Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑cyan

Analiza kladogramu

RXUmrySZMpexb1
Ilustracja przedstawia kladogram. Różnokolorowe odcinki układają się w kształt litery V. 1. Korzeń Organizm, który jest przodkiem wspólnym dla wszystkich organizmów na kladogramie., 2. Węzeł Każdy węzeł odpowiada hipotetycznemu wspólnemu przodkowi, który tworzy co najmniej dwa taksony potomne., 3. Klady Grupy organizmów, które mają wspólnego przodka. Dany klad obejmuje wszystkie wywodzące się z tego przodka grupy potomne., 4. Grupa zewnętrzna Najdalej spokrewniony gatunek na kladogramie, który pełni funkcję punktu porównawczego i grupy odniesienia. Jest to grupa genealogicznie spokrewniona z grupą wewnętrzną (grupą, której filogenezę rozważamy), ale nie należy do tego samego taksonu. Grupa ta jest dalej spokrewniona z pozostałymi badanymi grupami (wewnętrznymi) niż badane grupy między sobą.
Źródło: Klaudia Kędzia, licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Polecenie 1
R18OoavCTV6xl
Przeanalizuj grafikę interaktywną, a następnie zastanów się, jak można stworzyć kladogram z czterech owoców: czerwonego jabłka, banana, zielonego jabłka oraz brzoskwini. Wyjaśnij, który owoc stanowi grupę zewnętrzną oraz które dwa owoce są ze sobą najbliżej spokrewnione. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
11
Polecenie 2
RT79CVGETHHSE1
Wyjaśnij, czym różni się kladogram od drzewa filogenetycznego. (Uzupełnij).