Gospodarka leśna
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:wie, co to jest lesistość;
wie, które części świata posiadają największą lesistość;
zna główne obszary leśne w Polsce;
zna obecną tendencję zmian lesistości w Polsce;
wie, jakie funkcje przyrodnicze, gospodarcze i społeczne pełni las;
zna główne zagrożenia utrzymania obecnego poziomu lesistości na świecie;
wie, dlaczego lasy muszą podlegać racjonalnej gospodarce, która nie doprowadzi do ich zniszczenia.
Umiejętności
Uczeń:potrafi policzyć lesistość wybranego obszaru;
potrafi wskazać negatywne skutki wylesiania;
potrafi stosować zdobytą wiedzę w życiu.
Metoda pracy Wykład, pogadanka, praca z mapą, dyskusja, metoda problemowa.
Środki dydaktyczne Podręczniki, atlasy oraz, jeśli szkoła jest w nie wyposażona, mapy ścienne świata i Polski, przedstawiające krajobrazy lub potencjalną roślinność naturalną.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe – sprawdzenie obecności.
Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:
przestrzenne zróżnicowanie rozwoju rolnictwa,
struktura użytkowania ziemi.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie i zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie przekazując podstawowe informacje na temat lasów:
są one ekosystemami, w których dominuje roślinność drzewiasta;
na ich obrzeżach wykształciły się najczęściej pośrednie formacje roślinne, np. trawiasto - drzewiaste sawanny;
w zależności od warunków klimatycznych, mogą w nich przeważać iglaste lub liściaste gatunki drzew.
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie lesistości jako procentowy udział powierzchni lasów w powierzchni ogólnej danego terenu.
Nauczyciel podaje powierzchnię wybranego województwa lub państwa oraz powierzchnię lasów na jego obszarze (np. powierzchnia woj. pomorskiego: 18,3 tys. kmIndeks górny 22, w tym powierzchnia lasów: 6,6 tys. kmIndeks górny 22), albo wymyśla wartości przykładowe i poleca uczniom wyliczenie lesistości.
Uczniowie samodzielnie wyliczają lesistość dla obszaru wybranego przez nauczyciela (dla woj. pomorskiego ok. 36,1%).
Nauczyciel zadaje pytanie: Które obszary na kuli ziemskiej są porośnięte przez lasy?
Uczniowie, samodzielnie korzystając z map krajobrazów lub potencjalnej roślinności naturalnej świata, odszukują w atlasach obszary porośnięte lasami i je wymieniają. (Można do tego wykorzystać odpowiednią mapę ścienną, o ile szkoła jest w nią wyposażona.)
Nauczyciel zadaje pytanie: Gdzie znajdują się główne obszary leśne w Polsce i jak się one nazywają?
Uczniowie samodzielnie, korzystając z podręczników lub atlasów, odszukują obszary puszcz i borów w Polsce i je wymieniają. (Można do tego wykorzystać odpowiednią mapę ścienną, o ile szkoła jest w nią wyposażona.)
Nauczyciel informuje, że obecnie lesistość Polski wynosi blisko 30% i wykazuje od wielu lat powolną tendencję wzrostową (w 1950 r. wynosiła 22%).
Nauczyciel prosi o wymienienie przez uczniów funkcji przyrodniczych lasu, a następnie gospodarczych i społecznych.
Uczniowie wymieniają funkcje.
W razie trudności nauczyciel naprowadza na prawidłową odpowiedź i koryguje błędy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wskazuje na ważną rolę, jaką pełnią lasy na Ziemi. Równocześnie wyjaśnia, że głównymi zagrożeniami jest dla nich nadmierne wycinanie w celach gospodarczych oraz zanieczyszczenie środowiska (np. kwaśne deszcze).
Nauczyciel przedstawia pracę domową.
Bibliografia [1] T. Michalski, E. Sołohubiak - Borchert, Geografia 1, Nowa Era, Warszawa 2002.
[2] D. Makowska (red.), Geografia, WSiP, Warszawa 2002.
[3]Atlas geograficzny dla szkół średnich, PPWK, Warszawa 2000.
[4]Atlas geograficzny. Liceum. Świat – Polska, Wydawnictwo DEMART, Warszawa 2003.
[5] J. Kornaś, A. Medwecka - Kornaś, Geografia roślin, PWN, Warszawa 1986.
[6] K. R. Mazurski, Wybrane zagadnienia geografii ekonomicznej, Oficyna Wydawnicza SUDETY, Wrocław 2000.
[7] J. Bański, Geografia polskiej wsi, PWE, Warszawa 2006.
[8] L. Starkel (red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
[9] J. Kondracki, Geografia fizyczna Polski, PWN, Warszawa 1988.Załączniki Zadanie domowe
Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, zastanów się, jakie negatywne skutki przyrodnicze, gospodarcze i społeczne może przynieść nadmierne wylesienie. Wnioski zapisz.Czas trwania lekcji 45 minut