Ilustracja przedstawia zdjęcie metronomu. Ustawione na ciemnym tle drewniane urządzenie ma odchylone w bok wahadło. Tytuł lekcji: Graj presto, maestro (tempo).
Ważne daty
1816 - rok wynalezienia metronomu przez J. N. Mälzla,
1953 - premiera utworu 4'33” Johna Cage'a.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RpyEVJ5A4iBes1
1
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
4) zna podstawowe oznaczenia: agogiczne.
Nauczysz się
definiować pojęcie agogiki;
przedstawiać relację pomiędzy tempem a rytmem;
określać tempo w słuchanych utworach muzycznych;
definiować podstawowe oznaczenia agogiczne z podziałem na tempo wolne, umiarkowane i szybkie.
Agogika jako ważny element dzieła muzycznego
AgogikaAgogikaAgogika to jeden z elementów dzieła muzycznego, który zajmuje się wszystkimi zjawiskami, dotyczącymi tempa w utworach muzycznych. Samo słowo agogika pochodzi od greckiego agōgḗ, które oznacza prowadzenie lub kierowanie.
Samo tempoTempotempo utworu jest wyjątkowo ważnym elementem - zbyt szybkie lub wolne wykonanie może diametralnie zmienić zamysł kompozytora. Z tego powodu twórcy próbowali określić, z jaką szybkością powinno się wykonywać ich utwory. Początkowo ustalenia dotyczyły głównie czynności wykonywanych przez ludzi, takich jak kroczenie lub uderzenia serca. Z czasem powstały oznaczenia słowne, które były zapisywane na początku utworów; wraz z rozwojem urządzeń mechanicznych oraz zegarów pojawiły się nowe sposoby na ustalanie tempa, takie jak uderzenia na minutę (odmierzane przez metronom) oraz podawanie czasu trwania w minutach i sekundach.
Rozwój słownych określeń tempa przypada na epokę baroku. To wtedy kompozytorzy zaczęli umieszczać w zapisie nutowym wskazówki, dotyczące szybkości wykonania utworu.
Warto pamiętać, iż nazwy poszczególnych temp są w języku włoskim. Zdarza się jednak, że określenia są pisane w języku ojczystym kompozytora - najczęściej francuskim (już w baroku, np. lent, czyli wolno), niemieckim (od czasu Beethovena; np. lebhaft, czyli żywo) lub angielskim (szczególnie w muzyce rozrywkowej; np. fast - szybko). Często zdarza się, że określenie tempa (i dodatkowo tonacji) jest używane jako nazwa utworu, jak Adagio g‑moll na smyczki i organy Thomasa Albinoniego.
RxQCkIxzGN8l51
Oznaczenia agogiczne
Najważniejszy z podstawowych podziałów agogiki to rozróżnienie na tempa wolne, umiarkowane oraz szybkie. W każdej z tych grup można wymienić podstawowe określenia tempa. Są one w języku włoskim, jednak w celu lepszego zrozumienia, podana zostanie również polska nazwa.
Tempa wolne (w kolejności od najwolniejszego z nich):
prestissimoPrestissimoprestissimo - bardzo szybko.
RgbBBenlSkiXi1
Przytoczone określenia tylko w przybliżeniu precyzują tempo utworu. Każdy z wykonawców, który sam ma ocenić, jak szybkie jest tempo allegro poda nieco inną odpowiedź. Niektórym twórcom zależy na bardzo dokładnym uściśleniu tempa oraz charakteru swojego dzieła. W tym celu powstały dodatkowe określenia, które mają dodatkowo wpłynąć na wykonanie:
maestosoMaestosomaestoso - majestatycznie; przykład - allegro maestoso, czyli prędko i majestatycznie,
moltoMoltomolto - bardzo; przykład - molto vivo, czyli bardzo żywo,
assaiAssaiassai - dość; przykład - adagio assai, czyli dość wolno,
alla - tak jak; przykład - alla marcia, czyli marszowo,
cantabileCantabilecantabile - śpiewnie; przykład - adagio cantabile, czyli wolno i śpiewnie,
lacrimosoLacrimosolacrimoso - żałobnie; przykład - moderato lacrimoso, czyli umiarkowanie i żałobnie.
Dodatkowych określeń jest wyjątkowo sporo, a część kompozytorów dodaje swoje własne uwagi, które mają wpłynąć na wykonanie. Pomimo tego, tempo utworu określone słownie na zapisie nutowym jest w dalszym ciągu nieprecyzyjne i podaje szybkość wykonania w przybliżeniu.
Tempo może ulegać zmianie podczas trwania utworu. Czasem stosuje się także chwilowe zmiany agogiczne, czyli przyspieszenia lub zwolnienia. Używa się takich określeń, jak:
Powrót do pierwotnego tempa następuje po terminach:
a tempoA tempoa tempo - wrócić do poprzedniego tempa,
tempo I, tempo primo - tempo pierwotne.
Ważne jest też określenie rubatoRubatorubato, które oznacza pewnego rodzaju chwiejność tempa. Zakłada przedłużanie niektórych nut i skracanie innych w taki sposób, żeby cały takt trwał tyle samo. Włoskie słowo rubare oznacza kraść; rubato zabiera („kradnie”) część czasu trwania niektórych nut, żeby móc oddać go innym. Ten zabieg jest stosowany od XVIII wieku; używali go podczas swoich wykonań, m. in. Wolfgang Amadeusz Mozart oraz Fryderyk Chopin.
Słuchanie utworów muzycznych
RAN76Bexa1ZM5
Sonata cis‑moll op. 27 nr 2, czyli znana Sonata księżycowa to utwór Ludwiga van Beethovena. Wysłuchaj pierwszej części, czyli Adagio sostenuto. Jak już wiesz, adagio oznacza wolno; sostenuto natomiast - powściągliwie. Postaraj się usłyszeć, w jaki sposób wykonawca realizuje intencję kompozytora.
Rc0fl0i6nv7At
Rrqyb77dkSNZT
Kolejny z utworów to Marsz Turecki Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jest to III część XI Sonaty fortepianowej, czyli Rondo Alla Turca. Zgodnie z zapisem, utwór jest w dość żywym tempie. Alla turca oznacza jak w muzyce tureckiej, do czego odnosi się popularnie używana nazwa utworu.
R1WX716ddbE0W
RFl3hjHzrtNuk1
Ostatni z prezentowanych utworów to ostatnia część Koncertu nr 2 g‑moll Lato Antonio Vivaldiego. Prezentowany fragment nosi tytuł Presto od oznaczonego tempa. Wysłuchaj utworu i spróbuj porównać szybkie tempo utworu do poprzednich, dwóch kompozycji.
R1WBIf9uv3s7I
Metronom
Inne oznaczenia tempa utworu wiążą się z większą precyzją i dokładniejszym określeniem szybkości wykonania utworu. Dokładnie tempo można wskazać od czasu pojawienia się metronomu w 1816 roku. MetronomMetronomMetronom - jest nazywany także taktomierzem; jest to urządzenie (początkowo mechaniczne, działające na zasadzie wahadła, w obecnych czasach często elektroniczne), które odmierza uderzenia na minutę (BPMBPM, czyli z angielskiego beats per minute). Tempo określa się na początku utworu poprzez podanie czasu trwania jednej nuty, np. M.M. ♪ = 70. Oznacza to, że metronom w tempie siedemdziesiąt wybija ósemki. W jednej minucie mieści się siedemdziesiąt ósemek. Skrót M.M. oznacza metronom Maelzla.
R1V7x67vjvy5L
Zapis czasowy
Ostatnim z najważniejszych oznaczeń - tempoTempotempo jest określeniem czasu trwania w minutach i sekundach. Jednym z najbardziej znanych utworów, który ma takie oznaczenie, jest dzieło Johna Cage'a z 1953 roku o nazwie 4'33”, czyli Cztery minuty trzydzieści trzy sekundy. Utwór zawiera same pauzy i jest przeznaczony na dowolny instrument, głos lub orkiestrę. Jego nazwa pochodzi od czasu wykonania. Utwór często jest określany jako cztery i pół minuty ciszy w odniesieniu do trwania oraz braku dźwięków.
RjjNUSfYkYKuY
Ćwiczenie 1
R1VVf751fWbKf
Ćwiczenie 2
W trakcie lekcji omówione zostały słowne określenia tempa, które są stosowane przez kompozytorów na zapisie nutowym ich utworów. Połącz w pary włoskie określenia z ich polskim znaczeniem allegro. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko moderato. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko adagio. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko prestissimo. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko.
W trakcie lekcji omówione zostały słowne określenia tempa, które są stosowane przez kompozytorów na zapisie nutowym ich utworów. Połącz w pary włoskie określenia z ich polskim znaczeniem allegro. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko moderato. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko adagio. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko prestissimo. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko.
W trakcie lekcji omówione zostały słowne określenia tempa, które są stosowane przez kompozytorów na zapisie nutowym ich utworów. Połącz w pary włoskie określenia z ich polskim znaczeniem
wolno, bardzo szybko, prędko, umiarkowanie
allegro
moderato
adagio
prestissimo
R1ZNU5OpVOiSL
Ćwiczenie 3
R1Z9EicwISrjn
Ćwiczenie 4
W czasie trwania utworu tempo może ulegać zmianom. Połącz w pary włoskie określenia, zmieniające tempo z ich polskim znaczeniem accelerando. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu ritardanto. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu tempo primo. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu.
W czasie trwania utworu tempo może ulegać zmianom. Połącz w pary włoskie określenia, zmieniające tempo z ich polskim znaczeniem accelerando. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu ritardanto. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu tempo primo. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu.
W czasie trwania utworu tempo może ulegać zmianom. Połącz w pary włoskie określenia zmieniające tempo z ich polskim znaczeniem
przyspieszając, opóźniając, tempo pierwotne utworu
accelerando
ritardanto
tempo primo
R94jSvXyFTbVV
Ćwiczenie 5
Polecenie do zadania brzmi: Podczas zajęć pojawiły się trzy utwory do odsłuchania. Były to Sonata Księżycowa Beethovena, Marsz Turecki Mozarta oraz fragment Lata Vivaldiego. Połącz w pary utwór z odpowiadającym mu tempem. Sonata cis-moll op. 27 nr 2, "Księżycowa", część I Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Sonata A-dur KV 331, część III „Marsz turecki". Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315, część III Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto.
Polecenie do zadania brzmi: Podczas zajęć pojawiły się trzy utwory do odsłuchania. Były to Sonata Księżycowa Beethovena, Marsz Turecki Mozarta oraz fragment Lata Vivaldiego. Połącz w pary utwór z odpowiadającym mu tempem. Sonata cis-moll op. 27 nr 2, "Księżycowa", część I Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Sonata A-dur KV 331, część III „Marsz turecki". Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315, część III Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto.
Podczas zajęć pojawiły się trzy utwory do odsłuchania. Były to Sonata Księżycowa Beethovena, Marsz Turecki Mozarta oraz fragment Lata Vivaldiego. Połącz w pary utwór z odpowiadającym mu tempem.
Alla turca allegretto, Adagio sostenuto, Presto
Sonata cis-moll op. 27 nr 2, "Księżycowa", część I
Sonata A-dur KV 331, część III "Marsz turecki"
Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315, część III
Rk7O9YO06kZ82
Ćwiczenie 6
R1BbSbiKxLs2D
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
A tempo
A tempo
wrócić do poprzedniego tempa.
Accelerando
Accelerando
coraz szybciej.
Adagio
Adagio
tempo powolne, szybsze niż largo.
Agogika
Agogika
element dzieła muzycznego, który zajmuje się zjawiskiem tempa.
Alla
Alla
tak jak, na wzór.
Allargando
Allargando
zwalniając.
Allegretto
Allegretto
tempo umiarkowane, wolniejsze niż allegro.
Allegro
Allegro
tempo szybkie, wolniejsze niż presto.
Andante
Andante
tempo umiarkowane, wolniejsze niż allegretto.
Animando
Animando
ożywiając.
Assai
Assai
bardzo – wskazówka dotycząca sposobu wykonania utworu, używana w połączeniu z określeniem tempa lub dynamiki.
Andantino
Andantino
tempo umiarkowane, nieco szybsze niż andante.
BPM
BPM
z angielskiego „beats per minute”, czyli uderzenia na minutę. Wyznaczana przez metronom miara tempa muzycznego.
Cantabile
Cantabile
śpiewnie.
Grave
Grave
ciężko, poważnie.
Lacrimoso
Lacrimoso
łzawo, boleśnie.
Larghetto
Larghetto
tempo powolne, nieco szybsze niż largo.
Largo
Largo
tempo bardzo wolne.
Lento
Lento
tempo wolne, trochę szybsze niż largo.
Maestoso
Maestoso
majestatycznie, triumfalnie.
Metronom
Metronom
urządzenie (historycznie mechaniczne, współcześnie również elektroniczne), które służy do podawania i określania dokładnego tempa utworów.
Moderato
Moderato
tempo umiarkowane.
Molto
Molto
bardzo, np. adagio molto – bardzo powoli.
Presto
Presto
tempo szybkie, szybsze niż allegro.
Prestissimo
Prestissimo
bardzo szybko.
Ritardanto
Ritardanto
opóźniając.
Rubato
Rubato
„chwiejność tempa”, zakładająca przedłużanie niektórych nut i skracanie innych w taki sposób, żeby cały takt trwał tyle samo.
Tempo
Tempo
szybkość wykonywania utworu muzycznego. Można je podzielić na wolne, umiarkowane oraz szybkie.