Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Great people of XXth century - project work

dla liceum - poziom intermediate

1. Cele projektu

a) Wiadomości
Jest to zadanie typu project work, zaplanowane do realizacji w czasie dwóch tygodni. Zadaniem uczniów jest przygotowanie prezentacji na temat osoby, którą cenią i uznają za wielką postać XX wieku (może być to zarówno osoba publiczna, jak i zupełnie nieznana). Przygotowania do prezentacji odbywają się dwutorowo: w domu, gdzie uczniowie zbierają informacje doyczące wybranej przez siebie postaci i przygotowują materiały do prezentacji (plakaty, foldery, nagrania audio i video itp.); jak i w szkole, gdzie przedstawiają portfolio z zebranymi materiałami i korzystają z pomocy nauczyciela oraz dokonują prezentacji.

b) Umiejętności
Podczas realizacji projektu ćwiczone są wszystkie umiejętności:
umiejętność czytania i słuchania - uczniowie zbierają materiały potrzebne im do prezentacji. Aby zebrać odpowiednią ilość materiału muszą przeczytać stosowną ilość materiałów źródłowych, czy też przesłuchać lub obejrzeć nagrania audio lub video, dotyczące wybranej przez nich postaci.

Kolejnym etapem jest ćwiczenie umiejętności pisania - po zebraniu stosownych materiałów uczniowie kolekcjonują je w portfolio. Ponadto przygotowują materiały dodatkowe przydatne do prezentacji. Mogą być nimi plakaty, foldery, nagrania audio i video itp.

W ostatnim etapie pracy ćwiczona jest umiejętność mówienia - uczniowie prezentują materiały zebrane w portfolio, a później, przed całą klasą, przedstawiają efekty swojej pracy - prezentacja.

Dodatkowymi umiejętnościami rozwijanymi podczas realizacji projektu są:

  • umiejętność samodzielnego zdobywania materiałów na zadany temat

  • umiejętność przetwarzania tych materiałów, aby efektem końcowym pracy była ciekawa i dobrze przygotowana prezentacja

  • umiejętność prezentacji przed większą grupą

  • umiejętność obiektywnego oceniania innych - w ostatniej fazie projektu uczniowie będą oceniać swoich kolegów, prezentujących swoje materiały

2. Metoda i forma pracy

Uczniowie przez cały czas realizacji projektu pracują samodzielnie. Zarówno znalezienie, przygotowanie materiałów, jak ich ostateczna prezentacja jest wykonana przez każdego z osobna. Jedyną pomocą, z której uczniowie mogą korzystać (jednak jedynie w pierwszej części projektu - podczas zbierania materiałów do porfolio), jest konsultacja z nauczycielem, który poprawia błędy i sugeruje ewentualne zmiany czy poprawki.

3. Środki dydaktyczne

Dowolne materiały kolekcjonowane przez uczniów, zebrane później w portfolio i przekazane klasie w formie prezentacji. Ponieważ uczniowie mogą przygotowywać również materiały audio i video, zadaniem nauczyciela jest zapewnienie odpowiednich sprzętów, umożliwiających pełną prezentację.

4. Przebieg projektu

a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prezentuje uczniom temat projektu: Great people of XXth century. Opowiada o etapach, na jakie podzielona jest ich praca:
etap 1 - zbieranie materiałów w domu;
etap 2 - rezentacja zebranych materiałów nauczycielowi (w formie portfolio) i ewentualne konsultacje z nauczycielem;
etap 3 - prezentacja końcowa przed całą klasą.
Wyjaśnia również wszystkie zasady oceniania pracy nad projektem: ocena pisemna przygotowana przez nauczyciela (tzw. „hot cards”), konkurs na najlepszą prezentację - uczniowie wybiorą pracę, która podobała im się najbardziej (praca ta otrzyma dodatkową ocenę - celującą), i wreszcie - ocena końcowa przyznana przez nauczyciela.
Czas przeznaczony na realizację projektu to około 4‑5 45‑minutowych lekcji.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie, pracując samodzielnie poza szkołą, zbierają materiały dotyczące wybranej przez nich postaci. Mogą korzystać z tekstów (pochodzących z książek, gazet czy internetu), a także z materiałów audio czy video. Jeśli istnieje taka możliwość, mogą również przeprowadzić wywiad z osoba, którą chcą później opisać. Na zebranie wszystkich materiałów potrzebnych do prezentacji uczniowie mają tydzień.

Po zebraniu potrzebnych materiałów w formie portfolio, uczniowie przynoszą je na zajęcia i prezentują nauczycielowi. Opowiadają jednocześnie, kogo wybrali na osobę godną zaprezentowania, a także - jakie i skąd zebrali materiały. Na tym etapie pracy możliwa jest konsultacja z nauczycielem - nauczyciel może zostać poproszony o poprawienie błędów, czy zasugerowanie pewnych zmian.

c) Faza podsumowująca

Po kolejnym tygodniu uczniowie przedstawiają (na forum całej klasy) ostateczny efekt swojej pracy. Dodatkowymi elementami prezentacji mogą być plakaty, foldery, nagrania audio, video czy prezentacje multimedialne.

Podczas prezentacji nauczyciel przygotowuje tzw. „hot cards” - notatki zawierające błędy popełnione przez uczniów oraz krótki komentarz na temat całej prezentacji i ocenę końcową.

Aby zachęcić resztę klasy do uważnego oglądania prezentacji kolegów, nauczyciel ogłasza konkurs na najlepszą pracę. Uczniowie zapisują nazwisko osoby uznanej przez nich za najlepszą na małych kartkach, które potem zbiera nauczyciel. Po zebraniu wszystkich głosów nauczyciel ogłasza zwycięzcę, który zostaje uhonorowany dodatkową oceną - celującą, a jego plakat zostaje powieszony w klasie na tablicy z najlepszymi pracami.

5. Czas realizacji projektu

2 tygodnie (4‑5 godzin lekcyjnych)

6. Uwagi do scenariusza

Zadanie zaplanowane jest do realizacji w trakcie około dwóch tygodni (4‑5 godzin lekcyjnych). Czas ten poświęcony jest na pracę w domu, jak i w klasie: omówienie zadania, zebranie i opracowanie materiałów, przedstawienie portfolio i konsultacje z nauczycielem oraz końcową prezentację.

RLEafIeElcFDR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim