Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Godzina szczerości z Calineczką

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozpoznaje rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi,

  • wie, co jest dane, a co szukane w zadaniu,

  • rozumie strukturę zadania tekstowego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • dostrzega charakterystyczne cechy wyglądu i zachowania,

  • umie zbudować wypowiedź w formie opisu,

  • czyta głośno, płynnie, respektując znaki przestankowe,

  • umie stawiać pytania związane z tekstem,

  • układa zdania pytające i oznajmujące,

  • potrafi prowadzić dialog,

  • ocenia postępowanie bohaterki utworu,

  • układa melodię na określony temat,

  • mnoży i dzieli w zakresie 100.

c) Postawy

Uczeń:

  • śmiało występuje publicznie,

  • uruchamia swoją twórczą wyobraźnię.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).

Praca w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Baśń, ilustracja, plątanina, kredki świecowe, blok rysunkowy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nawiązanie do tematu – rozwiązywanie plątaninki z hasłem: Calineczka (załącznik 1).

  2. Wypowiedzi uczniów na temat przygód Calineczki.

  3. Ocena postępowania dziewczynki.

b) Faza realizacyjna

  1. Pokaz ilustracji Odrobinki:

  • dostrzeganie charakterystycznych cech zewnętrznych postaci,

  • wypowiedzi opisujące Odrobinkę,

  • próby przedstawienia innych postaci.

  1. Wyszukiwanie w tekście baśni fragmentów uznanych za najpiękniejsze.

  2. Zbiorowe redagowanie pytań do audycji: Godzina szczerości z Calineczką. Układanie zdań pytających i oznajmujących.

  3. Układanie i prezentowanie dialogów – praca w grupach.

  4. Tworzenie melodii na określony temat. Śpiewanka wychwalająca królową elfów.

  5. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 (załącznik 2).

  6. Rozwiązywanie złożonych zadań tekstowych (załącznik 3).

  7. Sprawdzenie wykonania zadania przez poszczególne grupy i wklejenie kartek do zeszytu.

  8. Zabawy i gry bieżne. Wyścigi numerów.

c) Faza podsumowująca

Wykonanie portretu Calineczki.

5. Bibliografia

  1. Andersen H.Ch., Dziecię elfów, Zielona Sowa, Kraków 2001.

  2. Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1984.

  3. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.

  4. Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.

6. Załączniki

Załącznik 1

R1WLbw0vP9kP7

Załącznik 2

Pokoloruj wisienki z liczbami, które dzielą się przez 5. Uporządkuj je od najmniejszej do największej, odczytaj i zapisz hasło.

RyI8LSAVCg9xN

Załącznik 3

Zapisz działania i daj odpowiedź na pytania.

Grupa I:

Tomek, Monika i dziadek zbierali grzyby. Tomek znalazł 23 grzyby, Monika 15,
a dziadek17.

  • Ile grzybów znaleźli Tomek i Monika?

  • Ile grzybów znaleźli Tomek i dziadek?

  • Ile grzybów znalazła Monika i dziadek?

  • ile więcej grzybów znalazł Tomek od dziadka?

Grupa II:

Robert ma 41 zł, Renata ma 26 zł a Kuba 19 zł.

  • Ile pieniędzy ma Robert i Renata?

  • Ile pieniędzy ma Robert i Kuba?

  • Ile pieniędzy ma Kuba i Renata?

  • ile więcej pieniędzy ma Robert od Kuby?

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

RhKyiLMXDXC5m

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.16 KB w języku polskim
R1RnZIJDYjlgY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.00 KB w języku polskim