Globalizacja w gospodarce światowej
Globalizacja w gospodarce światowej
Cele lekcji
Cel ogólny: zapoznanie uczniów z przejawami globalizacji, przedstawienie korzyści i strat wynikających z tego procesu.
a) Wiadomości
Uczeń:
wyjaśnia termin globalizacja,
wie, że globalizacja zachodzi na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej, kulturowej,
wie, co oznaczają pojęcia „globalna wioska”, macdonaldyzacja,
zna przyczyny globalizacji.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
podać przykłady świadczące o globalizacji,
wskazać pozytywne i negatywne skutki globalizacji,
wskazać, w czym przejawia się globalizacja,
formułować wnioski.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca indywidualna, praca w grupach, prezentacja treści przez nauczyciela, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, przedmioty świadczące o globalizacji oraz przedmioty kojarzące się z rodzimą kulturą (telefon komórkowy, puszka coca‑coli, klocki lego, lalka Barbi, pocztówka walentynkowa, czasopismo „National geographic” i „Poznaj kraj”, oscypek), słownik wyrazów obcych, kartki papieru, flamastry.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4‑osobowe, każdej grupie daje kartkę papieru i prosi o zapisanie wszystkich słów kojarzących się ze słowem globalizacja. Jednego ucznia prosi o odszukanie tego terminu w słowniku terminów wyrazów obcych. (czas: 3 minuty)
Po skończonej pracy prosi o przyczepienie kartek do tablicy i odczytanie ich, a następnie razem z klasą formułuje definicję globalizacji.
Prosi ucznia o sprawdzenie, czy definicja jest prawidłowa.
Uczniowie zapisują definicję do zeszytów.
Nauczyciel demonstruje przyniesione przedmioty i prosi uczniów o ustalenie pochodzenia tych produktów, podzielenia na rodzime i obce.
Nauczyciel prowadzi krótki wykład na temat przejawów globalizacji, wyjaśnia pojęcia „globalna wioska”, „macdonaldyzacja”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby znaleźli – pracując w grupach – dwa negatywne i dwa pozytywne skutki globalizacji na świecie (czas: ok. 5 minut). Po upływie czasu prosi przedstawicieli poszczególnych grup o odczytanie i zapisanie w odpowiedniej tabelce skutków pozytywnych i negatywnych:
Skutki negatywne | Skutki pozytywne |
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji: nauczyciel prosi uczniów o wypisanie marek produktów, które uległy globalizacji w następujących dziedzinach: AGD, muzyka, jedzenie, ubiór, literatura.
5. Bibliografia
Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.
Osuch E., Osuch W., Kassenberg A., Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska Podręcznik dla zasadniczych szkół zawodowych, WSiP, Warszawa 2003.
Słownik wyrazów obcych
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wyjaśnij, dlaczego globalizacja wzbudza obawy krajów biednych, ludzi kultury i ekologów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I.