Autor/autorka

MARTA JANTA‑LIPIŃSKA

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I

2. Przedmiot

geografia

3. Temat zajęć

GŁÓWNE FORMACJE ROŚLINNE NA ZIEMI

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń/uczennica identyfikuje czynniki wpływające na piętrowe zróżnicowanie roślinności na Ziemi oraz wyjaśnia zależności między klimatem, występowaniem typów gleb i formacji roślinnych w układzie strefowym.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń/uczennica wymienia główne strefy roślinne na Ziemi i opisuje ich rozmieszczenie na podstawie mapy tematycznej

  2. uczeń/uczennica podaje charakterystyczne cechy głównych stref roślinnych na Ziemi

  3. uczeń/uczennica omawia czynniki wpływające na piętrowe zróżnicowanie roślinności na Ziemi

  4. uczeń/uczennica porównuje piętrowość roślinną w wybranych górach świata

  5. uczeń/uczennica wykazuje zależność między klimatem a występowaniem formacji roślinnych w układzie strefowym

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: metoda projektu, mapa mysli, quiz, wirtualna tablica (padlet), praca z mapą multimedialną, prezentacja multimedialna.
Formy pracy: indywidualna jednolita, praca w parach, grupowa zróżnicowana

10. Środki dydaktyczne

Padlet https://padlet.com/jantalipinskamarta1/sa67utgpbks0iyc5

Quiz z platformy quizziz https://quizizz.com/admin/quiz/6252f4d2f1efd5001d1cc1d9/strefy-roslinne-na-ziemi
Artykuł z portalu „Życie a klimat” http://www.zycieaklimat.edu.pl/index/?id=ad61ab143223efbc24c7d2583be69251

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer połączony z internetem, głośniki, rzutnik, telefony (co najmniej 10)

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co wiemy o ROŚLINNOŚCI?

    • Czas trwania: 3

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie tworzą mape myśli ze słowem ROŚLINNOŚĆ -praca w parach.

      2. Nauczyciel razem z ucziami aalizuje prace grup i zapisuje wyniki na tablicy.

      3. Nauczyciel przypomina znaczenie słowa biosfera.

  • Aktywność 2

    • Temat: Dlaczego roślinność jest ważna?

    • Czas trwania: 4

    • Opis aktywności:

      1. Krótka rozmowa z uczniami prowadząca do refleksji, inspirowana pytaniami nauczyciela:

        • Co sądzicie o swojej wiedzy na temat roślinności?

    • Do czego taka wiedza może Wam się przydać?

    • Dlaczego roślinność jest ważna?

    • Czy są rzeczy związane z tym tematem, które są dla Was szczególnie ciekawe?

Aktywność 3

  • Temat: Strefy roślinne na Ziemi - mini prezentacje

  • Czas trwania: 30

  • Opis aktywności:

    Tydzień przed planowaną lekcją nauczyciel zapoznaje uczniów z jej tematem. Dzieli klasę na 10 grup. Zadaniem grup jest przygotowanie mini prezentacji na wylosowany temat. Instrukcja do projektów została podana na padlecie https://padlet.com/jantalipinskamarta1/sa67utgpbks0iyc5na nim również uczniowie odpowiednio wcześniej (przed lekcją)umieszczają swoje prezentacje Wykaz tematów do projektów:

    1. Wilgotny las równikowy

    2. Sawanna

    3. pustynia i półpustynia

    4. Roślinność typu śródziemnomorskiego

    5. Step

    6. Lasy liściaste i mieszane zrzucające liście na zimę

    7. Tajga

    8. Tundra

    9. Pustynie lodowe

    10. Piętrowość roślinna na przykładzie Tatr

    W tej części lekcji liderzy poszczególnych grup przedstawiają swoje prezentaję

Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają bardzo krótką ankietę

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna