Glukoza jako przykład cukru prostego
Glukoza jako przykład cukru prostego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jaki jest skład pierwiastkowy cukrów,
zna podział cukrów,
wie, jakie są właściwości glukozy,
rozumie, że glukoza jest cukrem prostym.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi podać wzór sumaryczny glukozy,
umie zbadać skład pierwiastkowy glukozy,
potrafi zbadać właściwości glukozy,
umie przeprowadzić reakcje charakterystyczne glukozy,
potrafi zapisać równanie reakcji spalania glukozy.
2. Metoda i forma pracy
Praktyczna – eksperyment, słowna - pogadanka.
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt laboratoryjny: probówki, palniki, zlewki, statywy do probówek
Odczynniki: cukier, glukoza, stężony kwas siarkowy (VI), woda destylowana, roztwór siarczanu (VI) miedzi (II), roztwór wodorotlenku sodu, roztwór azotanu (V) srebra, roztwór amoniaku
Foliogram
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań, będących wprowadzeniem do lekcji, a następnie wprowadza pojęcie: węglowodany (sacharydy).
Uczniowie podają wzór ogólny węglowodanów, wzór sumaryczny i strukturalny glukozy i fruktozy oraz dokonują podziału cukrów.
Nauczyciel wyjaśnia rolę glukozy jako materiału energetycznego. Uczniowie zapisują równanie reakcji utleniania glukozy.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy; wybiera osoby odpowiedzialne za pracę grupy w czasie zajęć, objaśnia instrukcję do doświadczeń, a szczególnie zwraca uwagę na przepisy BHP.
Uczniowie wykonują doświadczenia zgodnie z instrukcją.
Każda grupa wykonuje jedno doświadczenie:
doświadczenie 1 – badanie składu pierwiastkowego cukru,
doświadczenie 2 – badanie właściwości glukozy,
doświadczenie 3 – próba Trommera,
doświadczenie 4 – próba Tollensa
Po wykonaniu doświadczeń, nauczyciel prowadzi dyskusję nad wnioskami formułowanymi przez uczniów.
Uczniowie zapisują równania reakcji i omawiają właściwości glukozy.
Nauczyciel prezentuje zastosowanie glukozy (foliogram).
c) Faza podsumowująca
Młodzież określa rolę sacharydów w organizmie człowieka.
Uczniowie układają krzyżówkę, wykorzystując wiadomości zdobyte na lekcji.
Nauczyciel wystawia uczniom oceny za aktywny udział w lekcji.
5. Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 3, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 3, Nowa Era, Warszawa 2003.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Zadanie 3., i 4., str. 90. z zeszytu ćwiczeń.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak