Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, co to jest lesistość;

      2. wie, które części świata posiadają największą lesistość;

      3. zna główne obszary leśne w Polsce;

      4. zna obecną tendencję zmian lesistości w Polsce;

      5. wie, jakie funkcje przyrodnicze, gospodarcze i społeczne pełni las;

      6. zna główne zagrożenia utrzymania obecnego poziomu lesistości na świecie;

      7. wie, dlaczego lasy muszą podlegać racjonalnej gospodarce, która nie doprowadzi do ich zniszczenia.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi policzyć lesistość wybranego obszaru;

      2. potrafi wskazać negatywne skutki wylesiania;

      3. potrafi stosować zdobytą wiedzę w życiu.

  2. Metoda pracy Wykład, pogadanka, praca z mapą, dyskusja, metoda problemowa.

  3. Środki dydaktyczne Podręczniki, atlasy oraz, jeśli szkoła jest w nie wyposażona, mapy ścienne świata i Polski, przedstawiające krajobrazy lub potencjalną roślinność naturalną.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe – sprawdzenie obecności.

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • przestrzenne zróżnicowanie rozwoju rolnictwa,

        • struktura użytkowania ziemi.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie przekazując podstawowe informacje na temat lasów:

        • są one ekosystemami, w których dominuje roślinność drzewiasta;

        • na ich obrzeżach wykształciły się najczęściej pośrednie formacje roślinne, np. trawiasto - drzewiaste sawanny;

        • w zależności od warunków klimatycznych, mogą w nich przeważać iglaste lub liściaste gatunki drzew.

      2. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie lesistości jako procentowy udział powierzchni lasów w powierzchni ogólnej danego terenu.

      3. Nauczyciel podaje powierzchnię wybranego województwa lub państwa oraz powierzchnię lasów na jego obszarze (np. powierzchnia woj. pomorskiego: 18,3 tys. kmIndeks górny 2, w tym powierzchnia lasów: 6,6 tys. kmIndeks górny 2), albo wymyśla wartości przykładowe i poleca uczniom wyliczenie lesistości.

      4. Uczniowie samodzielnie wyliczają lesistość dla obszaru wybranego przez nauczyciela (dla woj. pomorskiego ok. 36,1%).

      5. Nauczyciel zadaje pytanie: Które obszary na kuli ziemskiej są porośnięte przez lasy?

      6. Uczniowie, samodzielnie korzystając z map krajobrazów lub potencjalnej roślinności naturalnej świata, odszukują w atlasach obszary porośnięte lasami i je wymieniają. (Można do tego wykorzystać odpowiednią mapę ścienną, o ile szkoła jest w nią wyposażona.)

      7. Nauczyciel zadaje pytanie: Gdzie znajdują się główne obszary leśne w Polsce i jak się one nazywają?

      8. Uczniowie samodzielnie, korzystając z podręczników lub atlasów, odszukują obszary puszcz i borów w Polsce i je wymieniają. (Można do tego wykorzystać odpowiednią mapę ścienną, o ile szkoła jest w nią wyposażona.)

      9. Nauczyciel informuje, że obecnie lesistość Polski wynosi blisko 30% i wykazuje od wielu lat powolną tendencję wzrostową (w 1950 r. wynosiła 22%).

      10. Nauczyciel prosi o wymienienie przez uczniów funkcji przyrodniczych lasu, a następnie gospodarczych i społecznych.

      11. Uczniowie wymieniają funkcje.

      12. W razie trudności nauczyciel naprowadza na prawidłową odpowiedź i koryguje błędy.

    3. Faza podsumowująca

      1. Nauczyciel wskazuje na ważną rolę, jaką pełnią lasy na Ziemi. Równocześnie wyjaśnia, że głównymi zagrożeniami jest dla nich nadmierne wycinanie w celach gospodarczych oraz zanieczyszczenie środowiska (np. kwaśne deszcze).

      2. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia [1] T. Michalski, E. Sołohubiak - Borchert, Geografia 1, Nowa Era, Warszawa 2002.
    [2] D. Makowska (red.), Geografia, WSiP, Warszawa 2002.
    [3]Atlas geograficzny dla szkół średnich, PPWK, Warszawa 2000.
    [4]Atlas geograficzny. Liceum. Świat – Polska, Wydawnictwo DEMART, Warszawa 2003.
    [5] J. Kornaś, A. Medwecka - Kornaś, Geografia roślin, PWN, Warszawa 1986.
    [6] K. R. Mazurski, Wybrane zagadnienia geografii ekonomicznej, Oficyna Wydawnicza SUDETY, Wrocław 2000.
    [7] J. Bański, Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa 2006.
    [8] L. Starkel (red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
    [9] J. Kondracki, Geografia fizyczna Polski, PWN, Warszawa 1988.

  6. Załączniki Zadanie domowe
    Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, zastanów się, jakie negatywne skutki przyrodnicze, gospodarcze i społeczne może przynieść nadmierne wylesienie. Wnioski zapisz.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R1BF4v6tCKLkA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 88.41 KB w języku polskim
R1FeqdjN84RC6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim