GŁOSKA- LITERA- SYLABA
Autor/autorka
Monika Handke
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna - informatyczna, edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
GŁOSKA- LITERA- SYLABA
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zajęć pozwala na realizację celów i utrwalenie zagadnień wynikających z podstawy programowej I ETAP EDUKACYJNY, KLASY I‑III EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA w obszarze edukacji polonistycznej- OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO oraz w obszarze edukacji informatycznej- OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE POSŁUGIWANIA SIĘ KOMPUTEREM, URZĄDZENIAMI CYFROWYMI I SIECIAMI KOMPUTEROWYMI. Głoski, litery i sylaby to nieodłączne elementy fonetyki, które bardzo często sprawiają uczniom dużo problemów m.in. w ich rozróżnianiu. Są to zagadnienia, które towarzyszą uczniom również w dalszych etapach kształcenia, w związku z czym, wymagają utrwalenia i opanowania wiedzy w tym zakresie.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Ciekawa forma przekazu, w której można połączyć edukację i zabawę jednocześnie, zdecydowanie sprzyja efektywniejszemu przyswajaniu wiedzy przez uczniów. Temat zajęć doskonale wpisuje się w realizację lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK. Realizacja zajęć w takiej formie z pewnością będzie dla uczniów ciekawsza, przyniesie oczekiwane efekty, przyspieszy i usprawni proces przyswajania wiedzy, zaktywizuje uczniów do działania, pozwoli na lepsze opanowanie umiejętności poruszania się w świecie cyfrowym, wirtualnym, technologicznym i zapoznanie się z namiastką tego, co ten świat może zaoferować w procesie edukacji młodego pokolenia. Poszerzanie wachlarza metod kształcenia o umiejętne korzystania z narzędzi TIK wraz z przestrzeganiem netykiety, zasad bezpiecznego poruszania się w Internecie, z pewnością przyczyni się do wzrostu wśród uczniów chęci poznawania świata i podejmowania trudu zdobywania wiedzy. Zastosowanie technologii sprzyja realizacji tematu zarówno w formie edukacji stacjonarnej, jak i zdalnej.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalenie podstawowych wiadomości i umiejętności o głoskach. literach, sylabach z wykorzystaniem narzędzi TIK.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi odróżnić głoski od liter, prawidłowo podzielić wyraz na sylaby oraz określić ich liczbę.
Uczeń potrafi wskazać samogłoski i spółgłoski.
Uczeń posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym przy wykonywaniu zadania.
9. Metody i formy pracy
METODY PRACY:
- słowna,
- oglądowa,
- zajęć praktycznych (ćwiczeniowa)
FORMY PRACY
- indywidualna
- grupowa
10. Środki dydaktyczne
Sprzęt elektroniczny: laptop, rzutnik
- Narzędzia TIK: Padlet, YouTube, interaktywna mata do kodowania, wordwall, Learning Apps, e‑podręczniki.pl
- https://sites.google.com/view/literowo-gloskowe-wyzwania/strona-g%C5%82%C3%B3wna
11. Wymagania w zakresie technologii
Dostęp do komputera, laptopa, lub tabletu oraz Internetu, rzutnik, ekran
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Sylaby, głoski, litery- film edukacyjny
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Zapraszam Was do utrwalenia wiadomości o głoskach, literach i sylabach, które wstępnie pojawiły się już w klasie 1. Na naszych zajęciach wielokrotnie używaliście wspomnianych pojęć: głoska, litera, sylaba, pracowaliście wytrwale. Przed Wami zadania, quizy, zabawy, które przypomną Wam zdobytą wcześniej wiedzę i pozwolą ją jeszcze bardziej utrwalić i zrozumieć. Rozpocznijmy od krótkiego filmu edukacyjnego.
https://youtu.be/42cwUdQS8xo
Aktywność 2
Temat: Sylaby, głoski, litery wierszem utrwalone- zabawa słowno‑ruchowa
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Pogadanka na temat wiadomości zawartych w materiale filmowym. Przypomnienie wierszyka o głoskach, literach i sylabach z klasy pierwszej celem utrwalenia, usystematyzowania wiadomości, które pojawiły się w filmie.
https://padlet.com/monikahandke80/6t3srj2ri30622rt
Aktywność 3
Temat: Notatka do zeszytu- karta pracy
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Zapisanie w zeszycie tematu lekcji.
Wycięcie z karty pracy poszczególnych elementów i wklejenie ich do zeszytu zgodnie z treścią wierszyka.
https://www.canva.com/design/DAEtGwtTEzY/EMbOpMhv3Cf6brW8fTdgkA/view?utm_content=DAEtGwtTEzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink
Aktywność 4
Temat: Głoski, litery, sylaby: zadania- wyzwania
Czas trwania: 40 minut
Opis aktywności:
Uczniowie wykorzystują narzędzia TIK do utrwalenia zdobytej na poprzednich zajęciach wiedzy. Łączą naukę z zabawą, teorię z praktyką. Uczeń powinien wykonać minimum 4 zadania (sam wybiera które). Poprawność wykonania zadania najpierw sprawdza kolega, a później nauczyciel.
1. Zadanie polega na tym, aby wskazać prawidłową odpowiedź.
https://wordwall.net/pl/resource/22278366
2. Zadanie polega na tym, aby uporządkować wyrazy w odpowiedniej grupie pod względem ilości głosek w wyrazie.
https://wordwall.net/pl/resource/22276745
3.Zadanie polega na tym, aby połaczyć wyrazy z odpowiadającą im liczbą sylab.
https://wordwall.net/pl/resource/22277545
4. Zadanie polega na tym, aby połaczyć odpowiednią głoskę z odpowiadającym jej obrazkiem.
https://learningapps.org/21382247
5. Zadanie polega na tym, aby na interaktywnej macie wyznaczyć trasę, na której znajdują się wyrazy rozpoczynające się samogłoską.
http://www.mata.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/7424a37a
6. Wykonaj ćwiczenie 1 i ćwiczenie 9
https://zpe.gov.pl/b/P1CMDf6bL
13. Sposób ewaluacji zajęć
Oceną atrakcyjności i dostępności pod względem zrozumienia treści zajęć będzie wypełnienie formularza:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe1qaK8v2cGKYk4T14CC1LgfezATRIBJ3ylPyoiBB1cpEfKwg/viewform?usp=pp_url&entry.633369196=Zaj%C4%99cia+bardzo+mi+si%C4%99+podoba%C5%82y.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz może być realizowany zarówno podczas zajęć w formie stacjonarnej, jak i zdalnej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna