześniej w bibliotece w Pergamonie, założonej przez królów z dynastii Attalidów, i zajmowała się – inaczej niż aleksandryjska – głównie prozą. Przypadek zaś zrządził, że to właśnie ona przyczyniła się do powstania filologii w Rzymie. Stało się to za sprawą jej twórcy, Kratesa z Mallos. Krates wysłany jako poseł do Rzymu wygłosił tam wiele wykładów, które zainteresowały Rzymian i zachęciły do naśladowania szkoły pergameńskiej.
Ilustracja interaktywna przedstawia XIX-wieczną rycinę O. Von Corvena „Wielka Biblioteka Aleksandryjska”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje: 1. Szkoła filologiczna aleksandryjczyków nie była jedyną taką stworzoną w starożytności. Druga zaczęła rozwijać się nieco wcześniej w bibliotece w Pergamonie, założonej przez królów z dynastii Attalidów, i zajmowała się – inaczej niż aleksandryjska – głównie prozą. Przypadek zaś zrządził, że to właśnie ona przyczyniła się do powstania filologii w Rzymie. Stało się to za sprawą jej twórcy, Kratesa z Mallos. Krates wysłany jako poseł do Rzymu wygłosił tam wiele wykładów, które zainteresowały Rzymian i zachęciły do naśladowania szkoły pergameńskiej.
1
1. Szkoła filologiczna aleksandryjczyków nie była jedyną taką stworzoną w starożytności. Druga zaczęła rozwijać się nieco wcześniej w bibliotece w Pergamonie, założonej przez królów z dynastii Attalidów, i zajmowała się – inaczej niż aleksandryjska – głównie prozą. Przypadek zaś zrządził, że to właśnie ona przyczyniła się do powstania filologii w Rzymie. Stało się to za sprawą jej twórcy, Kratesa z Mallos. Krates wysłany jako poseł do Rzymu wygłosił tam wiele wykładów, które zainteresowały Rzymian i zachęciły do naśladowania szkoły pergameńskiej.
O. Von Corven, „Wielka Biblioteka Aleksandryjska”, XIX wiek, wikimedia.org, domena publiczna
R7HAFA6Y8ISGq
Ćwiczenie 6
Kto był założycielem wielkiej bibliotkei w Aleksandrii? Odpowiedź: Tu uzupełnij I Soter
Kto był założycielem wielkiej bibliotkei w Aleksandrii? Odpowiedź: Tu uzupełnij I Soter
Kto był założycielem wielkiej bibliotkei w Aleksandrii?
Odpowiedź: .................... I Soter
Prezentacja 3D pt. Stara kobieta z koszem
R10cuqo6O3k8M1
Prezentacja 3D pod tytułem Stara kobieta z koszem. Ukazuje ona siedzącą, starszą kobietę, która miedzy nogami trzyma kosz. Jej głowa jest zwrócona ku górze. Dodatkowo wokół niej pojawiają się informacje: 1. Oglądamy rzymską kopię rzeźby z czasów hellenistycznych, tzw. Starą Pijaczkę, która dziś znajduje się w Gliptotece w Monachium. Być może jej autorem był Myron z Teb. Reprezentuje ona zupełnie nowy nurt w rzeźbie greckiej. Nie wiadomo, w którym z centrów rzeźby tych czasów się on narodził – w Aleksandrii, Pergamonie czy na Rodos, ale jest wynalazkiem epoki hellenistycznej. Wydaje się również, że ani epoka archaiczna, ani klasyczna nie wytworzyła rzeźb przedstawiających zwykłych ludzi lub sceny z ich życia. 2. Rzeźb takich jak Stara Pijaczka jest dużo więcej: Chłopiec z gęsią, Garbaty grajek, Przykucnięta Afrodyta – czyli myjąca się kobieta, Stara kobieta z koszem, Spinario , czyli chłopiec wyjmujący cierń ze stopy i inne. Rzeźby te składają się na interesujące studium człowieka epoki hellenistycznej. 3. Artyści tej epoki uważnie nam się przyglądają. Operują kontrastami: chłopiec i starzec, obszarpana, stara nędzarka i młoda, piękna kobieta, zdrowe dziecko i wychudły garbus. Jak widać, obserwacja człowieka – wolna od patosu – w obliczu słabnącej roli sacrum jest coraz bardziej naturalistyczna. 4. Inne cechy – np. gra światła i cienia, ekspresja twarzy, mokre szaty, dynamika ruchu, dramatyzm – są wspólne dla całej rzeźby hellenistycznej.
Prezentacja 3D pod tytułem Stara kobieta z koszem. Ukazuje ona siedzącą, starszą kobietę, która miedzy nogami trzyma kosz. Jej głowa jest zwrócona ku górze. Dodatkowo wokół niej pojawiają się informacje: 1. Oglądamy rzymską kopię rzeźby z czasów hellenistycznych, tzw. Starą Pijaczkę, która dziś znajduje się w Gliptotece w Monachium. Być może jej autorem był Myron z Teb. Reprezentuje ona zupełnie nowy nurt w rzeźbie greckiej. Nie wiadomo, w którym z centrów rzeźby tych czasów się on narodził – w Aleksandrii, Pergamonie czy na Rodos, ale jest wynalazkiem epoki hellenistycznej. Wydaje się również, że ani epoka archaiczna, ani klasyczna nie wytworzyła rzeźb przedstawiających zwykłych ludzi lub sceny z ich życia. 2. Rzeźb takich jak Stara Pijaczka jest dużo więcej: Chłopiec z gęsią, Garbaty grajek, Przykucnięta Afrodyta – czyli myjąca się kobieta, Stara kobieta z koszem, Spinario , czyli chłopiec wyjmujący cierń ze stopy i inne. Rzeźby te składają się na interesujące studium człowieka epoki hellenistycznej. 3. Artyści tej epoki uważnie nam się przyglądają. Operują kontrastami: chłopiec i starzec, obszarpana, stara nędzarka i młoda, piękna kobieta, zdrowe dziecko i wychudły garbus. Jak widać, obserwacja człowieka – wolna od patosu – w obliczu słabnącej roli sacrum jest coraz bardziej naturalistyczna. 4. Inne cechy – np. gra światła i cienia, ekspresja twarzy, mokre szaty, dynamika ruchu, dramatyzm – są wspólne dla całej rzeźby hellenistycznej.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
R1ITheApTBOYv
Ćwiczenie 7
Kto prawdopodbnie jest autorem rzeźby Stara pijaczka? Możliwe odpowiedzi: 1. Myron z Teb, 2. Perykles, 3. Polignot z Tazos
Kto prawdopodbnie jest autorem rzeźby Stara pijaczka? Możliwe odpowiedzi: 1. Myron z Teb, 2. Perykles, 3. Polignot z Tazos
Kto prawdopodbnie jest autorem rzeźby Stara pijaczka?
Myron z Teb
Perykles
Polignot z Tazos
Polecenie 2
W epoce hellenistycznej kształtuje się system klasycznej edukacji oparty na lekturze starych poetów, podstawach retoryki oraz wychowaniu fizycznym i muzycznym. Bardzo ważnym etapem tej edukacji jest czytanie i komentowanie „Iliady” i „Odysei”. Czy Twoim zdaniem Homera należy dzisiaj czytać? Zgromadź argumenty za i przeciw.
R1a2vuwooX5nC
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 3
Dokonaj przekładu tekstu łacińskiego na język polski.
Non debet nec potest esse architectus grammaticus, uti fuerit Aristarchus, sed non agrammatus, nec musicus ut Aristoxenus, sed non amusos, nec plastes quemadmodum Myron seu Polyclitus, sed rationis plasticae non ignarus, nec denuo medicus ut Hippocrates, sed non aniatrologicus. Cum astrologis et musicis est disputatio communis de sympathia stellarum et symphoniarum in quadratis et trigonis. Omnibus doctrinis multae res vel omnes communes sunt dumtaxat ad disputandum. Operum vero ingressus ipsorum sunt, qui proprie una arte ad faciendum sunt instituti. Quibus vero natura tantum tribuit sollertiae, acuminis, memoriae, ut possint geometriam, astrologiam ceterasque disciplinas penitus habere notas, praetereunt officia architectorum et efficiuntur mathematici. Hi autem inveniuntur raro, ut aliquando fuerunt Aristarchus Samius, Eratosthenes Cyrenaeus, Archimedes ab Syracusis.
Vitruvius Pollio, De architectura, lib. I, cap. I 13, 15, 16, 17 (fr.), ed. F. Krohn, Lipsiae MCMXII
Nie musi ani nie może być architekt gramatykiem takim, jakim był Arystarch (powinien jednak znać gramatykę), ani muzykiem jak Aristoksenos (nie może być niemuzykalny), ani rzeźbiarzem jak Myron albo Poliklet (ale powinien znać się na rzeźbie), ani wreszcie lekarzem jak Hipokrates (ale powinien znać się na sztuce lekarskiej). Astrologowie i muzycy mogą rozmawiać o sympatii gwiazd i symfonii w kwadratach i trójkątach. We wszystkich naukach można dyskutować o wielu sprawach albo o wszystkich. Wykonanie jednak dzieła należy do tych, którzy opanowali jedną szczególnie dziedzinę. Ci zaś, których natura obdarzyła tak wielką zręcznością, bystrością i pamięcią, że mogą zgłębić geometrię, astrologię i inne nauki, wykraczają poza zadania architektów i stają się matematykami. Tacy rodzą się rzadko, jak np. Arystarch z Samos, Eratostenes z Cyreny i Archimedes z Syrakuz.
Tłumaczenie: autor opracowania
Słowniki
Słownik pojęć
Akademia
Akademia
Szkoła założona w Atenach w IV w. p.n.e. przez Platona. Przetrwała jako instytut naukowy do 529 r.
Antykira
Antykira
Port w Grecji na pn. wybrzeżu Zatoki Korynckiej
Archimedes z Syrakuz
Archimedes z Syrakuz
ok. 287–212 p.n.e., wybitny matematyk starożytności, autor dzieł z zakresu geometrii, mechaniki, hydrostatyki i optyki, działał na dworze Hierona II. Zginął w 212 r. p.n.e. w czasie II wojny punickiej.
Arystarch z Samos
Arystarch z Samos
ok. 310–230 p.n.e., matematyk i astronom, uczeń Euklidesa
Arystoteles ze Stagiry
Arystoteles ze Stagiry
384–322 p.n.e., jeden z największych filozofów i uczonych starożytnosci
Dedal
Dedal
Wnuk króla Aten, artysta, architekt i wynalazca, budowniczy labiryntu przeznaczonego dla Minotaura. Uciekł z Krety z synem Dedalem, dla którego jednak podniebny lot zakończył się śmiercią.
Eratostenes z Cyreny
Eratostenes z Cyreny
ok. 275–195 p.n.e., geograf, matematyk, filolog, poeta, kierownik biblioteki w Aleksandrii.
Heron z Aleksandrii
Heron z Aleksandrii
I w. p.n.e., genialny wynalazca, matematyk, fizyk, technik
Ikar
Ikar
syn Dedala. Zginął podczas ucieczki z Krety, gdy zbliżył się zbyt blisko do słońca na skrzydłach skonstruowanych przez ojca.
Kallimach z Cyreny
Kallimach z Cyreny
ok. 310–240 p.n.e., jeden z największych poetów hellenistycznych
Krates z Mallos
Krates z Mallos
ok. 310–230 p.n.e., gramatyk działający w Pergamonie
Liceum
Liceum
szkoła Arystotelesa w Atenach założona w 2. poł. IV w. p.n.e.
Minos
Minos
król Krety, syn Zeusa i Europy. Jego żona Pazyfae urodziła Minotaura, potwora żywiącego się ludzkim mięsem. Protektor Dedala, budowniczego labiryntu.
Minotaur
Minotaur
pół‑byk, pół‑człowiek zrodzony ze związku królowej Pazyfae z bykiem zesłanym przez Posejdona. Żywił się ludzkim mięsem. Zabity przez Tezeusza przy pomocy Ariadny.
Pazyfae
Pazyfae
królowa Krety, żona Minosa, matka Minotaura.
Pergamon
Pergamon
miasto w Azji Mniejszej, jedno z centrów nauki i kultury w okresie hellenistycznym.
Platon
Platon
Aristokles (427–347 p.n.e.), znany jako „Platon” – „barczysty”; uczeń Sokratesa. Fundamentem jego filozofii jest teoria świata idei.
Rodos
Rodos
wyspa w pobliżu Azji Mniejszej; w III i II w. p.n.e. ważny ośrodek nauki, literatury, retoryki i rzeźby
Ptolemeusz I
Ptolemeusz I
jeden z wodzów Aleksandra Wielkiego, założyciel dynastii w Egipcie, król Egiptu w latach 305–283 p.n.e.
Syrakuzy
Syrakuzy
miasto na Sycylii w pd.-wsch. części wyspy
Słownik łacińsko‑polski
RRkP5sBBBlKNq1
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
me8526bf655d6b21a_0000000000273
Galeria dzieł sztuki
RRMsjzU2omLPj
Ilustracja przedstawia mozaikę podłogową. Mozaika ukazuje półnagie postacie umieszczone w jej centrum. Dookoła postaci umieszczono barwny labirynt zbudowany przez Dedala dla Minotaura. W kompozycji dominuje kolor brązowy. Mozaika nosi widoczne ślady upływu czasu.
Mozaika podłogowa willi, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R1bmeAqGMmfAc
Ilustracja przedstawia obraz „Zamyślony Archimedes” autorstwa Domenico Fetti. Obraz ukazuje postać Archimedesa podpierającego ręką brodę. Druga ręka postaci spoczywa na globusie. Archimedes wbija wzrok w swoje zapiski. Dookoła na biurku rozrzucone są przyrządy matematyczne, książki, lusterko, klepsydra oraz pióro w kałamarzu.
Ilustracja przedstawia obraz „Daedalus i Icarus” autorstwa Laurent Pécheux. Obraz ukazuje dwie uszkrzydlone postacie Dedala i Ikara. Jedna z postaci stoi na podwyższeniu, druga natomiast siedzi na podeście. W tle widoczny jest mur. Na ziemi rorzucone są narzędzia i naczynia.
Laurent Pécheux, „Daedalus i Icarus”, XVIII Wiek, aktualna lokalizacja nieznana, wikimedia.org, domena publiczna
RWre4cdW6OeIw1
Ilustracja przedstawia obraz „Ikar i Dedal” autorstwa Charlesa Paula Landona. Na obrazie widoczne są uskrzydlone postacie Dedala i Ikara, stojące na skarpie. Dedal spycha Ikara w przepaść, aby nauczyć go latać. W tle widoczne jest bezkresne niebo.
Charles Paul Landon, „Ikar i Dedal”, 1799, Muzeum Sztuki i Koronek w Alençon we Francji, wikimedia.org, domena publiczna
R1U4ArOyqwJfO
Ilustracja przedstawia obraz „Dedal i Ikar” autorstwa Maso da San Friano. Obraz ukazuje postacie Dedala i Ikara podczas lotu. Dedal spogląda na spadającego w dół Ikara. Na ziemi zebrani są ludzie obserwujący tę scenę.
Maso da San Friano, „Dedal i Ikar”, Palazzo Vecchio - Florencia, wikimedia.org, domena publiczna
Ru4IsfFRX1sDq1
Ilustracja przedstawia obraz „Krajobraz z upadkiem Ikara” autorstwa Pietera Bruegela Starszego. Na obrazie po lewej stronie widoczne są skały, które nadają scenie głębi. W centrum obrazu znajduję się ogromny statek, lapiący wiatr w żagle. U dołu można dostrzec nogi Ikara wystające ponad powierzchnie wody.
Pieter Bruegel (starszy), „Krajobraz z upadkiem Ikara”, 1558, Królewskie Muzea Sztuk Pięknych, Bruksela, Belgia, wikimedia.org, CC BY 3.0
me8526bf655d6b21a_0000000000281
Bibliografia
Maria Ludwika Bernhard, Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1992
Pierre Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum 2008
Kazimierz Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1965
Elżbieta Makowiecka, Sztuka grecka, Warszawa 2007
Katarzyna Marciniak, Mitologia grecka i rzymska, Warszawa–Bielsko‑Biała 2002
Słownik kultury antycznej, red. Ryszard Kulesza, Warszawa 2012
Stanisław Stabryła, Zarys kultury starożytnych Grecji i Rzymu, Warszawa 2016.