E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie interfejsu użytkownika

INF.04 Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji – Technik programista 351406

bg‑azure

Gra „wcielanie się w rolę” UX/UI designera

GRA WCIELANIE SIĘ W ROLĘ

Instrukcja1
1
R1MyjoFDXxPve1
Nagranie

Nagranie tożsame z treścią:
Dołącz do firmy InfoSystems jako UX designer lub UI designer i zrealizuj wraz z zespołem projektowym zlecenie zgłoszone przez klienta.

Opis gry: Firma InfoSystems zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem aplikacji webowych i mobilnych. Właśnie wpłynęło nowe zlecenie, w którego realizację zaangażowano również ciebie. Do firmy przyszedł klient, który ma pomysł na innowacyjną aplikację służącą do treningów fizycznych, zarówno siłowych jak i wytrzymałościowych. Klient chce, aby aplikacja była dostępna i funkcjonalna dla wszystkich możliwych użytkowników, a więc dla tych, którzy ćwiczą w domu lub na siłowni oraz dla osób, które chcą schudnąć, przybrać masę mięśniową lub regularnie ćwiczyć, by utrzymać wagę. Klient odbył już pierwszą rozmowę, po której nastąpiła akceptacja zlecenia. W tej chwili trwa ustalanie szczegółów i udogodnień.

Zdajesz sobie sprawę, że misja stworzenia takiej aplikacji będzie wymagała od ciebie zaangażowania i nabycia nowych umiejętności. Wykonuj zadania, aby dostarczyć klientowi najlepszy możliwy produkt.

Powodzenia!

1
RtcjHTN4NcWJj
Gra „wcielanie się w rolę” UX/UI designera. Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula. Licencja: CC BY‑SA 3.0

Zestaw zadań dla UX designera

Ćwiczenie 1
R1UvaMolLigfT
Pogrupuj elementy oznaczając, które czynności wykonasz przed przystąpieniem do projektowania doświadczeń użytkownika strony.
Ćwiczenie 2
R1OijwDDLBSEx
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Podczas przeprowadzania badań jakościowych pytanym osobom dobrze jest zadać tak zwane pytania „na rozgrzewkę”. Dzięki nim dowiesz się, z jakim użytkownikiem aplikacji rozmawiasz oraz zapewnisz miłą atmosferę. Jakie pytania przygotujesz?
Ćwiczenie 3
R8MXSJAg4DbJ8
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Z jakimi grupami osób porozmawiasz, aby dowiedzieć się, jakie są potrzeby użytkowników?
Ćwiczenie 4
R1sFHm0fV8JCG
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Kontaktujesz się z osobą, która planuje rozpoczęcie ćwiczeń. Po zadaniu kilku pytań „na rozgrzewkę” przechodzisz do bezpośredniej rozmowy o aplikacji. Na podstawie samej rozmowy z tym użytkownikiem, wybierz funkcje, które należy zawrzeć w aplikacji, aby poprawić doświadczenia użytkownika.
[rozmowa]
Ty: Projektuję aplikację, która ma ułatwić ćwiczenia. Jak rozumiem, planuje Pani/Pan rozpoczęcie ćwiczeń, zgadza się?
Rozmówca: Tak, taki mam zamiar.
Ty: Świetnie! Zakładam, że Twoja wiedza na temat treningu jest na poziomie początkującym. Czy jest coś, co zmotywowało Cię do rozpoczęcia ćwiczeń?
Rozmówca: Chcę poprawić swoją kondycję i zdrowie, ale nie wiem, od czego zacząć.
Ty: Rozumiem. Czy masz jakieś preferencje co do rodzaju ćwiczeń?
Rozmówca: Chcę spróbować różnych ćwiczeń, ale nie wiem, co będzie dla mnie najlepsze.
Ty: W porządku. Czy dostosowanie treningów wyłącznie przez aplikacje będzie Ci odpowiadać?
Rozmówca: Obawiam się, że część dobranych ćwiczeń może być dla mnie zbyt trudna.
[koniec rozmowy]
RpHNXsSW7LiE0
Ćwiczenie 5
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Kontaktujesz się z osobą, która regularnie trenuje w domu. Po zadaniu kilku pytań „na rozgrzewkę” przechodzisz do bezpośredniej rozmowy o aplikacji. Na podstawie samej rozmowy z tym użytkownikiem, wybierz funkcje, które należy zawrzeć w aplikacji, aby poprawić doświadczenia użytkownika.
[rozmowa]
Ty: Projektuję aplikację, która ma ułatwić ćwiczenia. Jak rozumiem, regularnie ćwiczy Pani/Pan [w zależności od osoby na ilustracji/animacji] w domu, zgadza się?
Rozmówca: Tak, zgadza się.
Ty: Dlaczego wybrał Pan/wybrała Pani właśnie taki sposób ćwiczeń? Rozmówca: Niestety nie mam czasu na dojazdy. Łatwiej jest po prostu wykonać trening w domu.
Ty: Rozumiem. Na siłowni ma Pan/Pani dostęp do dużej ilości sprzętu i urządzeń, czy trenując w domu nie brakuje Pan/Pani dostępu do przyrządów? Rozmówca: W domu mam własny sprzęt treningowy, jednak z oczywistych względów jest on mocno ograniczony. Często w aplikacjach, z których korzystam problemem jest brak możliwości dostosowania sprzętu, który używany będzie w ćwiczeniach.
Ty: Czy jest jakiś element, którego brakuje Panu/Pani w domu? Rozmówca: Na siłowni znajdują się wielkie lustra, które pozwalają na zweryfikowanie, czy wykonuje się poprawnie ćwiczenia, w domu nie mam możliwości zamontowania takich luster.
Ty: Czy udaje się Panu/Pani ćwiczyć regularnie? Mam wrażenie, że przy pracy zdalnej może to być problem.
Rozmówca: Niestety, często zdarza mi się zapomnieć o treningu. Przydałoby się jakieś przypomnienie o nim.
[koniec rozmowy]
Ćwiczenie 6
RPOXdBGMGpJPg
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Podczas badań jakościowych dowiedzieliśmy się, że spora grupa użytkowników miała problem ze źle dopasowanymi ćwiczeniami, dla niektórych były za trudne, zbyt intensywne, innym zależało na wypracowaniu innych efektów. Jakie rozwiązanie zaproponujesz, aby rozwiązać ten problem?
Ćwiczenie 7
R1KmtkB0IYBnL
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Zastanów się, jakie pytania zadasz użytkownikowi, aby dobrze określić jego poziom zaawansowania.

Zestaw zadań dla UI designera

Ćwiczenie 8
RyaFz9HVaHkwG
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Jakie narzędzie będzie pomocne podczas dobierania szaty kolorystycznej do strony czy aplikacji?
Ćwiczenie 9
R1A8lFkoAeQvu
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Podczas tworzenia projektu zadbasz o to, aby kolorystyka aplikacji była przyjemna dla użytkownika. Klient przekazał ci, że chce, aby każda grupa odbiorców dostała własną szatę kolorystyczną. W pierwszej kolejności musimy określić grupy odbiorców. Jakie będą to grupy?
Ćwiczenie 10
RsGKHQ46hR1PM
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Przechodzisz teraz do tworzenia interfejsu. W pierwszej kolejności musisz dowiedzieć się, jakie elementy muszą znaleźć się na ekranie. W tym celu . Udajesz się do osoby, która projektuje funkcje aplikacji, a jest to:
Ćwiczenie 11
R1DjQH6R4REsz
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Pewne elementy interfejsu, z racji na ograniczenia graficzne lub słowne, powinny przyciągnąć uwagę użytkownika i skłonić go do podjęcia działania. Elementy te powinny więc być dobrze widoczne, czytelne, łatwe w użyciu i jasno określać, co się stanie po ich kliknięciu. Elementy te nazywa się elementami „call to action”. Z wymienionych poniżej elementów, wybierz te, które zaprojektujesz właśnie na podstawie tej zasady.
Ćwiczenie 12
RyFv2xkbdYhz9
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Jednym z zadań UI designera jest dobranie odpowiedniej czcionki. Jaką czcionkę zaproponujesz do tej aplikacji treningowej?
Ćwiczenie 13
R7mkZ3Zwp0eRK
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Jakie są możliwości na zaprojektowanie funkcji dodania ćwiczenia do ulubionych zgodnie z zasadą call to action?
Ćwiczenie 14
R1IJzRuz66Mck
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Jakie są możliwości na zaprojektowanie funkcji wyświetlania statystyk na temat treningów zgodnie z zasadą call to action?

Powiązane ćwiczenia