Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Giovanni Pierluigi da Palestrina – kompozytor Renesansu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Zapoznanie uczniów z życiem i twórczością Palestriny. Przedstawienie najważniejszych dzieł i cech stylistycznych w twórczości Palestriny, jego roli w kształtowaniu się kultury muzycznej. Percepcja wybitnych dzieł kompozytora. Omówienie wpływu Palestriny na muzykę religijną epoki Renesansu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić życie Giovanniego Pierluigiego da Palestriny i jego i twórczość.

  2. Przedstawić najważniejsze gatunki uprawiane przez kompozytora.

  3. Wyjaśnić rolę Palestriny w kształtowaniu się kultury muzycznej.

  4. Przedstawić formy muzyczne uprawiane przez kompozytora i je omówić.

  5. Wyjaśnić wpływ Palestriny na kształtowanie się muzyki religijnej epoki Renesansu i późniejszych epok.

2. Metoda pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Praca z podręcznikiem. Percepcja muzyczna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Wacław Panek, Świat muzyki.

  2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

  3. Nagrania utworów Palestriny:

    1. Missa Papae Marceli.

    2. Motety.

  4. Karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

- sprawdzenie obecności

- powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby, z trzech ostatnich lekcji.

- wspólne zaśpiewanie przy akompaniamencie pianina lub gitary ostatnio poznanej piosenki

- podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

b) Faza realizacyjna

  1. Metodą opisu, zapoznanie uczniów z życiem Giovanniego Pierluigiego da Palestriny. Wskazanie miejsca kompozytora w kontekście historii muzyki oraz wpływu Giovanniego Pierluigiego da Palestriny na kompozytorów późniejszych epok. Przedstawienie roli Giovanniego Pierluigiego da Palestriny w kształtowaniu się kultury muzycznej, a przede wszystkim muzyki religijnej.

  2. Zapisanie notatki:

    • Notatka:

Giovanni Pierluigi da Palestrina urodził się w 1525 roku w Palestrinie, zmarł 2 lutego 1594 roku w Rzymie. Wybitny kompozytor włoski epoki Renesansu. W dzieciństwie uczył się śpiewu i kontrapunktu w Bazylice Santa Maria Maggiore. W roku 1544 został kapelmistrzem katedry S. Agapita w swoim rodzinnym mieście, tam też zawarł ślub z Lucrezią Gori. Gdy w 1550 r. papieżem został Juliusz III, Palestrina otrzymał posadę nauczyciela śpiewu i kapelmistrza w Capella Giulia, przy kościele św. Piotra w Rzymie. W 1554 roku ukazały się pierwsze publikacje jego utworów. Rok później został śpiewakiem w Cappella Pontificia, osobistej kapeli papieskiej. Po niecałym roku, kolejny papież - Paweł IV, wykluczył jednak z kapeli wszystkich żonatych muzyków. Od 1555 roku Palestrina działał jako kapelmistrz w bazylice św. Jana na Lateranie, następnie w Capella Liberiana - przy bazylice S. Maria Maggiore. W 1563 r. ukazał się drukiem jego pierwszy zbiór motetów. Stopniowo kompozytor zyskiwał coraz większy rozgłos. Wydane w latach 15671570 księgi mszy, zawierające m.in. Missa Papae Marcelli, dedykował - z nadzieją na protektorat - królowi hiszpańskiemu Filipowi II. Około roku 1568 protektorem Palestriny został książę Guglielmo GonzagaMantui. Dla kościoła św. Barbary w Mantui stworzył łącznie 11 mszy. W 1571 roku Palestrina został ponownie maestro di capella w Cappella Giulia. Choć nie był do końca zadowolony ze swojej pensji i przywilejów, piastował to stanowisko aż do śmierci. Pod koniec 1580 roku po śmierci najbliższych oraz ze względu na problemy finansowe, postanowił wstąpić do stanu duchownego - przyjął nawet niższe święcenia kapłańskie. Zmienił jednak zdanie i rok później ożenił się z wdową po handlarzu futer, Virginią Darmoli. W latach kierowania Cappella Giulia Palestrina działał też w Compagnia dei Signori Musici di Roma, w związku zawodowych muzyków, który przekształcił się w Accademia di Santa Cecilia. Pod koniec życia Palestrina zamierzał powrócić do swego rodzinnego miasta na stanowisko, od którego rozpoczynał karierę. Jednak miesiąc przed wyjazdem do Palestriny - 2 lutego 1594 roku - kompozytor zmarł.

3. Metodą pracy z książką, uczniowie wskazują gatunki muzyczne, które uprawiał kompozytor. Zapisują notatkę:

Twórczość:

Palestrina komponował przede wszystkim muzykę religijną. Był kompozytorem bardzo płodnym – znane są 104 msze (4‑8 głosowe), około 370 motetów, około 70 hymnów, 35 magnificatów, kilka lamentacjilitanii, około 140 madrygałów.

4. Słuchamy fragmenty Missa Papa Marceli Palestriny, ze wskazaniem obsady wykonawczej utworu. Metodą pogadanki, wskazanie skojarzeń i emocji, jakie wywołuje w uczniach ten utwór.

(30 min)

c) Faza podsumowująca

Świadome słuchanie Motetów Palestriny i wskazanie - metodą pogadanki - charakterystycznych cech utworu.

(5 min)

5. Bibliografia

  1. Wacław Panek, Świat muzyki.

  2. Janusz Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Najważniejsze zagadnienia związane z życiem Palestriny i jego twórczością.

b) Zadanie domowe

Rk5WO8rOTC1bT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 67.00 KB w języku polskim