Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Główni bohaterowie Zemsty: Cześnik, Rejent, Papkin – charakterystyka postaci

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń utrwala wiadomości dotyczące pisania charakterystyki postaci.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • dokonać charakterystyki poszczególnych postaci,

  • dokonać charakterystyki porównawczej.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, praca analityczna z tekstem Zemsta, nauczanie sytuacyjne, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze Zemsty Aleksandra Fredry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Sprawdzenie listy obecności.

2. Zapisanie tematu lekcji.

3. Podanie uczniom celu zajęć.

4. Swobodna dyskusja na temat charakterystyki postaci.

b) Faza realizacyjna

1. Przypomnienie elementów charakterystycznych do wykonania charakterystyki postaci. Charakterystyka postaci to opis cech przedstawiający postać z danego utworu, zawierający:

a) wstęp:

  • przedstawienie postaci,

  • zaznaczenie, skąd znamy bohatera,

b) rozwinięcie:

  • wygląd, ubiór,

  • osobowość,

  • charakter,

  • intelekt,

  • usposobienie,

c) zakończenie:

  • podsumowanie - zauważenie związków pomiędzy zachowaniem postaci a jej cechami,

  • moja ocena postaci,

  • refleksja.

2. Praca w grupach. Charakterystyka postaci: Cześnika, Rejenta i Papkina. Zbieranie cytatów, cech charakterystycznych dla wyżej wymienionych postaci.

3. Prezentacje poszczególnych grup: przedstawienie przez sprawozdawcę efektów pracy grupy.

4. Odkrycia:

  • Cześnik - Maciej Raptusiewicz, wywodzi się ze starego rodu, o czym świadczy tytuł. Opiekuje się bratanicą Klarą i zamkiem. Pozornie czerstwy i zdrowy, wysoki i tęgi - nie jest jednak okazem zdrowia: Pan zaś, mówiąc między nami,/ masz pedogrę(...)/ kurcz żołądka(...)/ Reumatyzmy jakieś łupią ( Akt I, scena I, str.10). Ubrany chodzi w żupanie, w zarzuconym na żupan kontuszu, przepasany pasem słuckim i z szablą przy boku. Lubi rządzić, co często podkreślone zostaje uderzeniem pięścią w stół. Jest energiczny. Ma choleryczny temperament, który uwidocznia się w ruchliwości Cześnika. Nazwisko Cześnik oznacza ‘raptowny’, czyli gwałtowny, nagły. Bohater ma poczucie humoru, co nie oznacza, że nie potrafi być groźny.

  • Rejent - Milczek, wdowiec, ma syna Wacława. Dorobił się majątku na posadzie rejenta (notariusz), kupił połowę starego zamku i postanowił pozbyć się sąsiada - Cześnika. Rejent jest chudy, drobny, trzyma ręce złożone w charakterystycznym modlitewnym geście, powolny. Mówi cicho i słodko, nieustannie powołując się na wolę nieba; pobożny i pokorny; konsekwentnie dąży do celu, pozbawiony skrupułów, twardy. Człowiek inteligentny, swobodnie posługuje się piórem (kiedyś rzadkość). Jest zakłamany, chciwy. Ma poczucie humoru.

  • Papkin - biedny, nie ma przy sobie ani grosza. Mieszka u Cześnika. Papkin posiada tak jakby dwie osobowości. Pierwsza to tchórz, a druga to wymyślony przez siebie rycerz. Ten kontrast między fikcją a prawdą powoduje, że jest to postać komiczna. Jego słowa to łganie, fantazjowanie i zmyślanie. Nie jest człowiekiem głupim, ma ogładę towarzyską. Jest najśmieszniejszą postacią komedii.

c) Faza podsumowująca

Dyskusja podsumowująca:

1. Przypomnienie i utrwalenie cech wybranych postaci występujących w Zemście Aleksandra Fredry.

2. Porównanie cech Cześnika i Rejenta.

5. Bibliografia

A. Fredro, Zemsta, Greg, Kraków 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz charakterystykę wybranej postaci z Zemsty.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to trzecia lekcja z cyklu pięciu zajęć poświęconych analizie Zemsty Aleksandra Fredry – przeznaczona dla klasy pierwszej gimnazjum.

RUXjfTZbSE9EW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.72 KB w języku polskim
R11CedG8hd55u

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim