Glebogryzarki
Spis treści
1. Przeznaczenie1. Przeznaczenie
2. Budowa2. Budowa
3. Konserwacja3. Konserwacja
4. Wymiana oleju silnikowego4. Wymiana oleju silnikowego
5. Uzupełnianie poziomu paliwa5. Uzupełnianie poziomu paliwa
6. Czyszczenie filtru powietrza6. Czyszczenie filtru powietrza
7. Wymiana świecy zapłonowej7. Wymiana świecy zapłonowej
8. BHP8. BHP
Przeznaczenie
Glebogryzarki służą do spulchniania ziemi, odchwaszczania, aeracji (jej napowietrzenia) i ogólnej poprawy struktury gleby. Używane są zarówno w małych ogrodach przydomowych, jak i dużych gospodarstwach ogrodniczych. Mogą być ręczne, elektryczne, spalinowe i samobieżne. Wybór glebogryzarki jest uwarunkowany powierzchnią działki, rodzajem gleby, oczekiwaniami co do mocy urządzenia, jego mobilności i wydajności.
Glebogryzarki należy używać tylko na takim podłożu, które koniecznie tego wymaga. Wiele drobnych zwierząt, w tym owadów, wytrwale pracuje nad kondycją gleby i nie powinno się zakłócać tego procesu. Na obszarach, które nie wymagają siewu, można spokojnie działać z łopatą, motyką i innymi narzędziami ogrodowymi.
Niektóre modele glebogryzarek są wyposażone w dodatkowy sprzęt, np. bronę pazurową, krawędziarkę, obsypnik, co pozwala na stosowanie glebogryzarki do innych prac, nie tylko do spulchniania gleby. Można też wybrać glebogryzarkę współpracującą z innymi urządzeniami, takimi jak wertykulator, aerator, pług do orki, kultywator, obsypnik do ziemniaków i odśnieżarka. Dzięki takiemu rozwiązaniu zakupiona glebogryzarka używana może być w ogrodzie praktycznie przez cały rok.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Budowa
Przed przystąpieniem do pracy glebogryzarką należy oczyścić teren z gałęzi, dużych kamieni i innych rzeczy, które mogą zakłócić prawidłowy przebieg czynności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Konserwacja
Wszystkie nakrętki, śruby i wkręty powinny być starannie dokręcone. Na bieżąco należy wymieniać zużyte lub uszkodzone części.
Aby zredukować zagrożenie pożarowe:
należy utrzymywać silnik, tłumik, przedział akumulatora oraz miejsce przechowywania paliwa w stanie wolnym od materiału roślinnego oraz nadmiernego nasmarowania,
nigdy nie należy magazynować urządzenia zawierającego paliwo w zbiorniku wewnątrz takiego budynku, w którym opary paliwa mogą się zetknąć z otwartym ogniem lub iskrą,
przed magazynowaniem urządzenia należy odczekać na wystygnięcie silnika, zbiornik paliwa należy opróżniać na otwartej przestrzeni.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymiana oleju silnikowego
Używanie silnika ze zbyt niskim poziomem oleju prowadzi do uszkodzenia silnika.
Zużyty olej szybko i całkowicie wypływa ze zbiornika, gdy silnik jest jeszcze ciepły.
Instrukcja wymiany oleju silnikowego:
Ustaw pojemnik na zużyty olej pod silnikiem.
Odkręć nakrętkę wlewu oleju, wyjmij korek upustowy i podkładkę uszczelniającą.
Poczekaj, aż zużyty olej całkowicie wypłynie.
Załóż ponownie uszczelkę oraz korek upustowy i mocno je dokręć.
Ustaw urządzenie w pozycji poziomej.
Uzupełnij olej do górnej granicy wskaźnika.
Mocno zakręć nakrętkę wlewu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Uzupełnianie poziomu paliwa
Tankowanie powinno się odbywać w dobrze wentylowanym otoczeniu przed uruchomieniem silnika. Nigdy nie dolewaj paliwa w pomieszczeniu, gdzie opary benzyny mogą kontaktować się z płomieniem lub iskrą. Jeśli silnik przed chwilą pracował, należy poczekać, aż ostygnie.
Odkręć nakrętkę wlewu baku i sprawdź poziom paliwa.
Jeśli poziom paliwa jest niski, uzupełnij go.
Benzynę należy dolewać ostrożnie, aby nie doszło do rozlania.
Nie nalewaj paliwa ponad poziom wskazany przez producenta.
Po dolaniu paliwa dokładnie zakręć nakrętkę baku.
Benzynę należy przechowywać z dala od źródeł ognia, tj. palników, grilla, urządzeń elektrycznych itp.
Rozlane paliwo nie tylko stwarza zagrożenie pożarowe, ale także zanieczyszcza środowisko. Rozlane paliwo należy natychmiast wytrzeć.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Czyszczenie filtru powietrza
Zanieczyszczony filtr powietrza blokuje przepływ powietrza do gaźnika i zmniejsza wydajność pracy silnika. Aby nie doszło do usterki, należy regularnie sprawdzać i serwisować filtr powietrza.
Przeglądy należy robić częściej, jeśli praca odbywa się w zapylonym środowisku.
Naciśnij zatrzaski na osłonie filtra lub zdejmij zatyczki i zdejmij osłonę. Sprawdź, czy filtr jest czysty i sprawny.
Uderz kilka razy filtrem o płaską powierzchnię, aby usunąć zanieczyszczenia. Nie czyścimy filtra za pomocą szczotki, ponieważ to jedynie wprowadza brud w głąb filtra. Można też dmuchnąć powietrzem pod ciśnieniem od czystej strony zwróconej w stronę silnika.
Wytrzyj brud z obudowy filtra i osłony, używając wilgotnego materiału. Uważaj, aby zanieczyszczenia nie dostały się do przewodu prowadzącego do gaźnika.
Jeśli filtr jest bardzo zanieczyszczony, należy go wymienić.
Zamontuj ponownie filtr i osłonę.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymiana świecy zapłonowej
Zużyta świeca zapłonowa prowadzi do uszkodzenia silnika.
Zdejmij nakrętkę świecy i usuń zanieczyszczenia.
Wyjmij świecę zapłonową za pomocą klucza do świec.
Sprawdź świecę. Wymień ja na nową, jeśli elektrody są zużyte albo jeśli izolator jest uszkodzony lub pęknięty.
Zmierz szczelinę między elektrodami za pomocą odpowiedniej miarki. Szczelina powinna mieć 0,7–0,8 mm. Ustaw odpowiednią wielkość szczeliny poprzez delikatne nagięcie bocznej elektrody.
Zamontuj ostrożnie świecę za pomocą dłoni, aby uniknąć przekręcenia gwintu.
Dokręć ją kluczem do świec. Podczas ponownego montażu używanej świecy dokręć ją o Indeks górny 11/Indeks dolny 88–Indeks górny 11/Indeks dolny 44 obrotu. Jeśli montujesz nową świecę, należy dokręcić świecę o Indeks górny 11/Indeks dolny 22 obrotu.
Zamontuj nakrętkę świecy.
Obluzowana świeca zapłonowa może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia silnika. Zbyt mocne przykręcenie świecy prowadzi z kolei do uszkodzenia gwintu w głowicy cylindra.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
BHP
Nie wolno kłaść rąk ani stóp obok części obrotowych lub pod nimi. Urządzenia nie wolno obsługiwać z bosymi stopami ani w odkrytych butach typu sandały.
Trzymaj ręce z dala od ruchomych części.
Zwiąż długie włosy i zdejmij biżuterię przed użyciem narzędzia.
Podczas pracy z narzędziem nie noś luźnych, wiszących elementów, które mogą zostać wkręcone przez ruchome elementy.
Uruchomienie silnika:
należy robić to w przestrzeni otwartej, bo w pomieszczeniach mogą gromadzić się niebezpieczne opary tlenku węgla,
nie należy przekraczać dopuszczalnych obrotów silnika,
przy pracującym silniku nie wolno podnosić ani przenosić urządzenia,
jeśli maszyna ma zostać bez dozoru (a także przed tankowaniem), należy wyłączyć silnik,
w czasie wyłączania silnika należy zamknąć przepustnicę,
jeśli silnik wyposażony jest w zawór odcinający, na zakończenie pracy należy odciąć dopływ paliwa.
Praca na pochyłościach:
należy pracować poprzecznie do pochyłości, nigdy w górę lub w dół,
w trakcie zmiany kierunku, w czasie cofania lub odwracania maszyny należy zachować szczególną uwagę,
nie wolno pracować na bardzo stromych pochyłościach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści