Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gniewko, syn rybaka jako opowiadanie historyczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie cech posiada opowiadanie historyczne,

  • zna definicję opowiadania historycznego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi czytać tekst ze zrozumieniem,

  • umie znaleźć w teście określone informacje.

2. Metoda i forma pracy

  • Praca z tekstem,

  • pogadanka heurystyczna,

  • metoda oglądowa,

  • praca całą klasą,

  • praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  • Podręcznik,

  • karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności i przedstawia cele lekcji.

  2. Zapisuje temat lekcji na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie czytają po cichu tekst opowiadania. Podczas lektury podkreślają niezrozumiałe wyrazy, które później wyjaśni nauczyciel.

  2. Wybrani uczniowie streszczają treść opowiadania, a następnie wszyscy otrzymują karty pracy (załącznik 1).

  3. Nauczyciel wyjaśnia polecenia, a uczniowie wypełniają zadania.

  4. Po skończonej pracy, ochotnicy prezentują swoje prace.

  5. Uczniowie przypominają, co to jest opowiadanie i jeszcze raz notują jego definicję w swoich zeszytach:

Opowiadanie - utwór narracyjny niewielkich rozmiarów, którego fabuła jest zwykle jednowątkowa. W opowiadaniu brak wyraźnie zaznaczonego punktu kulminacyjnego.

  1. Nauczyciel wprowadza pojęcie opowiadanie historyczne i poleca zapisanie definicji w zeszycie.

Opowiadanie historyczne - opowiadanie, którego fabuła umieszczona jest w dawnej epoce. Prawdę historyczną i postacie autentyczne łączy się z wydarzeniami i bohaterami fikcyjnymi. W utworach tego typu często stosowana jest archaizacja języka.

  1. Uczniowie próbują wskazać na elementy opowiadania, które mogą sugerować, że nazwiemy je historycznym.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości zdobytych w toku lekcji.

5. Bibliografia

  1. Chwastek D., Nowosielska E., Oglądam świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Małe tablice. Literatura polska, red. W. Mizerskiego, Adamantan, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

  1. Opisz wygląd Gniewka - posłuż się odpowiednim cytatem.

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………….....

  1. Określ czas i miejsce wydarzeń.

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

  1. Wymień pięciu bohaterów opowiadania.

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………….

  1. Kim była Agnieszka? Jak zareagował na jej widok Gniewko?

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1bw2k9trS5dW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.91 KB w języku polskim
RvHZ2ZwxJezGm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim