Godzina szczerości z Calineczką
Godzina szczerości z Calineczką
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozpoznaje rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi,
wie, co jest dane, a co szukane w zadaniu,
rozumie strukturę zadania tekstowego.
b) Umiejętności
Uczeń:
dostrzega charakterystyczne cechy wyglądu i zachowania,
umie zbudować wypowiedź w formie opisu,
czyta głośno, płynnie, respektując znaki przestankowe,
umie stawiać pytania związane z tekstem,
układa zdania pytające i oznajmujące,
potrafi prowadzić dialog,
ocenia postępowanie bohaterki utworu,
układa melodię na określony temat,
mnoży i dzieli w zakresie 100.
c) Postawy
Uczeń:
śmiało występuje publicznie,
uruchamia swoją twórczą wyobraźnię.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).
Praca w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Baśń, ilustracja, plątanina, kredki świecowe, blok rysunkowy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nawiązanie do tematu – rozwiązywanie plątaninki z hasłem: Calineczka (załącznik 1).
Wypowiedzi uczniów na temat przygód Calineczki.
Ocena postępowania dziewczynki.
b) Faza realizacyjna
Pokaz ilustracji Odrobinki:
dostrzeganie charakterystycznych cech zewnętrznych postaci,
wypowiedzi opisujące Odrobinkę,
próby przedstawienia innych postaci.
Wyszukiwanie w tekście baśni fragmentów uznanych za najpiękniejsze.
Zbiorowe redagowanie pytań do audycji: Godzina szczerości z Calineczką. Układanie zdań pytających i oznajmujących.
Układanie i prezentowanie dialogów – praca w grupach.
Tworzenie melodii na określony temat. Śpiewanka wychwalająca królową elfów.
Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 (załącznik 2).
Rozwiązywanie złożonych zadań tekstowych (załącznik 3).
Sprawdzenie wykonania zadania przez poszczególne grupy i wklejenie kartek do zeszytu.
Zabawy i gry bieżne. Wyścigi numerów.
c) Faza podsumowująca
Wykonanie portretu Calineczki.
5. Bibliografia
Andersen H.Ch., Dziecię elfów, Zielona Sowa, Kraków 2001.
Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1984.
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.
6. Załączniki
Załącznik 1
Załącznik 2
Pokoloruj wisienki z liczbami, które dzielą się przez 5. Uporządkuj je od najmniejszej do największej, odczytaj i zapisz hasło.
Załącznik 3
Zapisz działania i daj odpowiedź na pytania.
Grupa I:
Tomek, Monika i dziadek zbierali grzyby. Tomek znalazł 23 grzyby, Monika 15,
a dziadek17.
Ile grzybów znaleźli Tomek i Monika?
Ile grzybów znaleźli Tomek i dziadek?
Ile grzybów znalazła Monika i dziadek?
ile więcej grzybów znalazł Tomek od dziadka?
Grupa II:
Robert ma 41 zł, Renata ma 26 zł a Kuba 19 zł.
Ile pieniędzy ma Robert i Renata?
Ile pieniędzy ma Robert i Kuba?
Ile pieniędzy ma Kuba i Renata?
ile więcej pieniędzy ma Robert od Kuby?
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.