Gospodarcze znaczenie Morza Bałtyckiego
Państwa, które mają dostęp do morza (a wśród nich jest Polska), posiadają olbrzymie możliwości rozwoju gospodarczego. Mogą one bowiem drogą morską przesyłać towary na znaczne odległości, a także importować je od innych państw. Stwarza to także możliwości pośrednictwa w handlu międzynarodowym z państwami, które nie posiadają dostępu do morza. Położenie nadmorskie stwarza także szereg innych możliwości, m.in.: transportu pasażerskiego, rozwoju zakładów produkujących i remontujących statki, rybołówstwa i przetwórstwa rybnego, turystyki czy nawet rozwoju zakładów przemysłowych przetwarzających produkty przywiezione drogą morską, co zmniejsza koszty produkcji.
Przekop Mierzei Wiślanej – galeria zdjęć
Czy wiesz, w jakim celu powstaje przekop Mierzei Wiślanej? Jeśli nie, skorzystaj z mapy ogólnogeograficznej Polski oraz z internetu, by odpowiedzieć na to pytanie.
położenie geograficzne Polski;
podział mórz i oceanów - jak przebiegają granice Polski na wodzie;
jakie są sektory gospodarki narodowej.
Wyjaśnisz, czym zajmuje się gospodarka morska.
Ocenisz możliwości rozwoju gospodarki morskiej w Polsce.
Omówisz ważniejsze działy gospodarki morskiej w Polsce.
Przedstawisz perspektywy rozwoju gospodarki morskiej w Polsce.
1. Gospodarka morska
Gospodarka morska to wszelkiego rodzaju działalność związana bezpośrednio lub pośrednio z morzem. Można ją także rozumieć jako gospodarcze wykorzystanie położenia nad morzem oraz czerpanie z bogactw naturalnych z nim związanych. Jak zapewne pamiętasz, najczęściej wyróżniamy trzy sektory gospodarki narodowej: rolnictwo, przemysł i usługi. Zakwalifikowanie gospodarki morskiej do któregoś z tych sektorów bywa kłopotliwe, ponieważ w jej obrębie wyróżnia się wiele działalności, które należą do każdego z tych trzech sektorów. Można zatem powiedzieć, że gospodarka morska umiejscowiona jest na granicy wszystkich trzech sektorów gospodarki narodowej, co przedstawiono na poniższym schemacie.
Mapa myśli. W centralnej części hasło gospodarka narodowa. Od niej poprowadzono trzy odnogi: rolnictwo, przemysł, usługi. Od rolnictwa wychodzi jeden dymek: rybactwo (w tym rybołówstwo). Od przemysłu wyodrębniono trzy dymki: przemysł wydobywczy, przemysł rybny, przemysł stoczniowy. Z usług wyodrębniono: edukacja (kształcenie kadr morskich), turystyka i rekreacja, handel, transport morski pasażerów, transport morski towarów.
2. Transport morski towarów i handel międzynarodowy
W portach morskich załadowuje się, rozładowuje i przeładowuje towary transportowane drogą morską. Na obszarze polskiego wybrzeża (o długości 788 km) zlokalizowane są 32 porty morskie, jednakże tylko 4 z nich mają podstawowe znaczenie dla gospodarki morskiej naszego kraju. Należą do nich: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście i Szczecin. W portach morskichportach morskich znajdują się specjalistyczne urządzenia do przeładunku towarów.



W portach morskich przeładowuje się różnego rodzaju towary, zarówno masowe, jak i drobnicowe. Towary masowe przewożone są luzem. Wśród nich wyróżnić możemy towary masowe ciekłe (np. ropę naftową i jej produkty oraz skroplony gaz ziemny) oraz suche (np. węgiel, koks, rudy metali czy płody rolne, chociażby zboża). Drobnicę zaś stanowią drobne, gotowe towary przewożone w skrzyniach, workach itp. Drobnicę najczęściej spakowana jest w kontenery (w których zapakowany jest np. sprzęt elektroniczny), a także ładunki toczne (np. samochody i przyczepy).
Środki transportu wodnego – galeria zdjęć
Wykres kolumnowy przedstawiający struktury przeładunków w Polsce i w najważniejszych portach morskich w dwa tysiące dwudziestym roku - oś pozioma miasta, oś pionowa nazwy towarów oraz wielkości procentowe:
ogółem:
masowe ciekłe 25,4
masowe suche 34,4
kontenery 24,5
toczne 9,9
pozostałe drobnicowe 5,8
Gdańsk:
masowe ciekłe 39,5
masowe suche 24,1
kontenery 33,7
toczne 0,9
pozostałe drobnicowe 1,8
Gdynia
masowe ciekłe 12,2
masowe suche 35,8
kontenery 34,8
toczne 11,1
pozostałe drobnicowe 6,1
Świnoujście
masowe ciekłe 30,3
masowe suche 27,9
kontenery 0,1
toczne 37,2
pozostałe drobnicowe 3,5
Szczecin
masowe ciekłe 14,8
masowe suche 52,2
kontenery 5,8
toczne 0,1
pozostałe drobnicowe 27,1
Jak widać na powyższym wykresie, w polskich portach morskich przeładowuje się zarówno towary masowe, jak i drobnicę. Każdy z czterech największych portów, ze względu na znajdującą się tam infrastrukturę, wyspecjalizował się w przeładunku określonych grup towarów. W Gdańsku dominuje przeładunek towarów masowych ciekłych, zwłaszcza ropy naftowej. W Gdyni i Świnoujściu występują podobne odsetki przeładunku towarów masowych oraz drobnicy. Warto jednak zaznaczyć, że pierwszy z nich specjalizuje się zwłaszcza w przeładunkach zbóż, a drugi - w przeładunkach samochodów. Z kolei w Szczecinie dominuje przeładunek towarów masowych suchych, m.in. węgla, koksu i płodów rolnych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1GkDQhxWF8NH
Film nawiązujący do treści gospodarczego znaczenia Morza Bałtyckiego.
Wskaż spośród podanych państwa znajdujące się nad Morzem Bałtyckim.
Na podstawie filmu i własnej wiedzy wyjaśnij, czym zajmuje się gospodarka morska.
Na podstawie filmu i własnej wiedzy wskaż poprawne zakończenie zdania.
Najpopularniejszym kierunkiem przepraw promowych z Polski jest trasa pomiędzy
Wymiana handlowa w polskich portach morskich odbywa się głównie z państwami europejskimi - Rosją, Szwecją, Niemcami, Holandią i Wielką Brytanią.
Ważną grupą towarów importowanych przez nasz kraj są surowce energetyczne, zwłaszcza ropa naftowa i gaz ziemny. Port naftowy w Gdańsku jest specjalnie przygotowany do przeładunku ropy naftowej. Co ważne, połączony jest on rurociągiem ze znajdującą się w pobliżu rafineriąrafinerią. Inną ważną inwestycją jest gazoport w Świnoujściu. Funkcjonuje on od 2015 r. i jego zadaniem jest odbiór skroplonego gazu ziemnego przywiezionego statkami z dowolnego kraju. Jego budowa miała na celu uniezależnienie się od dostaw rosyjskiego gazu importowanego z tego kraju za pomocą gazociągów.


Porty morskie pełnią także inne funkcje, np.: obsługują ruch pasażerski, kutry rybackie, jachty oraz pełnią funkcje turystyczne.
3. Transport morski pasażerów
Transport pasażerów w polskich portach morskich ma o wiele mniejsze znaczenie niż transport towarów. Utracił je w drugiej połowie XX w. na rzecz transportu lotniczego. Linie promowe obsługują głównie połączenia za Szwecją. Zabierają one na pokład pasażerów i samochody. Najważniejszymi portami pasażerskimi od wielu lat pozostają Świnoujście (m.in. na trasie do Ystad i Trelleborgu) i Gdynia (np. na trasie do Karlskrony). Popularne są także krótkie rejsy turystyczne w obrębie Zatoki Gdańskiej z Gdańska i Gdyni na Hel. Usługę przewozów turystycznych na krótkich trasach oferują także inne miejscowości, takie jak Kołobrzeg czy Łeba.


Promy i statki pasażerskie – galeria zdjęć
4. Rybołówstwo i przemysł rybny
Według danych GUS‑u, każdego roku polscy rybacy poławiają ok. 200 tys. ton ryb i bezkręgowców wodnych. Jest to kilkakrotnie mniej niż na początku lat 80. XX w. z uwagi na wprowadzenie nowego porządku prawnego na morzach i oceanach, przełowienieprzełowienie i dużą konkurencję. Złowione ryby pochodzą także z hodowli w specjalnych morskich zagrodach. W 2020 r. niemal 68% wszystkich pozyskanych organizmów morskich pochodziło z połowów na Morzu Bałtyckim, a pozostała część - z północno‑wschodniego i środkowo‑wschodniego Atlantyku. Rybołówstwem zajmują się zarówno spółdzielnie rybackie, prywatne przedsiębiorstwa, jak i rybacy indywidualni. Co ciekawe, w przybrzeżnej części morza występują też gatunki słodkowodne, np. płocie, okonie, leszcze i sandacze. Najważniejszymi gatunkami łowionymi na Morzu Bałtyckim są: śledź, dorsz, szprot, płastugi (stronia, gładzica, skarp) oraz ryby wędrowne, tj. łosoś, troć i węgorz.

Grafiki: Hans Hillewaert, CC BY-SA 4.0, [online], dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1531023
Gervais et Boulart - Les poissons Gervais, H., Public Domain, [online], dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18282630
Peter van der Sluijs, CC BY-SA 4.0, [online], dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60073260
Hans Hillewaert, CC BY-SA 4.0, [online], dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5020619
https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, [online], dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/ostrobok-l%c3%b3d-niebieski-seiju-ribin-1576204/
GRID-Arendal, CC BY-NC-SA 2.0, [online], dostępny w internecie: https://www.flickr.com/photos/gridarendal/31715654190.
Problemem polskiego rybołówstwa są wciąż małe i przestarzałe kutry rybackie, lecz dzięki funduszom unijnym sytuacja ta ulega poprawie.
W naszym kraju dynamicznie rozwija się przemysł rybny. Zakłady przetwórcze zlokalizowane są głównie w regionach północnych i wykorzystują zarówno ryby złowione przez polskich rybaków, jak i pochodzące z importu (najwięcej z Norwegii).
Polska jest jednym z największych importerów surowego łososia w Europie. W polskich zakładach rybnych przetwarza się te ryby na gotowe produkty, a następnie przeznacza je na eksport.
5. Przemysł stoczniowy
Przemysł stoczniowy zajmuje się produkcją statków i ich części. Zakłady, w których się tego dokonuje nazywamy stoczniami. W stoczniach wykonuje się również prace remontowe, projektanckie i modernizacyjne. Ten dział przemysłu ma w Polsce wieloletnie tradycje. W drugiej połowie XX w. nasz kraj był jednym z czołowych producentów i eksporterów statków. Ponadto stocznie w Gdańsku i Szczecinie stały się symbolem walki z komunizmem. Jednakże na przełomie XX i XXI w. duże stocznie zaczęły przeżywać trudności i zbankrutowały, do czego przyczyniła się m.in. silna konkurencja w krajach azjatyckich.
W ostatnich latach przemysł stoczniowy dynamicznie się rozwija. Dzieje się tak głównie za sprawą konkurencyjnych małych i średnich prywatnych stoczni. Zajmują się one m.in.: produkcją i eksportem jachtów, motorówek, statków specjalistycznych (np. z napędem gazowym, statków badawczych, statków wykorzystywanych do budowy platform wiertniczych), projektowaniem i realizacją nowoczesnego wyposażenia statków oraz remontowaniem statków i platform wiertniczych. Ocenia się, że statki i jachty wyprodukowane w tych stoczniach odznaczają się wysoką jakością, konkurencyjnymi cenami i wysokimi walorami estetycznymi.

Obecnie ze względów ekonomicznych wiele polskich statków jest zarejestrowanych pod banderąbanderą innych krajów – są tam niższe ceny rejestracji, opłat i ubezpieczeń. Kraje te określane są krajami taniej bandery. Należą do nich m.in. Panama, Bahamy czy Liberia.
6. Wydobycie surowców mineralnych
Na obszarze wyłącznej strefy ekonomicznej Polski znajdują się potwierdzone złoża surowców mineralnych. Do najważniejszych należą złoża ropy naftowej i gazu ziemnego. Znajdują się one na północ od Przylądka Rozewie. Ropa naftowa wydobyta przy wykorzystaniu platform wydobywczychplatform wydobywczych trafia do rafinerii w Gdańsku. Warto zaznaczyć, że jest to niewielki odsetek krajowego wydobycia (ok. 1/5), co stanowi ok. 1% zapotrzebowania na ten surowiec. Zmuszeni jesteśmy go zatem importować. Od niedawna z dna morskiego pozyskujemy piasek i żwir. Cennym surowcem jest także bursztyn, którego obecnie nie wydobywamy. Z przeprowadzonych badań wynika, że pod dnem Bałtyku znajdują się także surowce metaliczne.

7. Turystyka
Istotną częścią zagospodarowania turystycznego są przede wszystkim hotele i małe pensjonaty o coraz wyższym standardzie. Korzystają z nich zarówno turyści polscy, jak i zagraniczni. Jednakże usługi te nie ograniczają się tylko do osób przybyłych drogą lądową. Jak już wspomniano, duże porty morskie przyjmują promy pasażerskie. W mniejszych portach morskich znajdują się natomiast przystanie jachtowe, czyli mariny.

Zagraniczni turyści korzystają nie tylko z dynamicznie rozwijającej się bazy noclegowejbazy noclegowej czy bazy gastronomicznejbazy gastronomicznej, ale przede wszystkim z atrakcji turystycznych. Z tego względu gminy nadmorskie osiągają bardzo wysokie wpływy do budżetu w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Więcej o walorach polskiego wybrzeża przeczytasz w e‑materiale pt.: Wpływ walorów przyrodniczych Pobrzeża Bałtyku oraz dziedzictwa kulturowego Małopolski na rozwój turystyki na tych obszarachWpływ walorów przyrodniczych Pobrzeża Bałtyku oraz dziedzictwa kulturowego Małopolski na rozwój turystyki na tych obszarach.

8. Perspektywy rozwoju gospodarki morskiej
W ostatnich latach gospodarka morska rozwija się dynamicznie, do czego przyczyniają się środki unijne oraz przedsiębiorczość inwestorów.
- Elementy należące do kategorii Perspektywy rozwoju gospodarki morskiej:
- większa współpraca z państwami położonymi na południe i wchód od Polski, które nie mają dostępu do morza
- turystyka
- rozwój energetyki wiatrowej na morzu
- transport morski i handel międzynarodowy
- przemysł stoczniowy
- rybactwo Koniec elementów należących do kategorii Perspektywy rozwoju gospodarki morskiej.
- Elementy należące do kategorii turystyka:
- duża liczba turystów powoduje wzrost dochodów i w konsekwencji dalszy rozwój gospodarczy Koniec elementów należących do kategorii turystyka.
- Elementy należące do kategorii rozwój energetyki wiatrowej na morzu:
- pierwsze polskie wiatraki mają zacząć działać w 2025 r.
- bardzo dobre warunki: silne wiatry, niewielka głębokość (możliwość monitorowania) i niskie zasolenie (ograniczenie korozji)
- duże zapotrzebowanie - znaczna liczba ludności wybrzeża Koniec elementów należących do kategorii rozwój energetyki wiatrowej na morzu
- Elementy należące do kategorii transport morski i handel międzynarodowy:
- planowana rozbudowa portów w Gdańsku i Gdyni
- planowana budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu
- planowany przekop przez Mierzeję Wiślaną, który skracać będzie czas podróży między Bałtykiem a portami nad Zalewem Wiślanym
- planowane pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin Koniec elementów należących do kategorii transport morski i handel międzynarodowy
- Elementy należące do kategorii przemysł stoczniowy:
- produkcja mniejszych, lecz bardziej zaawansowanych technologicznie jednostek pływających
- wyposażenia i remonty statków
- produkcja nowoczesnych jachtów i specjalistycznych statków Koniec elementów należących do kategorii przemysł stoczniowy.
- Elementy należące do kategorii rybactwo:
- wzrost roli rybołówstwa po odbudowaniu się populacji wielu gatunków
- zwiększenie roli hodowli organizmów morskich
- dalszy rozwój przemysłu rybnego Koniec elementów należących do kategorii rybactwo.
Podsumowanie
Polska odznacza się korzystnymi warunkami do rozwoju gospodarki morskiej, czyli wszelkiej działalności związanej z dostępem do morza (są to m.in. transport morski, handel międzynarodowy, rybołówstwo, przemysł rybny, przemysł stoczniowy, turystyka, kształcenie kadry morskiej, wydobycie surowców mineralnych).
W naszym kraju rozwijają się intensywnie porty morskie. Największymi z nich są: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście i Szczecin. Przeładowuje się w nich zarówno towary masowe, jak i drobnicę. Na mniejszą skalę odbywa się także transport pasażerów (promy pasażerskie).
Intensywnie rozwija się także rybołówstwo i przemysł rybny.
W Polsce dynamicznie rozwija się również przemysł stoczniowy, głównie za sprawą małych i średnich prywatnych stoczni, które produkują jachty, motorówki, statki specjalistyczne, a także projektują wyposażenia statków i dokonują ich remontów. Polskie produkty tej gałęzi przemysłu są cenione za granicą.
Pod dnem naszej części Bałtyku znajdują się złoża ważnych surowców, zwłaszcza ropy naftowej i gazu ziemnego. Są one niewielkie, lecz korzystamy z nich i wydobywamy je.
Dostęp do morza sprzyja rozwojowi turystyki. Obsługujemy zarówno turystów przybyłych drogą lądową, jak i morską.
Przed Polską istnieją olbrzymie perspektywy rozwoju gospodarki morskiej. Dział ten jest wspierany środkami krajowymi i unijnymi. Sprzyja to nie tylko rozwojowi opisanych wyżej dziedzin, ale także ma wpływ na ogólny rozwój gospodarczy kraju.
Dokonaj analizy SWOT (słabe i mocne strony, szanse oraz zagrożenia) przekopu Mierzei Wiślanej. Skorzystaj z dodatkowych źródeł informacji.
Słownik
flaga informująca o przynależności państwowej danego statku
obiekty, w których turyści mogą przenocować, np.: hotele, motele, pensjonaty, domki wczasowe, ośrodki wczasowe, kempingi itp.
obiekty, w których turyści mogą się posilić, np.: restauracje, bary, stołówki, kawiarnie, food trucki itp.
konstrukcja na morzu, na której znajdują się urządzenia wiertnicze, które służą do wydobywania surowców mineralnych (np. ropy naftowej) z dna morskiego
przystań (węzeł transportowy) będąca miejscem przeładunku towarów i osób między różnymi środkami transportu, z których co najmniej jeden jest statkiem wodnym; znajduje się nad morzem, oceanem, zatoką itd.
zakład przemysłowy, który zajmuje się przetwarzaniem ropy naftowej na różne produkty, np. benzynę, olej napędowy, smary czy asfalt
nadmierny odłów ryb w określonym obszarze łowiskowym, który skutkuje znacznym zmniejszeniem się ich liczby
Ćwiczenia
Zaznacz dział gospodarki, którego nie obejmuje gospodarka morska
Do zaznaczonych na mapie portów morskich dopasuj ich nazwy.
Dopasuj porty do województw, w których występują.
Poniższy wykres przedstawia wielkość przeładunków w portach morskich w 2020 r. Do podanych liter dopasuj nazwy portów.
Do podanych opisów dopasuj nazwy portów morskich.
Zaznacz poprawne dokończenia zdań.
Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oceń poprawność poniższych stwierdzeń.
Region | Zasoby bilansowane | Wydobycie 2019 |
|---|---|---|
ropa naftowa | tys. ton | tys. ton |
Dno Bałtyku | 6 377 | 196 |
Karpaty | 678,5 | 21 |
Niż Polski | 15 146 | 706 |
Przedgórze | 447,5 | 14 |
Ogółem | 22 659 | 937 |
gaz ziemny | mld mIndeks górny 33 | mld mIndeks górny 33 |
Dno Bałtyku | 5,2 | 0,02 |
Karpaty | 1,3 | 0,03 |
Niż Polski | 103 | 3,60 |
Przedgórze | 32,4 | 1,32 |
Ogółem | 141,9 | 4,97 |
Na podstawie opisu alternatywnego oceń poprawność poniższych stwierdzeń.
Wydobycie ropy naftowej w tysiącach ton w roku dwa tysiące dziewiętnastym:
Dno Bałtyku – zasoby bilansowane to 6377, wydobycie 196. Karpaty – zasoby bilansowane to 675,5 , wydobycie 21. Niż Polski – zasoby bilansowane to 15 146, wydobycie 706. Przedgórze – zasoby bilansowane to 447.5, wydobycie 14. Ogółem – zasoby bilansowane to 22649, wydobycie 937.
Wydobycie gazu ziemnego w tysiącach ton w roku dwa tysiące dziewiętnastym: Dno Bałtyku – zasoby bilansowane to 5,2, wydobycie 0,02. Karpaty – zasoby bilansowane to 1,3, wydobycie 0,03. Niż Polski – zasoby bilansowane to 103, wydobycie 3,60. Przedgórze – zasoby bilansowane to 32,4, wydobycie 1,32. Ogółem – zasoby bilansowane to 141,9, wydobycie 4,97.
Korzystając z atlasu geograficznego i innych źródeł informacji, uzupełnij luki w zdaniach.

Na podstawie własnej wiedzy i innych źródeł informacji opisz wybraną przez siebie nadmorską atrakcję turystyczną.
W Polsce znajdują się dwa główne porty, w których odbiera się surowce energetyczne: ropę naftową i gaz ziemny. Opisz w wyznaczonym do tego miejscu, gdzie te porty się znajdują i jak są przystosowane do odbioru wymienionych surowców.
Bibliografia
Państwowy Instytut Geologiczny - pgi.gov.pl
Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2021, GUS






