Globalizacja w gospodarce światowej

Cele lekcji

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z przejawami globalizacji, przedstawienie korzyści i strat wynikających z tego procesu.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wyjaśnia termin globalizacja,

  • wie, że globalizacja zachodzi na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej, kulturowej,

  • wie, co oznaczają pojęcia „globalna wioska”, macdonaldyzacja,

  • zna przyczyny globalizacji.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • podać przykłady świadczące o globalizacji,

  • wskazać pozytywne i negatywne skutki globalizacji,

  • wskazać, w czym przejawia się globalizacja,

  • formułować wnioski.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje w grupie,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca indywidualna, praca w grupach, prezentacja treści przez nauczyciela, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, przedmioty świadczące o globalizacji oraz przedmioty kojarzące się z rodzimą kulturą (telefon komórkowy, puszka coca‑coli, klocki lego, lalka Barbi, pocztówka walentynkowa, czasopismo „National geographic” i „Poznaj kraj”, oscypek), słownik wyrazów obcych, kartki papieru, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4‑osobowe, każdej grupie daje kartkę papieru i prosi o zapisanie wszystkich słów kojarzących się ze słowem globalizacja. Jednego ucznia prosi o odszukanie tego terminu w słowniku terminów wyrazów obcych. (czas: 3 minuty)

Po skończonej pracy prosi o przyczepienie kartek do tablicy i odczytanie ich, a następnie razem z klasą formułuje definicję globalizacji.

Prosi ucznia o sprawdzenie, czy definicja jest prawidłowa.

Uczniowie zapisują definicję do zeszytów.

Nauczyciel demonstruje przyniesione przedmioty i prosi uczniów o ustalenie pochodzenia tych produktów, podzielenia na rodzime i obce.

Nauczyciel prowadzi krótki wykład na temat przejawów globalizacji, wyjaśnia pojęcia „globalna wioska”, „macdonaldyzacja”.

Nauczyciel prosi uczniów, aby znaleźli – pracując w grupach – dwa negatywne i dwa pozytywne skutki globalizacji na świecie (czas: ok. 5 minut). Po upływie czasu prosi przedstawicieli poszczególnych grup o odczytanie i zapisanie w odpowiedniej tabelce skutków pozytywnych i negatywnych:

Skutki negatywne

Skutki pozytywne

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: nauczyciel prosi uczniów o wypisanie marek produktów, które uległy globalizacji w następujących dziedzinach: AGD, muzyka, jedzenie, ubiór, literatura.

5. Bibliografia

  1. Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.

  2. Osuch E., Osuch W., Kassenberg A., Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska Podręcznik dla zasadniczych szkół zawodowych, WSiP, Warszawa 2003.

  3. Słownik wyrazów obcych

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wyjaśnij, dlaczego globalizacja wzbudza obawy krajów biednych, ludzi kultury i ekologów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I.

R1WKFu2zGS5Bw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.81 KB w języku polskim
RmFuUF00zoImK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim