GŁÓWNE FORMACJE ROŚLINNE NA ZIEMI
Autor/autorka
MARTA JANTA‑LIPIŃSKA
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I
2. Przedmiot
geografia
3. Temat zajęć
GŁÓWNE FORMACJE ROŚLINNE NA ZIEMI
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń/uczennica identyfikuje czynniki wpływające na piętrowe zróżnicowanie roślinności na Ziemi oraz wyjaśnia zależności między klimatem, występowaniem typów gleb i formacji roślinnych w układzie strefowym.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń/uczennica wymienia główne strefy roślinne na Ziemi i opisuje ich rozmieszczenie na podstawie mapy tematycznej
uczeń/uczennica podaje charakterystyczne cechy głównych stref roślinnych na Ziemi
uczeń/uczennica omawia czynniki wpływające na piętrowe zróżnicowanie roślinności na Ziemi
uczeń/uczennica porównuje piętrowość roślinną w wybranych górach świata
uczeń/uczennica wykazuje zależność między klimatem a występowaniem formacji roślinnych w układzie strefowym
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: metoda projektu, mapa mysli, quiz, wirtualna tablica (padlet), praca z mapą multimedialną, prezentacja multimedialna.
Formy pracy: indywidualna jednolita, praca w parach, grupowa zróżnicowana
10. Środki dydaktyczne
Padlet https://padlet.com/jantalipinskamarta1/sa67utgpbks0iyc5
Quiz z platformy quizziz https://quizizz.com/admin/quiz/6252f4d2f1efd5001d1cc1d9/strefy-roslinne-na-ziemi
Artykuł z portalu „Życie a klimat” http://www.zycieaklimat.edu.pl/index/?id=ad61ab143223efbc24c7d2583be69251
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer połączony z internetem, głośniki, rzutnik, telefony (co najmniej 10)
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co wiemy o ROŚLINNOŚCI?
Czas trwania: 3
Opis aktywności:
Uczniowie tworzą mape myśli ze słowem ROŚLINNOŚĆ -praca w parach.
Nauczyciel razem z ucziami aalizuje prace grup i zapisuje wyniki na tablicy.
Nauczyciel przypomina znaczenie słowa biosfera.
Aktywność 2
Temat: Dlaczego roślinność jest ważna?
Czas trwania: 4
Opis aktywności:
Krótka rozmowa z uczniami prowadząca do refleksji, inspirowana pytaniami nauczyciela:
Co sądzicie o swojej wiedzy na temat roślinności?
Do czego taka wiedza może Wam się przydać?
Dlaczego roślinność jest ważna?
Czy są rzeczy związane z tym tematem, które są dla Was szczególnie ciekawe?
Aktywność 3
Temat: Strefy roślinne na Ziemi - mini prezentacje
Czas trwania: 30
Opis aktywności:
Tydzień przed planowaną lekcją nauczyciel zapoznaje uczniów z jej tematem. Dzieli klasę na 10 grup. Zadaniem grup jest przygotowanie mini prezentacji na wylosowany temat. Instrukcja do projektów została podana na padlecie https://padlet.com/jantalipinskamarta1/sa67utgpbks0iyc5na nim również uczniowie odpowiednio wcześniej (przed lekcją)umieszczają swoje prezentacje Wykaz tematów do projektów:
Wilgotny las równikowy
Sawanna
pustynia i półpustynia
Roślinność typu śródziemnomorskiego
Step
Lasy liściaste i mieszane zrzucające liście na zimę
Tajga
Tundra
Pustynie lodowe
Piętrowość roślinna na przykładzie Tatr
W tej części lekcji liderzy poszczególnych grup przedstawiają swoje prezentaję
Aktywność 4
Temat: Faza podsumowująca - czego się dzisiaj nauczyłem
Czas trwania: 4
Opis aktywności:
Uczniowie w grupach w których przygotowywali prezentacje rozwiązują krótki quiz
https://quizizz.com/admin/quiz/6252f4d2f1efd5001d1cc1d9
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają bardzo krótką ankietę
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna