Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Giving instructions – ćwiczenia w mówieniu

1. Cele lekcji

Cel ogólny lekcji: doskonalenie sprawności mówienia w oparciu o temat: udzielanie instrukcji. Przygotowanie do matury ustnej na poziomie podstawowym.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zwroty i słowa związane z udzielaniem instrukcji,

  • zasady dotyczące egzaminu ustnego na poziomie podstawowym (szczególnie zadania 1A - rozmowy sterowane, udzielanie i uzyskiwanie informacji).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi poprosić o instrukcje i ich udzielić,

  • rozumie i stosuje najważniejsze zwroty występujące w instrukcjach,

  • potrafi właściwie zareagować na prośbę lub udzielenie instrukcji,

  • poszerza swoją wiedzę z zakresu instrukcji.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje z nauczycielem i kolegami,

  • właściwie zachowuje się podczas czytania (nie rozmawia na inne tematy),

  • wykonuje polecenia nauczyciela.

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, odgrywanie ról, pogadanka, pytania‑odpowiedzi

  • Forma: praca w parach, praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz płyt, telefon komórkowy, dodatkowe instrukcje przygotowane przez nauczyciela (jak obsługiwać telefon w budce telefonicznej, jak upiec ciasto, jak obejrzeć film na płycie, jak zmienić koło itp.).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową wybranym osobom.

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel zadaje pytanie: Can you tell me how to send a sms from your mobile phone? Chętni uczniowie udzielają instrukcji, a nauczyciel wykonuje je i poprawia ewentualne błędy językowe.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 17 i czytają zamieszczone tam przykłady: prośby o udzielenie instrukcji i ich udzielanie (np. Do you know how to fill in this form? Press this button and then the red light appears). Nauczyciel pomaga je tłumaczyć na język polski. Nauczyciel podaje też dodatkowe zwroty oraz pyta uczniów, czy znają jakieś inne instrukcje, które przydadzą się w codziennym życiu (np. jak pobrać pieniądze w bankomacie, jak umówić się na wizytę u lekarza, co zrobić jeśli coś się zepsuje). Uczniowie podają swoje pomysły. Można skorzystać z listy przydatnych zwrotów zamieszczonych w załączniku (a).

  2. Uczniowie wysłuchują instrukcji, a ich zadaniem jest rozpoznanie, jakie było pytanie do instrukcji (np. It’s easy. Just put the ticket in the slot and the gate will open automatically.). Muszą też powiedzieć, czego dotyczy dana instrukcja (np. przepis, automat do napojów).

  3. Uczniowie wykorzystują poznane zwroty, pomocne w odgrywaniu ról. W parach mają za zadanie przygotować instrukcje obsługi odtwarzacza płyt, powiedzieć, jak skopiować plik z płyty na dysk, zrobić jajecznicę, zadzwonić z komórki itp. W przypadku odtwarzacza płyt i komórki jeden uczeń udziela instrukcji, a drugi ją wykonuje, demonstrując ich zrozumienie. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga, podając nieznane słowa. Uczniowie mają na to zadanie około 5 minut. Po zakończeniu przygotowań, uczniowie odgrywają swoje role. Pozostali uczniowie słuchają, oglądają oraz komentują. W załączniku znajduje się przykładowa instrukcja obsługi odtwarzacza płyt CD (b).

  4. Uczniowie wyobrażają sobie sytuację, kiedy są u nich goście z zagranicy i zwracają się do nich z różnymi problemami. Trzeba im udzielić pomocy i instrukcji. Uczniowie pracują indywidualnie lub w parach. Przykładowe problemy: I don’t know how to use the shower; I don’t know how to call my parents in the UK from your phone; I don’t know how to pay for a bus ticket; I don’t know how to get to the city centre; itp.

  5. Przygotowani uczniowie prezentują w parach swoje pytania i instrukcje. Nauczyciel pyta pozostałych uczniów o ewentualne błędy, które słyszeli.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji, przypomina o konieczności nauczenia się nowych zwrotów związanych z instrukcjami oraz zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  2. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.

  3. Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Longman, Warszawa 2004.

6. Załączniki

a) Przydatne zwroty

what should I do to…?

could you tell me how to…?

excuse me, how does it work?

how do you prepare it?

how do you make it work?

do you know how to…?

press this button

put in…

dial the number

don’t touch this

open

close

go

mix

copy, etc.

b) Przykładowa instrukcja

How to play this CD? Press open, put in a CD, press close, wait, press play, listen.

c) Zadanie domowe

Napisz krótką instrukcję jak wysłać email.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Sytuacje odgrywane na lekcji muszą dotyczyć życia codziennego uczniów.

RiJGcqQnfEhaw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.03 KB w języku polskim
R16XAZhMSYBYb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim