Główne rzeki w Polsce
Rzeki główne w Polsce.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie pojęcie wody powierzchniowe,
zna określenia: rzeka główna, dopływy, dorzecze, dział wodny, zlewisko,
zna znaczenie wody w życiu człowieka.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać na mapie rzeki główne i ich wybrane dopływy.
potrafi wskazać dopływy prawobrzeżne i lewobrzeżne,
potrafi odczytać z mapy zlewiska rzek,
potrafi zaznaczyć na mapce dział wodny.
c) Postawy
Uczeń:
wykonuje starannie polecenia,
jest aktywny.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, praca z tekstem, praca z mapą, indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, atlas „Świat wokół nas”, ścienna mapa fizyczna Polski, karta pracy.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Nauczyciel wyjaśnia cele zajęć i podaje temat.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wyjaśnia , co zaliczamy do wód powierzchniowych, schemat ich podziału zostaje zapisany na tablicy i w zeszytach uczniów. Uczniowie określają znaczenie wody dla działalności i życia ludzi, zwracamy uwagę na stan czystości rzek.
2. Wprowadzenie ważnych pojęć związanych z wodami powierzchniowymi. Praca z tekstem w podręczniku i uzupełnienie tabelki( załącznik nr1).
3. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania, pojęcia zostają wspólnie wyjaśniane. Nauczyciel wskazuje te elementy na mapie Polski.
4. Uczniowie podpisują na mapce zaznaczone rzeki, zaznaczają dział wodny między dorzeczem Wisły i Odry ( załącznik nr 2).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania, poprawia błędy.
Praca w domu – pokoloruj dorzecze Wisły i Odry, sprawdź w dorzeczu jakiej rzeki głównej mieszkamy.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Korzystając z podręcznika uzupełnij tabelkę.
Określenia | Wyjaśnienie |
Rzeka główna | |
Dopływy | |
Dorzecze | |
Dział wodny | |
Zlewisko |
Załącznik nr2
Na zamieszczonej mapce podpisz rzeki i zaznacz dział wodny. Pamiętaj, że dział wodny nie może przecinać rzek.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Bark