Goście w karmniku
Autor/autorka
Bożena Kubiak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Goście w karmniku
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową. Rozwijanie u uczniów zainteresowania przyrodą.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzięki zastosowaniu TIK, dzieci w atrakcyjny sposób wzbogacają swoją wiedzę na temat ptaków zimujących w Polsce. Gry interaktywne uatrakcyjniają zajęcia, w ciekawy sposób można utrwalić zdobytą wiedzę.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie postawy proekologicznej w kontakcie z przyrodą, uwrażliwianie uczniów na pomoc ptakom zimą.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna i rozpoznaje ptaki odlatujące i przylatujące na zimę oraz pozostające w Polsce.
Uczeń wyjaśnia, dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
Uczeń wie, jakie pokarmy są zdrowe i niezdrowe dla ptaków.
9. Metody i formy pracy
Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania, burza mózgów.
Formy: indywidualna i zbiorowa .
10. Środki dydaktyczne
Youtube, LearningApps, flipbooki.mac, jigsawplanet, ilustracje przedstawiające ptaki zimujące w Polsce.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do Internetu, głośnik, tablica interaktywna.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Ptaki pozostające z nami zimą.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Rozwiązanie zagadek o ptakach. ( Ktoś tu pisał na śniegu, zostawił dziwne znaki. Jakieś strzałki kreseczki, zgadnijcie kto to taki? ) Zapoznanie się z wyglądem ptaków spędzających zimę w Polsce- tablica demonstracyjna (Wydawnictwo Mac)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-aaplus-tablice/mobile/index.html#p=38
Oglądanie prezentacji przedstawiającej ptaki występujące zimą w Polsce. https://docs.google.com/presentation/d/1oaA6ZhoWJYYPf84lZ7s5rUlipIHjKlTq6hQFfuRgncA/edit?usp=sharing
Słuchanie odgłosów ptaków: https://www.youtube.com/watch?v=oguIuY0sSII
Aktywność 2
Temat: Czy potrafimy pomóc ptakom przetrwać zimę?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Słuchanie wiersza Hanny Ozogowskiej -”Wróbelek”. Rozmowa na temat wiersza.
Dokąd odleciały niektóre ptaki?
Czy pozostał tylko wróbelek?
Dlaczego ptaki nie powinny żałować pozostania z nami?
Czym możemy nakarmić ptaki?
Ułóż puzzle. https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0560e66bf404
Aktywność 3
Temat: Co ptaki jedzą zimą?
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Oglądanie filmu nt. dokarmiania ptaków, w którym dzieci dowiadują się , czym i w jaki sposób to robić.
https://www.youtube.com/watch?v=VmC3QwCVUBw
Dzieci oglądają przygotowane przez nauczyciela ziarna i inne smakołyki, którymi możemy zimą dokarmiać ptaki. Porównują ich kształt, wielkość, kolor itp.
Aktywność 4
Temat: Co już wiem o ptakach zimujących w Polsce?
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Dzieci rozpoznają ptaki zimujące w Polsce lub odlatujące do ciepłych krajów. https://learningapps.org/view8623556
Dzieci wskazują właściwy pokarm dla ptaków. https://learningapps.org/view17631892
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wkładają papierowego ptaszka do karmnika, gdy im się podobała lekcja, jeśli nie było dla nich ciekawie‑nie robią tego.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz został opracowany dla dzieci 6‑letnich.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna