Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
2. W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:
1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet podłużny, flażolet, flecik polski, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:
a) schematy rytmiczne,
b) melodie,
c) proste utwory,
d) akompaniamenty.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
1) instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku – nazywa i charakteryzuje je;
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
1) muzyki ze względu na jej rodzaj (wokalna, instrumentalna, wokalno‑instrumentalna, artystyczna, rozrywkowa, ludowa oraz do wyboru: sakralna, filmowa, teatralna i inne).
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
grać melodię utworu Stary McDonald;
grać akompaniament melodyczny do utworu Stary McDonald;
grać akompaniament perkusyjny do utworu Stary McDonald.
Zespoły muzyczne
Zespół muzyczny - dwóch lub więcej muzyków interpretujących wspólnie utwór muzyczny. W zależności od rodzaju obsady zespoły muzyczne dzielą się na wokalnewokalne, instrumentalne, wokalno‑instrumentalne (oraz inne, np. wokalno‑taneczne; biorąc pod uwagę wielkość obsady, a także sposób wykonywania poszczególnych partii, wśród zespołów instrumentalnychzespołów instrumentalnych wyróżnia się zespoły muzyczne kameralnekameralne i orkiestręorkiestrę.
Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Zespół instrumentalny to zespół muzyczny składający się z samych instrumentalistów.
Źródło: red. Alina Gałązka i Tomasz Karpowicz, Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Wydawnictwo Naukowe PW, Warszawa 2000
Gram w zespole
Podczas dzisiejszej lekcji będziesz miał okazję zagrać w zespole popularną melodię amerykańską; „Stary McDonald”. Zagrasz na wielu instrumentach. Twoim „zespołem” będą nagrania muzyczne, w których będziesz na żywo uzupełniał brakujące głosy z partytury. Na początek zapoznaj się z partyturą.
Przed Tobą partytura i nagranie. Wysłuchaj całości i śledź zapis muzyczny.
Na dzisiejszej lekcji zagrasz każdy z tych głosów. Zrób to wg poniższej instrukcji. Czynności powtórz za każdym razem, kiedy będziesz się uczyć partii innego instrumentu.
Instrukcja:
Odtwórz nagranie tylko dla jednego instrumentu i graj na instrumencie razem z nagraniem.
Odtwórz kolejne nagranie. W tym nagraniu nie został nagrany instrument, na którym uczysz się danej partii. Ty wykonasz partię tego instrumentu i uzupełnisz w ten sposób cały zespół. Kiedy będziesz grał ze wszystkimi, czytaj nuty z partytury dla całego zespołu.
Gram na flecie
Krok 1. Graj swoją partię instrumentalną.
Krok 2. Graj w zespole
Gram na dzwonkach
Krok 1. Graj swoją partię instrumentalną.
Krok 2. Graj w zespole.
Gram na metalofonie
Krok 1. Graj swoją partię instrumentalną.
Krok 2. Graj w zespole.
Gram na pudełku akustycznym
Krok 1. Graj swoją partię instrumentalną.
Krok 2. Graj w zespole.
Gram na trójkącie
Krok 1. Graj swoją partię instrumentalną.
Krok 2. Graj w zespole.
Gram na tamburynie
Krok 1. Graj swoją partię instrumentalną.
Krok 2. Graj w zespole.
Gratuluję. Jeżeli dotarłeś do tego miejsca, to znaczy, że zagrałeś w zespole instrumentalnym na wszystkich instrumentach.
Podsumowanie
Przed Tobą kilka zadań o instrumentach, na których najczęściej grają uczniowie w szkolnych zespołach instrumentalnych.
Praca domowa
Słownik pojęć
wieloosobowy zespół instrumentalny, grający pod kierownictwem dyrygenta.
zespół muzyczny, w skład którego wchodzą tylko instrumentaliści.
nieduży zespół instrumentalistów lub wokalistów, zwykle 2–9 muzyków (od duetu do nonetu).
składający się wyłącznie z wokalistów.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encylopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
red. Alina Gałązka i Tomasz Karpowicz, Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Wydawnictwo Naukowe PW, Warszawa 2000
red. Renata Gozdecka, Agnieszka Weiner, Profesjonalizm w edukacji muzycznej. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2013