Giacomo Puccini – kompozytor operowy
Giacomo Puccini – kompozytor operowy
Zapoznanie uczniów z postacią włoskiego kompozytora - Giacomo Pucciniego. Przedstawienie najważniejszych faktów z życia kompozytora oraz omówienie jego dzieł będących przykładem muzyki operowej. Przedstawienie stylistycznych cech charakterystycznych dla twórczości Pucciniego. Omówienie wpływu, jaki kompozytor wywarł zarówno na innych kompozytorów, jak i na operę. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów. Analiza muzyczna.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić postać Giacoma Pucciniego.
Przedstawić znane dzieła Giacoma Pucciniego.
Wskazać najważniejsze gatunki uprawiane przez Giacomę Pucciniego i je omówić.
Rozpoznać fragmenty wysłuchanych utworów i je nazwać*.*
Wskazać stylistyczne cechy charakterystyczne dla twórczości Giacomo Pucciniego.
Omówić tematykę poruszaną w operach Giacomo Pucciniego.
Metoda pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.
Podręcznik – Gwizdalska D., Historia muzyki cz.1, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Nagranie fragmentów oper Giacoma Pucciniego*:*
„Madame Butterflay”
„Tosca”
Karta pracy ucznia
Partytury wyżej wymienionych utworów.
4. Przebieg lekcji
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby, z trzech ostatnich lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min)
Metodą opisu, omówienie postaci i twórczości Giacomo Pucciniego. Omówienie najważniejszych faktów z życia kompozytora. Przedstawienie dzieł Pucciniego.
Notatka:
Giacomo Puccini – urodził się 23 XII 1858 roku, w Lukce; zmarł 29 XI 1924roku, w Brukseli. Włoski kompozytor operowy. Urodził się w rodzinie muzyków. Początkowo uczył się w Istituto Musicale di Lucca u C. Angeloniego (dyplom w 1880 roku); uzyskawszy stypendium królowej Małgorzaty, wstąpił do konserwatorium w Mediolanie, gdzie w latach 1880–83 studiował u A. Bazziniego i A. Ponchiellego. Debiutował 1‑aktową operą „Le willi”, wystawioną z powodzeniem w Teatro del Verme w Mediolanie (1884 rok). Następnie na zamówienie G. Ricordiego skomponował operę „Edgar”, która osiągnęła mierny sukces w La Scali (Mediolan, 1889 rok). Światową sławę przyniosły Pucciniemu następne opery: „Manon Lescaut” (1893) i „Cyganeria” (1896). Od tego czasu największe teatry operowe świata zaczęły ubiegać się o wystawianie jego dzieł. Początkowo nie miała powodzenia jedynie „Madame Butterfly” (1904), która odniosła sukces dopiero po kilku przeróbkach i rozszerzeniu z dwóch do trzech aktów. Z późniejszych oper Pucciniego, mimo początkowych triumfów, mniejszą popularność zyskało - zamówione przez Metropolitan Opera w Nowym Jorku - dzieło o amerykańskiej tematyce „Dziewczyna ze Złotego Zachodu” (1910). Śmierć przerwała prace Pucciniego nad operą „Turandot”. Dokończył ją dopiero F. Alfano.
Metodą opisu, przedstawienie najważniejszych dzieł Giacoma Pucciniego. Omówienie stylistycznych cech charakterystycznych dla kompozytora.
Notatka:
Najważniejsze opery Giacomo Pucciniego:
- Le Wille
- Edgar
- Manon Lescaut
- Cyganeria
- Tosca
- Madame Butterflay
- Dziewczyna z zachodu
- Jaskolka
- Turandot
Styl Giacomo Pucciniego:
Puccini reprezentuje w muzyce operowej kierunek werystyczny. Jego twórczość cechuje wyzyskiwanie do maksimum efektów dramatycznych przy zachowaniu tradycji włoskiego bel canto.
3. Wysłuchanie wybranych arii z opery „Tosca”. Analiza muzyczna utworu. Praca w grupach.
(25 min)
Wysłuchanie fragmentów opery „Madame Butterflay” lub obejrzenie przedstawienia na video.
Zapisanie notatki do zeszytu.
(10 min)
5.Bibliografia
a. Ekiert J., Bliżej muzyki. Encyklopedia, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1994
b. Gwizdalska D., Historia muzyki cz.1, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji pt. Giacomo Puccini – kompozytor operowy.