Głośne czytanie wiersza M.Lorek „Abecadło o książce?”. Rozmowa o roli wyobraźni i zaletach czytania książek. Zasady korzystania z książek. Droga książki od pisarza do księgarza – etapy powstawania książki. Wykonanie autorskiej książeczki z wykorzystaniem programów komputerowych.
Autor/autorka
Krystyna Sordyl
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Głośne czytanie wiersza M.Lorek „Abecadło o książce?”. Rozmowa o roli wyobraźni i zaletach czytania książek. Zasady korzystania z książek. Droga książki od pisarza do księgarza – etapy powstawania książki. Wykonanie autorskiej książeczki z wykorzystaniem programów komputerowych.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Treści, które będą realizowane w czasie tych zajęć są zgodne z podstawą programową. Tworzenia przez uczniów własnych książek, z wykorzystaniem do tego celu komputera lub telefonu, będzie dla nich atrakcyjnym wyzwaniem.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane narzędzia TIK znacznie uatrakcyjniają lekcję, wyzwalają większą motywację do pracy, pogłębiają zaangażowanie ze strony uczniów oraz podnoszą efektywność podejmowanych działań . Dodatkowo rozwijają kompetencje informatyczne.
7. Cel ogólny zajęć
Umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych, muzycznych i technicznych środków wyrazu, a także przy użyciu nowoczesnych technologii.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie I.1.1
Uczeń wykonuje zadanie zgodnie z instrukcją I.1.2
Uczeń formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych I.2.2
Uczeń wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu I.2.1
Uczeń pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje komputerowe I.4.3
Uczeń stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek I.4.8
9. Metody i formy pracy
oparte na słowie (werbalne): pogadanka, prezentacja, rozmowa kierowana
oparte na obserwacji (oglądowe): oglądanie filmów i prezentacji
oparte na aktywności ruchowej: wykonywanie ćwiczeń wg losowo wybieranych poleceń
aktywizujące: ćwiczenia interaktywne, gry dydaktyczne z wykorzystaniem TIK, korzystanie z generatorów
10. Środki dydaktyczne
platforma e‑podręczniki, prezentacje genially, materuały papiernicze, infografika
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer lub laptop, tablica multimedialna, dostęp do internetu, tablety.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Czynności organizacyjne, wprowadzenie w temat, zapoznanie z celami lekcji.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Wprowadzenie do tematu - odgadniecie hasła: gra „Wisielec”
https://learningapps.org/display?v=pykanopaa21
Czytanie wiersza „Abecadło o książce” M.Lorek https://epodreczniki.pl/a/temat-108-lubimy-czytac-ksiazki/DSPwytFfx
Rozmowa o roli wyobraźni i zaletach czytania książek n.p. wiersza.
W ramach uzupełnienia wypowiedzi obejrzenie filmu „W świecie książek” https://epodreczniki.pl/a/temat-108-lubimy-czytac-ksiazki/DSPwytFfx
Aktywność 2
Temat: Droga od pisarza do księgarza – poznanie etapów tworzenia książki.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Omówienie i nazwanie kolejnych etapów tworzenia książki. Poznawanie zawodów osób związanych z tworzeniem książki i podawanie ich nazw np. filmu https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
Powtórzenie i sprawdzenie zdobytych wiadomości: Znajdz parę https://wordwall.net/pl/resource/10303902
Aktywność 3
Temat: Tworzenie własnej książki lub komiksu
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Stworzenie postaci głównego bohatera własnej ksiażki w aplikacji Bitmoji.
Przerywnik z ćwiczeniami - koła losujace rodzaj ksiażek oraz ćwiczenia - Kto lubi książki... robi ...
https://view.genial.ly/6017ee429a23c00dacd7ef28/interactive-content-untitled-genially
Moja książeczka – realizacja zadania w 3 grupach:
gr. 1 tworzy papierową ksiażkę - pomoc https://mamaaga.wordpress.com/2016/10/24/jak-zrobic-z-dzieckiem-ksiazke-artystyczna/
gr.2 tworzy ksiażkę w programie - https://crello.com/pl/create/ebooks/
gr.3 tworzy komiks - https://www.storyboardthat.com/pl/komiks-kreator
Wykonanie prac zgodnie z instrukcją.
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie zajęć
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Prezentacja prac wykonanych w grupach. Rozmowa na temat przebiegu prac, współpraca uczniów, rozwiązywanie problemów. Wydrukowanie prototypowych egzemplarzy i zorganizowanie klasowej wystawy.
Podsumowanie lekcji z wykorzystaniem prezentacji (prezentacja moze zostać również wykorzystana do poszerzenia wiadomości uczniów, pracy uczniów w domu)
https://view.genial.ly/601832b31dd3780d75859828/presentation-jak-powstaje-ksiazka-copy
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ocena zajęć https://www.menti.com/1ewxwx51jw
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja jest przygotowana do warunków zdalnego i stacjonarnego nauczania. Każdy nauczyciel może wprowadzać swoje indywidualne pomysły i modyfikacje przebiegu lekcji.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć