Going places – mówienie
Going places – mówienie
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania na temat zajęć sportowych, miesięcy, pór roku.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty związane z zajęciami sportowymi, nazwy miesięcy i pór roku,
zna zasady użycia przyimków in i on,
wie, jak opisać zdjęcie,
wie, jak wykonać ćwiczenia w podręczniku.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami związanymi z zajęciami sportowymi, nazwami miesięcy i pór roku,
słucha ze zrozumieniem,
opisuje zdjęcia,
buduje zdania o swoim stylu życia,
odpowiada na pytania do tekstu słuchanego,
uzupełnia ćwiczenia przyimkami,
opisuje, gdzie chciałby pojechać,
prawidłowo wymawia nowe słowa i zwroty.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się opowiadać o sobie,
uczestniczy w grze dydaktycznej.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, gra dydaktyczna, burza mózgów, personifikacja doświadczenia
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, piłka
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o zajęciach sportowych, miesiącach i porach roku”. Sprawdza i ocenia pracę domową w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów: Where can you go? What places do you know? What can you do there? Burza mózgów: uczniowie podają swoje pomysły.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 33. Ustnie opisują zdjęcia oraz odpowiadają na pytanie: Which places would you go to and why? (ćwiczenie 1).
Uczniowie słuchają słów kluczowych z ćwiczenia 2 oraz powtarzają je i wyjaśniają (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia ćwiczenie – grę. Rzuca piłką do ucznia i mówi jedno z kluczowych słów w języku polskim lub angielskim. Uczeń ma podać jego angielski lub polski odpowiednik. Uczniowie rzucają do siebie. Można ustalić limit czasu lub grać, aż zostanie 1 osoba, która znała wszystkie wyrazy. Jeśli ktoś nie zna słowa, odpada z gry. Uczniowie mogą korzystać z podręczników i zeszytów.
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie ćwiczenia 3, potem odtwarza jego nagranie, a uczniowie notują lub zapamiętują usłyszane informacje (zajęcia sportowe, miesiące, pory roku). Następnie podają je na głos i przypominają ich znaczenie.
Uczniowie opowiadają o tym, gdzie byli lub chcieliby pojechać (personifikacja doświadczenia).
Nauczyciel pyta o zasady stosowania przyimków in i on, a gdy uczniowie je wyjaśnią, uzupełniają nimi ćwiczenie 4. Zapisują zasady użycia tych przyimków w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
captions, backpacking, things to do, climbing, diving, sailing, sightseeing, skating, trekking, seasons, months
b) Zadanie domowe
Naucz się zwrotów z ćwiczenia 2. Napisz, gdzie jeździsz lub chcesz pojechać w różnych porach roku lub miesiącach i co będziesz tam robić. Limit słów – max. 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Trzeba przynieść na lekcję lekką piłkę, która nie zrobi nikomu ani niczemu krzywdy. Można na czas trwania ćwiczenia z piłką zmienić układ krzeseł w sali lub wyjść na korytarz. Ważne jest utrzymanie dyscypliny i dopilnowanie, aby uczniowie wykonywali ćwiczenie, a nie tylko rzucali w siebie piłką.