Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Going places – mówienie

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania na temat zajęć sportowych, miesięcy, pór roku.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwroty związane z zajęciami sportowymi, nazwy miesięcy i pór roku,

  • zna zasady użycia przyimków inon,

  • wie, jak opisać zdjęcie,

  • wie, jak wykonać ćwiczenia w podręczniku.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słowami związanymi z zajęciami sportowymi, nazwami miesięcy i pór roku,

  • słucha ze zrozumieniem,

  • opisuje zdjęcia,

  • buduje zdania o swoim stylu życia,

  • odpowiada na pytania do tekstu słuchanego,

  • uzupełnia ćwiczenia przyimkami,

  • opisuje, gdzie chciałby pojechać,

  • prawidłowo wymawia nowe słowa i zwroty.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się opowiadać o sobie,

  • uczestniczy w grze dydaktycznej.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, gra dydaktyczna, burza mózgów, personifikacja doświadczenia

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, piłka

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o zajęciach sportowych, miesiącach i porach roku”. Sprawdza i ocenia pracę domową w zeszytach.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów: Where can you go? What places do you know? What can you do there? Burza mózgów: uczniowie podają swoje pomysły.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 33. Ustnie opisują zdjęcia oraz odpowiadają na pytanie: Which places would you go to and why? (ćwiczenie 1).

  3. Uczniowie słuchają słów kluczowych z ćwiczenia 2 oraz powtarzają je i wyjaśniają (załącznik 1).

  4. Nauczyciel wyjaśnia ćwiczenie – grę. Rzuca piłką do ucznia i mówi jedno z kluczowych słów w języku polskim lub angielskim. Uczeń ma podać jego angielski lub polski odpowiednik. Uczniowie rzucają do siebie. Można ustalić limit czasu lub grać, aż zostanie 1 osoba, która znała wszystkie wyrazy. Jeśli ktoś nie zna słowa, odpada z gry. Uczniowie mogą korzystać z podręczników i zeszytów.

  5. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie ćwiczenia 3, potem odtwarza jego nagranie, a uczniowie notują lub zapamiętują usłyszane informacje (zajęcia sportowe, miesiące, pory roku). Następnie podają je na głos i przypominają ich znaczenie.

  6. Uczniowie opowiadają o tym, gdzie byli lub chcieliby pojechać (personifikacja doświadczenia).

  7. Nauczyciel pyta o zasady stosowania przyimków inon, a gdy uczniowie je wyjaśnią, uzupełniają nimi ćwiczenie 4. Zapisują zasady użycia tych przyimków w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  3. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  4. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

captions, backpacking, things to do, climbing, diving, sailing, sightseeing, skating, trekking, seasons, months

b) Zadanie domowe

Naucz się zwrotów z ćwiczenia 2. Napisz, gdzie jeździsz lub chcesz pojechać w różnych porach roku lub miesiącach i co będziesz tam robić. Limit słów – max. 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Trzeba przynieść na lekcję lekką piłkę, która nie zrobi nikomu ani niczemu krzywdy. Można na czas trwania ćwiczenia z piłką zmienić układ krzeseł w sali lub wyjść na korytarz. Ważne jest utrzymanie dyscypliny i dopilnowanie, aby uczniowie wykonywali ćwiczenie, a nie tylko rzucali w siebie piłką.

RWcpmtOPjkFzy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.80 KB w języku polskim
RfFfX9j3RT1bQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim